Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-eclipse-front

Mitsubishi Eclipse

1 / 3
mitsubishi-eclipse-front
mitsubishi-eclipse-side
mitsubishi-eclipse-back

Sterke punten

  • Gemoedelijke, stille crossover
  • Verfijnde en zuinige plug-in hybride techniek
  • Onderscheidende uitstraling
  • Rijke standaarduitrusting

Zwakke punten

  • Trendgevoelig design
  • Gebruikte interieurmaterialen
  • Zicht naar achteren door geïntegreerde spoiler (pre-facelift)

Mitsubishi Eclipse : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi Eclipse, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi Eclipse Cross: van cult-sportauto naar sportieve crossover

Ooit was de Mitsubishi Eclipse een wulpse sportcoupé die vooral aan de andere kant van de Atlantische oceaan furore maakte en daar zelfs uitgroeide tot een cult-klassieker. We spreken dan over de periode 1990 tot 2012. Zo’n zes jaar later introduceerde Mitsubishi een nieuwe Eclipse. Ditmaal met de toevoeging Cross en niet langer in de gedaante van een lage sportauto, maar als hoge crossover. Waarschijnlijk nooit eerder gebruikte een automerk dezelfde modelnaam voor twee totaal verschillende carrosserievarianten. Lees meer.

Interesse in een Mitsubishi Eclipse

Mitsubishi Eclipse occasions
Mitsubishi Eclipse nieuwe auto's
Mitsubishi Eclipse dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Gemoedelijke, stille crossover
  • Verfijnde en zuinige plug-in hybride techniek
  • Onderscheidende uitstraling
  • Complete standaarduitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

De Mitsubishi Eclipse werd als sportauto tussen 1990 en 2012 geproduceerd, verdeeld over vier generaties en met talrijke motoropties. Slechts een beperkte aantal versies en motoriseringen werden ook in Europa gevoerd. De in 2018 geïntroduceerde Mitsubishi Eclipse Cross was aanvankelijk leverbaar met een benzine- en een dieselmotor. In ons land werd enkel de benzineversie aangeboden. Vanaf het faceliftmodel in 2021 is de Eclipse Cross uitsluitend beschikbaar als PHEV, oftewel met plug-in hybride-aandrijflijn.

De 1.5 liter turbobenzinemotor van de pre-facelift van de Eclipse Cross heeft een vermogen van 163 pk en is standaard gekoppeld aan een CVT-automaat. De 2.2 liter turbodiesel heeft een vermogen van 148 pk en is eveneens gekoppeld aan een automaat. De (gefacelifte) Mitsubishi Eclipse Cross PHEV op zijn beurt beschikt over twee elektromotoren. De voorste levert 82 pk, de achterste 95 pk. De elektrische aandrijving wordt ondersteund door een 2.4 liter benzinemotor. Mitsubishi's standaard vierwielaandrijving Super All Wheel Control zorgt voor een totaal systeemvermogen van 188 pk.

Eenmaal opgeladen kan de Eclipse Cross tot 61 kilometer afleggen in volledig elektrische rijmodus. In combinatie met een volle tank benzine kan je in totaal zo’n 750 kilometer afleggen. Als de batterij moet worden opgeladen, kan de auto bij een snellaadstation in slechts 25 minuten tot 80 procent worden opgeladen.

Afmetingen

Met een lengte van 4,55 meter, breedte van 1,80 meter en hoogte van 1,69 meter is de Eclipse Cross actief in het C-SUV-segment waarin ook auto’s zoals de Peugeot 3008 en Seat Ateca opereren. In de bagageruimte van de benzineversie past standaard 471 liter aan spullen. De PHEV-versie moet het vanwege de hybridetechniek met iets minder stellen, namelijk 395 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Mitsubishi Eclipse Cross
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,55 x 1,80 x 1,69 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 395-471 l
Ledig gewicht 1.400-1.875 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.050-2.424 kg
Cilinderinhoud 1.499-2.360 cm3
Vermogen 120 kW (163 pk)-138 kW (188 pk)
Koppel 250-332 Nm
Topsnelheid 162-205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,9-10,3 sec
Tankinhoud 43-63 l
Verbruik 2,0-6,6 l/100 km
CO₂-uit 46-151 g/km

Varianten

De Mitsubishi Eclipse was dus ooit verkrijgbaar als sportcoupé, waarvan ook een cabrioletversie is geweest. De nieuwe Eclipse Cross is er uitsluitend als crossover. Qua uitrustingsniveaus pakt het Japanse merk flink uit met maar liefst vijf standaard smaken: Intense, Intense+, Executive, Prestige en Instyle. Daarnaast zijn er nog de speciale First Edition en Black Edition. Kortom, voor elk (budget) wat wils.

