Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-lancer-front

Mitsubishi Lancer

1 / 3
mitsubishi-lancer-front
mitsubishi-lancer-side
mitsubishi-lancer-back

Sterke punten

  • Legendarisch als rallyauto (Lancer Evolution)
  • Solide rijeigenschappen
  • Betrouwbaar imago

Zwakke punten

  • Afwerking interieur
  • Anoniem ex- en interieur
  • Brandstofverbruik

Mitsubishi Lancer : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi Lancer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi Lancer: anonieme middenklasser onsterfelijk gemaakt door rallysucces

Met 4 wereldtitels, meer dan 30 zeges op het allerhoogste WRC-niveau en tientallen andere podiumplaatsen behoort Mitsubishi tot de meest succesvolle automerken in de rallysport. Dankzij de Mitsubishi Lancer, die tussen 1973 en 2016 werd geproduceerd en waarvan er ook een rallyversie was. Lees meer.

Interesse in een Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer occasions
Mitsubishi Lancer dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Legendarisch als rallyauto
  • Onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar imago
  • Zeer betaalbaar als occasion

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Mitsubishi Lancer stamt uit 1973 en is vandaag de dag vooral populair onder verzamelaars van klassieke Japanse auto’s in het bijzonder. Met name de Lancer Celeste, de flamboyante fastback-variant die in de tweede helft van de jaren 70 bekendheid genoot, is een gewild collectors item. Eind jaren 70 zette de Lancer ook voet op Europese bodem. De officiële onthulling was op de IAA in Frankfurt in 1979. Het model sloeg meteen aan bij Europese kopers. De eerste rallysuccessen werden in die jaren ook geboekt, met de Lancer 2000 Turbo – waarvan er slechts 1.250 exemplaren zijn gebouwd, destijds een minimum productieaantal om toegelaten te kunnen worden tot het World Rally Championship (WRC). Toen durfde Mitsubishi geheid nog niet te dromen hoe ongekend succesvol het merk en de Lancer in het bijzonder zou worden in de rallysport.

Fast forward naar de laatste generatie Mitsubishi Lancer, in Nederland geleverd tussen 2007 en 2016 en zowel als vierdeurs sedan als vijfdeurs hatchback. Beide carrosserievarianten waren beschikbaar met uiteenlopende benzinemotoren, overwegend atmosferisch van aard (lees: zonder turbo of compressor). De diesels, eveneens louter viercilinders, beschikten wel over dergelijke ‘drukvullers’.

Bij de reguliere benzinemotoren varieert het vermogen van 80 kW (109 pk) tot 217 kW (295 pk) in de Lancer Evolution X. Hoewel de reguliere Lancer-modellen beschikten over toereikende motoren in combinatie met een solide rijgedrag, werden ze compleet overvleugeld door het homologatiemodel voor het WRC. Sterker, de bekendheid van de Mitsubishi Lancer is eigenlijk gebaseerd op diens (vele) successen in het mondiale rallykampioenschap. Zonder zou de Lancer zeer waarschijnlijk snel in de vergetelheid zijn geraakt, terwijl dit model toen en ook vandaag de dag nog op handen wordt gedragen door (autosport)liefhebbers.
De Mitsubishi Lancer Evolution – voor regulier straatgebruik – was dan ook een serieuze sportauto. Met een vermogen van bijna 300 pk, acceleratie van 6,3 seconden en topsnelheid van 242 km/u naar huidige maatstaven weliswaar niet overdreven krachtig, maar in combinatie met Mitsubishi ’s bewezen vierwielaandrijvingsysteem en precieze stuurgedrag dodelijk snel en efficiënt op kronkelige (berg)weggetjes. In WRC-trim resulteerde deze ongenaakbare cocktail in maar liefst vier wereldtitels op rij (1996 – 1999) en in totaal 34 WRC-zeges. Mitsubishi behoort hiermee tot een van de meest succesvolle automerken in de autosport.

