Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-prius-plus-front

Toyota Prius Plus

1 / 3
toyota-prius-plus-front
toyota-prius-plus-side
toyota-prius-plus-back

Sterke punten

  • Ruim interieur
  • Aanvullende elektrische motor
  • Hoog laadvermogen

Zwakke punten

  • Geen reservewiel
  • Lange remafstanden
  • Beperkt aantal kilometers

Toyota Prius+ : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Prius+, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Prius Plus: de hybride met zeven zitplaatsen

De Toyota Prius Plus is een stationwagen met een benzinemotor en een elektromotor. Samen levert de full hybrid in totaal 136 pk. In de stad kan puur elektrisch worden gereden met bijzonder lage emissies. Bovendien kunnen de zeven zitplaatsen op verschillende manieren worden geconfigureerd. Lees meer

Interesse in een Toyota Prius Plus

Toyota Prius Plus occasions
Toyota Prius Plus dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het model biedt enorm veel ruimte voor het gezin of het bedrijfsleven
  • De elektrische motor is milieuvriendelijk.
  • Ook het conventionele brandstofverbruik is relatief laag.
  • Er zijn vele varianten verkrijgbaar.

Gegevens

Motor

De Toyota Prius Plus is uitgerust met zowel een benzinemotor als een elektromotor. Hieronder vind je een overzicht van de technische gegevens.

Toyota Prius Plus 1.8 Hybride
Bouwjaar 2012 - 2021
Motor In-line motor + elektromotor
Cilinders / Cilinderinhoud 4 / 1.798 cm³
Maximum koppel 142 Nm bij 4.000 tpm
Vermogen van de lijnmotor 99 pk
Vermogen van de elektromotor 60 kW (82 pk)
Totaal systeemvermogen 136 pk
Topsnelheid 165 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,3 s
Transmissie Continu variabele automatische transmissie
Brandstofverbruik 4,1 l superbenzine per 100 km
Tankinhoud 45 l
Aandrijving voorwielaandrijving
Milieuklasse Euro 6
CO2-uitstoot 109 g/km

Beide motoren van de Toyota Prius Plus zijn goed op elkaar afgestemd en kunnen in drie verschillende standen worden bestuurd. Centraal staat de Eco-modus, waarin de benzinemotor parallel loopt met de elektromotor. Daarbij wordt de elektromotor continu opgeladen. In de EV-modus kan men puur elektrisch rijden, maar de korte actieradius wordt alleen aanbevolen in stedelijke gebieden. De Power-modus biedt het rijplezier dat de naam doet vermoeden en maakt voornamelijk gebruik van de verbrandingsmotor.

Volgens de fabrikant bedraagt het gemiddelde verbruik 4,1 liter per 100 kilometer. Deze relatief lage waarde is vooral te danken aan de hybride motor. In de stad verbruikt de Toyota Prius Plus om die reden zelfs een vermeende 2,6 liter benzine, waardoor hij bijzonder populair is bij in de taxisector. Op de snelweg biedt de elektromotor echter geen grote voordelen. Het verbruik ligt hier binnen het normale bereik: 7,5 liter. Met een tankinhoud van 45 liter heeft de Toyota Prius Plus een hoge actieradius van 830 kilometer.

Afmetingen

De Toyota Prius Plus heeft de gangbare afmetingen voor zijn klasse, zoals blijkt uit onderstaande tabel:

Toyota Prius Plus 1.8 Hybride
Lengte 4,65 m
Breedte 1,78 m
Hoogte 1,60 m
Wielbasis 2,78 m
Bagageruimte 130 l tot 1.455 l
Ledig gewicht 1.535 kg
Laadvermogen 580 kg
Dakbelasting 75 kg

Het interieur van de wagen kan op verschillende manieren worden ingericht. Standaard is de Prius Plus uitgerust met zeven afzonderlijke stoelen. Er zijn twee voorstoelen en de middelste zitrij bestaat uit drie stoelen. De derde rij is uitgerust met twee noodstoelen voor korte afstanden. Omdat de rugleuningen van de middelste en laatste zitrij neergeklapt kunnen worden, kan men het volume van de bagageruimte aanpassen.

