Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-e46-front

BMW 3 Serie (E46)

1 / 3
bmw-e46-front
bmw-e46-side
bmw-e46-back

Sterke punten

  • Beschikbaar in verschillende versies
  • Sterke zescilinders-in-lijn
  • Eén van de beste M3-generaties

Zwakke punten

  • Roestgevoelig
  • Niet de ruimste in zijn klasse
  • Goede exemplaren steeds prijziger

BMW 3-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 3-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 3-serie E46: non-stop rijplezier, ongeacht de uitvoering

De E46-generatie van de BMW 3 Serie kwam in 1998 op de markt. De opvolger van de E36-generatie werd niet zozeer groter of krachtiger, maar wel toegankelijker en luxueuzer. Hij was er als sedan, touring, coupé, cabrio’s en zelfs opnieuw een Compact. Lees meer.

Interesse in een BMW 3 Serie (E46)

BMW 3 Serie (E46) occasions
BMW 3 Serie (E46) nieuwe auto's
BMW 3 Serie (E46) dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Een ruim aanbod aan carrosserievormen. De E46-generatie is vooral veel gekocht als sedan en Touring (stationwagon), maar ook als coupé, cabriolet en hatchback, de Compact.

  • Sterke zescilinders. Van de 320i tot de 330i en uiteraard de niet te missen M3: de E46-generatie van de BMW 3-serie pakte uit met koppelrijke en krachtige zescilinders.

  • Eén van de beste generaties van de M3 is de E46-generatie. Volgens liefhebbers ook wel de beste en de échte M3. Daardoor is hij bijzonder gewild.

  • De BMW 3-serie E46 is één van de bestverkochte generaties van de 3-serie. Daarom is het model goed vertegenwoordigd op de occasionmarkt.

Technische gegevens

Motorisatie

Ten tijde van de E46-generatie van de BMW 3-serie was er nog lang geen sprake van elektrificatie, en ook turbomotoren waren nog niet zo ruim vertegenwoordigd bij BMW als vandaag de dag. Het motorgamma bestond uit vier- en zescilinders-in-lijn op benzine en diesel. Te beginnen bij de 316i, die eerst een 1,9-liter viercilinder van 77 kW (105 pk) onder de motorkap had. Later werd deze motor vervangen door een 1,6-liter viercilinder van 85 kW (116 pk). De 318i gebruikte aanvankelijk dezelfde 1.9-viercilinder, maar dan met 87 kW (118 pk). Nadien schakelde BMW bij de 318i over naar een 2.0-viercilinder met 105 kW (143 pk).

Het aanbod aan atmosferische zes-in-lijn motoren, nog steeds de specialisatie van BMW, begon bij de 320i. Die kreeg een 2,0-liter zes-in-lijn met 110 kW (150 pk) en later 125 kW (170 pk) uit een 2,2-liter benzinemotor. De 323i haalde 125 kW (170 pk) uit een 2,5-liter zescilinder, maar na de facelift van de E46 kwam deze aandrijflijn te vervallen. De 325i haalde 141 kW (192 pk) uit hetzelfde blok. De 328i haalde 142 kW (193 pk) uit een atmosferische 2,8-liter zes-in-lijn en werd na enkele jaren afgelost door de 330i, met 170 kW (231 pk) uit een sterke 3,0-liter zescilinder. De 330i was het topmodel onder de M3.

De krachtige BMW M3 van de E46-generatie had een atmosferische 3,2-liter zescilinder met 252 kW (343 pk) en was verkrijgbaar met een handbak of een SMG, de gerobotiseerde handbak van BMW voor de M-modellen. BMW deed er later nog een schepje bovenop met de lichtgewicht M3 CSL, die 265 kW (360 pk) uit hetzelfde blok haalde, weliswaar met hier een daar enkele performance gerichte verbeteringen, zoals een van carbon gemaakte airbox.

