Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes-Benz EQC

Sterke punten
  • Krachtige elektrische motor
  • Milieuvriendelijk
  • Aangenaam geluid
Zwakke punten
  • Extra uitrusting erg duur
  • Hoog gewicht
  • Weinig hoofdruimte achterin

Mercedes-Benz EQC: Pionier van een nieuwe generatie e-voertuigen

De Mercedes-Benz EQC is een volledig elektrische SUV die in 2019 op de markt werd gebracht. Het model is een antwoord op de Tesla X, de Audi e-tron en de Jaguar I-Pace. De EQC is het eerste model dat geproduceerd werd onder de EQ-naam, onder deze naam zijn alle elektrische overtuigen van Daimler AG gegroepeerd. Lees meer

Goede redenen

  • Erg stil
  • Meesterlijk comfort
  • Uitstekende prestaties
  • Goede prijs-kwaliteitsverhouding
  • Erg uitgebreide standaarduitrusting

Gegevens

Motor

De Mercedes-Benz EQC is een 100% elektrisch voertuig. De elektromotor op de voor-en achteras zet de elektrische energie om in mechanische kracht en zorgt zo voor een indrukwekkende voortstuwing. Het model heeft een systeemvermogen van 408 pk, dat altijd ter beschikking staat dankzij de intelligente bedrijfsstrategie van de aandrijvingscomponenten. Mercedes-Benz heeft de elektrische aandrijflijnen verschillend geconstrueerd om het stroomverbruik te verminderen en de dynamiek te vergroten. De achterste elektromotor bepaalt de dynamiek, terwijl de elektromotor vooraan bedoeld is voor efficiëntie bij gemiddelde en ook lagere belasting. De elektromotor heeft een maximaal koppel van 760 Nm, de topsnelheid bedraagt 180 km/h. De EQC accelereert in slechts 5,1 seconden van 0 naar 100 km/h. De elektrische actieradius ligt volgens Mercedes-Benz ligt tussen de 370 en 413 km.

Afmetingen

Hoewel de EQC nauw verwant is aan de Mercedes-Benz GLC, is de carrosserie van de Mercedes EQC tien centimeter langer. Dat resulteert in een totale lengte van 4,76 meter. Het model is 1,88 meter breed en 1,62 meter hoog. De langere carrosserie zorgt echter niet voor meer ruimte in het interieur - als gevolg van de grote accu tussen de assen is er achterin bijna tien centimeter minder hoofdruimte dan op de voorstoelen. De enigszins coupé-achtige vorm resulteert ook in iets minder bagageruimte dan in de GLC, maar met het bagageruimtevolume van maximaal 1.460 liter is er ongetwijfeld nog steeds voldoende opbergruimte voor uitgebreide roadtrips.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Mercedes-Benz ECQ. Hier gaat het concreet om de Mercedes-Benz ECQ 400 4MATIC.

Productie Sinds 2019
lengte, breedte, hoogte 4,76 x 1,88 x 1,62 m
Wielbasis 2,87 m
Inhoud bagageruimte 1.460 l
Ledig gewicht 2.395 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.940 kg
Cilinderinhoud -
Koppel 760 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 5,1 s
Batterijcapaciteit (netto) 80 kWh
Verbruik 22,3 - 24,9 kWh/100km
CO2-uitstoot  -

Varianten

Naast de 400 4MATIC produceert Mercedes-Benz nog een variant van de EQC, de 350 4MATIC. Die is echter uitsluitend op de Aziatische markt verkrijgbaar. Het voertuig met identieke technologie maar verminderde prestaties zal ook in de toekomst niet naar Europa komen.

De nieuwste EQC is naar wens verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Business Line, Luxury Line en AMG Line. In deze uitvoeringen zijn er geen wijzigingen aangebracht aan de prestaties van de motor, maar ze bieden wel meer comfort en upgrades in het interieur en exterieur. Zo beschikt de AMG Line-uitrusting bijvoorbeeld over een Electric Art interieur (PYF) en warmtewerende, donkergetinte glazen.

De EQC is daarnaast verkrijgbaar met verschillende optionele pakketten, waaronder het ENERGIZING-pakket plus, het parkeerpakket met 360°-camera of het rijassistentiepakket. Dit laatste pakket beschikt over moderne systemen die de bestuurder ondersteunen in uiteenlopende rijsituaties bij o.a. het wisselen van rijstrook of zelfs botsingsgevaar. Hierdoor neemt het risico op ongevallen af en worden inzittenden en verkeersdeelnemers effectief beschermd. Met het optionele rijassistentiepakket beschikt de EQC over een groot aantal sensoren, waarmee camera’s, radar en ultrasoonsensoren de directe omgeving opnemen.

Prijs

De Mercedes-Benz EQC is state of the art - maar kopers moeten diep in de buidel tasten. Zo bedraagt de consumentenprijs voor de EQC 400 4MATIC Business Line ** € 72.006**. De prijzen voor de uitvoeringen **Luxury Line** en **AMG Line** liggen nog hoger: respectievelijk **€ 73.216** en **€ 78.065**.

