Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-focus-electric-front

Ford Focus Electric

1 / 3
ford-focus-electric-front
ford-focus-electric-side
ford-focus-electric-back

Sterke punten

  • Uitstekend voor stadsverkeer
  • Voldoende krachtige motor
  • Snelladen met 50 kW

Zwakke punten

  • Hoge instapprijs
  • Behoorlijke actieradius
  • kleine kofferbak
  • Lastiger te hanteren dan een diesel- of benzinemotor

Ford Focus : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Focus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Focus Electric: Eerste elektrische auto in de compacte serie

Met de Ford Focus Electric presenteerde de Amerikaanse autofabrikant met een Duitse dochteronderneming in 2009 de eerste elektrische auto in de compacte serie. Sinds 2013 is deze ook in Nederland verkrijgbaar. Ondanks het grote succes van de verbrandingsmotor bleven de verkoopcijfers beperkt, zodat de productie in 2017 weer werd beëindigd. Lees meer

Interesse in een Ford Focus Electric

Ford Focus Electric occasions
Ford Focus Electric nieuwe auto's
Ford Focus Electric dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Met zijn zuinige motor is de Ford Focus Electric zeer geschikt voor stadsverkeer.
  • Het maximumvermogen van 145 pk zorgt voor een stevige acceleratie.
  • De compacte auto maakt indruk met veel ruimte en een hoog comfortniveau in het interieur.
  • Opladen kan via het klassieke stopcontact of bij snellaadstations.
  • Dankzij een actieradius tot 225 kilometer is het voertuig ook geschikt voor forenzen.

Motor

De Ford Focus Electric is ontworpen als een geheel elektrisch voertuig en vormt dus een aantrekkelijk alternatief voor de klassieke verbrandingsmotor. Volgens Ford is het model vooral geoptimaliseerd voor stadsverkeer, hoewel de herziene motor ook voldoende vermogen en rijplezier biedt voor langere ritten. De Electric is een 5-deurs compacte mid-size hatchback gebaseerd op de gewone Ford Focus.

Een krachtige elektromotor met maximaal 145 pk zorgt voor goede rijprestaties. Dit brengt een hoog koppel met zich mee, tot 250 Nm, wat duidelijk indrukwekkend is voor een auto in de compacte klasse. De Ford Focus Electric is dienovereenkomstig temperamentvol op de weg. Het voertuig overtuigt met een dynamisch rijgevoel. Dit blijkt ook uit de sprint. De Ford Focus Electric is zeker geen racewagen. Alleen al het leeggewicht van net geen 1,7 ton voorkomt dit. Toch zit het model al op 100 km/u in iets minder dan elf seconden. De topsnelheid is 137 km/u. Dit lijkt misschien wat mager voor een moderne compacte auto, maar het is voldoende voor alledaagse ritten. In het belang van een zo groot mogelijke actieradius moeten hogere snelheden op de snelweg worden vermeden. De versnellingsbak is automatisch.

De Ford Focus Electric heeft geïntegreerde batterijen voor uitgebreide stadsritten. De in 2017 uitgevoerde facelift laat zijn volle effect zien. Tot nu toe beloofde de autofabrikant een maximale actieradius van 160 kilometer op één acculading. Dankzij optimalisaties op alle juiste plaatsen en een vergrote lithium-ion hoogvoltage batterij kan de Ford Focus Electric nu tot 225 kilometer puur elektrisch rijden voordat hij moet worden opgeladen. De extra tien kWh capaciteit is dus duidelijk merkbaar, de batterij is nu 33,5 kWh in totaal. Pas bij de facelift kwam de optie van snelladen beschikbaar; daarvoor duurde het opladen bij een oplaadpaal ongeveer vier uur. Bij een geschikt snellaadstation kan tot 50 kW elektriciteit via de laadkabel stromen. De batterij is voor 80 procent opgeladen binnen 30 minuten. Als alternatief is opladen ook mogelijk via een met tien ampère gezekerd stopcontact, maar dit duurt maximaal 16 uur.

Afmetingen

De Ford Focus Electric biedt uitstekende voorzieningen voor het dagelijkse woon-werkverkeer of voor regelmatige ritten in het stadsverkeer. Het voertuig overtuigt met een draaicirkel van slechts elf meter, de carrosserie is overzichtelijk en wendbaar. Met krap 4,4 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter hoog is het zoeken naar een parkeerplaats eenvoudig, zelfs in het drukke stadsverkeer.

In de Focus zit de accu in de kofferbak. Daardoor heeft de auto 126 liter minder bagageruimte dan zijn tegenhangers met verbrandingsmotor. Deze geeft slechts 237 liter inhoud. De stoelen op de tweede rij kunnen echter gemakkelijk worden neergeklapt. Zo kan een maximaal bagageruimtevolume van 1.125 liter worden bereikt. Het leeggewicht is 1,65 ton, het laadvermogen is met 385 kilogram slechts gemiddeld. De autofabrikant bood geen trekhaak aan voor de puur elektrische compacte auto, zodat klanten genoegen moesten nemen met de klassieke vervoersmogelijkheden.