Het diesel-aanbod was minder uitgebreid. Aanvankelijk waren er voor de E46-generatie van de BMW 3 Serie twee dieselmotoren. De 320d had een 2,0-liter viercilinder turbodiesel met 100 kW (136 pk) en later 110 kW (150 pk) en de 330d deed het met een 3,0-liter zescilinder turbodiesel met 135 kW (184 pk) en later 150 kW (204 pk). Vierwielaandrijving was een optie op deze 330d. Kort na het debuut van de E46 kregen beide dieselmotoren het gezelschap van de 318d, een 2,0-liter viercilinder met turbo, goed voor 85 kW (116 pk).

Afmetingen

De BMW 3 Serie Sedan van de E46-generatie had een lengte van 4,47 meter, breedte van 1,74 meter en hoogte van 1,42 meter. De Touring had ongeveer dezelfde afmetingen, maar heeft achter de achterbank meer bagageruimte – 440 liter voor de sedan tegenover 460 voor de Touring. De Coupé en Cabrio voegden iets aan de lengte en breedte toe, maar schaafden van de hoogte dan weer iets af. De BMW 3 Serie Compact had tot slot een lengte van 4,26 meter.

Het kofferbakvolume van de 3 Serie (E46) is uiteraard het kleinst in de Cabrio. Daar bedraagt het door de ruimte die voor de dakconstructie nodig is amper 260 liter. In de Compact krijg je 310 liter, in Coupé 410 liter. Bij de Touring kun je de bagageruimte vergroten tot 1.345 liter, met de achterbank neergeklapt.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW 3-serie E46
Marktintroductie 1998
Lengte x breedte x hoogte 4,26 x 4,47 x 1,74 – 1,76 x 1,37 x 1,42 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte 260 – 1.345 l
Ledig gewicht 1.275 – 1.655 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.800 – 2.225 kg
Cilinderinhoud 1.796 – 3.246 cm3
Vermogen 77 – 265 kW (105 - 360pk)
Koppel 175 - 370 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,9 - 11,2 sec
Tankinhoud 63 l
Verbruik 5,6 – 11,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 149 - 287 g/km

Varianten

Net als zijn voorganger de E36 en zijn opvolger de E90 is de E46 in een verscheidenheid van carrosserievormen op de markt verschenen. Hij was er als sedan, touring, coupé en cabrio. Net als zijn voorganger kreeg de E46 ook een hatchback, de Compact. Deze carrosserievorm ging na de E46-generatie verder door het leven als BMW 1-serie. In tegenstelling tot bij de E36 was de M3 enkel leverbaar als coupé of cabrio, en niet meer als sedan.

De verscheidenheid aan motoren bij de E46-generatie van de BMW 3 Serie bepaalde ook min of meer de uitrusting van de auto. De 316i is altijd kariger uitgerust dan een 330i. Hoe later een exemplaar de fabriek heeft verlaten hoe meer opties standaard waren. Denk bijvoorbeeld aan airco of parkeersensoren, zaken die je bij de eerdere bouwjaren bijna niet zag. Later verschenen er ook opties als een elektrisch zonnescherm voor de achterruit, xenon-verlichting, multifunctioneel stuurwiel en een navigatiesysteem.

Net als bij andere generaties van de BMW 3 Serie is ook bij de E46 de M3 het absolute topmodel. Onder de motorkap ligt altijd een zeer potente zes-in-lijn die gekoppeld kan zijn aan een handgeschakelde zesbak of een SMG-semi automaat. Dit type automaat is niet zo soepel als een ‘normale’ automaat, maar werkt het beste wanneer je flink doorrijdt met de M3. Ook betreft het één van de eerste generaties van de transmissie, dus onwijs betrouwbaar is hij niet. Mankementen kunnen al snel in de papieren lopen.

Prijzen

Prijzen voor de E46 begonnen bij 25.000 euro voor de E46 compact. De Sedan kostte minimaal 28.000 euro. Voor zowel de Coupé als de Touring moest je minimaal 32.000 euro meenemen naar de BMW-dealer. De Cabrio was het duurst, prijzen voor de dakloze 3 Serie begonnen bij 43.000 euro.

