Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-9-5-front

Saab 9-5

1 / 3
saab-9-5-front
saab-9-5-side
saab-9-5-back

Sterke punten

  • Strak design
  • Turbomotor
  • Ruimte

Zwakke punten

  • Afwerking interieur
  • Nog te veel Opel te zien
  • Zicht naar achteren

Saab 9-5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 9-5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Saab 9-5: zéér jammer, maar geen succes

Als we de eerste 9-5, die nog uit de vorige eeuw stamt en waarmee GM Saab als constructeur zo goed als de nek omdraaide, buiten beschouwing laten, dan moest de compleet herwerkte Saab 9-5, ook op basis van een Opel overigens, de heropleving van het merk beteken. Het is anders gelopen. Lees meer

Interesse in een Saab 9-5

Saab 9-5 occasions
Saab 9-5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Je bent fan van het merk, helaas heeft u dat de laatste jaren behoorlijk in de steek gelaten, we spreken over het begin van het tweede decennium. Met de 9-5 (fase 2) heeft Saab eindelijk opnieuw een echte Saab, niet alleen uiterlijk, ook in de 9-5 merkt u dat de eigenzinnige Zweden weer helemaal hun eigen gang zijn gegaan.
  • Je houdt van een auto met een rijderskarakter en dat heeft deze Saab 9-5 als geen ander, zeker als hij met een uitstekende 4x4 aandrijving is uitgerust.
  • Saab staat synoniem voor turbo en die is bijna omnipresent in het aanbod. Maar de turbo is nu zo ontwikkeld, dat je nauwelijks in de gaten hebt dat hij de viercilinder stevig bijspringt, van een turbogat is nauwelijks sprake.
  • De stoelen van Saab (met anti-whiplash), het uit te schakelen dashboard (NightPanel), de kofferruimte (515 l, met optionele schuifrail), de ophanging (DriveSense als optie), de 9-5 scoort hier met een bijzonder hoog Saabgehalte. In de auto zit de Saabgeschiedenis gecondenseerd als het ware.

Belangrijke gegevens

De 9-5 is een volle neef van de Insignia, het platform en de ophanging neemt hij van de Duitsers over, maar tegelijk zijn de genen verschillend genoeg om de Saab 9-5 een eigenheid te geven die zijn gelijke niet kent. Zo krijgt de FlexDrive met de gestuurde schokdemping van de Insignia een andere afstelling bij de 9-5: Saab DriveSense en ze is zelden op een fout te betrappen.

Saab heeft het altijd anders gedaan dan de anderen: een contactsleutel op de middentunnel bijvoorbeeld, tegelijk met een slot op de versnellingsbak. Nu er een sleutelloos systeem is, komt de startknop op de middentunnel. De fysieke vergrendeling verdwijnt op die manier.

Wie zich het Exclusive pakket kan veroorloven, krijgt naast een resem veiligheidsvoorzieningen ook een Quick Heat systeem. Een verwarmd stuur, stoelverwarming en een radiator die extra zijn best doet. Je kan ook op je dashboard je snelheid aflezen zoals een piloot zijn hoogtemeter in zijn jet ziet: met streepjes scrolt de snelheid midden in je snelheidsmeter naar beneden. De snelheidsmeter past zijn schaalverdeling aan, naarmate je trager of sneller rijdt.

De rechtopstaande voorruit die de vroegere Saabs typeerde is gesneuveld voor de stroomlijn. Maar de A-stijl is wel zwartgelakt, zodat ze optisch één geheel vormt met de voorste zijruiten. Het beïnvloedt het instappen niet. Eerder achteraan, waar de aflopende daklijn lange mensen in de weg zit bij het instappen.

Motoren

Saab dieselde nog in die tijden: een 2.0 TiD van 160 pk en 350 Nm. Een jaar later werd diezelfde motor 190 pk en 400 Nm sterk. Voor de benzinemotoren had je de keuze uit de 1.6 l viercilinder met 180 pk en 230 Nm, de 2.0 l grote 220 pk sterke turbomotor, eveneens met 350 Nm en aan de top van de lijst staat de 2.8 6-cilinder in V, goed voor 300 pk en 400 Nm. Ze hadden een Trionic management dat zowel de ontsteking als de kleppentiming monitorde en als boostcontroller fungeerde. Komt de diesel nog met 6 l toe, De 2.0 T had al 7,8 l nodig, de 2.8 T 10.1. Met een tank van 70 l had je altijd een behoorlijke autonomie.