Prijzen

Wie nu een nieuwe Exclipse Cross bestelt is minstens 39.500 euro kwijt. Afhankelijk van de uitvoering kan dat bedrag oplopen tot 46.500 euro. Op de occasionmarkt zijn de prijzen – uiteraard – een stuk vriendelijker. Een exemplaar uit het introductiejaar 2018 is te koop vanaf zo’n 18.000 euro. Het faceliftmodel (vanaf 2021) is via AutoScout24 verkrijgbaar voor prijzen vanaf zo’n 27.000 euro.

Design

Exterieur

De Mitsubishi Eclipse Cross voldoet volledig aan het beeld van een moderne SUV. Met zijn imposante voorkomen, dynamische lijnen die naar achteren aflopen en een opvallend radiatorrooster past het model perfect bij de behoeften van veel SUV-rijders. De vooruitstrevende, verlaagde LED-koplampen, samen met de zwarte en chroomkleurige accenten en de glanzende 18-inch lichtmetalen velgen, voegen extra elegantie toe aan de Mitsubishi Eclipse Cross. Een opvallend detail bij het pre-faceliftmodel is de ‘gespleten’ of ‘dubbele’ achterruit. Hierdoor was de Mitsubishi meteen als zodanig herkenbaar. Tegelijk maakte de dubbele achterruit de tongen ook behoorlijk los onder pers en publiek. Met name het zicht naar achteren werd erdoor sterk verminderd. De hooggeplaatste en apart gevormde achterlichtpartij hielp daarbij ook niet. Mitsubishi nam de kritiek ter harte bij het faceliftmodel (vanaf 2021): de dubbele achterruit is sindsdien verdwenen, met een behoorlijk andere uitstraling als gevolg. Niet in de laatste plaats omdat de Eclipse Cross door alle visuele updates maar liefst met 14 centimeter in lengte is toegenomen.

Interieur

Het interieur van de Eclipse Cross wordt gekenmerkt door een hoogwaardige afwerking en veel leefruimte. Het dashboard is zo ontworpen dat alle functies snel toegankelijk zijn, terwijl met het zogeheten Smartphone Link Display Audio-systeem smartphones naadloos worden geïntegreerd in het infotainmentsysteem. Apple Carplay en Android Auto zijn ook van de partij, afhankelijk van de uitvoering. De voorstoelen zijn veelal verwarmbaar en de achterstoelen beschikken over een in verschillende standen instelbare rugleuning. Bovendien is de achterbank verschuifbaar voor extra beenruimte. Optioneel zijn onder meer een glazen panoramadak, een stopcontact voor het opladen van elektrische apparaten en een head-up display.

Veiligheid

De Mitsubishi Eclipse Cross heeft hoge veiligheidsnormen. Deze omvatten in de eerste plaats bestuurders-, passagiers- en zijairbags, ABS en cruise control. De veiligheid van kinderen wordt ook gegarandeerd door de gebruiksvriendelijke en veilige ISOFIX-kinderzitjesbevestiging. Het resultaat? De Mitsubishi Eclipse Cross kreeg vijf van de maximale vijf sterren in de Euro NCAP-tests. Veel van de veiligheidsvoorzieningen zijn bovendien standaard. Denk bijvoorbeeld aan: zeven airbags, een antiblokkeerremsysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBD), Hill Start Assist, rijstrookdetectie en een achteruitrijcamera met hulplijnen.

Alternatieven

Het gevecht om de consument in het compacte SUV-segment is ronduit fel. Aan concurrenten dus geen gebrek, waardoor je bijna kunt afvragen welke auto géén alternatief is voor de Mitsubishi Eclipse Cross. Zo beschikken concerngenoten Peugeot en Renault respectievelijk over hun eigen 3008 en Kadjar/Austral. Volkswagen op zijn beurt is al jarenlang populair met de Tiguan, en Seat met de Ateca. Opel heeft de Grand Land, Skoda de Karoq en Kia doet een duit in het zakje met de Niro en Sportage.

FAQ

Wat is de elektrische actieradius van de Eclipse Cross PHEV?
Met een volle accu is het mogelijk zo’n 60 kilometer geheel elektrisch te rijden.
Hoelang duurt opladen Mitsubishi Eclipse Cross PHEV?
De Eclipse Cross PHEV beschikt over een interne AC-lader die op maximaal 1 fase werkt. Deze 1-fase lader kan echter ook laden op een 3 fasen AC laadpaal. Via een snellader kan de accu binnen 25 minuten tot 80% worden opladen.
Is Mitsubishi een betrouwbaar automerk?
Ja, de nummer 1-notering in de 2021-editie van de jaarlijkse automankemententest van de Consumentenbond onderstreept de betrouwbaarheid van Mitsubishi. Ook in nationale en internationale pechstatistieken blijken de modellen van het Japanse merk keer op keer minder storingsgevoelig dan de meeste andere auto's.

Beoordelingen voor Mitsubishi Eclipse

4 Beoordelingen

4,2