Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-maxima-front

Nissan Maxima

1 / 3
nissan-maxima-front
nissan-maxima-side
nissan-maxima-back

Sterke punten

  • Krachtige, geavanceerde motoren
  • Goed vakmanschap.
  • Hoge betrouwbaarheid

Zwakke punten

  • Bescheiden basisuitrusting
  • Twee lagere kamers
  • Technologisch achterop bij de concurrentie

Nissan Maxima : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Maxima, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 1.500,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Maxima: Comfortabele reisberline uit het Verre Oosten

De Nissan Maxima is sinds 1980 in productie. Oorspronkelijk werd hij beschouwd als een comfortabele reisberline, die ook in Nederland navolging vond. De Maxima is niet meer op de Europese markt geweest sinds 2003. In de loop der tijd kreeg het model een steeds sportiever karakter. Lees meer

Interesse in een Nissan Maxima

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Goedkoop in aanschaf
  • Stille, betrouwbare motor
  • Grote kofferbak voor veel bagage
  • Hoge kwaliteit van afwerking in het interieur
  • Nauwkeurig remsysteem

Belangrijke gegevens

Motor

De verkoop van de Nissan Maxima werd in 2004 in Europa stopgezet. In de VS en het Verre Oosten bestaat hij echter nog steeds. Daar heeft hij een ontwikkeling doorgemaakt naar een sportsedan. De sedan heeft geen vroegere kenmerken meer, zoals de grote kofferbak. Aangezien in Europa vooral de vijfde generatie (2000-2004) beschikbaar is, volgt hier een vergelijking van deze versie met de huidige.

Het laatste model dat in Europa verkrijgbaar was, de Maxima QX, was in productie van 2000 tot 2004. Hij werd geleverd met twee 6-cilinder motoren. De enigszins koppelarme 2,0-liter motor levert 140 pk (103 kW). De 3,0-liter V6 met 200 pk (147 kW) is iets sportiever. Nissan bood een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een automatische vierversnellingsbak. Met 9,1 of 9,5 liter super per 100 kilometer was de auto zelfs in zijn tijd echt geen brandstofbespaarder. Beide varianten kunnen 700 kilogram ongeremd en 1,5 ton geremd trekken.

De Nissan Maxima A36 wordt sinds 2015 gebouwd en beschikt over een krachtige 3,5-liter V6-motor met 304 pk (224 kW). Het voertuig is uitgerust met een continu variabele automatische transmissie. Er zijn twee rijmodi: normaal en de zeer dynamische sportmodus.

Afmetingen

De Nissan Maxima heeft nog steeds een grote kofferbak in de QX-modellijn, die in de Amerikaanse versie van 2022 aanzienlijk is gekrompen. De auto heeft altijd ruimte geboden aan vijf inzittenden en heeft vier deuren. Het model wordt uitsluitend als sedan aangeboden. Alleen in de eerste en tweede generatie (1980 tot 1989) bouwden de Japanners ook een stationcar. Eén nadeel van de sedan blijft tot op heden bestaan: de lage hoofdruimte achterin laat voor grote inzittenden te wensen over.

Gegevens en afmetingen Nissan Maxima QX
Bouwtijd 2000 - 2004
Lengte, breedte, hoogte 4,9 m x 1,8 m x 1,4 m
Weegbasis 2,8 m
Laadruimte 530 l
Leeggewicht 1.490 - 1.500 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.015 - 2.035 kg
Cilinderinhoud 1,995 - 2,988 cm³
Paddock 179 - 271 Nm
Topsnelheid 203 - 230 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 8,2 - 11,3 s
Tankinhoud 70 liter
Verbruik 9,1 - 9,5 l
CO2-uitstoot 220 - 228 g/km

Varianten

De Nissan Maxima wordt pas sinds 1990 als sedan aangeboden. Toen waren er nog drie varianten. De GXE was het basismodel. Het luxemodel GLE presenteerde zich met 16-inch aluminium wielen, terwijl het sportieve SE-model een achterspoiler had. Om de 20e verjaardag van de Nissan Maxima te vieren, was er een speciale SE-editie met een andere motor, speciale skirts en geborstelde roestvrijstalen pedalen en versnellingspook. In 2003 bouwde Nissan ook een "SE Titanium" met titaniumkleurige lichtmetalen velgen en andere passende accenten.

Een speciale versie van het huidige Amerikaanse model werd in 2021 geïntroduceerd ter gelegenheid van de 40e verjaardag van de Maxima. Het is niet verkrijgbaar in Europa.

Prijs

In de hogere middenklasse is de Nissan Maxima een van de aantrekkelijk geprijsde vertegenwoordigers. Het model werd met de basisuitrusting aangeboden vanaf iets meer dan 25.000 euro. Met de krachtige 3,0-liter motor stegen de kosten tot net onder de 32.000 euro, maar dit betekende nog steeds een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het nieuwe model, dat alleen op de Amerikaanse markt wordt aangeboden, is bij de dealers verkrijgbaar vanaf ongeveer 38.000 euro. Wie het voertuig in Nederland wil invoeren, moet natuurlijk rekening houden met verdere belastingen en invoerkosten.