Afmetingen

De 9-5 was geen lichtgewicht, met ruim 1.7 ton als lichtste versie, zonder de 4-wielaandrijving. Maar hij was dan ook 5,01 m lang, 1,87 m breed en 1,5 m hoog, met een wielbasis van 2,84 m. In de koffer kan 527 l en die is met de neerklapbare achterbank nog ruim uit te breiden. De auto kreeg naargelang zijn uitvoering 17 of 18 inch wielen gemonteerd.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de 9-5 Estate 2.0T

Productie 1997 - 2011
Lengte, breedte, hoogte 5,01 m, 1,87 m, 1,48 m
Wielbasis 2,84 m
Inhoud bagageruimte 527 - 1.600 l
Ledig gewicht 1.710 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 1.988 cm³
Maximaal koppel 350 Nm
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 8,3 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 185 g/km

Varianten

Er was nog kort een 9-5 stationwagen, maar veel liefhebbers heeft die niet gevonden. Alle 9-5’s (op de V6 na, die alleen met automaat), konden handgeschakeld of automatisch schakelen. Met het aantal motoren (3 verschillende) en het aantal afwerkingslijnen (3: Linear, Vector, Aero) had je zo toch al uit 9 verschillende versie te maken. De Linear was (de behoorlijk uitgeruste) standaardversie, de Vector ging wat luxer binnenin en had verder meer actieve veiligheidsvoorzieningen, de Aero moest voor de sportieve noot zorgen en dat kreeg je ook aan de buitenkant met meer aerodynamica (spoiler achter en voor) te zien.

Prijzen

De goedkoopste Saab 9-5 ging in 2010 voor goed € 40.000 naar de koper, de duurste Aero mocht al ruim € 3.000 meer kosten. De 2.0 T, wat ons betreft de homogeenste 9-5, is 12 jaar later tussen de 14 en de € 16.000 waard. Dat is voor een auto die nog lastig servicepunten vindt een flink bedrag.

Design

Exterieur

Als ze bij Saab al geen vliegtuigen bouwden, dan waren ze er na de 9-5 zeker mee begonnen. De strakke lijnen, met dat dalende dak vinden hun oorsprong in gevechtsvliegtuigen. Alles aan de koets ademt aerodynamica. Ook achteraan, met de doorlopende rode-led strip, met aan weerszijde flinke achterlichtblokken had de 9-5 een eigen signatuur. En al helemaal met de zwarte A-stijl, zodat (optische) voor- en zijruiten één geheel vormen. In de flank nul overbodigheden, alleen dat afhellend dak en lang gestrekte achterklep zoals Saab dat al vaker had laten zien in prototypes. Nu was het gewoon te zien in het verkeer.

Interieur

De instrumenten achter het stuur hebben een donkergroene uitstraling en de meters zijn weldadig aanwezig, ook de turbometer en zoals het bij Saab traditie is, gevat in ventilatierooster. De middenconsole, met navigatiescherm, is naar de chauffeur gedraaid, maar de rest kan nog meelezen desgewenst. Er staan voortreffelijke stoelen in de 9-5, goede steun, prachtig gelijnd en chauffeur en bijrijder deugdelijk beschermend bij een aanrijding achterop. Saab moet nog een paar boterhammen eten om de echte topkwaliteit uit Duitsland onder de knie te krijgen, helaas hebben ze die tijd niet gekregen. Wat vooral opviel: de ruimte op de achterbank: daar kon je een privé-fuif organiseren.

saab-9-5-interior

Veiligheid

In 2009, hij was net uit de luiers, kreeg de 9-5 al 5 sterren van de Euro Ncap testers. Bij Saab zeiden ze het niet met zoveel woorden, maar als er 6 sterren te begeven waren, hadden ze die ook gehaald, was de stellige overtuiging. Hij had naast zijn befaamde kreukelzones en anti-whiplash technologie ook al een lange lijst elektronische regelaars ingebouwd, alleen in de standaardversie niet. Maar adaptieve cruise control, rijvak assistentie, verkeersborden herkenning, head-up display, nightpanel, parkeerassistentie, het was er allemaal.

Alternatieven

Saab mikte met zijn 9-5 op de Duitse premiummerken en daar zijn ook de concurrenten te vinden. De BMW 5 (de 9-5 is even lang als de 7-serie) en Mercedes E (beide op de achterwielen aangedreven) en de Audi A6 (voorwielen). Maar er is qua (binnen)ruimte ook de Skoda Superb en de VW Passat. Uit Engeland kwam de Jaguar XF, uit Japan de Lexus LS 300. Het was dus bikkelen voor zijn deel van de koek. Zelfs in eigen land kreeg de 9-5 het niet gratis, want daar had Volvo de S80 in de aanbieding.

FAQ

Welke diesel: 160 of 190 pk?
De 190 pk verbruikt nauwelijks meer en pas in kracht beter bij een 1.8 ton zware auto.
Waarom zoveel Opel-elementen in het interieur?
Het valt wel mee, maar het komt door de gezamenlijke ontwikkeling van de 9-5 en de Opel Insignia en de zakelijke afspraken daarrond.
Voorwiel- of vierwielaandrijving?
Als je de keuze en het budget hebt, altijd voor de 4wd gaan, zeker met het Haldex koppeling/ differentieel.

Beoordelingen voor Saab 9-5

8 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Speciaal