Wie in de markt is voor een E46 occasion ziet prijzen uiteenlopen van een paar duizend euro tot bedragen die oplopen tot ver boven de 200.000 euro. Exemplaren met veel kilometers en/ of minder aantrekkelijke motoren, zoals de instapversies van de diesel en benzine-modellen, zijn voor een habbekrats op te pikken. Een BMW M3 CSL in absolute topconditie mag pas weg als je minimaal 2 ton neerlegt.

Een nette, goed onderhouden 330i met een lage kilometerstand wordt voor 10.000 euro of meer verkocht. De M3 van de E46-generatie vind je zelden voor minder dan 30.000 euro.

Design

Buitenkant

Ten opzichte van zijn voorganger heeft de E46 zachtere lijnen. Hij is vloeiender getekend en wordt mooi oud. Uiteraard zijn alle E46-modellen voorzien van kenmerkende details, zoals de nierengrille, de vier koplampen en de Hofmeisterknik. De BMW M3 van deze generatie is direct te herkennen aan zijn onderscheidende uiterlijk met dikke wielkasten, vier uitlaten, powerdome op de motorkap en de agressievere bumperpartij.

Binnenkant

Aan de binnenkant richt de E46-generatie het dashboard opnieuw richting bestuurder. Het dashboard is sober, maar functioneel. Alle knoppen zijn ergonomisch geplaatst en zijn daarom makkelijk te bedienen voor de bestuurder tijdens het rijden. De afwerkingsmogelijkheden voor het interieur waren talrijk, met stof, leder of een combinatie van beide voor de zetels, eventueel houtinleg in het interieur en optioneel zelfs de eerste ingebouwde navigatiesystemen in de 3-serie. Leuk detail is dat de elektrische raambediening bij deze modelgeneratie voor het laatst te vinden is op de middenconsole. Hierna verplaatste BMW ze naar de portieren.

Veiligheid

De E46-generatie van de BMW 3 Serie scoorde beter dan zijn voorganger in de crashtests van de Euro NCAP, maar kreeg toch nog redelijk wat opmerkingen over zijn voetgangersveiligheid. Zaken als ABS en twee airbags waren onder meer wel standaard, de zijdelingse exemplaren voor de achterste passagiers waren optioneel.

Alternatieven

Klassieke alternatieven voor de BMW 3 Serie zijn uiteraard de Duitse premium concurrenten, de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Wil je toch bij BMW blijven voor de zes-in-lijn motoren en achterwielaandrijving, dan kun je eventueel ook kijken bij de voorganger en opvolger van deze E46, de BMW E36 en BMW E90.

FAQ

Wat kost een BMW 3-serie van de E46-generatie vandaag?
De E46-generatie van de BMW 3-serie was destijds bijzonder populair, dus er bestaat een ruim occasionaanbod. Vooral de basismotoren – de viercilinders – zijn vandaag behoorlijk goedkoop, maar gewilde exemplaren. Bijvoorbeeld een Coupé of Sedan met zescilinder, zonder al te hoge kilometerstand, wisselen vandaag voor 10.000 euro van eigenaar.
Is de E46-generatie van de BMW 3 Serie betrouwbaar?
De E46-generatie heeft qua betrouwbaarheid een zeer goede reputatie. Onthoud vooral dat de meeste occasion-exemplaren momenteel hoge kilometerstanden hebben en dat een nauwkeurig onderhouden E46 met een hogere vraagprijs je wellicht minder problemen zal opleveren dan een goedkoper exemplaar met een vage voorgeschiedenis. Maar over het algemeen is het vooral roest die je parten kan gaan spelen.
Wat is de BMW E46?
De BMW E46 is de derde generatie 3 Serie. Hij komt na de E36 en voor de E90.

Meer informatie

Meer links