Mag het gerust wat minder (dorstig) zijn? Ook de dieselmotoren in de Lancer zijn krachtig (85 kW/116 pk) tot 110 kW/150 pk) en bovendien een stuk zuiniger dan de atmosferische benzines en de Evolution in het bijzonder. Uitblinken in brandstofverbruik doet de Lancer namelijk niet – gelukkig heeft de brandstoftank een riante inhoud van 59 liter. Wel een pre is de handgeschakelde 5-versnellingsbak met zijn prettige en smeuïge schakelgedrag. Een automatische transmissie was optioneel beschikbaar. Deze sequentiële transmissie met dubbele koppeling wordt geleverd met diverse rijmodi, en het schakelen kan desgewenst plaatsvinden via schakelpeddels aan het stuurwiel. Het rijden met de 6-traps automaat verloopt eveneens soepel en moeiteloos.

Afmetingen

De laatste generatie Mitsubishi Lancer is geproduceerd als vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan. In het verleden was de Lancer ook beschikbaar als vijfdeurs stationwagen. Gezien de sedanversie alom de grootste bekendheid geniet, zoomen we vooral in op die carrosserievariant. De lengte daarvan bedraagt 4,57 meter, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,76 en 1,49 meter. Met deze buitenmaten valt de Lancer in het segment van de middenklasse sedans. Een klasse waarin onder meer de Toyota Corolla Sedan, Opel Astra Sedan en Subaru Impreza ook actief waren. Hoewel de Lancer dus zeker geen compacte auto is, beschikte het model over een relatief korte draaicirkel van 11 meter. Over ruimte gesproken: met 400 liter voor bagage biedt de sedanversie een keurig standaardvolume. Verrassend genoeg is het laadvolume van de Sportback aanzienlijk kleiner met 300 liter. Ook een punt van aandacht is het geringe trekgewicht van 1.100 kilogram, zelfs voor de beresterke Lancer Evolution.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Mitsubishi Lancer
Marktintroductie 2007
Lengte x breedte x hoogte 4,57 x 1,76 x 1,49 m
Wielbasis 2,64 m
Inhoud bagageruimte 400 l
Ledig gewicht 1.205-1.565 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.750-2.040 kg
Cilinderinhoud 1.499-1.998 cm3
Vermogen 80 kW (109 pk)-217 kW (295 pk)
Koppel 143-366 Nm
Topsnelheid 191-242 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,3-11,6 sec
Tankinhoud 59 l
Verbruik 6,4-10,5 l/100 km
CO₂-uit 153-250 g/km

Varianten

Zoals in een eerdere alinea al uit de doeken gedaan is, was de laatste generatie Lancer beschikbaar als hatchback en sedan. De Lancer Wagon-stationwagen nam in 2009 al afscheid van het toneel, om nadien niet meer terug te keren. Qua uitvoeringen annex uitrustingsniveaus kon er bij de reguliere versies gekozen worden tussen de Inform, Invite, Intense en Instyle. De aantrekkelijkste uitvoeringen waren de Intense (met standaard onder meer 18-inch wielen, sportonderstel, spoilerpakket, cruise control, climate control, Bluetooth en het aantrekkelijk klinkende Rockford Fosgate audiosysteem) en de Instyle (voorzien van onder meer Bi-Xenon koplampen, lederen bekleding, stoelverwarming, keyless entry en een uitgebreid multimediasysteem). Minst populair in verkoopaantallen, maar het meest geliefd was de Lancer Evolution, het bijna 300 pk sterke homologatiemodel om deel te kunnen nemen aan het WRC. De laatste Evolutions deden ons land aan als supersportieve GSR en MR, waarvan laatstgenoemde een prijskaartje van 73.000 euro had.

Prijzen

Vanwege zijn matige populariteit en lange productieperiode is de Mitsubishi Lancer uiterst betaalbaar als occasion. Een exemplaar is al verkrijgbaar voor amper 1.000 euro, maar verwacht dan uiteraard geen jong exemplaar in topstaat. De modellen vanaf bouwjaar 2010 en niet al te veel kilometers worden aangeboden vanaf 4.500 euro. Ook voor de nieuwere exemplaren worden schappelijke prijzen gevraagd. Reken voor een Lancer Evolution echter op een prijskaartje vanaf 20.000 tot 35.000 euro, afhankelijk van het bouwjaar en de conditie.

