Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-900-front

Saab 900

1 / 3
saab-900-front
saab-900-back
saab-900-side

Sterke punten

  • Duurzame motor
  • Kofferruimte
  • Veiligheid

Zwakke punten

  • Gevoeligheid voor roest
  • Verbruik
  • Olieverlies van motoren

Saab 900 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 900, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 500,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Saab 900: Robuuste Zweed met lange levensduur

De Saab 900 werd gebouwd tussen 1978 en 1998 als een middelgrote auto in twee generaties. De auto van de Zweedse autofabrikant is de opvolger van de Saab 99 en was verkrijgbaar als stationcar, sedan en cabriolet. In 1998 werd de Saab 900 vervangen door de Saab 9-3. Lees meer

Interesse in een Saab 900

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Saab 900 is verkrijgbaar als stationcar, sedan en cabriolet.

  • De auto overtuigt met zijn duurzame motor.

  • De versie met turbo scoort met zijn grotere vermogen.

  • Als middenklasser beschikt de Saab 900 over zeer goede veiligheidsvoorzieningen.

Belangrijke gegevens

Motorisatie

De Saab 900 werd geproduceerd in twee generaties. Toen General Motors de autofabrikant overnam, werd de tweede generatie (1993-1998) geproduceerd op het platform van de Opel Vectra, zodat beide modeljaren zowel visueel als technisch sterk van elkaar verschillen. De technische gegevens van de twee populairste modellen van de Saab 900 staan hieronder:

De 16-kleps DOHC-motoren van de Saab 900 waren verkrijgbaar met turbo of met natuurlijke aanzuiging en werden bij regelmatig onderhoud als zeer robuust beschouwd. Nadat General Motors zich bij Saab had aangesloten, werden sommige motoren van de Saab 900 II sterk verbeterd. Nu werd het voertuig uitgerust met een 6-cilinder motor, waardoor ook de tweede generatie krachtiger werd. Zo presenteert het 2.5-model zich met maximaal 170 pk en een maximumkoppel van 227 Newtonmeter. De topsnelheid van deze variant met een cilinderinhoud van 2.498 kubieke centimeter bedraagt 225 km/u. De opvolger wordt ook gekenmerkt door een acceleratie van 9,2 seconden van 0 tot 100 km/u.

Op sommige Saab 900-modellen was tegen meerprijs ook een automatische transmissie verkrijgbaar. Hoewel dit het rijden comfortabeler maakte, was het resultaat dat het voertuig veel trager werd. Met de handgeschakelde versnellingsbak maakten de motoren veel toeren en reageerden ze gevoelig op het gaspedaal. Er zijn nauwelijks trillingen voelbaar, zelfs niet in het hoge toerengebied. Met de 5-versnellingsbak is zelfs sportief rijden mogelijk.

Het brandstofverbruik is sterk afhankelijk van de rijstijl. Als je veel gas geeft en veel remt, moet je vaak tanken. Terwijl de Saab 900 I GLS nog 9,6 liter per 100 kilometer verbruikte, verbruikt de tweede generatie slechts 9,1 liter. Destijds konden de meeste voertuigen op gewone benzine rijden, die tegenwoordig niet meer verkrijgbaar is. In principe lopen de motoren in de Saab 900 stabiel en soepel. Dit geldt ook voor de besturing. Bij hard accelereren ervaren veel voertuigen echter tractieproblemen en slecht bochtengedrag.

Afmetingen

Beide generaties verschillen nauwelijks in hun afmetingen. Wat echter het meest opvalt, is het verschil in lengte van tien centimeter. De tweede generatie daarentegen heeft een grotere wielbasis van acht centimeter.

Het volume van de kofferruimte is het grootst in de stationcar, omdat deze variabel kan worden ingericht. Het normale achtercompartiment is afgescheiden met een kofferdeksel. Alle Saab 900-modellen hebben standaard 490 tot 500 liter kofferruimte. Door de sterk aflopende achterklep is slechts weinig extra ruimte mogelijk door de kap te verwijderen. Maar er is meer bergruimte na het neerklappen van de achterbank. Dan is er tot 900 liter kofferruimte beschikbaar.

De achterklep kan zeer ver naar boven worden geopend en zo kan de bagage comfortabel worden opgeborgen. Dankzij de steil aflopende achterklep belemmert de achterklep het laden niet. Onder de bodemplaat van de kofferruimte bevinden zich vele grote opbergvakken voor gereedschap en andere kleine voorwerpen. Bovendien is de gehele kofferruimte volledig bekleed, zodat deze er altijd verzorgd uitziet.

