Saab 9-3 te koop: tweedehands en nieuw

Saab 9-3

Saab 9-3

In 1998 verschijnt de eerste generatie van de Saab 9-3 op de markt

Met de Saab 900, die vandaag als Scandinavische klassieker bekend staat, lukte het de Zweedse autofabrikant om zich in de jaren '80 op de kaart te zetten als producent van modellen met sportieve turbomotoren, hoge veiligheidsstandaards en een ongebruikelijk carrosseriedesign. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Carrosserie

Kleuren

Informatie over Saab 9-3

Ook de toenemende aanwezigheid van Saab buiten de Scandinavische markten was daarmee verbonden, waarbij vooral het Noord-Amerikaanse continent een grote rol voor de expansie van het bedrijf speelde. Toen de Zweden eind jaren ‘80 op een partner zochten, stond er met het Amerikaanse concern General Motors een fabrikant klaar die kennis en kapitaal in wilde brengen om de tweede generatie van de Saab 900 mee te ontwikkelen. Deze generatie werd in 1993 gepresenteerd. Ook toen het ontwerpen van de opvolger op de agenda stond, werkten de Zweden en Amerikanen met elkaar samen. Het middenklassemodel werd in 1998 onder een nieuwe naam op de markt gebracht: Saab 9-3.

De Saab 9-3 wordt gebouwd als sedan, combi en cabriolet

Net als de eerste generatie van de voorganger werd de Saab 9-3 in verschillende carrosserieversies geproduceerd: als sedan, coupé en cabriolet. Het feit dat de fabrikant de typebenaming veranderde zonder een compleet gewijzigd model te presenteren, was wat ongebruikelijk. Want aanvankelijk leek de Saab 9-3 tot in detail op de Saab 900. Pas toen de tweede generatie verscheen, in 2002, werd het design van de sedans en cabriolets gemoderniseerd. De belangrijkste wijziging in deze generatie was dat de Saab 9-3 voor het eerst ook als combi verkrijgbaar was. In 2008 volgden er versies van de combi’s en sedans met vierwielaandrijving. In 2009 werd de collectie uitgebreid met een vierwielaangedreven combivariant. Deze was vormgegeven in cross-overstijl door de combinatie van elementen van SUV’s en combi’s.

De Saab 9-3 verschijnt vanaf 1999 voor het eerst met dieselmotor

De Saab 9-3 werd vanaf 1998 op de Europese markten aangeboden als benzinemodel. Hij was verkrijgbaar met vier verschillende motoren. Het instapmodel was een 2,0 liter motor, hiermee beschikte de Saab 9-3 in de versie zonder turbolader over een prestatievermogen van 96 kW (131 pk). Met turbotechniek had dezelfde motor een prestatievermogen van 151 kW (205 pk). De topmotor was de 2,3 liter motor met een prestatievermogen van 169 kW (230 pk). De door GM-dochter Opel geleverde dieselmotor was vanaf 1998 verkrijgbaar en gaf de Saab 9-3 een prestatievermogen van 92 kW (125 pk).

De motoren van de Saab 9-3 in de tweede generatie vanaf 2002

In de tweede generatie van de Saab 9-3 die in 2002 verscheen koos de fabrikant voor nog meer turbomotoren. Alleen het 1,8 liter instapmodel met een prestatievermogen van 90 KW (122 pk) had geen turbomotor. De topversie van de Saab 9-3 werd uitgerust met een V6-motor met een prestatievermogen van 206 kW (280 pk). Als dieselmotoren met een cilinderinhoud van 1,9 liter waren er twee motoren met 88 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk) in de collectie opgenomen. De topversie hiervan was een biturbo-motor met een prestatievermogen van 132 kW (255 pk).

Beoordelingen voor Saab 9-3

28 Beoordelingen

4,5