Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-enyaq-iv-front

Skoda Enyaq iV

1 / 3
skoda-enyaq-iv-front
skoda-enyaq-iv-side
skoda-enyaq-iv-back

Sterke punten

  • Ruim en comfortabel interieur
  • Grote en functionele kofferbak
  • Flinke actieradius

Zwakke punten

  • Auto voelt zwaar en log
  • Bediening infotainmentsysteem
  • Beperkte fabrieksgarantie

Skoda Enyaq : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Enyaq, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Enyaq iV: dé EV voor Nederlandse gezinnen

De eerste volledig elektrische SUV van Skoda, de Enyaq iV, blijkt een schot in de roos. Het model heeft het marktaandeel van Skoda flink weten te vergroten en de Enyaq iV was zowel in 2021 als in 2022 de bestverkochte elektrische auto van Nederland. En dat is natuurlijk niet voor niets. Lees meer

Interesse in een Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV occasions
Skoda Enyaq iV nieuwe auto's
Skoda Enyaq iV dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Prettige gezinsauto met veel ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage.
  • Gebaseerd op vooruitstrevend MEB-platform van Volkswagen Group.
  • Moderne interieur en exterieur zonder poespas.
  • Riante actieradius tot 573 kilometer (WLTP).

Technische gegevens

Motorisatie

De Skoda Enyaq iV is gebaseerd op het MEB-platform van Volkswagen Group, dat speciaal voor elektrische modellen is ontworpen. Ondanks dat Skoda onder Volkswagen en Audi is gepositioneerd, is het merk niet veroordeeld tot mindere techniek. De Volkswagen ID.4 en Audi Q4 e-tron maken namelijk ook gebruik van dit MEB-platform en dezelfde aandrijfcomponenten als de Enyaq. Skoda levert de elektrische SUV met meerdere verschillende aandrijflijnen die in alle gevallen zorgen voor een stille en lokaal emissievrije rijervaring.

De basismotorisering gaat door het leven als Skoda Enyaq iV 60. Deze versie heeft een 62 kWh-batterij en altijd een 132 kW (179 pk) sterke elektromotor. Afhankelijk van de gekozen uitvoering biedt dit pakket een rijbereik oplopend tot 408 kilometer (WLTP gemiddeld). De Skoda Enyaq iV 60 sprint van 0-100 km/u in 8,7 seconden en haalt een topsnelheid van 160 km/u.

Na de ’iV 60’ volgt de Enyaq iV 80. Je voelt hem al aankomen: deze heeft een 82 kWh lithium-ion batterijpakket waarmee een respectabele 571 kilometer (WLTP gemiddeld) aan actieradius mogelijk is. Behalve dat de Enyaq iV 80 verder komt dan de Enyaq iV 60 op een enkele batterijlading, is hij ook krachtiger. Deze batterijvariant is te vinden met achterwielaandrijving, een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 310 Nm. Daarnaast is er ook een Enyaq iV 80X leverbaar geweest met vierwielaandrijving, een vermogen van 195 kW (265 pk) en een koppel van 425 Nm.

Inmiddels is de batterij in de Skoda Enyaq iV 80 vervangen door een verbeterde versie. Deze versie is beschikbaar onder de naam Enyaq iV 85 en is altijd voorzien van een 210 kW (286 pk) sterke elektromotor in combinatie met achterwielaandrijving.

Skoda Enyaq Coupé iV RS

De krachtigste versie in de line-up is de Skoda Enyaq Coupé iV RS. Deze versie heeft twee elektromotoren op de voor- en achteras met een gecombineerd vermogen en koppel van 220 kW (299 pk) en 460 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u vergt slechts 6,5 seconden, terwijl de topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Deze extra sportieve versie is niet alleen sneller in een rechte lijn, maar ook in de bochten dankzij het strakkere onderstel. Het 82 kWh-batterijpakket verleent het sportieve model een actieradius tot 505 kilometer (WLTP gemiddeld). En dankzij de 135 kW snellaadmogelijkheid is het accupakket in circa 36 minuten van 10 tot 80% op te laden. Bij de 60 kWh-batterijversie kun je met een vermogen van maximaal 120 kW snelladen.

