Toyota Yaris Hybrid te koop: tweedehands en nieuw

Toyota Yaris Hybrid

Tweedehands Toyota Yaris Hybrid: charme en schoonheid

Zoals de naam aangeeft, is de Toyota Yaris Hybrid de hybride versie van de Toyota Yaris. Dat is een reeks van sub-compacte voertuigen met 3 of 5 deuren van het type 'hatchback' (waarbij koffer en zitruimte in hetzelfde bouwvolume zitten). De Yaris wordt geproduceerd door de Japanse bouwer Toyota sinds 1999. Er bestaan ondertussen 3 generaties. De Yaris Hybrid is onderdeel van de derde generatie. In Japan wordt de Yaris aangeduid als Toyota Vitz. Tijdens de eerste generatie wordt in sommige exportlanden ook van Toyota Echo gesproken. In 2010 wordt de 3,5 miljoenste verkoop geboekt. Daarvan worden er 1,4 miljoen verkocht in Japan zelf. Verder is de auto beschikbaar in 70 andere landen wereldwijd. Bij zijn Japanse introductie, in 1998, wordt de Yaris meteen Auto van het Jaar. De naam 'Yaris' is afkomstig van het Griekse 'Charis'. Dat is de enkelvoudige vorm van 'Charites', de Griekse godin van charme en schoonheid.

Eerste generatie Toyota Yaris: XP10 (1999-2005)

De eerste generatie Yaris (XP10) wordt ontworpen door Sotiris Kovos in de Europese ED2 studio. De productie begint eind 1998 en de Japanse verkoop start in januari 1999. Twee maanden later is ook Europa aan de beurt. In oktober 1999 wordt de auto geïntroduceerd in Australazië, als Echo. Vanaf het modeljaar 2004 verschijnt hij ook in Canada onder deze naam. Beide namen, Echo en Yaris, worden verder nog gebruikt voor een exportversie van de verwante Toyota Platz, een sedan. De Yaris (Vitz) en de Platz zijn ontworpen op hetzelfde platform. De gebruikte mechanieken zijn grotendeels gelijk, net als de dashboard module. Verder wordt vanaf eind 1999 ook nog een Yaris Verso/Echo Verso verkocht in bepaalde exportmarkten. Deze versies zijn gebaseerd op de Japanse Toyota Fun Cargo. Het Verso Multi-Puropose Vehicle (MPV) gebruikt daarbij dezelfde machinerie als de Yaris, maar heeft een groter interieur.

Tweede generatie Yaris Toyota: XP90 (2005-2010)

De Yaris werd begin 2005 herzien. Deze tweede generatie wordt verkocht vanaf februari 2005. Hij deelt zijn onderbouw deels met de Toyota Belta, een sedan. Terwijl de Yaris in Europa wordt ontworpen, ontwerpt men de Belta in Japan. De relaties tussen deze nieuwe Yaris en de Belta zijn subtieler dan die tussen de Yaris/Vitz en de Platz. Ze delen een frame en componenten van de krachttrein, maar het bladmetaal is bijvoorbeeld verschillend. De vroegere 1.0 VVT-i motor met 4 cilinders wordt voor deze generatie vervangen door de 3-cilindermotor van de Toyota Aygo. De 1.3-litermotor wordt herzien en levert nu iets meer kracht. De 1.4 D-4D krijgt een boost van 11 kW of 15 pk naar een output van 66 kW en 89 pk. Hierdoor wordt hij erg efficiënt. Voor de Europese markten wordt begin 2009 een 1.33-litermotor met stop-start technologie toegevoegd. De Yaris is ook de eerste auto in zijn klasse om standaard 9 airbags aan te bieden. In 2010 volgt een milde facelift. Er komen onder andere subtiele herzieningen aan de bumper, die hoekbeschermers krijgt. Tussen 2011 en 2013 verkoopt Daihatsu deze generatie Yaris ook als Daihatsu Charade, een hatchback met 5 deuren.

Derde generatie Toyota Yaris: XP130 (2010)

De derde generatie Yaris, waartoe de Hybrid behoort, wordt geïntroduceerd in december 2010. Hij ziet er sportiever uit, zijn voorkant is nieuw en zijn interieur is ruimer. Het nieuwe model gebruikt verder maar één ruitenwisser, in plaats van een paar. In Europese landen wordt de Yaris nu ook aangeboden met een manuele transmissie met 6 versnellingen, in combinatie met de 1.33-litermotor. Hier is ook een CVT mogelijk met 7 versnellingen, de '7-speed MultiDrive' of 'MultiDrive S'. Ondertussen komt ook Toyota Motor Manufacturing France meebouwen aan de Yaris, met het oog op export naar Amerika, Canada en Puerto Rico.

Toyota Yaris Hybrid

De Hybrid Yaris wordt gebaseerd op de Yaris HSD, een conceptauto. Deze auto wordt voor het eerst getoond in maart 2011 op de Motor Show van Genève. Het productiemodel wordt gepresenteerd in maart 2012, eveneens op de Motor Show van Genève. De Yaris Hybrid deelt zijn hybride krachttrein met de Toyota Prius c (Amerika) en de Toyota Aqua (Japan). De verkoop start in juni 2012. Datzelfde jaar worden meteen 23692 exemplaren verkocht. In maart 2013 wordt de kaap van 35000 exemplaren bereikt.

Eerste facelift voor de Yaris Hybrid Toyota (2014)

In 2014 ondergaat de Toyota Yaris Hybrid een facelift. Deze herziening wordt geleid door Toyota Europe, daar waar andere generaties in Japan ontworpen worden. Deze versie wordt op de markt gebracht in Amerika, Europa en Australië. Tot de Noord-Amerikaanse en Australische versies behoort er een met een 1.55-litermotor van 77 kW en 103 pk. De manuele transmissie heeft 5 versnellingen. Er is ook een automatische variant met 4 versnellingen. In Europa is het grootste verzet afkomstig van een 1.33-litermotor. Hij wordt gekoppeld aan een manuele transmissie met 6 versnellingen of een CVT. Tot de voornaamste wijzigingen, volgens Toyota zelf, behoren verder een verhoogd rijcomfort, meer stilte aan hoge snelheden en een ruimtelijker gevoel binnenin.

Tweede facelift voor de Toyota Yaris Hybrid (2017)

Op 12 januari 2017 wordt een tweede facelift van de Yaris Hybrid gelanceerd in Japan. Deze tweede facelift wordt verder ook nog aangeboden in Europa, Australië en Noord-Amerika. De gelegenheid wordt luister bijgezet met de verschijning van een nieuwe prestatievariant, de Yaris GRMN (Gazoo Racing, Masters of the Nurburgring). Deze versie heeft een 1.8-turbomotor met een kracht van 205 pk.