Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-i-pace-front

Jaguar I-Pace

1 / 3
jaguar-i-pace-front
jaguar-i-pace-side
jaguar-i-pace-back

Sterke punten

  • Elektrische auto met rijplezier
  • Aansprekend design
  • Goede prestaties en range

Zwakke punten

  • Laadt minder snel op dan concurrenten
  • Niet de ruimste achterin
  • Dikke raamstijlen beperken zicht

Jaguar I-Pace : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar I-Pace, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jaguar I-Pace: de eerste elektrische Jaguar

In 2018 kwam Jaguar met zijn eerste volledig elektrische auto: de I-Pace. Daarmee was het merk een van de eerste met een elektrische auto in dit segment. Zoals de naam al aangeeft behoort het model tot Jaguars SUV-familie, gepositioneerd tussen de E-Pace en F-Pace met brandstofmotoren.

Interesse in een Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace occasions
Jaguar I-Pace nieuwe auto's
Jaguar I-Pace dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Bij introductie liep Jaguar met dit model voorop
  • De fijne rijeigenschappen van een Jaguar, maar dan elektrisch
  • Ruime actieradius, zeker voor een auto van deze leeftijd
  • Aansprekend design, dat zelfs is bekroond met een award

Technische gegevens

Motorisatie

De Jaguar I-Pace is altijd volledig elektrisch aangedreven. Bij de introductie was het de allereerste Jaguar met volledig elektrische aandrijflijn. Aanvankelijk was de auto alleen leverbaar met 294 kW (400 pk) sterke aandrijflijn, met twee elektromotoren die samen voor vierwielaandrijving zorgen. Het koppel bedraagt een stevige 696 Nm. Dit model luistert naar de naam EV400, waarbij het getal verwijst naar het aantal pk’s. In 2020 werd de EV320 aan het aanbod toegevoegd. Zoals de naam al doet vermoeden beschikt die variant over 235 kW (320 pk), met een nog steeds riant koppel van 500 Nm. Ook deze variant heeft vierwielaandrijving. Vanwege de elektrische aandrijving heeft de I-Pace ook altijd een volledig automatische transmissie.

Ongeacht de motorvariant heeft de Jaguar I-Pace hetzelfde batterijpakket: een 90 kWh-batterij (waarvan 84,7 kWh bruikbaar). Dat is goed voor een ruime actieradius van 470 km. Zelfs sommige net nieuwe elektrische auto’s halen dat niet. Overigens blijft de 470 km een theoretische WLTP-waarde. De werkelijke actieradius is zoals bij alle elektrische auto’s sterk afhankelijk van het gebruik in de praktijk. Met een gemiddeld stroomverbruik van 22 kWh/100 km is de I-Pace wel relatief onzuinig. Voor vroege exemplaren wordt een actieradius van 540 km opgegeven. Niet omdat die daadwerkelijk verder kwamen dan nieuwere modellen, maar omdat bij introductie nog de NEDC-meetmethode werd gebruikt. Die is minder realistisch dan de WLTP en geeft dus een rooskleuriger beeld van de actieradius.

Afmetingen

De Jaguar I-Pace is 4,68 meter lang, 1,89 meter breed (zonder spiegels) en 1,56 meter hoog. De wielbasis meet 2,99 meter en dat is best lang ten opzichte van de totale wagenlengte. Dat is te danken aan het elektrische platform, dat het mogelijk maakt om de wielen van de auto vrijwel op de uiterste hoeken te plaatsen. De I-Pace heeft voor en achter dan ook nauwelijks overhang. Carrosserievarianten van de I-Pace zijn er niet.

De belangrijkste specificaties op een rij

Jaguar I-Pace
Marktintroductie 2018
Lengte-breedte-hoogte 4,68 m-1,89 m-1,56 m
Wielbasis 2,99 m
Inhoud bagageruimte 656 l
Ledig gewicht 2.133 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.670 kg
Cilinderinhoud n.v.t.
Vermogen 235-294 kW (320-400 pk)
Koppel 500-696 Nm
Topsnelheid 180-200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,8-6,4 sec
Batterijcapaciteit 90 kWh
Verbruik 22 kWh/100 km
Actieradius 470 km

Varianten

De Jaguar I-Pace is leverbaar in de gebruikelijke Jaguar-uitrustingsniveaus S, SE en HSE (opbouwend in luxe), aangevuld met speciale Business-modellen, een Black-uitvoering en een First Edition ter gelegenheid van de introductie van het model. Bij de laatste drie gaat het vooral om een specifieke samenstelling van uitrustingen. Ze bieden weinig tot geen zaken die niet (al dan niet optioneel) ook voor de andere modellen leverbaar waren of zijn.

Prijzen

Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn varieert de nieuwprijs van de Jaguar I-Pace grofweg tussen de 65.000 en 100.000 euro, plus eventuele opties. Inmiddels is er ook een breed aanbod aan Jaguar I-Pace occasions. De prijzen daarvan variëren van ongeveer 35.000 voor vroege exemplaren met relatief veel kilometers op de teller tot ruim 100.000 euro voor een vrijwel nieuwe auto met alles erop en eraan. Wie niet in één keer de aanschafprijs wil aftikken, kan ook leasen. Dat kan ook voor occasions, via het AutoScout24-abonnement. Dan is de I-Pace beschikbaar vanaf zo’n 1.000 euro per maand, uiteraard ook wel afhankelijk van de specifieke uitrustingen, leeftijd en kilometers van het specifieke exemplaar.

