


Sterke punten
- Extreem zuinig
- Comfortabele stoelen
- Oerbetrouwbaar
Zwakke punten
- Zwak gemotoriseerd
- Hoge prijzen
- Weinig sportiviteit
Lexus CT 200h : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus CT 200h, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lexus CT 200h
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Rijtesten: Lexus CT 200h – Gereden: Lexus CT 200h

Test occasion: Lexus CT 200h – Occasion videotest: Lexus CT 200h

Review Lexus NX - De eerste plug-in hybride-poging van Lexus is gelijk goed

Rijtesten: Lexus RX 450h – Gereden: Lexus RX 450h

Review: Mini Electric

Review Lexus ES 300h: Voegen die digitale buitenspiegels iets toe?
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Hou je van het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van Toyota, maar mag het toch wat meer zijn? Dan is de Lexus CT 200h een goed beginpunt, want die combineert Toyota-techniek met Lexus-design.
- Die hybridetechniek ontleent de CT 200h aan de Toyota Prius, dus je weet wat dat betekent: ook deze Lexus is extreem zuinig.
- Toyota ontwikkelt al decennia hybrides, en ze hebben het recept door de jaren heen weten te verfijnen. Daardoor is de beproefde aandrijflijn van deze Lexus CT 200h ook heel betrouwbaar.
- Toch rij je nog steeds in een echte Lexus, en dat merk je aan het comfort. Vooral in de stoelen kun je een hele dag doorbrengen zonder klachten.
Belangrijke gegevens
Motoren
De Lexus CT 200h kreeg dezelfde aandrijflijn als bijvoorbeeld de Toyota Prius van zijn tijd. Dat betekent dat ook deze Lexus uitsluitend als zelfopladende hybride verkrijgbaar was.
Zo vind je voorin iedere CT 200h een 1.8-liter viercilinder benzinemotor die draait volgens de zuinige principes van de Atkinson-cyclus. Dat blok werkt samen met een elektromotor bij de vooras, en het geheel wordt aan elkaar verbonden door een traploze CVT-automaat. De elektromotor haalt zijn stroom uit een compacte accu die zich niet met een stekker maar wel met gerecupereerde rem- en rolenergie oplaadt, waardoor de CT 200h moeiteloos rond een verbruik van 4 l/100 km blijft. De verbrandingsmotor levert op zich 99 pk, de elektromotor is goed voor 82 pk en het totale vermogen piekt op 136 pk.
Afmetingen
Bij zijn lancering was de Lexus CT 200h een nieuwkomer in het premium C-segment, wat betekent dat hij het opnam tegen concurrenten als de BMW 1 Serie, Mercedes-Benz A-Klasse en Audi A3. Op vlak van afmetingen sluit de Lexus ook bij die modellen aan met zijn lengte van 4,35 meter, breedte van 1,76 meter en hoogte van 1,44 meter.
Ook op vlak van binnenruimte moest de Lexus amper onderdoen voor zijn concurrenten, ondanks zijn hybride aandrijflijn. Dankzij een slimme plaatsing van de accu onder de achterbank blijft er bijvoorbeeld een mooie 375 liter koffervolume over, en dat is meer dan de Mercedes A-Klasse of BMW 1 Serie destijds konden voorleggen. Achterin de Lexus is het echter wel wat krapper dan in een A-Klasse, al kan je er nog steeds met genoeg comfort vier à vijf personen in meenemen.
Varianten
De Lexus CT 200h kende een lange carrière, die liep van 2011 tot 2021. In die tijd passeerden er dan ook twee facelifts de revue, net als een groot aantal tussentijdse updates. De aandrijflijn bleef steeds onaangeroerd maar de look veranderde wel vanbinnen en vanbuiten. Zo kreeg de CT bij de eerste facelift in 2014 een grotere grille in navolging van de andere Lexus-modellen. Eind 2019 moest ook de verlichting eraan geloven en werden achteraan units gemonteerd met een slanker design, terwijl de bumpers wat ruiger vormgegeven werden.
Prijzen
De CT 200h is niet meer nieuw verkrijgbaar bij Lexus. Indien je er een zou willen aanschaffen, ben je dus aangewezen op de occasionmarkt. Daar vind je vroege exemplaren van de CT 200h vanaf zo’n 12.000 euro, wat aanzienlijk hoger is dan wat je voor bijvoorbeeld een Audi A3 van die tijd zou betalen. Een exemplaar van na de eerste facelift kost zelfs nog gemakkelijk 20.000 euro en moet het eentje zijn van slechts een paar jaar oud, dan betaal je soms bijna 30.000 euro voor een model met luxe uitrusting. De auto houdt zijn waarde dan ook goed vast, aangezien de betrouwbaarheid en zuinigheid van de Toyota-aandrijflijn algemeen bekend is.
Design
Exterieur
Sla je één blik op de Lexus CT 200h, dan zou je niet vermoeden dat er een Toyota Prius in vermomming voor je staat. Lexus goot namelijk op zijn zachtst gezegd zijn eigen sausje over het model, dat vooral na de eerste facelift tot zijn recht komt dankzij de grote, sportief ogende grille. Ook vanuit andere hoeken was de CT 200h echter een ware trendsetter; kijk bijvoorbeeld maar naar die dynamische achterpartij met de achterruit die door lijkt te lopen in de zijruitjes of naar de slanke LED-verlichting die concurrenten pas jaren later begonnen toe te passen. Zo had de Lexus CT 200h bij zijn lancering wat weg van een vreemde eend.
Interieur
Dat geldt in mindere mate voor het interieur, dat zijn ouderdom minder goed weet te verstoppen dan zijn link met Toyota. De bouwkwaliteit is subliem, maar het design komt wat rommelig voor de dag in een tijd waarin andere fabrikanten steeds minder zichtbare knoppen in hun interieurs probeerden te integreren. De beide facelifts brachten dan wel mooiere stuurwielen, stijlvolle interieur bekledingen en nieuwe schermen, maar de middenconsole raakte nooit van zijn liefde voor extra knopjes af.
Veiligheid
Bij zijn lancering was de Lexus CT 200h één van de veiligste auto’s in zijn segment. De Euro NCAP kende hem dan ook de topscore van vijf op vijf sterren toe na zijn botsproeven in 2011, al is dat op zich niet zo uitzonderlijk. Wat wel uitzonderlijk was, is dat een C-segmenter 94 op 100 scoorde voor bescherming van de inzittenden. Dat dankte de CT aan de standaard aanwezigheid van niet alleen zij-airbags maar ook knie-airbags voorin, en zoiets behoort zelfs vandaag maar zelden tot de standaarduitrusting in dit segment. Bovendien was de Lexus één van de eerste auto’s die kon uitgerust worden met een noodremsysteem op basis van een voorin gemonteerde radar. De Euro NCAP-score mag dan gedateerd zijn, maar ook vandaag is een CT dus nog een heel veilige occasion auto.
Alternatieven
Als hybride in het premium C-segment was de Lexus CT 200h destijds een ware zeldzaamheid. Je kon toen ook een BMW 1 Serie, Audi A3 of Mercedes A-Klasse overwegen, maar die waren er enkel met verbrandingsmotoren. Pas jaren later lanceerde Audi een e-tron-versie van zijn A3, maar als plug-in hybride kostte die nog wat meer dan de zelfopladende hybride Lexus. Dezelfde motor als de CT 200h vond je echter ook terug in de Toyota Auris, en die was een stuk goedkoper en – vooral als stationwagon – handiger.