Saab te koop: tweedehands en nieuw

Saab

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Saab: degelijkheid en veiligheid van Zweedse kwaliteit

Saab was een Zweedse autoproducent, gevestigd in Trollhättan in het zuiden van Zweden. Het bedrijf werd in 1937 opgericht en in 1990 werden de gelijknamige vliegtuigbouwer en de autoproducent van elkaar gescheiden. Het bedrijf is in handen van de NEVS (National Electric Vehicle Sweden) en richt zich op het ontwikkelen en produceren van elektrische auto's, een opkomende markt die de komende jaren gestaag verder zal groeien. Dit in Zweden gevestigde bedrijf is eigendom van een Chinees consortium dat gevestigd is in Hongkong. Deze auto's mogen de merknaam niet meer dragen omdat de merknaam in handen is van de gelijknamige Zweedse vliegtuigproducent, die bang was dat de merknaam in verkeerde handen zou vallen. De wagens worden niet meer geproduceerd, maar wie een tweedehands Saab wil aanschaffen kan kiezen uit een ruim aanbod.

Oprichting en faillissement

Het bedrijf werd opgericht in 1937 als SAAB, een afkorting voor Svenska Aeroplan Aktiebolaget, met als doel het produceren van militaire vliegtuigen voor het Zweedse leger, die het land moesten beschermen in de naderende tijden van onheil. Pas na de Tweede Wereldoorlog werd besloten om ook een divisie voor de productie van auto's op te richten. Door expertise en innovaties uit de luchtvaart toe te passen in de auto's zag het bedrijf kans om het merk naar succes te leiden. In 1949 kwam de eerste auto op de markt, de 92. Deze wagen werd goed verkocht en onderging veel updates. In 1969 fuseerde Saab met bussen- en vrachtwagenproducent Scania.

In 1989 kwam het merk in handen van General Motors en Investor AB. In 2000 nam General Motors alle aandelen van het merk over. Omdat het succes in de eenentwintigste eeuw minder werd, wilde General Motors in 2008 van het merk af. Uiteindelijk werd het merk in 2010 verkocht aan het Nederlandse Spyker, waarbij General Motors onderdelen zou blijven leveren voor het merk. Het lukte echter niet om winstgevend te worden en een jaar later, in 2011, viel het doek voor de Zweedse autofabrikant. De boedel van het Zweedse bedrijf werd in 2012 verkocht aan het door Chinezen beheerde NEVS, dat zich richt op het produceren van elektrische auto's voor de Aziatische automarkt.

Een geschiedenis van innovatie

Net zoals het eveneens Zweedse automerk Volvo heeft Saab een geschiedenis van innovatie, vooral op het gebied van veiligheid. Dit heeft vooral te maken met de zogenaamde elandtest, waarin het gedrag van de auto's wordt getest bij een uitwijkmanoeuvre om een aanrijding met een eland te voorkomen, hetgeen een veelvoorkomende oorzaak van auto-ongelukken in Zweden is. Ook qua comfort heeft het merk enkele innovaties tot standaard in de autowereld gemaakt, zoals de stoelverwarming, een technologie die in 1971 werd geïntroduceerd. Verder zorgde de Zweedse fabrikant voor verbeteringen op het gebied van gezondheid. Zo werden onderdelen van het interieur asbestvrij gemaakt en werd het pollenfilter geïmplementeerd.

Verschillende modellen

In de 67-jarige geschiedenis van de autobouwer Saab bracht het bedrijf veel normale personenwagens met een normale prijs op de markt. Er zijn zowel sportieve coupé's als kleine boodschappenwagens, die allemaal goed te verkrijgen zijn als tweedehands auto. De prijzen op de tweedehands markt zijn door de afgenomen populariteit zeer gunstig.

9-3 (1998-2012 en 2013-2014)

De 9-3, niet te verwarren met de veel oudere 93, is een van de laatste modellen van het merk, goed verkrijgbaar op de tweedehands markt voor zeer gunstige prijzen. Het is een compacte, zakelijke auto, verkrijgbaar als tweedeurs convertible, vierdeurs sedan of vierdeurs stationwagen. Doordat er veel onderdelen van Opel in de wagen zitten, hoeft reparatie ondanks het verdwijnen van het merk niet per se moeilijk of duur te zijn. De impopulariteit van de wagen draagt bij aan de bijna belachelijk lage prijzen op de markt. De tweede generatie werd van 2002 tot 2012 geproduceerd, tot het faillissement van het bedrijf. Als platform werd de GM Epsilon gebruikt, die ook gebruikt werd voor de vergelijkbare Opel Vectra. Het is een degelijke zakenauto zonder poespas, maar met een enigszins sportieve uitstraling. Qua kwaliteit en afwerking heeft de 9-3 een flink streepje voor op de Vectra. De wagen wordt vooral gewaardeerd om zijn wegligging en het comfortabele interieur. Eind 2013 werd de productie van de 9-3 onder NEVS weer hervat, maar doordat de auto niet aan de Europese eisen voor voetgangersveiligheid voldeed, moest NEVS zich met de wagen focussen op de Aziatische markt. Wegens financiële tekorten werd de productie in 2014 noodgedwongen gestopt.

9-7X (2005-2009)

De 9-7X is een middelgrote, luxe uitgevoerde SUV, gebouwd op het General Motors-platform GMT360. Dit model werd geproduceerd van 2005 tot 2009. De assemblage van de wagen vond plaats in Moraine, Ohio, in de VS. Het was het eerste model van de Zweedse fabrikant dat in de VS gemaakt werd. De wagen werd standaard als vierdeurs SUV uitgevoerd met vierwielaandrijving en een V8-motor. De wagen was vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt, waar SUV's een grote populariteit genieten. Bovendien had het merk een betere naam op de Amerikaanse markt. Toch is de 9-7X zeer voordelig verkrijgbaar als tweedehands wagen en hoewel het zeker geen authentieke Saab is, is het wel een zeer degelijke auto. De wagen is prima geschikt als grote gezinsauto en heeft ook veel ruimte in de kofferbak. Het is een automaat met goede prestaties en een prima wegligging, maar dat gaat helaas wel ten koste van het milieu: met een gemeten brandstofverbruik van bijna 17 liter per 100 kilometer is de 9-7X een ware grootgebruiker.

9-5 (1997-2012)

De 9-5 van de Zweedse autofabrikant, niet te verwarren met de 95, is een redelijke grote zakelijke wagen, uitgevoerd in de tweede generatie als vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagen. De wagen werd goed ontvangen, dankzij het hoge comfort en de goede wegligging, maar doordat de prijs aan de hoge kant lag, was de auto moeilijk verkoopbaar. De 9-5 kan nog altijd voor een gunstige prijs aangeschaft worden als tweedehands auto. De wagen, die ontworpen is door Simon Padian en Anders Gustafsson, werd geproduceerd tot 2011, toen de productie noodgedwongen moest stoppen als gevolg van een tekort aan liquide middelen.