Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-e36-front

BMW 3 Serie (E36)

1 / 3
bmw-e36-front
bmw-e36-side
bmw-e36-back

Sterke punten

  • Prachtig lopende zes-in-lijn motoren
  • Beschikbaar in meerdere carrosserievormen
  • Ook als zeer sportieve M3

Zwakke punten

  • Goede exemplaren steeds zeldzamer
  • Roestgevoelig
  • Naar huidige maatstaven niet meer de meest veilige auto

BMW 3-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 3-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 3 Serie E36: eindelijk op waarde geschat

In 1990 werd de legendarische E30-generatie van de 3 Serie opgevolgd door de E36. Die was groter, zwaarder, krachtiger en luxueuzer dan zijn voorganger. Velen vonden dat jammer, maar nu willen de liefhebbers van autorijden er eigenlijk allemaal wel eentje hebben. Lees meer

Interesse in een BMW 3 Serie (E36)

BMW 3 Serie (E36) occasions
BMW 3 Serie (E36) nieuwe auto's
BMW 3 Serie (E36) dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De E36-generatie was vooral bekend als Sedan en Touring (stationwagon), maar er was eveneens een Coupé, een Cabriolet en zelfs een hatchback, de versie Compact.
  • Sterke zes-in-lijn motoren. Van de 320i tot de 328i en uiteraard de M3.
  • De meest onderschatte M3 destijds en nu zeer begeerd en waardevast.
  • Vergeleken met de E30 was de E36-generatie van de BMW 3 Serie volwassener, door onder meer elektronica en comfort verhogende opties.

Technische gegevens

Motorisatie

Ten tijde van de E36-generatie van de BMW 3 Serie was er nog lang geen sprake van elektrificatie, en ook turbomotoren waren bij BMW niet gebruikelijk. Het motorgamma bestond dus uit atmosferische vier- en zescilinders-in-lijn op benzine en diesel. Onderaan de ladder stond de BMW 316i, die eerst een 1,6-liter viercilinder van 73 kW (99 pk) had en later eentje met 75 kW (102 pk). De 318i haalde 83 kW (113 pk) uit een 1,8-liter viercilinder. Een sportieve versie van de 318i, de 318is, leverde 103 kW (140 pk) uit een 1,9-liter viercilinder benzinemotor. Als 318ti werd hij ook in de 3 Serie Compact gebruikt.

Alle modellen boven de 318i werden voorzien van atmosferische zescilinders-in-lijn, vandaag de dag nog steeds de specialiteit van BMW. De 320i kreeg een 2,0-liter zes-in-lijn met 110 kW (150 pk). Vanaf de 325i gaat het hard omhoog met het vermogen. Deze haalde namelijk 141 kW (192 pk) uit een 2,5-liter zes-in-lijn. Na de facelift kwam er nog een motor tussen in de vorm van de 323i (323ti in de Compact), met 2,5-liter zescilinder van de 325i maar dan met 125 kW (170 pk). Het topmodel van de reguliere 3-serie modellen was de 328i, met een zes-in-lijn van 2,8-liter en een vermogen van 142 kW (193 pk). Dat was op papier weliswaar, voor de Duitse belastingdienst. In de realiteit ligt dit vermogen zo rond de 146 kW (200 pk).

De krachtige BMW M3 van de E36-generatie gebruikte eerst een atmosferische 3,0-liter zes-in-lijn met 210 kW (286 pk). Na de facelift in 1995 nam de cilinderinhoud toe tot 3,2-liter en het vermogen steeg naar 236 kW (321 pk). Korte tijd was er ook een zeer exclusieve M3 GT verkrijgbaar, met 217 kW (295 pk) uit de atmosferische 3,0-liter zes-in-lijn.

Het dieselaanbod was minder uitgebreid. Aanvankelijk beschikte de E36-generatie van de BMW 3 Serie over één enkele dieselmotor, de 325td. Die haalde 85 kW (115 pk) uit een 2,5-liter grote zes-in-lijn. Later kwamen daar nog een kleinere 318tds viercilinder met 66 kW (90 pk) en 325tds met 105 kW (143 pk) sterke 2,5-liter zescilinder bij.

Afmetingen

De BMW 3 Serie Sedan van de E36-generatie had een lengte van 4,43 meter, breedte van 1,70 meter en hoogte van 1,39 meter. De Touring had identieke afmetingen. De coupé was even lang, maar voegde een centimeter aan de breedte toe en was twee centimeter lager. De Cabrio haalt met zijn open dak nog enkele centimeters van de hoogte: hij was 1,35 meter hoog. De BMW 3 Serie Compact hield er tot slot een lengte van 4,21 meter, breedte van 1,70 meter en hoogte van 1,39 meter op na.

Het kofferbakvolume van de 3 Serie (E36) is uiteraard het kleinst in de Cabrio. Daar bedraagt de inhoud amper 230 liter. In de Compact tref je 325 liter, in de Sedan en Coupé 435 liter. De Touring houdt het met de rugleuning van de achterbank rechtop op 370 liter, maar met de rugleuning neergeklapt maak je 1.320 liter vrij.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW 3 Serie E36
Marktintroductie 1990
Lengte x breedte x hoogte 4,21 – 4,43 x 1,70 – 1,71 x 1,35 – 1,39 m
Wielbasis 257 - 270 m
Inhoud bagageruimte 230 – 1.320 l
Ledig gewicht 1.175 - 1.560 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.635 - 1.980 kg
Cilinderinhoud 1.596 – 3.201 cm3
Vermogen 66 – 236 kW (90 - 321 pk)
Koppel 141 - 350 Nm
Topsnelheid 191 – 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,5 – 13,2 sec
Tankinhoud 65 l
Verbruik 6,4 - 11,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 168 – 270 g/km

Varianten

De BMW 3 Serie E36 was te bestellen als Sedan (vierdeurs) en Coupé (tweedeurs), Touring (stationwagon) en de Cabrio. Ook was er een tijdje de E36 Compact verkrijgbaar, een hatchback-achtige carrosserie. Die auto was wel een vreemde eend in de bijt, want hij stond nog op het platform van de E30 en ook het interieur kwam daarmee overeen. In feite kun je de E36 Compact zien als voorloper van de BMW 1 Serie.

