Nissan 300 ZX te koop: tweedehands en nieuw

Nissan 300 ZX

Nissan 300 ZX

De Nissan 300 ZX zet de traditie van de sportieve Nissan Z-serie voort

Met zijn sinds de jaren '60 gebouwde Z- en S-series begon de Japanse autofabrikant Nissan met de productie van sportieve coupés en cabriolets. Deze werden in het begin onder hun eigen naam evenals onder het tot de onderneming horende merk Datsun verkocht, voordat het merkoptreden midden jaren '80 uniform werd. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Nissan 300 ZX - Top aanbod

Informatie over Nissan 300 ZX

Een Italiaans geïnspireerd sportautodesign en goede motorprestaties lieten de meer op sportieve prestaties dan op comfort ingestelde coupés en cabriolets van Datsun/Nissan vooral in Amerika een verkoopsucces worden. Toen de Z-serie met de in 1979 nieuw ontwikkelde coupé Nissan 280 ZX verbeterd werd op het gebied van comfort en interieur, kwamen de Japanners met dit model ook naar Europa. Al na een bouwtijd van vier jaar werd in 1983 de opvolger Nissan 300 ZX gepresenteerd, deze had een verbeterd prestatievermogen. Hij bleef tot 2000 in de collectie en werd daarna opgevolgd door de Nissan 350 Z, een compleet nieuw ontworpen model in de sportautoklasse.

De eerste generatie van de Nissan 300 ZX (1983-1989)

De Nissan 300 ZX werd in twee carrosserieversies geproduceerd. Ze werden echter niet allebei in alle landen aangeboden. De coupé in tweezitter versie had een wielbasis van 2,32 meter, hiermee kwam de Nissan 300 ZX op een totale lengte van 4,41 meter. In de 4,60 meter lange uitvoering met een wielbasis van 2,52 meter werd het grotere plaatsaanbod gebruikt voor het inbouwen van twee reserve stoeltjes achterin de auto. Met de langgerekte motorkap, de spitse voorkant en de voor een coupé steil afhellende achterste daklijn kozen de Japanse ontwerpers bij de Nissan 300 ZX voor de reeds van de voorgangers bekende belijning. Bij de coupés bleef bovendien het uitneembare glazen targadak behouden. Nieuw daarentegen waren de half bedekte ingebouwde koplampen van de eerste generatie, die tot 1986 onveranderd gebouwd werden. Daarna vonden er twee kleinere facelifts plaats die veranderingen aan de achterspoilers en de bumpers tot gevolg hadden. De achterlichten werden in 1987 voor het eerst als doorlopende rij lichtjes vormgegeven. Dit was ook bij de volgende generatie bepalend voor het achteraanzicht. De Nissan 300 ZX werd aangedreven door een V6-motor met een cilinderinhoud van 3,0 liter en een prestatievermogen van 119 kW (162 pk). Het turbogeladen topmodel beschikte voor de Europese markt over 149 kW (203 pk) en bracht de Nissan 300 ZX daarmee tot een maximumsnelheid van 250 km/u.

De tweede generatie van de Nissan 300 ZX (1990-2000)

De tweede generatie van de Nissan 300 ZX verscheen in 1990 als een complete nieuwe ontwikkeling. De tot nu toe gebruikte wigvorm van de carrosserie werd opgegeven en vervangen door gewelfde ronde vormen en de zitplaatsen kwamen dankzij een verkorte voorkant en een lang afhellende achterste daklijn verder naar voren te staan. Alleen de doorlopende dubbele rij achterlichten achterop de auto werd bij de coupé en bij de  vooral voor de Amerikaanse markt geproduceerde cabrio met lichte veranderingen overgenomen. Ook technisch gezien had de Nissan 300 ZX van de tweede generatie nauwelijks meer iets gemeen met het voorgangermodel. Er werd weliswaar weer een sportieve V6-motor gebruikt, maar dankzij biturbo-oplading en een gemodificeerde motorconstructie zorgde deze voor heel andere prestaties dan de V6 uit de eerste 300 ZX-generatie. Met zijn 208 kW (283 pk) accelereerde de Nissan 300 ZX als twinturbo in zes seconden van nul naar honderd kilometer per uur. De maximumsnelheid lag met elektronische snelheidsregeling op 250 km/u. Om de Nissan 300 ZX ook bij een sportieve rijstijl beter bestuurbaar te maken, rustten de ingenieurs de coupés en cabriolets uit de bouwserie uit met onafhankelijke wielophanging die gecombineerd werd met vierwielbesturing.

Beoordelingen voor Nissan 300 ZX

1 Beoordelingen

5,0