Afmetingen

Met een wagenlengte van 4,65 meter, een hoogte van 1,62 meter en een breedte van 1,88 meter is de Skoda Enyaq iV een relatief ruime SUV. Ook de wielbasis van 2,77 meter is redelijk fors. Nadeel van een dergelijk formaat inclusief een loeizwaar batterijpakket: de Enyaq iV heeft een rijklaargewicht van rond de 2 ton.

Gezien het formaat van de Skoda Enyaq iV is het niet gek dat hij binnenin zeeën ruimte biedt voor het hele gezin. Vijf personen kunnen comfortabel zitten en tegelijkertijd 585 liter aan bagage meenemen. Deze combinatie is toonaangevende in deze klasse. Ondanks dat ze gebruikmaken van hetzelfde platform is de Skoda Enyaq iV ook ruimer dan de Volkswagen ID.4 en Audi Q4 e-tron. Met de achterbank neergeklapt neemt die ruimte toe tot 1.710 liter. Jammer genoeg laat het MEB-platform waarop de Enyaq is gebaseerd geen kofferruimte onder de voorste motorkap toe.

Skoda Enyaq iV
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,65 x 1,88 x 1,62 m
Wielbasis 2,77 m
Inhoud bagageruimte 585 l
Ledig gewicht 2.147 - 2.311 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.504 - 2.650 kg
Vermogen 132 kW (179 pk) - 220 kW (299 pk)
Koppel 310 - 460 Nm
Topsnelheid 160 - 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,5 - 8,7 sec
Batterijcapaciteit 62 - 82 kWh
Verbruik 16,3 - 16,7 kWh/100 km
Actieradius 399 - 571 km

Varianten

Skoda levert de Enyaq in twee verschillende carrosserievarianten. Behalve de gebruikelijke SUV-koets is het model ook leverbaar als Skoda Enyaq Coupé iV. Bij deze versie loopt de daklijn aan de achterzijde schuin af zoals bij een coupé, waarmee de auto een stuk sportiever voor de dag komt.

Er bestaan ook vier verschillende uitrustingsniveaus van de Enyaq. De uitvoering Selection is de instapper in het gamma en heeft standaard onder meer 19-inch wielen, navigatie via een 13-inch infotainmentscherm en parkeersensoren voor- en achteraan. Na de basisversie volgen de uitvoeringen Business Edition en Sportline met een rijkere uitrusting. De extra sportieve Skoda Enyaq Coupé iV RS is niet alleen de krachtigste versie in het aanbod, maar onderscheidt zich ook binnen en buiten met een sportievere aankleding.

Om het interieur aan te kleden, biedt Skoda verschillende ‘Design Selections’ aan. Die combineren verschillende materialen en decoratieve inzetstukken om een specifieke sfeer te creëren. Er zijn vier keuzemogelijkheden, variërend van kunstleer, natuurlijk leer, suède, stof en wol. Daarnaast zijn er aanvullende pakketten en losse opties om de auto verder te personaliseren.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Skoda Enyaq iV beginnen bij 44.990 euro. Deze prijs geldt voor de Selection-uitvoering in combinatie met het 62 kWh-batterijpakket. De Enyaq met 82 kWh-batterij kost minimaal 49.990 euro. De Enyaq Coupé iV is iets duurder geprijsd dan de SUV en gaat vanaf 47.990 euro over de toonbank.

De volledig elektrische Skoda is nog relatief jong maar desondanks ontzettend populair, ook als occasion. Het is daarom de moeite waard om de occasionmarkt in de gaten te houden. De prijzen van een jong gebruikte Skoda Enyaq iV in goede staat met lage kilometerstand starten bij zo’n 30.000 euro.

Handig om te weten: Skoda biedt weliswaar 8 jaar/160.000 kilometer fabrieksgarantie op het batterijpakket, maar ‘slechts’ twee jaar fabrieksgarantie op het complete voertuig. Koop je een Skoda Scala, Octavia of Kodiaq met een verbrandingsmotor, dan mag je vier jaar lang op coulance rekenen. Een opmerkelijk verschil, ook omdat de garantietermijn bij menig elektrisch alternatief de vier jaar ruimschoots overschrijdt.

