Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-auris-hybrid-front

Toyota Auris Hybrid

1 / 3
toyota-auris-hybrid-front
toyota-auris-hybrid-side
toyota-auris-hybrid-back

Sterke punten

  • Ongezien zuinig
  • Oerbetrouwbare techniek
  • Heel wat comfort

Zwakke punten

  • Weinig spannend rijgedrag
  • Doordeweekse looks
  • Huilende CVT-automaat

Toyota Auris : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Auris, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Auris Hybrid: De Toyota-hybride wordt volwassen

Toyota gooide de iconische Corolla-naam uit de Europese catalogus en doopte zijn middenklasser met ingang van 2006 ‘Auris’. De tweede generatie ervan werd in 2012 gelanceerd, en combineerde net als zijn voorganger een eenvoudig ontwerp met Toyota’s oerbetrouwbare hybridetechnologie. Lees meer

Interesse in een Toyota Auris Hybrid

Toyota Auris Hybrid occasions
Toyota Auris Hybrid nieuwe auto's
Toyota Auris Hybrid dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeg je Toyota, dan zeg je betrouwbaar. Dat geldt ook voor de Auris, die dankzij uitgekiende techniek maar weinig grote gebreken vertoont.
  • Dat betekent niet dat die techniek weinig indrukwekkend is, want ook de Auris krijgt Toyota’s iconische hybride aandrijflijn mee. Dat maakt hem één van de zuinigste hatchbacks van zijn tijd.
  • Naast de hatchback kun je de Auris in zijn tweede generatie ook als break bestellen, die desgewenst de hybridetechniek combineert met flink wat ruimte.
  • Welke Auris je ook kiest: je mag rekenen op flink wat comfort. Zo zitten de stoelen goed, en is de demping ook gebalanceerd afgesteld.

Belangrijke gegevens

Motoren

Sinds de introductie van de Prius in 1997 staan de zelfopladende hybridemotoren centraal bij Toyota. Dat is niet anders bij de Auris, waar de Hybrid in de tweede generatie goed was voor ruim de helft van de verkopen.

Die Auris Hybrid ontleent zijn aandrijflijn aan de Toyota Prius van zijn tijd, waardoor je in het vooronder een 1.8-litermotor vindt die werkt volgens de zuinige Atkinson-cyclus. Dat blok werkt samen met een elektromotor bij de vooras, en het geheel wordt aan elkaar verbonden door een traploze CVT-automaat. De elektromotor haalt zijn stroom uit een compacte accu die zich niet met een stekker maar wel met gerecupereerde rem- en rolenergie oplaadt, waardoor de Auris Hybrid moeiteloos rond een verbruik van 4 l/100 km blijft.

Afmetingen

Als opvolger van de Corolla is de Toyota Auris een rasechte C-segmenter. Met zijn lengte van 4,28 meter en breedte van 1,76 meter neemt de hatchback het dan ook op tegen concurrenten als de Volkswagen Golf, Ford Focus en Opel Astra. Net als die concurrenten is de Toyota ook verkrijgbaar als break, genaamd Touring Sports. Die voegt nog eens 28 centimeter lengte aan het model toe, terwijl de wielbasis wel gelijk blijft.

Twee koetswerkvarianten betekent ook twee koffervolumes, al is de Auris in elk formaat goed mee met zijn concurrenten. Zo biedt de hatchback 360 liter volume en groeit dat in de break tot 530 liter – ongeacht de aandrijflijn. Ook de inzittenden hebben niet te klagen, want de Auris biedt een voorbeeldige hoofd- en beenruimte op de achterbank.

Productie Sinds 2006
Lengte, breedte, hoogte 4,28 m, 1,76 m, 1,46 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 360 l
Ledig gewicht 1.310 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.815 kg
Cilinderinhoud 1.798 cm³
Maximaal koppel 142 Nm
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 10,9 s
Tankinhoud 45 l
Verbruik 3,5 l/100km (NEDC)
CO2-uitstoot 79 g/km

Varianten

De Toyota Auris Hybrid was door de jaren heen verkrijgbaar in heel wat verschillende uitrustingsniveaus, maar in zijn laatste jaar was hij nog maar te verkrijgen in drie varianten: Energy, Energy Plus en Freestyle.

De Energy beschikt over 16-inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, cruise control, climate control, LED achterlichten en LED dagrijverlichting, audio- en telefoonbediening op het stuurwiel en een Toyota Touch multimediasysteem met 7-inch touch screen. De Energy Plus voegt hier parkeersensoren achter, sportstoelen, privacy glass achter, een zwarte grille en een regensensor aan toe. De Freestyle topt dit door 17-inch lichtmetalen velgen, zilverkleurige buitenspiegels en bodembeschermplaten en zwarte wielkastbeschermers en sideskirts aan te brengen.