Gegevens en afmetingen Ford Focus Electric
Bouwperiode 2013 – 2017
Lengte, breedte, hoogte 4,4 m x 1,8 m x 1,5 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 237 - 1.125 l
Onbeladen gewicht 1.700 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.200 kg
Cilinderinhoud Niet gespecificeerd
Koppel 250 Nm
Topsnelheid 135 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,4 s
Tankinhoud 23 kWh
Verbruik 22,6 kWh/100km
CO²-uitstoot 0 g/km

Varianten

De Ford Focus Electric was vanaf 2017 leverbaar in een nieuwe versie met herzieningen op alle juiste plaatsen. Als onderdeel van de facelift kreeg het model een grotere accu en dus meer actieradius voor dagelijkse ritten.

De uitrusting van de Ford Focus Electric was in de basisversie al overtuigend. De uitvoering "Titanium" biedt bijvoorbeeld airconditioning met twee zones, een achteruitrijcamera, bi-xenonkoplampen, speciale lichtmetalen 17-inchwielen of led-dagrijverlichting. Desgewenst kan het voertuig ook worden uitgerust met meer luxe voorzieningen. Deze omvatten bijvoorbeeld een lederen stuurwiel. Dus technisch gezien is en was de Ford Focus Electric state of the art.

Prijs

Vooral in vergelijking met de klassieke Focus was de Ford Focus Electric allesbehalve een koopje. Het model met facelift en basisuitrusting kostte bijna 39.900 euro, met iets meer uitrusting en een hogere uitrustingslijn steeg de prijs ook niet zelden boven de 40.000 euro.

In het algemeen was het aantal verkochte auto's vrij laag, waardoor er niet zoveel occasions op de markt zijn. Een Ford Focus Electric occasion kost minstens 15.000 euro als het om een goed onderhouden model met een lage kilometerstand gaat. De goede uitrusting en solide technologie maken het elektrische voertuig tot op de dag van vandaag een gewilde metgezel. Wanneer je een occasion koopt, is het raadzaam de resterende capaciteit van de accu te laten controleren.

Design

Exterieur

Het exterieur van de Ford Focus Electric is zeer onopvallend en verschilt in feite nauwelijks van de klassieke Focus. Alleen het ontbreken van een uitlaatpijp aan de achterzijde of de laadpoort zou één of twee experts kunnen vertellen dat dit geen klassieke compacte auto van de autofabrikant is. Met standaard lichtmetalen velgen en, last but not least, de moderne lichtsignatuur met Bi-Xenon technologie en LED dagrijverlichting, maakt de Ford Focus Electric een zeer goede indruk.

Interieur

Hetzelfde geldt voor het interieur. Klanten kunnen bijvoorbeeld rekenen op een zeer goede afwerkingskwaliteit en een hoog comfortniveau, dit geldt vooral voor de modellen met de facelift. Daarnaast maakt de Ford Focus Electric indruk met enorme luxe in de hogere uitrustingslijnen. Lederen stoelen, een speciaal stuurwiel met veel knoppen of een groot display in de middenconsole laten vrijwel niets te wensen over tijdens het rijden. Het zicht rondom laat te wensen over door de aflopende daklijn en de kleine achterruit, dus zijn parkeersensoren en een achteruitrijcamera een verstandige investering.

ford-focus-electric-interior ford-focus-electric-seats

Veiligheid

De Ford Focus Electric is een veilige metgezel en maakt indruk met zijn degelijke uitrusting. Dit wordt niet in de laatste plaats gewaarborgd door de vele airbags op de juiste plaatsen. Standaard zijn bijvoorbeeld airbags voor de bestuurder en voorpassagier, zij- en hoofdairbags voorin en hoofdairbags achterin. Het gezin kan ook vertrouwen op de ISOFIX-standaard, waarmee kinderzitjes gemakkelijk en snel kunnen worden bevestigd. ESP en ABS zijn altijd standaard, evenals een remassistent. Het lichtpakket omvat verdere veiligheidsvoorzieningen zoals een bochtverlichting of een licht- en regensensor.

Alternatieven

Wie een compacte en wendbare kleine auto wil met een puur elektrische aandrijving, is bij de Renault ZOE aan het juiste adres. Het voertuig inspireert met een goede hoeveelheid ruimte en een uitgebreide uitrusting. Met net geen 33.000 euro is het model ook goedkoper dan de Ford Focus Electric.

FAQ

Wanneer werd de Ford Focus Electric gebouwd?
Ford presenteerde de eerste bijna-productie prototypes al in 2009. De eerste Ford Focus Electric was echter pas in 2011 beschikbaar voor klanten. De productie werd vervolgens in 2017 beëindigd wegens onvoldoende vraag.
Hoe geschikt is de Ford Focus Electric voor dagelijks gebruik?
Met de facelift maakt de Ford Focus Electric indruk met een actieradius die geschikt is voor dagelijks gebruik, zodat er tot 225 kilometer mee gereden kan worden. Daarvoor was het maximaal 160 kilometer.

Beoordelingen voor Ford Focus

549 Beoordelingen

4,4