Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-is-200-front

Lexus IS 200

1 / 3
lexus-is-200-front
lexus-is-200-side
lexus-is-200-nl-back

Sterke punten

  • Design dat vandaag de dag nog steeds modern is
  • Aangename rijervaring
  • Uitgebreide standaarduitrusting

Zwakke punten

  • Hoog verbruik
  • Voldoet alleen aan Euro 3
  • Interieurmateriaal gevoelig voor krassen

Lexus IS 200 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus IS 200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus IS 200: Een auto om door een ringetje te halen

De Lexus IS 200 omvat de modellen van de eerste IS-generatie (XE1) tussen 1998 en 2005. Als sedans en stationwagens vormden ze een alternatief voor de BMW 3-serie. Tot op de dag van vandaag overtuigen de voertuigen van het Japanse merk met rijplezier en een royale uitrusting. Lees meer

Interesse in een Lexus IS 200

Lexus IS 200 occasions
Lexus IS 200 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Lexus IS 200 is de perfecte keuze voor iedereen die van Japanse luxe houdt.
  • De Lexus is een populaire auto in de tuningwereld.
  • Interessant voor iedereen die op zoek is naar een goedkope vierzitter.

Gegevens

Motoren

Om de topdog BMW uit te dagen, ontwikkelden de ingenieurs een moderne motor met continu variabele kleptiming. Samen met innovatieve directe ontsteking, ACIS-inlaatluchtregeling en elektronisch geregelde gasklepregeling levert de 2,0-liter benzinemotor 114 kW of 155 pk.

Terwijl de Japanse auto in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en zijn topsnelheid 215 km/u bedraagt, is het motorgeluid bijzonder inspirerend. Wanneer de zescilinder bij 4.600 toeren zijn maximumkoppel van 195 Newtonmeter bereikt, voel je je akoestisch getransporteerd naar een sportwagen.

Vanaf 2001 konden Lexus-eigenaren hun IS 200 opwaarderen met een supercharger-kit bij Toyota's eigen tuner TTE in Keulen. Deze technische ombouw verhoogde het vermogen tot 150 kW of 204 pk, waardoor in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u kon worden geaccelereerd. In hetzelfde jaar verscheen de IS 300 met een 3,0-liter motor en 157 kW of 214 pk. Ondanks de andere naam behoort hij nog steeds tot de modelreeks IS-200 en de generatie XE1.

Schakelen gaat naar keuze handmatig in zes versnellingen of met een viertrapsautomaat. Het vermogen wordt verdeeld via een achterwielaandrijving. Gemiddeld verbruikt de Lexus IS 200 ongeveer 10 liter benzine per 100 kilometer.

Afmetingen

Met een lengte van 4,40 meter, een breedte van 1,73 meter en een hoogte van 1,42 meter lijkt de sedan uiterst compact. De SportCross stationcar is een kleine 10 centimeter langer en biedt daarom iets meer bergruimte. In de sedan heeft de bagageruimte een volume van slechts 400 liter en de achterbank kan niet worden neergeklapt. In de estate kunnen de achterstoelen in de verhouding 6:4 worden neergeklapt, zodat de bergruimte vergroot wordt van 343 liter tot 1.000 liter.

Achterin is er in beide carrosserietypes voldoende ruimte voor benen en hoofd - mensen tot 1,90 meter lang kunnen er probleemloos zitten. De comfortabele wielbasis van 2,67 meter maakt een ontspannen verblijf in de vierdeurs mogelijk. De normale zescilinder trekt geremde aanhangers tot 1.200 kilogram.

Bouwperiode 1998 - 2005
Lengte, breedte, hoogte 4,4 m x 1,7 m x 1,4 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud kofferbak 343 - 1.000 l
Leeggewicht 1.455 kg
Bruto voertuiggewicht 1.830 kg
Cilinderinhoud 1.988 cm³
Koppel 195 Nm
Topsnelheid 215 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 9,5 s
Inhoud brandstoftank 70 l
Verbruik 9,8 l
CO2-uitstoot 231 g/km

Varianten

De Lexus IS 200 is leverbaar als klassieke sedan en als hatchback (SportCross). Typisch voor het Japanse merk is de uitgebreide standaarduitrusting. Naast het basismodel IS 200 zijn er de uitrustingslijnen SE en Sport. Terwijl de SE zachter en comfortabeler rijdt, is het onderstel in de Sport verrassend hard. Bovendien bieden ze enkele extra's zoals een kleine achterspoiler of lederen bekleding in het interieur.

Tegen meerprijs kon een automatische transmissie achteraf worden ingebouwd. Vanaf 2001 was ook de krachtigere 3,0-liter motor leverbaar, die onder de afwijkende naam Lexus IS 300 werd geadverteerd, maar nog steeds tot de IS-200 familie behoorde.

Prijs

De Lexus IS 200 zou veel klanten kunnen overtuigen met een aantrekkelijke nieuwprijs. Hoewel de prijs van ongeveer 28.000 euro in directe vergelijking met de concurrentie niet direct goedkoper is, heeft de Lexus een veel uitgebreidere uitrusting dan de alternatieven. Dat maakt dure extra's die een meerprijs vergen in de meeste gevallen overbodig.