Daarnaast kon je hem in twee koetswerkvarianten krijgen: als hatchback of als break onder de noemer Touring Sports.

Prijzen

De Auris Hybrid is momenteel niet meer verkrijgbaar bij Toyota, want hij werd vervangen door een nieuw model dat terug als ‘Corolla’ door het leven gaat. Indien je dus een Auris wil, ben je aangewezen op de tweedehandsmarkt. Daar vind je vroege modellen met benzine- of dieselmotoren vanaf zo’n 1.200 euro, maar deze hebben dan ook wel bizar hoge kilometerstanden. De goedkoopste hybrides, met een kilometerstand van onder de 100.000 kilometer, kosten meteen rond de 12.000 euro. Voor een goed bewaarde Auris Hybrid van na de facelift van 2015 moet je zelfs al snel 16.000 euro uitgeven. Dat is vaak duurder dan een gelijkaardige Volkswagen Golf of Ford Focus, maar die beschikken dan ook niet over zo’n zuinige hybridetechniek.

Design

Exterieur

Wanneer de Auris de Corolla voor het eerst verving in 2006, was zijn nogal opvallende, afgeronde design een twijfelpunt voor veel kopers. Bij de introductie van de tweede generatie Auris in 2012 besloot Toyota het dan maar over een andere boeg te gooien, want de middenklasser zag er plots een stuk bescheidener uit. Daardoor bereikte hij een merkbaar groter publiek, maar springt hij er natuurlijk niet bepaald uit qua vormgeving. Bij de facelift in 2015 probeerde Toyota het tij enigszins te keren door de neus terug een eigenzinniger design te geven, maar de Auris bleef in zekere zin een muurbloempje in het C-segment.

Interieur

Dat geldt ook binnenin, waar de cabine vooral onopvallend voor de dag komt. Met zijn rechtopstaande design straalt het dashboard dan wel enige dynamiek uit, maar verder zwaaien vooral grijze plastics de plak. Het gaat dan wel om aangenaam voelende materialen, want Toyota bezuinigde niet op zogenaamde ‘soft touch’-plastics. De hybride krijgt daarnaast wel een opvallend kenmerk mee, want het schakelpookje is daar net als bij de Prius futuristisch vormgegeven en transparant blauw van kleur. Ook de tellereenheid werd trouwens overgoten met zijn eigen hybridesausje, want de toerenteller moest plaats maken voor een kleurrijke efficiëntiemeter.

toyota-auris-hybrid-interior toyota-auris-hybrid-seats

Veiligheid

De Toyota Auris was qua veiligheid mooi mee met zijn tijd. Na zijn lancering in 2013 haalde hij de topscore van vijf op vijf sterren bij zijn botsproeven bij de Euro NCAP. Die beoordeling is tegenwoordig natuurlijk sterk gedateerd, maar bij de facelift in 2015 trakteerde Toyota de Auris op gloednieuwe veiligheidssystemen. Dat Safety Sense-pakket was wel optioneel, maar bevatte dan meteen een rijstrookassistent, een noodremassistent, verkeersbordherkenning en automatische grootlichten.

Alternatieven

Wanneer de Toyota Auris gelanceerd werd, nam hij het in het C-segment op tegen concurrenten als de Volkswagen Golf, Hyundai i30, Ford Focus en Opel Astra. Die waren echter niet verkrijgbaar met hybridemotoren, waardoor de Auris vrijwel het enige alternatief was voor zij die zo zuinig mogelijk wilden rijden. Die aandrijflijn plaatst hem ook tegenover de eerste generaties van de Hyundai Kona Hybrid en de Kia Niro Hybrid, al zijn dat dan wel compacte crossovers.

FAQ

Biedt de Toyota Auris minder kofferruimte als hybride?
Dankzij een slimme plaatsing van de accu onder de achterbank, moet de Toyota Auris Hybrid geen kofferruimte inboeten ten opzichte van een model met conventionele benzine- of dieselmotor.
Is de Toyota Auris Hybrid betrouwbaar?
Als je goed zorg draagt voor je Auris, dan heeft het model – net als heel wat Toyota’s – het potentieel om je te overleven. Vooral de hybride aandrijflijn heeft een uitstekende reputatie, ondanks de complexiteit van die toen nog vrij nieuwe technologie.

Beoordelingen voor Toyota Auris

117 Beoordelingen

4,7