Gegevens en afmetingen Saab 900 GLS
Bouwperiode 1978 - 1994
Lengte, breedte, hoogte 4,7 m x 1,7 m x 1,4 m
Wielbasis 2,5 m
Kofferbakvolume 495 liter
Leeggewicht 1.150 - 1.290 kg
Toelaatbaar totaal gewicht niet bekend
Cilinderinhoud 1.985 cm³
Koppel 161 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,5 s
Tankinhoud 63 liter
Verbruik 9,6 l
CO2-uitstoot niet bekend

Varianten

De eerste generatie Saab 900 I werd beschouwd als een luxueuze evolutie van de Saab 99 en was verkrijgbaar van 1978 tot 1994. De eerste carrosserie die in 1978 verkrijgbaar was, was de hatchback sedan, die verkrijgbaar was met drie of vijf deuren. Een modelupdate van de eerste generatie vond plaats in 1986. De bumpers werden breder en de voorkant liep schuin af voor een betere aerodynamica. Tegelijkertijd werd de eerste Saab 900 Cabriolet gelanceerd. Een jaar later kwam de volgende technische aanpassing: vanaf dat moment was er een antiblokkeersysteem en was de handrem verbonden met de achterwielen.

Begin jaren negentig werd Saab overgenomen door General Motors. Drie jaar later werd het ooit zo succesvolle model Saab 900 I na 908.810 verkopen opgeheven en werd de nieuwe Saab 900 II geïntroduceerd. Bij de tweede generatie werden veel Saab-modules vervangen door onderdelen van de Opel Vectra. De Saab 900 II kreeg een ander chassis en een dwarsgeplaatste motor. De typische Saab-vorm met de hatchback en de schuine motorkap vervaagde ook steeds meer. De productie van de Saab 900 II stopte in 1998, nadat er 273.568 auto's waren verkocht.

De Saab 900 was ook verkrijgbaar als turbo. Gekenmerkt door zijn turbomotor, leverde de eerste generatie 145 pk met maximaal 235 Newtonmeter koppel. De prestaties van de auto kwamen ook tot uiting in de topsnelheid. De Turbo ging dus tot 195 km/u en bereikte de 100 km/u in 8,5 seconden. De betere technische cijfers zijn ook merkbaar in de prijs - kostprijs voor tweedehands auto's: ongeveer 15.000 euro. De Saab 900 Turbo was verkrijgbaar als stationcar, cabriolet en sedan.

Prijs

De hatchback sedan van de Saab 900 vertegenwoordigde de goedkopere versie van het voertuig met een startprijs van ongeveer 20.000 euro, de cabriolet van de tweede generatie was daarentegen aanzienlijk duurder met iets minder dan 50.000 euro. Op de Nederlandse tweedehandsmarkt zijn onderhouden exemplaren verkrijgbaar vanaf ongeveer 3000 euro, hoewel de cabrio's ook als gebruikt model aanzienlijk duurder zijn. Tot 15.000 euro en meer zijn dan snel verschuldigd.

Vooral de oudere Saab 900 voertuigen worden tegenwoordig al beschouwd als klassieke auto's en komen dus in aanmerking voor een gunstige belastingheffing in Nederland. Voor nieuwere voertuigen bedraagt de voertuigbelasting ongeveer 600 euro per jaar.

Design

Exterieur

In principe is het koetswerk van een Saab 900 zeer goed afgewerkt. Het voertuig wordt echter als roestgevoelig beschouwd. De hatchbacks zijn verkrijgbaar als driedeurs of vijfdeurs. Behalve bij de cabriolet kunnen ook standaard dakdragers worden gemonteerd om nog meer lading op te slaan. De schokdempers zijn zeer volumineus en krachtig. Vanaf de tweede generatie herstellen ze zichzelf zelfs bij kleine ongelukken door er weer kleine deukjes uit te knallen. Een uitgekiend houtdesign zorgt voor propere zijruiten, zodat je ook bij slecht weer opzij kunt kijken. Ook de dorpels zijn beschermd tegen spatwater. Het reservewiel is slechts een noodwiel waarmee het voertuig in geval van pech naar de dichtstbijzijnde werkplaats kan worden gereden. Met een volle kofferbak is de toegang tot het reservewiel moeilijk. De buitenste spiegels zijn verwarmd en elektrisch verstelbaar tegen meerprijs. De voorste ramen kunnen tegen meerprijs ook elektrisch worden bediend.