De verscheidenheid aan motoren bij de E36-generatie van de BMW 3 Serie bepaalde min of meer de uitrusting van de auto. De 316i is altijd kariger uitgerust dan een 328i. Hoe later een exemplaar de fabriek heeft verlaten hoe meer opties standaard waren. Tegen het einde van de productieperiode van de E36 was elektrische raambediening standaard, evenals airco, tractiecontrole en een boordcomputer. Zaken die je bij de eerdere bouwjaren niet of nauwelijks ziet, omdat het een optie was of helemaal niet beschikbaar.

Net als bij andere generaties van de BMW 3 Serie is ook bij de E36 de M3 het absolute topmodel. Onder de motorkap ligt altijd een zeer potente zes-in-lijn die in twee vermogens op de markt is gekomen. De één is een 3,0-liter (motorcode S50b30) en de ander een 3,2-liter (motorcode S50b32). Beide zijn gekoppeld aan een handbak. De motoren staan inmiddels te boek als de meest robuuste M-motoren. Bovendien hebben ze een geweldige sound. De E36 M3 kon besteld worden als Coupé, Sedan en als Cabrio.

Prijzen

Prijzen voor de E36 begonnen bij 21.000 euro voor de instapversie van de Sedan. Gek genoeg was de E36 Compact ietsje duurder. Voor de E36 Coupe moest je minimaal 26.000 euro meenemen naar de BMW-dealer. De Touring kostte 27.000 euro en de Cabrio was het duurst, prijzen voor de dakloze 3 Serie begonnen bij 27.000 euro.

De E36 is een beetje een gekke auto wat betreft prijzen voor occasions. In eerste instantie leek de E36 verreweg de minst aantrekkelijke 3 Serie. Ze stonden voor bodemprijzen te koop en werden veel opgekocht en omgebouwd tot circuit- of driftauto. Inmiddels zitten de prijzen van de E36-occasions in de lift en zijn enkel nog de afgetrapte exemplaren goedkoop te krijgen. Voor mooie exemplaren betaal je goed geld, zeker voor de M3.

Design

Buitenkant

De E36-generatie mag dan langer, groter en zwaarder zijn dan de E30-generatie die hij opvolgde, hij houdt er nog steeds de klassieke BMW-looks op na: dubbele koplampen aan weerszijden, de klassieke niervormige grille en de Hofmeisterknik in de achterste zijruiten.

Tekenend voor die tijd was de hoekige vormgeving. De M3 kreeg een sportieve bodykit en druppelvormige spiegels voor betere aerodynamica. De bumpers en sideskirts van die bodykit waren ook als optie op de gewone modellen verkrijgbaar tegen meerprijs.

Binnenkant

Binnenin de E36 is het dashboard naar de chauffeur gericht, een kenmerk waar BMW om bekend stond. Verder waren er legio afwerkingsmogelijkheden. Stoelen bekleed met stof in verschillende printen, leder of zelfs half leder. Ook waren er diverse stuurwielen verkrijgbaar en dashboard configuraties. De interieur van de E36 kon vrij sober of behoorlijk luxueus worden afgewerkt, met ofwel zwarte kunststof of houtaccenten.

Veiligheid

De E36-generatie van de BMW 3 Serie heeft niet de beste reputatie als het op veiligheid aankomt. Hoewel de organisatie er vandaag andere metingen op nahoudt, scoorde de E36 dramatisch in de crashtests van de Euro NCAP. Vooral bij frontale aanrijdingen presteerde de E36 ondermaats. Zaken als ABS en twee airbags waren onder meer wel standaard.

Alternatieven

Hoewel ze iets later op de markt kwamen en vooral de nadruk legden op pure kracht en luxe, zijn de Audi S4 en Mercedes C 43 AMG van eind jaren 90 interessante alternatieven. Iets minder voor de hand liggend maar behoorlijk exclusief en eigenzinnig, is de Saab 9-3 Viggen. Wil je bij BMW blijven voor de zescilinder-in-lijn, manuele bak en achterwielaandrijving, dan kun je eventueel ook kijken bij de opvolger van deze E36, de E46-generatie.

FAQ

Hoeveel kost een BMW 3 Serie van de E36-generatie vandaag?
Nadat hij jarenlang wat werd genegeerd, hebben de liefhebbers de E36-generatie herontdekt. Dat betekent dat voor goede exemplaren, bij voorkeur een Coupé of Sedan met zescilinder-in-lijn en manuele bak, je al minstens 10.000 euro klaar moet hebben liggen voor een exemplaar met een niet al te hoge kilometerstand.
Is de E36-generatie van de BMW 3 Serie betrouwbaar?
De E36-generatie is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Zowel de vier- als de zescilinders staat erom bekend dat ze bijna geen issues hebben, mits ze goed zijn onderhouden. Wel heeft de E36 last van roestvorming. Vooral bij de wielkasten kunnen ze slecht tegen roest.
Welke serie is de E36?
De E36 generatie is de tweede generatie 3 Serie. Hij komt na de E30 en voor de E46.

Meer informatie

Meer links