Ook als occasion kan de Lexus IS 200 een aantrekkelijk alternatief zijn voor de vele modellen op de markt. Goed onderhouden modellen met een goede uitrusting zijn te vinden voor onder de 6000 euro. Hoewel nieuwere modellen prijzen tot 10.000 euro kunnen afdwingen, bieden ze nog steeds aantrekkelijke voordelen.

De Lexus IS 200 overtuigt op lange termijn door zijn hoge betrouwbaarheid en dus gunstige onderhoudskosten. Bovendien kost de auto ongeveer 800 euro per jaar aan wegenbelasting.

Design

Exterieur

De Lexus IS 200 oogt als klassieke sedansportief en elegant. Aan de voorzijde heeft de luxe Japanse auto twee trapeziumvormige koplampen, die dankzij hun afgeronde hoeken ook nu nog modern ogen. Daartussen zit het dunne, onopvallende radiatorrooster met een ruw honingraatpatroon, met in het midden het Lexus-logo. Bumpers voegen zich onmiddellijk bij de koplampen en reiken zelfverzekerd tot net boven de weg. In de hoeken zitten mistlampen en daartussen verschijnt nog een luchtinlaat, half verborgen door de nummerplaat.

Aan de zijkant valt de lichte wigvorm op - de overgangen zijn vloeiend en kort. Standaard zijn 16-inch lichtmetalen velgen. Bij de IS SportCross loopt de achterklep plat af, wat gelijkenissen met een coupé verraadt. Als je de auto van achteren bekijkt, lijkt de Lexus sterk op de middelgrote Mercedessen uit die tijd. De C-stijl en de achterruit zijn echter veel meer uitgesproken bij de Toyota-dochter. Bovendien zijn er ongebruikelijke achterlichten die eruitzien als afgeronde driehoeken en scherp afsnijden bij de achterklep.

De sportvariant wordt ook geleverd met een kleine achterspoiler en 17-inch velgen. Verder was de auto tegen meerprijs leverbaar in metallic lak en kon hij op verzoek ook worden uitgerust met een elektrisch schuifdak.

Interieur

Binnenin weet het luxemerk indruk te maken met anatomische sportstoelen. Het driespaaks stuurwiel ligt prettig in de hand. De hendels voor richtingaanwijzers, verlichting en ruitenwissers zijn gemakkelijk te bereiken en te bedienen. Een absoluut hoogtepunt dat de Lexus IS 200 ook nu nog uniek maakt, is het chronograaf-design instrumentencluster: Het doet denken aan de displays van een chique polshorloge.

Op de middenconsole, onder de luchtinlaatopeningen, bevinden zich diverse knoppen en toetsen waarmee de automatische klimaatregeling, de radio en andere functies worden bediend. Een inmiddels verouderde en te kleine navigatie-eenheid trekt met een druk op de knop uit het bovenste dashboard, maar alleen tegen meerprijs. Het gebruik van glanzend aluminium op de versnellingspook en de pedalen kan helaas niet verhullen dat er veel kunststof is gebruikt, dat na verloop van tijd meer krassen zal verzamelen.

Wie het maximale uit het interieur wilde halen, rustte het uit met de optionele lederen bekleding, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en stoelverwarming.

lexus-is-200-interior

Veiligheid

Toyota's luxe divisie heeft een gelijk hoge standaard voor veiligheid als voor het interieur. Vier airbags (bestuurder, passagier, zijkant, hoofd), Isofix, ABS, een remhulp en tractiecontrole behoren allemaal tot de standaarduitrusting. Soepele stuurbekrachtiging is ook inbegrepen. Alleen xenon koplampen zijn tegen meerprijs leverbaar.

De remmen zijn nog steeds indrukwekkend met een remweg van 38,5 meter. Amerikaanse verkeersveiligheidsautoriteiten beoordelen de botsveiligheid met gematigde tot goede cijfers.

Alternatieven

Wil je bij het edele merk blijven, dan komt de sportieve sedan Lexus LS in beeld. De luxeklasse is sinds 1989 in productie. Nu in zijn 5e generatie biedt de full hybrid onder meer een geavanceerde functie die autonoom rijden mogelijk maakt. Van buiten en van binnen ontvouwt de luxe zich in al zijn glorie. Maar ook de oudere modellen onderscheiden zich door een hoge afwerkingskwaliteit en krachtige motoren.

Een alternatief is het rolmodel van de Lexus IS 200 - de BMW E46. De vierde generatie BMW 3-serie verscheen tegelijk met het Japanse model en legde de lat hoog voor toekomstige middelgrote sedans. Zijn sterke punten blijken uit de geavanceerde veiligheidstechnologie, het sportieve rijgedrag en de robuuste handgeschakelde 6-versnellingsbak. Modelafhankelijke zwakke punten kunnen de waarde van de succesvolle modelserie uit Beieren slechts ten dele ontkennen.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Lexus IS 200 en de Lexus IS 200d?
De Lexus IS 200 staat voor de eerste generatie XE1, waaronder de 114 kW 2,0-liter motor en de 162 kW 3,0-liter motor sedan en estate. In latere generaties verschijnt de IS 200 opnieuw met het achtervoegsel "d" of "t", wat tot verwarring kan leiden.
Waar werd de Lexus IS 200 gebouwd?
Zoals de meeste auto's van Toyota's luxedivisie werd de Lexus IS 200 gebouwd in het kleine Japanse stadje Tahara (Aichi).

Beoordelingen voor Lexus IS 200

2 Beoordelingen

5,0