Lancia Musa te koop: tweedehands en nieuw

Lancia Musa

Lancia Musa

In 2004 komt de mini-MPV Lancia Musa op de markt

Het project Eurovan was een project waarbij het Italiaanse Fiat, haar dochter Lancia en het Franse Peugeot-concern met zijn dochter Citroën gezamenlijk een MPV ontwikkelden. In het kader van dit project breidde de sinds 1969 tot Fiat horende autoproducent Lancia midden jaren '90 zijn modelpalet uit met een MPV die aanvankelijk als Lancia Zeta en vanaf 2002 onder de naam Lancia Phedra op de markt kwam. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Informatie over Lancia Musa

Buiten dit model beperkte de fabrikant zich traditioneel tot de bouw van kleine, compacte voertuigen en sedans uit de middenklasse. Een nieuwe ontwikkeling in het voor Lancia nog erg onbekende segment volgde pas aan het begin van het nieuwe millennium. In 2004 werd namelijk de Lancia Musa gepresenteerd, de eerste mini-MPV van het merk.

De Lancia Musa en zijn zustermodel van moederconcern Fiat

De Lancia Musa was ontstaan op basis van het platform van de tweede generatie van de Fiat Punto. Het was dan ook voor de hand liggend dat ook moederconcern Fiat het nieuwe model onder zijn merknaam Fiat in een optisch gewijzigde vorm verkocht. Terwijl de designers op het hoofdkantoor van Fiat in Turijn wat traditionele vormen kozen voor hun Fiat Idea, ging men voor de mini-MPV Lancia Musa voor een elegantere stijl die het zelfstandige imago van Lancia moest weerspiegelen. Een ander verschil tussen de zustermodellen was dat de Lancia Musa met een hoogwaardiger interieur en met luxe tweekleurenlak verkrijgbaar was. De afmetingen van de twee circa 1,3 ton zware mini-MPV’s waren echter wel hetzelfde en typisch voor hun klasse. Beide modellen waren bijna vier meter lang en 1,69 meter hoog.

In 2007 krijgt de Lancia Musa een facelift

In 2007 verscheen de Lancia Musa met een licht gewijzigde voor- en achterkant als Nuova Musa op straat. Tijdens de facelift kreeg het model tegelijkertijd een nieuwe 1,6 liter dieselmotor met een prestatievermogen van 88 kW (120 pk). Naast deze motor bleven ook de kleinere 1,3 liter dieselmotor met 51 kW (69 PS) of 66 kW (90 PS) in de collectie. De sinds het begin van de productie aangeboden 1,9 liter dieselmotor met een prestatievermogen van 75 kW (100 pk) werd wel vanaf 2008 uit de collectie gehaald. De benzinemotoren bleven altijd onveranderd. Er waren twee 1,4 liter benzinemotoren voor de Lancia Musa beschikbaar. Het instapmodel had een prestatievermogen van 57 kW (77 pk) en werd gecombineerd met een handmatige vijfversnellingsbak. De topmotor had een prestatievermogen van 70 kW (95 pk).