Lotus Elan te koop: tweedehands en nieuw

Lotus Elan

De lichte Lotus Elan is een echte klassieke sportwagen

Voor de liefhebber van klassieke sportwagens hoeven we de Lotus Elan niet meer toe te lichten. Deze nostalgische sportwagen uit de Engelse Lotus fabriek combineert een laag gewicht met een hoog vermogen, wat een typisch rijgedrag oplevert. De auto’s worden niet meer gemaakt maar met een beetje zoekwerk kun je hier en daar nog een mooie gebruikte Lotus Elan vinden.

Het lichtgewicht model van de Elan

De Lotus Elan is een klassieke 2-deurs sportwagen met 2 zitplaatsen. De eerste Elan werd in 1962 uitgebracht als het type roadster en was niet bedoeld als raceauto maar als een auto voor lange ritten. In de jaren daarna volgden nog een aantal andere uitvoeringen. De Lotus werd tussen 1962 en 1973 gebouwd door de Britse sportwagenfabrikant Lotus die in Hethel gevestigd was.

De Lotus Elan was de eerste auto van Lotus die een stalen chassis had waarop een carrosserie van GVK was gemonteerd. Het kruisvormige frame diende ook ter ondersteuning van de motor en de versnellingsbak, de achterwielophanging en de achteras. Het chassis had een gewicht van slechts 34 kilo. Dankzij het sterke chassis had de Elan geen ondersteunend dak nodig.

De Elan uit 1962 had een gewicht van in totaal 680 kg omdat de makers het gewicht zo laag mogelijk wilden houden. Bovendien wilden ze dit lage gewicht koppelen aan zoveel mogelijk vermogen. De auto had een 1558 cc-motor die was afgeleid van de Ford Kent-motor. De auto was verder voorzien van schijfremmen op alle wielen en had onafhankelijke vering.

De stoelen van de Elan zijn comfortabel zodat je stevig achter het sportstuur zit. Het dashboard van hout geeft een chique tintje aan het exterieur, hoewel de instrumenten sober ogen. Ondanks de rijkere uitrusting is het gewicht van de Elan met 680 kilo toch bijzonder laag.

De Lotus Elan rijdt veel lichter dan je verwacht van een auto. Alleen auto’s met een hoog vermogen en laag gewicht beschikken over de combinatie van een lichte, messcherpe besturing, veel sprintkracht en een snelle vertraging. Deze combinatie komt het beste tot zijn recht in de Elan Sprint-versie van 1971 waar de viercilinder 126 pk levert en een perfecte eenheid vormt met de ZF-versnellingsbak.

Lotus Elan - vroege en latere modellen

De Lotus Elan werd in 2 afzonderlijke series geproduceerd door Lotus. De eerste reeks sportwagens werd in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw door het Britse Lotus gemaakt. De tweede reeks kwam in 1989 op de markt nadat het bedrijf was overgenomen door General Motors die de naam Elan opnieuw gebruikte.

Van 1962 tot 1975 - de eerste generatie

De eerste Elan roadster werd in 1962 uitgebracht. Deze werd in 1963 gevolgd door een model met hardtop, waarna er in 1965 een Elan coupé uitgebracht werd. De Lotus Elan tweezitter verving zijn voorganger, de Lotus Elite. Bij deze auto zat vanaf het begin alles tegen, omdat de auto erg duur was en technisch niet betrouwbaar was.

Na de Elan coupé in 1965 kwam in 1967 de Elan +2 uit. In vergelijking met de gewone Elan had deze versie een langere wielbasis en ook twee kleine stoelen achterin. Deze auto had hetzelfde elegante ontwerp als de Elan en combineerde dit met een vermogen dat lag tussen de 108 en 126 pk (afhankelijk van de uitvoering). De auto had een topsnelheid van 190 km/u en racete met gemak in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Vandaag de dag zijn dit nog steeds prima cijfers.

Van de Elan tweezitter zijn de S2, S3 en S4 serie uitgebracht. De S2 bestond uit de Lotus Type 26 softtop cabriolets, op de markt gebracht als de Elan 1500, Elan 1600 en Elan S2. De S3 serie bestaat uit Lotus Type 36 coupés en softtop cabriolets, op de markt gebracht als de Elan S3. Tenslotte was er nog de S4 serie met de Lotus Type 45 met een metalen dak of als een softtop cabrio, oorspronkelijk op de markt gebracht als de Elan S4 en later als een beter prestatiemodel, de Elan Sprint. Tenslotte bouwde Lotus nog de Lotus Type 26R en dit was de raceversie van het Type 26.

Naast de tweezitters was er ook de vierpersoons sportwagen met achterstoelen die geschikt waren voor kinderen. Dit was de Lotus Type 50 met een metalen dak, die op de markt werd gebracht als de Elan +2.