Een nadere beschouwing van de Nederlandse markt voor tweedehands auto's kan veel aantrekkelijker zijn. De comfortabele sedan met goede uitrusting is te vinden vanaf ongeveer 3000 euro en overtuigt met solide motoren die hoge kilometerstanden gemakkelijk aankunnen. Zelfs met het verlangen naar de krachtigere V6-motor komen de kosten van de Nissan Maxima zelden boven de 5000 euro uit.

Met een verbruik van net geen tien liter zijn de onderhoudskosten niet bijzonder gunstig en de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting bedraagt ongeveer 800 - 1000 euro.

Design

Exterieur

De Nissan Maxima is een hatchback sedan met vier deuren**. In de vijfde generatie behoorden xenonlampen en een koplampreinigingssysteem al tot de standaarduitrusting. Metallic lak en een schuifdak waren als opties verkrijgbaar. De auto riet op 16-inch wielen.

De huidige A36-versie die in de VS wordt verkocht, kreeg in 2019 een facelift met volledige LED-koplampen en een nieuwe grille. Het voertuig is alleen verkrijgbaar via import. Volgens de Amerikaanse brochure is het basismodel SV al rijkelijk uitgerust. De SR-variant legt sportieve accenten, terwijl de Platinum-uitrusting vooral overtuigt door het edele interieurdesign. Standaard rijdt het nieuwste Japanse model op 18-inch aluminium wielen. De twee betere uitvoeringen zijn verbonden met de weg via 19-inch wielen.

Interieur

De Japanners hebben altijd indruk gemaakt met hun uitgebreide standaarduitrusting. Automatisch dimmende binnenspiegels en airconditioning behoorden tot de standaarduitrusting van de Nissan Maxima QX. Het interieur wordt gekenmerkt door gebogen lijnen, alleen onderbroken door de audio- en airconditioningsystemen. De Japanner overtuigt met veel comfort, comfortabele lederen stoelen en voldoende ruimte voor de hogere middenklasse.

Het huidige Amerikaanse model biedt ook in de basisuitrusting veel comfort. Daartoe behoren comfortabele lederen stoelen en een met leder bekleed stuurwiel. Het voertuig biedt uitgebreide connectiviteit. Het audiosysteem kan worden uitgebreid tot elf luidsprekers in de versies SR en Platinum. De stoelen kunnen worden voorzien van airconditioning in de premium uitvoeringen. Terwijl de SV- en SR-uitrusting in chroom schitteren, gaven de ontwikkelaars de Platinum-uitrusting een edele houtlook.

nissan-maxima-interior

Veiligheid

Aangezien de Nissan Maxima sinds 2004 niet meer in Europa wordt verkocht, is er geen Euro NCAP crashtest voor het model. In een test in 2002 bekritiseerde de Duitse ADAC de gebrekkige veiligheidsuitrusting voor de hogere middenklasse. De Maxima QX had bijvoorbeeld geen hoofdairbags of ESP.

De auto is zeer betrouwbaar. Afgezien van één terugroepactie (wegens het niet openen van een passagiersairbag) zijn er geen gedocumenteerde problemen. De Japanner komt niet meer voor in de Duitse ADAC-pechstatistieken vanwege zijn leeftijd.

De huidige generatie assistentiesystemen omvat een dodehoekwaarschuwingssysteem, waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook en waarschuwing voor kruisend verkeer. Een achteruitrijmonitor is ook standaard. Voor een meerprijs biedt Nissan de Intelligent Around View® Monitor aan. Het huidige Amerikaanse model doorstond de veiligheidstest met vijf van de vijf sterren.

Alternatieven

Nissan nam in 2004 afscheid van de Europese hogere middenklasse. De elektrische Leaf, die tot de compacte klasse behoort, was vanaf 2010 verkrijgbaar. Nissan is ook vertegenwoordigd met de X-Trail SUV, die sinds 2001 wordt geleverd.

In de tijd van de Maxima QX was de Kia Magentis een concurrent, maar zijn liefdeloos in elkaar gezette interieur was niet overtuigend. De Koreaan verraste met een V6 motor met 169 pk. Qua ruimte kon de Nissan Maxima destijds zelfs de Mercedes E-Klasse op afstand houden. De Benz had zijn sterke punten in veiligheid en chassis. Bovendien konden de Japanners er niet aan tippen wat interieurdesign betreft. Op de Nederlandse tweedehands automarkt zijn goed onderhouden modellen te vinden vanaf ongeveer 4000 euro, waardoor de betrouwbare sedan een echt koopje is voor gezinnen.

FAQ

Zijn er jonge tweedehandse Nissan Maxima's in Nederland?
De Japanners verkopen het model nu alleen in Noord-Amerika en het Verre Oosten. Importauto's op de Nederlandse markt zijn een grote zeldzaamheid.
Is het de moeite waard om een Nissan Maxima QX te kopen?
De Japanner heeft veel ruimte en comfort. Als reisberline kan hij daarom heel aantrekkelijk zijn. Bovendien is de auto zeer betrouwbaar en heeft hij een hoge afwerkingskwaliteit. Op het gebied van veiligheidsuitrusting en chassis is de concurrentie in het voordeel.

Beoordelingen voor Nissan Maxima

3 Beoordelingen

4,7