Interieur

De stoelen in een Saab 900 zijn comfortabel en bieden goede steun. Door de geringe breedte van het voertuig staan zowel de voorstoelen als de twee achterstoelen dicht bij elkaar. Het voertuig is ook goed gedempt en zelfs langere ritten zijn comfortabel. Het stuurwiel is op de meeste modellen uitgerust met servo-ondersteuning. De bestuurder heeft goede toegang tot alle hendels en schakelaars. De belangrijkste instrumenten en richtingaanwijzers bevinden zich precies in het gezichtsveld, zodat de blik slechts een beetje van de weg afgewend hoeft te worden.

De verwarming werkt zeer goed in alle modellen en verwarmt het interieur zeer snel. Passagiers op de achterbank moeten echter iets langer wachten op warmte, want er zijn alleen verwarmingstraalopeningen voorin. In veel modellen worden de voorstoelen automatisch verwarmd. Airconditioning of automatische klimaatregeling was ook tegen meerprijs verkrijgbaar in de voertuigen van de tweede generatie. Een vernieuwing in alle modellen was de standaard installatie van binnenluchtfilters.

Veiligheid

In vergelijking met andere middenklassers is de Saab 900 zeer goed uitgerust op het gebied van veiligheid. Zowel de voorstoelen als de achterstoelen zijn voorzien van veiligheidsgordels. Er zijn nauwelijks scherpe randen in het interieur en de meeste contouren van het interieur zijn goed opgevuld om het risico op letsel bij een ongeval aanzienlijk te verminderen. Op de voorstoelen zijn tenminste een airbag en ook een zij-airbag ingebouwd, helaas niet voor de passagiers op de achterbank. Een ABS-systeem en ESP waren verkrijgbaar tegen meerprijs.

Alternatieven

Het interne alternatief is het voorgaande model Saab 99. Deze was verkrijgbaar voor 10.600 D-mark toen hij in 1969 op de markt kwam. Als turbo kon de auto tot 200 km/u halen. Met de Saab 9000 produceerde de Zweedse autofabrikant nog een sedan die tussen 1985 en 1998 op de markt kwam. Ook de turboversie van deze auto valt op, want die kan een topsnelheid tot 240 km/u halen. Gebruikt is de Saab 9000 al verkrijgbaar vanaf 1.590 euro.

Een extern alternatief is de Volvo 240, die werd geproduceerd van 1982 tot 1993 en verkrijgbaar was als stationcar en als sedan. De auto was verkrijgbaar als benzine en als diesel en is tweedehands verkrijgbaar vanaf 4.850 euro.

FAQ

Welke kleuren voor een Saab 900 zijn het meest gewild in 2021?
De volgende kleuren werden door kopers hoog gewaardeerd: Ambassador Blau, Kirsch-Rot, Schwarz, Eukalyptus-Grün.
Saab 900 S Cabriolet - Een tweedehands auto kopen - waarop moet je letten?
Veel Saab-modellen zitten onder de roest. De bekende plaatsen bevinden zich voornamelijk op de volgende plaatsen aan de binnenkant van de deur, de voorruitomlijsting en de batterijhouder in de motorruimte. Bij de Saab 900 S Cabriolet lekken de olieleidingen van de elektro-hydraulische softtopbediening vaak.
Wat zijn de populairste bouwjaren voor een Saab 900?
Momenteel zijn de modeljaren 1988 tot 1991 populair voor aankoop, omdat zij als klassieke auto's kunnen worden geregistreerd.
Wat zijn de populairste motorisaties voor een Saab 900?
De populairste motorisaties zijn 16V met 2,0 liter motor en 126 pk, 16V met 2,1 liter motor en 136 pk en 16V Turbo met 2,0 liter motor en 160 pk.
Welk modelupdate was er voor de Saab 900?
De eerste modelupdate vond plaats in 1986, toen de eerste generatie werd uitgerust met bredere bumpers en de voorzijde aërodynamischer werd ontworpen. De cabrioletversie werd in dezelfde periode uitgerust met een antiblokkeerremsysteem.

Beoordelingen voor Saab 900

12 Beoordelingen

4,1

Meer informatie

Speciaal