Nadat de S2 serie was uitgebracht, werden de oorspronkelijke Elan 1500- en Elan 1600-modellen meestal de S1 (Serie 1) genoemd, hoewel de auto nooit expliciet als zodanig werd verkocht. Tegenwoordig worden alle modellen (S1-Sprint) vaak gezamenlijk aangeduid als “de Elan’s van de jaren 60”.

Van 1989 - 1995 de 2e generatie Lotus Elan

In deze periode werden de Elan’s geproduceerd door General Motors, de toenmalige eigenaar van Lotus. Het was de tweezitter Lotus Type M100 in softtop cabrio uitvoering, die oorspronkelijk als de Elan S1 op de markt was gebracht en later, speciaal voor de Britse markt, de Elan S2. Dit tweede model werd tussen 1996 en 1999 ook geproduceerd door Kia Motors in Zuid-Korea onder de naam Kia Elan. De originele Elan’s worden niet meer gemaakt omdat de Engelse fabriek niet meer bestaat. Als je goed zoekt dan kun je nog wel een gebruikte Lotus Elan vinden bij een liefhebber of een goed gesorteerde autohandelaar.

De Elan-motoren

De Lotus Elan was voorzien van de technologische DOHC 1,558 cc benzinemotor met de Cosworth-cilinderkop en een dubbele nokkenas, in combinatie met een handgeschakelde 4-versnellingsbak. Deze motor leverde 108 pk bij 6.000 tpm. Van 0 naar 100 km/u deed deze auto in ongeveer 8 á 9 seconden. De Sprint was de snelste, die trok op naar 100 km/u in 6,6 seconden.

Voor de Lotus M100 Elan werd een snelle 1588 cc-motor gebruikt uit de Isuzu Gemini. Deze motor had een dubbele nokkenas, 16 kleppen en was voorzien van een turbo.

Uitrusting en opties

Bij dit soort klassieke, eenvoudig ingerichte auto’s zijn er geen ellenlange lijsten met standaarduitrustingen of extra opties. Het ging tenslotte vooral om de techniek en het rijgemak. Voor de liefhebber vermelden we hier per serie de aangepaste uitrusting in vergelijking met het originele model.

Serie 2

  • Gepolijst houten dashboard over de volle breedte (met tuimelschakelaars)
  • Beschikbaarheid van klopwielen (naast bolt-on wielen)
  • Geïntegreerd achterlichtcluster (van Vauxhall)
  • Grotere remklauwen vooraan
  • Optionele hardtop beschikbaar

Serie 3

  • Vaste hoofdsteun geïntroduceerd
  • Elektrische ramen met chromen glazen frame
  • Bijgewerkt ontwerp van de DHC-kap, permanent bevestigd aan de carrosserie met geïntegreerde afdekking
  • Vergroot koffer / kofferdeksel
  • Volledige vloerbedekking en extra geluidsisolatie
  • Accu verplaatst van achter de linker stoel naar de kofferbak
  • Bijgewerkt stuurwiel met Colin Chapman’s handtekening
  • Dashboard ventilatieopeningen toegevoegd
  • Verstevigingssteun aangebracht over achterste ophangtorentjes
  • Gereduceerde zwenkwielhoek van de voorwielophanging (van 7 tot 3 graden)
  • Motorkap release verplaatst van bovenkant dashboard naar onder of onder aan dashboard

Serie 4

  • Dashboard-tuimelschakelaars spoelen
  • Geïntegreerde achterlichtcluster met achteruitrijlichten (zelfde als Jaguar E-type)
  • Twee snelheden wissers
  • Vergrote, uitlopende wielkasten voor grotere wielen / banden
  • Conversie naar negatieve aarde
  • Zijknipperlichten op voorvleugels (of bumpers voor Federale auto's)
  • Elektrische ruitensproeier
  • Dual-circuit remmen, fail-safe koplampen en inductie van emissiecontrole voor federale auto's

Sprint

  • Krachtiger "Big Valve" -motor
  • Standaard tweekleurig kleurenschema om John Player Gold Leaf sponsoring voor sigaretten na te bootsen
  • Differentieel versterkende beugel
  • Waarschuwingslichten
  • Verwarmd achterscherm voor FHC-auto's
  • Contactslot stuurslot
  • Weber, Dell'Orto of Zenith-Stromberg carburateurs, gebaseerd op markt en beschikbaarheid

Relaxt rijden in de Lotus

Deze klassieke Lotus Elan is een auto voor de echte liefhebber van compacte klassieke sportwagens. De prachtige belijning spreekt erg aan en het rijcomfort leent zich uitstekend voor nostalgische ritjes over rustige landwegen buiten de bebouwde kom.