Waar je voorlopig ook op kunt besparen, is de wegenbelasting. Tot 2024 is de I-Pace volledig wegenbelastingvrij vanwege zijn elektrische aandrijving en dus nul (lokale) emissie. In 2024 krijg je 75% korting op de wegenbelasting. Vanaf 2025 moet je het volle bedrag betalen. Gelukkig is de I-Pace voor een elektrische SUV niet heel zwaar. Omdat Jaguar een ‘premium’ merk is en jonge exemplaren waardevol zijn, zal het verzekeringsbedrag voor een Jaguar I-Pace ook hoger uitvallen. Bij een vroeg exemplaar met veel kilometers is de waarde lager en daarmee dus ook de verzekeringspremie. Sommige verzekeraars rekenen wel een hoger tarief voor elektrische auto’s, vanwege de kostbare techniek. Dat wordt dan weer gecompenseerd doordat elektrische auto’s in principe minder onderhoud nodig hebben dan auto’s met brandstofmotor.

Design

Buitenkant

De Jaguar I-Pace is een relatief compacte vijfdeurs SUV. Qua vormgeving past hij keurig in het Jaguar-modelaanbod, maar toch onderscheidt hij zich ook. Zo heeft de auto een kenmerkende lage en aflopende daklijn. Alles voor de aerodynamica. Over het algemeen wordt het design van de I-Pace erg gewaardeerd. De auto kreeg er zelfs de Best Design Award voor bij de World Car of the Year-verkiezing van 2019. Over winnen gesproken, de I-Pace is ook Europees Auto van het Jaar 2019. Het design van de auto komt het beste tot uiting in de lichtere carrosseriekleuren. Behalve wit en grijs behoren ook donkerrood en een felle oranjerode tint tot de mogelijkheden. Liever toch wat donkerder? Dan is er keuze uit donkerblauw, zwart en enkele donkere grijstinten. De meeste exemplaren zijn verkocht in wit, zwart of een van de grijstinten. Met een kleurtje val je dus letterlijk en figuurlijk op in de massa.

Binnenkant

Ook vanbinnen is de I-Pace duidelijk herkenbaar als een Jaguar. Het dashboarddesign sluit keurig aan op dat van andere Jaguar-modellen uit deze periode. Onderscheidend is het interieur daarmee niet, maar je weet dus wel dat comfort en luxe voorop staan. De I-Pace is wel een auto die gemaakt is om zelf achter het stuur te zitten. In twee opzichten. Ten eerste is het gewoon een fijn rijdende auto, waarin je liever zelf rijdt dan gereden wordt. Ten tweede laat de ruimte achterin te wensen over. Dat heeft vooral te maken met het sterk aflopende dak. Samen met de dikke achterste raamstijlen zorgt dat toch voor een krap en donker overkomend interieur. Daar heb je voorin geen last van, al is het zicht rondom voor verbetering vatbaar. Het donkere interieur is deels te verhelpen door te kiezen voor een exemplaar met lichte bekleding en/of een panoramadak.

jaguar-i-pace-interior

jaguar-i-pace-frontseats

Veiligheid

Vanwege het beperkte zicht rondom is het ook goed om te weten dat de Jaguar I-Pace is voorzien van allerlei moderne assistentiesystemen. Dankzij camerabeelden en parkeersensoren is parkeren alsnog kinderspel. Ook met de overige veiligheid van de I-Pace zit het wel goed. Het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP onderscheidde de auto met de maximale score van vijf sterren. Specifiek op gebied van inzittendenbescherming behaalde de auto zelfs een zeer goede score van 91%.

Alternatieven

Bij de introductie was de Jaguar I-Pace een van de weinige elektrische SUV’s in zijn segment en daardoor erg populair. Jaguar kon de vraag maar moeilijk aan. Inmiddels is elektrisch rijden veel meer ingeburgerd en schieten concurrenten als paddenstoelen uit de grond. De meest directe concurrenten is de Mercedes-Benz EQC, ook een model dat er vroeg bij was in het segment. Overigens blinkt de Mercedes ook niet uit in laadsnelheid. De Tesla Model Y is ook een heel directe concurrent, maar werd later geïntroduceerd en overtreft beide modellen dus op veel punten. Daar tegenover staat dat de Jaguar over het algemeen voordeliger is en een conventionelere uitstraling heeft.

Maar zoals gezegd is de keuze in dit segment inmiddels heel breed. Zomaar enkele vergelijkbare elektrische SUV’s met overlappende prijsklasse zijn de Audi e-tron, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E en Volkswagen ID.4.

FAQ

Wat is de actieradius van de Jaguar I-Pace?
De Jaguar I-Pace heeft een officiële WLTP-actieradius van 470 km. Voor vroege exemplaren wordt ook wel de NEDC-actieradius van 540 km opgegeven, maar die is minder realistisch. Sowieso hangt de actieradius in de praktijk natuurlijk sterk af van hoe de auto wordt gebruikt.
Hoe hard kan de Jaguar I-Pace?
Afhankelijk van de gekozen uitvoering ligt de topsnelheid van de Jaguar I-Pace op 180 of 200 km/h.
Wat kost de Jaguar I-Pace?
De nieuwprijs van de Jaguar I-Pace varieert van ongeveer 65.000 tot 100.000 euro, plus eventuele opties. Tweedehands variëren de prijzen tussen 35.000 en ruim 100.000, afhankelijk van de leeftijd, uitrusting en gereden kilometers van het specifieke exemplaar.
Hoe lang duurt het opladen van de Jaguar I-Pace?
Vroege exemplaren laden op van 20 tot 80% batterijlading in acht uur. Dat is langer dan bij concurrenten. Dankzij een snellere boordlader doen latere exemplaren ongeveer 5,5 uur over dezelfde laadsessie. Dat is al een hele verbetering, maar nog steeds zijn er veel concurrenten die dat overtreffen. Snelladen van 20 tot 80% doet de I-Pace altijd in 50 minuten. Ook dit doen veel concurrenten sneller.