Het valt meteen op dat de prijzen voor de optionele pakketten ook erg hoog liggen. Klanten die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in het Premium Plus pakket met head-up display, parkeerpakket met 360°-camera, twaalfvoudig verstelbare voorstoelen met memoryfunctie, MBUX interieur assistent (77B) en automatische klimaatregeling THERMOTRONIC moeten € 4.652,45 opleggen.

Het is ook mogelijk een EQC te leasen. Dat kan ook bij de autofabrikant zelf vanaf € 820. Ook de prijzen bij normale leasingbedrijven schommelen rond dat bedrag.

De EQC is momenteel moeilijk als occasion te vinden voor minder dan zijn nieuwprijs - dit is gewoon te wijten aan de (nog steeds) lage kilometerstand van de huidige occasion-modellen. Het is wel mogelijk om met een EQC-occasion een paar duizend euro te besparen in vergelijking met de aankoop van een nieuwe EQC of om voor hetzelfde geld een betere uitrusting te krijgen.

Design

Exterieur

De EQC 400 4MATIC springt meteen in het oog. Zijn design is uiterst modern en vertegenwoordigt de toekomst. Kenmerkend voor het model zijn de Black Panel-grille en de speciale MULTIBEAM LED-koplampen die op spectaculaire wijze met elkaar zijn verbonden door een led-lichtband. Volgende elementen zijn in de standaarduitrusting inbegrepen:

  • Hoogglanzende zwarte buitenspiegels
  • Metallic lak
  • Spiegelpakket
  • Achterskirt met onderkant bumper in het zwart en sierelementen in chroom
  • Dorpelverbreders in het zwart, inzetstukken in chroom
  • Black Panel-grille met lamellen met rand in chroom
  • Centrale luchtinlaat met twee lamellen in chroom
  • Embleem op de voorspatschermen in hoogglanzend zwart met strepen in chroom en opschrift EQC in het blauw

Interieur

In het interieur van de EQC vallen de exclusieve EQ-luchtroosters meteen op. Een ander opvallend kenmerk is de lijn in metaal-look die van het instrumentenpaneel tot de deuren reikt, waardoor er een futuristisch effect ontstaat. Voor de ambianceverlichting zijn 64 individueel selecteerbare kleuren beschikbaar. De verlichting kan worden aangepast via de Widescreen Cockpit, die het instrumenten- en mediadisplay combineert als één visuele eenheid. Op de schermen kan het vernieuwde MBUX multimediasysteem intuïtief worden bediend via touchscreen.

De Mercedes EQC verrast met nog meer bijzonderheden, waaronder het haptische gaspedaal. Als bestuurders kiezen voor het rijprogramma Max Range, is er een merkbare weerstand bij het accelereren voorbij een bepaald punt. Deze weerstand stimuleert bestuurders om zo min mogelijk stroom te verbruiken en de energiereserves in de batterij te verlengen. Ook praktisch is de intelligente routenavigatie voor langere afstanden, die de route berekent inclusief stops bij oplaadstations.

Mercedes biedt een bijzonder lange lijst van extra’s voor het interieur die meestal erg duur zijn. Zo wordt voor voor de lakkleur designo grijs een relatief hoge prijs van € 2.420 gevraagd.

mercedes-benz-eqc-interieur

mercedes-benz-eqc-seats

Veiligheid

De Mercedes EQC is uitgerust met een breed scala aan veiligheids- en assistentiesystemen, waaronder:

  • Rijassistentiepakket
  • Actieve spoorassistent
  • Dodehoekassistent
  • Verkeersbordenassistent
  • Actieve snelheidslimietassistent

In de Euro NCAP crash test behaalt de SUV vijf sterren en daarmee de hoogste mogelijke score, dat komt door de optimale passieve en actieve veiligheid.

FAQ

Wat kost een nieuwe EQC?

Een gloednieuwe EQC is pas vanaf € 72.006 verkrijgbaar.

Waar wordt de EQC gebouwd?

De EQC wordt in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen, Duitsland gebouwd

Alternatieven

De Mercedes EQC concurreert met de Audi e-tron, de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X. De e-tron overtuigt met een iets grotere actieradius en meer comfort, maar is in het nadeel wat betreft de motorprestaties. Tot de sterke punten van de Tesla Model X behoren de enorme ruimte en de enorm krachtige en tegelijk efficiënte aandrijving met het grote accu. De Tesla Model X is echter een stuk duurder dan zijn concurrenten. De Jaguar I-Pace scoort met het laagste gewicht. Dat heeft een positief effect op de rijdynamiek - de Jaguar is uiterst wendbaar, stuurt erg precies en heeft bovendien het minste tijd nodig om van nul naar 100 km/u op te trekken. Wat het vakmanschap betreft, kan de Brit echter niet tippen aan de Duitse elektronische auto’s.