Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-taycan-cross-turismo-front

Porsche Taycan Cross Turismo

1 / 3
porsche-taycan-cross-turismo-front
porsche-taycan-cross-turismo-side
porsche-taycan-cross-turismo-back

Sterke punten

  • Looks
  • Uitmuntend rijgedrag
  • Praktische koffer…

Zwakke punten

  • … maar nog steeds geen echte stationwagen
  • Forse meerprijs tegenover Sedan
  • Beperkte beenruimte achterin

Porsche Taycan : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche Taycan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche Taycan Cross Turismo: een razendsnelle stationwagon

Fans van de elektrische Taycan maar op zoek naar een ruimere en makkelijkere koffer? Dan richt je best je pijlen op de Taycan Cross Turismo. Misschien wel ‘s werelds mooiste elektrische stationwagen ter wereld. Lees meer

Interesse in een Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Cross Turismo occasions
Porsche Taycan Cross Turismo nieuwe auto's
Porsche Taycan Cross Turismo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Porsche schuift met haar Taycan Cross Turismo een elektrische stationwagen naar voren met een feilloze afwerking in het interieur.
  • Dat een EV ook sportief kan zijn bewijzen zowat alle varianten van de Taycan Cross Turismo. De instapversie heeft al een indrukwekkende 476 pk, de Turbo S voert dat vermogen op tot maar liefst 761 pk!
  • Met een realistische range van meer dan 400 kilometer en hoge laadsnelheden hoef je geen stress te hebben wanneer je op reis gaat met de Taycan Cross Turismo.
  • Uiteraard is de Taycan door zijn elektrische aandrijflijn 100% fiscaal aftrekbaar. Waardoor dit een interessant alternatief is voor broeder Panamera Sport Turismo met klassieke benzinemotoren.

Belangrijke gegevens

Motoren

Net zoals bij de andere modellen van Porsche verpakt het Duitse merk de motoren in verschillende uitvoeringen. Zo is er de 4, de 4S, Turbo en Turbo S. Uiteraard worden alle versies uitgerust met een elektrische aandrijflijn. Ja, ook de Turbo-varianten.

De instap-versie gaat door het leven als 4 en beschikt over twee elektromotoren (één op elke as). Goed voor een systeemvermogen van 476 pk. De accu is 83.7 kWh (netto) groot.

Versie 4S verhoogt het vermogen van die elektrmotoren naar 571 pk. Ook hier is de accu 83.7 kWh (netto) groot.

De koningen van het Taycan-landschap zijn de Turbo en Turbo S. Die krijgen serieus opgevoerde elektromotoren op de voor- en achteras. Met hallucinante cijfers als resultaat. De Taycan Turbo is 680 pk sterk, de Turbo S voert dat vermogen op tot 761 pk. Met een sprint naar de honderd van amper 2.9 seconden is de Taycan Cross Turismo Turbo S een elektrische stationwagen die supercars eet bij zijn ontbijt.

Afmetingen

De Taycan Cross Turismo legt een lengte van net geen 5 meter (4.97m), een breedte van 1.97 meter en een hoogte van 1.41 meter voor. Daarmee is een peulenschil langer en net wat hoger dan zijn sedan-broertje.

Het grote verschil tussen Taycan Sedan en Taycan Cross Turismo zit ‘m uiteraard in de koffer. Met een volume van 514 liter is die koffer niet gigantisch veel groter dan die van de Taycan Sedan (407 l). Door de grotere kofferklep is de koffer evenwel een stuk praktischer. Ook handig is de frunk vooraan van 84 liter.

Productie Sinds 2021
Lengte, breedte, hoogte 4,97 m, 1,97 m, 1,41 m
Wielbasis 2,9 m
Inhoud bagageruimte 514 - 1196 l
Ledig gewicht 2.220 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.885 kg
Cilinderinhoud n.v.t.
Maximaal koppel 500 Nm
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 5,1 s
Tankinhoud n.v.t.
Verbruik 22,4 kWh/100km
CO2-uitstoot 0 g/km

Uitvoeringen

Zoals je bij de motorversies kon lezen hangt Porsche haar uitvoeringen vast aan de motorisaties. Daardoor stijgt het vermogen riant bij elke versie hoger op de ladder. Voor de volledigheid geven we mee dat de Taycan Cross Turismo er komt als 4, 4S, Turbo en Turbo S. Hoewel de hogere uitvoeringen nét wat meer standaarduitrusting krijgen, kunnen we stellen dat de Taycan Cross Turismo al vanaf de basis royaal is uitgerust. Al mag dat ook wel voor de prijs…

Nieuw- en occasionprijzen

De consumentenadviesprijzen van de Taycan Cross Turismo starten aan 93.900 euro voor de basisversie 4 en lopen door tot 198.400 euro voor de Turbo S. Daarmee is de Taycan Cross Turismo een stukje duurder dan de reguliere Taycan Sedan.

De occasionprijzen van de Taycan Cross Turismo op Autoscout24 starten rond de 119.000 euro. Royaal uitgeruste versies lopen vlot richting de 200.000 euro.

Design-highlights en interieur

Porsche breidt de familie van de Taycan uit met de Cross Turismo, een verhoogde stationwagenversie van de begeerlijke elektrische luxelimousine.

Exterieur

Het design van de Porsche Taycan Cross Turismo lijkt wel uit 2040 gereden. Met een langgerekte carrosserie, lage daklijn en sportieve stationwagenderrière. Zeggen dat de Taycan Cross Turismo een kunstwerk op wielen is geworden is een understatement. Opvallend is dat Porsche tussen instap-Taycan en volbloed Turbo S geen design-onderscheid maakt.

Interieur

Dat elektromobiliteit niet wil zeggen dat we genoegen moeten nemen met een middelmatige afwerking bewijst Porsche met de Taycan Cross Turismo. Dit is een auto met een stevige Duitse afwerking en een materiaalkeuze om U tegen te zeggen. Je zal wel moeten accepteren dat deze Taycan eerder een 2+2 is dan een regelrechte vierzitter. Want de achterbank is vrij krap.

porsche-taycan-cross-turismo-interior

porsche-taycan-cross-turismo-seats

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2019 kreeg de Taycan Cross Turismo de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Vanaf de basisuitvoering beschikt de Taycan over een actieve rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, cruisecontrole, noodremassistent en een parkeerassistent.

Alternatieven

Elektrische stationwagens? Die zijn op het moment van schrijven (zomer 2022) op één hand te tellen. Zo heb je deze Taycan Cross Turismo en de MG5 Electric. Die laatste richt zich echter op de budgetkoper. Hoeft het geen stationwagen te zijn? Dan is er uiteraard ook nog de Taycan Sedan, Tesla Model S en de Audi e-Tron GT. Die laatste deelt trouwens zijn genen met de Taycan Cross Turismo.