Design

Buitenkant

Hoewel de Skoda Enyaq zijn basis deelt met elektrische modellen van Volkswagen en Audi, verschilt de Skoda door zijn typische design van het Tsjechische stijlhuis. Waar vele anderen kiezen voor een futuristische stijl, kiest deze elektrische SUV voor een traditionele aanpak.

In het oog springt de optionele verlichte grille, ook wel de ‘Crystal Face’ genoemd. De rest van de styling volgt de typische codes van het merk: strakke, rechte lijnen en hoekige vormen. Op de flanken beklemtonen 19-inch lichtmetalen wielen de grootte van de SUV, terwijl de kofferruimte achteraan toegankelijk is via een grote achterklep waarop de naam ‘Skoda’ voluit staat uitgeschreven.

Binnenkant

Het verschil tussen de futuristische Volkswagen en de klassieke Skoda zet zich voort in het interieur. De basiselementen van het dashboard zijn niettemin dezelfde. Er is het minimalistische 5,3-inch instrumentenpaneel en het centrale 13-inch infotainmentscherm. Opvallend is dat je in de Skoda voor de belangrijkste functies tenminste nog traditionele bedieningsknoppen tot je beschikking hebt. Daardoor is het uit schermen opgetrokken, futuristische infotainmentscherm nét wat vriendelijker in gebruik.

Over het algemeen geldt dat het interieur van de Skoda een moderne en strakke uitstraling heeft. De afwerking staat op een redelijk hoog niveau en voelt degelijk aan. Het dashboard, de deuren en armleuningen zijn voorzien van soft-touch materialen en met een serie ‘Design Selections’ is het interieur fraai aan te kleden. Het is opnieuw een bewijs dat Skoda al lang geen ‘budgetmerk’ meer is, wat het wel lange tijd geweest is binnen het grote Volkswagen-concern. En zoals het een Skoda betaamt, wordt ook het praktische niet over het hoofd gezien. Ook de Enyaq beschikt over typische handigheidjes zoals een ruitenkrabber in de achterklep en paraplu’s in de voorste portieren.

Veiligheid

Skoda levert de Enyaq met een breed scala aan hoogwaardige veiligheidssystemen. Denk aan actieve rijhulpsystemen zoals rijstrookhulp, verkeersbordherkenning en autonome noodremhulp met herkenning van voetgangers en fietsers. Voor de overige aanvullende rijhulpsystemen moet worden bijbetaald, van dodehoekdetectie en vermoeidheidsherkenning tot adaptieve cruise control. Voor het veiligheidsinstituut Euro NCAP doet zo’n meerprijs niet ter zake: daar beloonden ze de Skoda Enyaq met de maximale veiligheidsscore (vijf van de vijf sterren) en bestempelden de EV als ‘een van de veiligste auto’s in zijn soort’.

Alternatieven

De Skoda Enyaq speelt in het segment van de grote elektrische SUV’s en neemt het op tegen meerdere geduchte concurrenten. In de eerste plaats zijn er de interne rivalen, zoals de Volkswagen ID.4 en Audi Q4 e-tron. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld de Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E en BYD SEAL U.

FAQ

Hoe snel laadt een Skoda Enyaq iV op?
De Skoda Enyaq iV is thuis of bij een openbaar laadpunt met een vermogen van 11 kW op te laden met wisselstroom (AC). Daarmee is de 62 kWh-batterij in ruim 6 uur opgeladen. De Enyaq is ook geschikt voor snelladen met gelijkstroom (DC), waarmee de batterij in een half uur tot 80% is op te laden.
Is een elektrische kofferbak standaard op de Skoda Enyaq iV?
Een elektrische kofferbak is niet standaard op de Skoda Enyaq iV, maar wel beschikbaar in combinatie met het Comfort Plus-pakket, waarbij ook de Virtual Pedal inbegrepen is.
Hoeveel garantie zit er op een Skoda Enyaq iV?
Skoda biedt 8 jaar/160.000 kilometer fabrieksgarantie op het batterijpakket, maar twee jaar fabrieksgarantie op het gehele voertuig. En dat is best opmerkelijk, aangezien andere modellen van Skoda zoals de Scala, Octavia en Kodiaq met vier jaar algehele fabrieksgarantie worden geleverd.