Design

Exterieur

De achtste generatie van de Mitsubishi Lancer was een volledig nieuw ontwikkelde auto. Met de nieuwe Jetfighter grille 'straaljagerneus' oogt het model veel meer uitgesproken en spannender dan voorheen. Onderhuids had Mitsubishi extra aandacht geschonken aan de toegenomen torsiestijfheid. Hij kreeg een grotere wielbasis en een bredere spoorbreedte voor verbeterde rijeigenschappen. Een jaar na de introductie van de vierdeurs sedan werd de vijfdeurs Sportback geïntroduceerd. De Evolution, die alleen als sedan verkrijgbaar is, kenmerkt zich door een agressieve uitstraling – zoals dat een rallyauto van nature betaamd – en een dakplaat plus voorspatborden opgetrokken uit aluminium, alleen bedoeld om het zwaartepunt te verlagen en daarmee de rijeigenschappen te verhogen. Daarnaast heeft het Evo-topmodel enkele niet te missen aanpassingen, waaronder extra koelopeningen, aangepaste bumpers, dorpelverbreders en de onmiskenbare 'boekenplank'-achterspoiler.

Interieur

Het interieur van de Lancer was weliswaar niet het toonbeeld van elegantie, design en verfijning, maar scoort wel hoog op het gebied van functionaliteit en ergonomie. Eenvoud en bescheidenheid voort de boventoon. Niettemin wekken de gebruikte interieurmaterialen een robuuste indruk. De functionaliteit wordt verder versterkt door een aangename standaarduitrusting, waaronder handbediende airconditioning, een radio/CD/MP3-speler en de aanwezigheid van belangrijke airbags. In de duurdere varianten vind je extra voorzieningen zoals cruise control, climate control, keyless entry, een Mitsubishi-multimediasysteem, harddisknavigatie, bluetooth en het aangenaam klinkende Rockford Fosgate audiosysteem met negen speakers. De Lancer Evolution onderscheidt zich met Recaro-sportstoelen, een sportstuur en grote wielen en dito remklauwen. Overigens was de ‘Evo’ grotendeels verkrijgbaar met dezelfde fabrieksopties als de reguliere versies van de Mitsubishi Lancer.

Veiligheid

De Mitsubishi Lancer overtuigde ook met veiligheid. In 2009 nam Euro NCAP het model onder de loep via zijn welbekende crashtests en het resultaat daarvan was een score van de maximale vijf sterren. Tel hierbij het goed uitgebalanceerde onderstel op en de Lancer doet goede zaken op het gebied van veiligheid.

Alternatieven

Nederland is niet zozeer het land van de sedans – eerder hatchbacks en stations. De spoeling sedanmodellen is hierdoor altijd al relatief dun geweest, zeker in de (compacte) middenklasse. Immers, hoeveel Opel Astra Sedans zie je (nog) op de weg. Evenals de Volkswagen Bora en Renault Mégane Sedan. Ze zijn een zeldzaamheid, maar waren destijds wel een concurrent voor de Mitsubishi Lancer. Maar de gedoodverfde rivaal van de Lancer kwam toch wel uit eigen land, en wel vanuit de hoek van Subaru. Zo waren de Lancer en de Subaru Impreza niet alleen aan elkaar gewaagde kemphanen op de openbare weg, maar des te meer op het rallytoneel.

FAQ

Is de Mitsubishi Lancer een betrouwbare auto?
De Lancer staat te boek als een (zeer) betrouwbare auto. In menig onderzoek komt het model goed uit de bus met relatief weinig mankementen.
Hoeveel WRC-titels heeft de Mitsubishi Lancer gewonnen?
De Lancer is goed voor maar liefst vier wereldtitels – op rij – op het hoogste niveau van de rallysport. Van 1996 tot en met 1999 eindigde Mitsubishi bovenaan in het rijderskampioenschap, telkens met de Lancer als rallywapen en Tommi Mäkinen als fabriekscoureur. Als constructeur won het Japanse merk eenmaal de wereldtitel (1998).
Is de Mitsubishi Lancer Evolution een lucratieve investering?
Hoewel de Lancer Evolution een mythische status geniet onder (autosport)liefhebbers en daarmee wordt beschouwd als een klassieker in wording, is en blijft het uiterst lastig te voorspellen of de waarde ervan zal stijgen. Dit hangt van meerdere factoren af – die zich eveneens niet altijd laten voorspellen. Het potentieel is er en de tijd zal het leren.

Beoordelingen voor Mitsubishi Lancer

27 Beoordelingen

4,5