Ferrari California te koop: tweedehands en nieuw

Ferrari California

Ferrari California

De Ferrari California wordt in 2009 als instapmodel op de markt gebracht

Of het nou ging om een cabriolet met stoffen dak of om een targa met uitneembaar stalen dak: sinds de introductie van de Ferrari 308 midden jaren '70 waren de open instapmodellen die uitgerust waren met een V8-motor een vast onderdeel van de voertuigcollectie van Ferrari. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Maar ook legendarische sportautofabrikanten moeten zich aan de omstandigheden op de markt aanpassen en proberen om compromissen te vinden tussen gewaardeerde tradities, technische ontwikkeling en praktische innovaties die klanten wensen. Voor Ferrari, dat voor de meerderheid tot het Fiat-concern behoort, betekende dat niet alleen maar nieuwe ideeën voor een tweede instapmodel naast de Ferrari 458 Italia in de praktijk brengen. Er moest meteen een nieuwe serie ontstaan die in allerlei opzichten primeurs bood: bij de motorbouw, de carrosserievorm en de naamgeving. De productie van het Ferrari California gedoopte model ging in 2008 van start in de fabriek in Maranello. Vervolgens verscheen hij aan het begin van 2009 voor het eerst op de markt.

De Ferrari California is de eerste coupé-cabriolet uit Maranello

De Ferrari California paste stilistisch gezien goed in de modelfamilie uit Maranello die in deze tijd bepaald werd door de coupés Ferrari 599 GTB en Ferrari 612 Scaglietti. Deze modelfamilie had haar gezicht zoals het bij Ferrari al decennialang gebruikelijk was, van designbureau Pininfarina gekregen. De ontwerpers kregen deze keer echter de opdracht om een 2-2 zitter te ontwerpen die de voordelen van een coupé en een cabriolet met elkaar verbond. Zo ontstond met de Ferrari California de eerste cabriolet uit Maranello die voorzien was van een elektrisch neerlaatbaar stalen dak. De massieve achterkant van de auto werd onder meer veroorzaakt door dit weersbestendige alternatief voor het tot nu toe toegepaste stoffen dak. Wanneer men met open dak reed had de kofferruimte een laadvolume van circa 240 liter. Het voordeel van het rijden met gesloten dak was dat de Ferrari California dan een laadvolume van bijna 350 liter had. Dat is erg veel voor een sportcoupé, bijna net zo veel als het laadvolume van een auto uit de compacte middenklasse.

De Ferrari California is de eerste Ferrari met een voorin geplaatste V8-motor

Ook de manier waarop de V8-motor in de California was ondergebracht, voorin de auto, was een primeur bij Ferrari. De Italianen hadden tot nu toe namelijk alleen nog maar V12-motoren voorin auto’s geplaatst. De achtcilindermotoren werden traditioneel in het midden van een auto geplaatst. De V8-motor met een cilinderinhoud van 4,3 liter had een prestatievermogen van 338 kW (460 pk) waarmee de auto in 3,9 seconden van nul naar honderd kon accelereren. De Ferrari California haalde met deze motor een topsnelheid van 310 kilometer per uur.