Ga naar hoofdinhoud

Lexus IS 250 te koop: tweedehands en nieuw

Lexus IS 250

Lexus IS 250

De Lexus IS 250 wordt in 2005 het nieuwe basismodel van de IS-serie

Het Japanse autoconcern Toyota introduceerde eind jaren '90 de instapserie IS van haar luxemerk Lexus. De serie begon met sportief gemotoriseerde sedans in traditionele bouwwijze waarna nog een hatchback met de naam SportCross volgde. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Lexus IS 250

De kenmerken van deze nieuwe middenklasse van Lexus: de IS werd als zescilinder met krachtige benzinemotoren uitgerust die de sedans een vermogen van tot wel 157 kW (214 pk) ter beschikking stelden en maximumsnelheden van zo’n 230 kilometer per uur mogelijk maakten. In de vanaf 2005 ingevoerde, gemoderniseerde tweede modelgeneratie benadrukten de Japanners het sportieve aspect nog sterker. In plaats van de voorheen gebruikte lijnmotoren werden er nu dynamische V6-motoren toegepast. Bovendien werd de cilinderinhoud vergroot en een nieuwe topversie onder de naam Lexus IS-F in de collectie opgenomen. Het nieuwe basismodel werd de Lexus IS 250, die het sinds 1998 gebouwde 2,0 liter model uit de serie opvolgde.

De Lexus IS 250 wordt gebouwd als sedan en als cabriolet

Aangezien de fabrikant de vijfdeurs SportCross-variant in de tweede generatie van de Lexus IS niet meer aanbood, verscheen de IS 250 aanvankelijk alleen als sedan. Zo’n vier jaar na de generatiewisseling veranderde dat: in 2009 breidde de fabrikant de IS-modelcollectie uit met een cabrioletversie, die als Lexus IS 250C op de markt verscheen. Daarmee volgde Toyota de trend van de coupé-cabriolet. Want de open variant van de Lexus IS 250C had een elektronisch te openen stalen dak dat uit drie elementen bestaat en zich neer liet zakken achterin de auto. De transformatie van coupé naar cabriolet duurde bij de IS 250C precies 20 seconden.

De Lexus IS 250 is verkrijgbaar met achterwiel- en met vierwielaandrijving

De Lexus IS 250 was op enkele markten naar keuze met achterwiel- of met vierwielaandrijving verkrijgbaar. In Europa nam Toyota genoegen met het conventioneel aangedreven model. In tegenstelling tot de andere benzinemodellen uit de serie, waarbij een automatische versnellingsbak tot de standaarduitrusting behoorde, bood Toyota de Lexus IS 250 in de cabrioversie met een handmatige versnellingsbak aan. De sedan werd daarentegen in combinatie met de automaat met zes versnellingen geleverd.

De motorprestaties van de Lexus IS 250

De als sportsedan en dynamische Cabrio verkochte Lexus IS 250 werd in beide carrosserieversies met een 2,5 liter V6-motor uitgerust, waarmee de sedan en cabriolet een vermogen van 153 kW (208 pk) hadden. Afhankelijk van de aandrijving kon de Lexus IS 250 daarmee een snelheid van circa 225 kilometer per uur halen. Om van 0 naar 100 km/u te accelereren had hij 8,5 seconden nodig. Met een CO2-waarde van 194 g/km en een gecombineerd brandstofverbruik van 8,4 liter was de sedan IS 250 het zuinigste benzinemodel uit de serie.

Beoordelingen voor Lexus IS 250

5 Beoordelingen

5,0