Lancia te koop: tweedehands en nieuw

Lancia

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Lancia: de vernieuwer

Als tweedehands auto is de Lancia Delta momenteel de favoriete keuze van velen. De derde generatie van dit kleine familievoertuig won bij zijn verschijning in 2009 tal van prijzen, waaronder My Favorite Cars van QuattroRuote (middelgrote/compacte categorie), Stadsauto van Twoj Styl magazine in Polen en de Design Award van AutoCar magazine Griekenland.

Lancia

Deze Italiaanse autobouwer wordt opgericht in 1906 door Vincenzo Lancia. Voluit heet zijn bedrijf 'Lancia & C.'. In 1969 wordt het een onderdeel van de Fiat Groep, later Fiat Chrysler Automobiles (FCA). In zijn huidige vorm, als 'Lancia Automobiles S.p.A.', wordt het bedrijf geïncorporeerd in 2007. Het merk heeft een lange traditie in de rallysport. Het staat bekend voor het gebruik van Griekse letters in de modelnamen. Sinds 2014 worden er buiten Italië echter geen Lancia's meer aangeboden, tenzij als tweedehands auto. Er is momenteel ook slechts een nieuw productiemodel: de Ypsilon, een super mini.

De eerste Lancia

'Lancia & C. Fabbrica Automobili' wordt opgericht op 29 november 1906. Dat gebeurt in het Italiaanse Turijn en op initiatief van een aantal Fiat racers. Hun eerste creatie is de Tipo 51 of 12 HP, later Alfa genoemd. Hij wordt geproduceerd tot in 1907-1908. Hij gebruikt een kleine motor met vier cilinders en een output van 28 pk. In 1910 worden onderdelen geëxporteerd naar de VS, waar ze gebruikt worden in voertuigen van de bouwer SVG. In 1915 wordt de eerste truck gebouwd, de Jota. Hij wordt gebouwd tot in 1935. In 1937 sterft oprichter Vincenzo. Zijn vrouw en kinderen nemen het bedrijf over. Vittorio Jano wordt de nieuwe hoofdingenieur. Hij maakt naam bij Alfa Romeo, waar hij een aantal van de bekendste en succesvolste racevoertuigen bouwt, waaronder de 6C, de P2 en de P3.

Lancia als vernieuwer

In de industrie staat het merk bekend als vernieuwer. De Theta uit 1913 is bijvoorbeeld het eerste Europese productiemodel waarbij standaard een volledig elektrisch systeem wordt aangeboden. De Lambda (1922-1931) is de eerste auto met een monocoque chassis. Hij heeft ook een glijdende pilaar, die onafhankelijk is van de ophanging, en waar de veer en de hydraulische demper in een en dezelfde unit zijn ingebouwd. In 1948 is de Series 3 Ardea het eerste voertuig met een transmissie met vijf snelheden. In de Aurelia uit 1950 wordt de eerste V6 motor geïntroduceerd en voorafgaand wordt zelfs al geëxperimenteerd met V8 en V12 motoren. Tegelijk is hier ook de eerste V4 motor gebouwd. De drang naar vernieuwing, excellentie en complexiteit zorgt ervoor dat alle vroege Lancia's volledig met de hand gemaakt moeten worden. De productiekosten liggen erg hoog.

Lancia na 1969

In oktober 1969 brengt Fiat een geslaagd bod uit. Het merk 'Lancia' blijft wel bestaan en in de jaren 1970 komen er verschillende modellen op de markt, waaronder de Stratos, de Gamma en de Beta. Bovendien is het merk twee decennia lang (1970-1980) erg succesvol in het racecircuit. Het wint tal van World Rally kampioenschappen. In de jaren 1980 ontwikkelt men een nauwe samenwerking met Saab Automobile. De Delta wordt in Zweden bijvoorbeeld verkocht als Saab 600. De Thema uit 1985 deelt zijn platform met de Saab 9000, de Fiat Croma en de Alfa Romeo 164. Vanaf de jaren 1990 raken de modellen almaar nauwer verwant met de Fiats. Op 1 februari 2007 wordt Fiat geherstructureerd. Fiat Auto wordt nu Fiat Group Automobiles S.p.A., met een onderdivisie genaamd 'Lancia Automobiles S.p.A.'. Vanaf 2011 werkt het merk zo vooral nog met Chrysler modellen. In Europa worden zij als Lancia's verkocht. In 2015 wordt de Fiat Groep Fiat Chrysler Automobiles.

Tweedehands Lancia's

Deze Italiaan heeft een lange traditie in passagiersvoertuigen, sportvoertuigen en racevoertuigen. De nadruk ligt steeds op kwaliteit, présence en design. Dat gaat soms ten koste van kracht en vaak ten koste van de betaalbaarheid. Een van de meest begeerde Lancia's op de tweedehands markt is de Zagato, in al zijn verschillende gedaanten. Ook de Aurelia is een favoriet. Dit voertuig introduceerde de voormotor met achtertransmissie, een constellatie die later ook gebruikt wordt door andere grote namen zoals Ferrari, Alfa Romeo, Porsche, General Motors en Maserati. Tegelijk verschijnt in deze auto de V6 motor, ondertussen de industriestandaard. Tot de meer recente modellen behoort onder meer de Thema, een herdoopte Chrysler 300. Deze auto wordt gepresenteerd in 2011 als vervanger van de Thesis. Hij hergebruikt de naam van de Thema uit 1984-1989, een saloon. De Voyager is dan weer een groot Multi-Purpose Vehicle (MPV). Deze wordt gepresenteerd in 2011 en is gebaseerd op de Chrysler Town & Country.

Hierboven werd voorts ook nog de Delta vernoemd, een klein familievoertuig. De eerste generatie wordt al gelanceerd in 1974. Ondertussen rijdt de derde generatie rond sinds 2008. De auto wordt stopgezet in 2014. In de jaren 1980-1990 domineert het voertuig het World Rally Championship. Tot slot is er ook nog de Musa (Type 350), een luxueus mini MPV. Dat is een variant van de Fiat Idea, zij het met een herziene voor- en achterkant, en inclusief een aantal nieuwigheden in het interieur en de uitrustingen. Beide auto's worden geproduceerd sinds 2004 en zijn gebaseerd op het Project 188 platform, dat eerst gebruikt wordt voor de Fiat Punto. De Musa verkocht daarbij beter dan de Idea, zeker in Italië.

Lancia Ypsilon

Het enige nieuwe voertuig in het huidige aanbod is de Ypsilon, een super mini. Deze auto wordt gebouwd sinds 1995 en is de vervanger van de Y10. In vergelijking is hij groter en duurder. Tussen 1995 en 2005 worden meer dan 870.000 exemplaren gebouwd in de fabrieken van Melfi, Potenza. De derde generatie wordt in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Japan verkocht als Chrysler Ypsilon. In 2017 wordt het merk Chrysler stopgezet in het Verenigd Koninkrijk. Hier worden in 2014 2000 Ypsilons verkocht. Ook in Japan wordt de auto nu niet meer verkocht. Met het verdwijnen van de Voyager en de Thema blijft zo alleen nog de Ypsilon over in het Lancia-aanbod. Bovendien wordt het voertuig enkel nog verkocht op de thuismarkt, in Italië.