Als alle stoelen bezet zijn, is er tussen de achterste rugleuning en de achterklep slechts 130 liter ruimte. Als men echter de noodstoelen neerklapt, neemt het volume van de bagageruimte toe tot 685 liter. Als men de hele ruimte tot aan het plafond benut, is er zelfs een volume van 1.455 liter beschikbaar.

Met een breedte van bijna een meter en een diepte tussen 96 en 178 centimeter is de bagageruimte ook geschikt voor grote koffers. Alle stoelen op de middelste rij kunnen afzonderlijk worden neergeklapt, zodat een ruimte ontstaat voor lange en smalle voorwerpen. De laaddrempel is 71 centimeter hoog. Dit betekent dat er weinig getild hoeft te worden.

Varianten

Reeds in 2011 werd de Toyota Prius Plus door de Japanners geïntroduceerd in de VS. Vanaf dat moment werd dit model op de Amerikaanse markt verkocht onder de naam Toyota Prius V. Europa volgde een jaar later, daar heette de wagen Toyota Prius+.

Opmerkelijk is dat de afkortingen V en + niet voor bestelwagen of meer zitplaatsen staan, maar voor Versatility. Met dit speciale model wilde het concern de veelzijdigheid van het interieur benadrukken.

De Toyota Prius Plus onderscheidt zich echter ook door een aantal technische innovaties ten opzichte van zijn voorganger Prius III. Zo is de elektromotor in Europa uitgerust met een lithium-ion batterij en wordt de warmtewisselaar elektronisch geregeld.

Prijs

Dankzij de royale binnenruimte, de uitstekende afwerking en het zeer hoge rijcomfort overtuigde de Toyota Prius Plus zeer veel klanten, die onder meer ook de zeer goede prijs-kwaliteitverhouding wisten te waarderen. Voor een bedrag van ruim 30.000 euro was het model in eerste instantie geen koopje, maar desondanks wist het totaalpakket toch te overtuigen.

Helaas wordt de Toyota Prius Plus niet meer aangeboden in Nederland, dus moet men op zoek naar een occasion. De wagen is hier verkrijgbaar in goede staat vanaf ongeveer 15.000 euro. Modellen tegen lagere prijzen gaan meestal gepaard met een hoge kilometerstand, maar dat is niet per se een probleem, aangezien de motoren erg lang kunnen meegaan.

Kijken we naar de onderhoudskosten, dan overtuigt de Prius Plus met zijn lage brandstofverbruik. Het ledig gewicht bedraagt iets meer dan 1,5 ton, dus zal de motorrijtuigenbelasting zal jaarlijks ongeveer 932 euro kosten.

Design

Exterieur

Het vijfdeursmodel is standaard uitgerust met talrijke LED-koplampen, zodat de weg altijd goed verlicht is. De motorkap loopt sterk af, waardoor de bestuurder een goed zicht op de weg heeft. Voor het zicht naar achteren werd standaard een achteruitrijcamera ingebouwd, aangezien de brede raamstijlen en de vele hoofdsteunen de bestuurder geen goed zicht naar buiten bieden.

Een parkeerhulp was beschikbaar tegen een meerprijs. Hiervoor werden over het hele voertuig sensoren verspreid. Tegen meerprijs was ook een glazen panoramadak verkrijgbaar, waardoor de Toyota Prius Plus een geraffineerde uitstraling kreeg.

Interieur

De cockpit werd centraal in het voorste gedeelte geplaatst, zodat de essentiële bedieningen ook door de voorpassagier kunnen worden uitgevoerd. Het stuurwiel is in hoogte en breedte verstelbaar. Veel functies - zoals de afstandsregeling ten opzichte van de voorligger - kunnen hier gemakkelijk en individueel worden ingesteld.

Standaard werd ook een head-up display gemonteerd, waarmee belangrijke informatie op de voorruit wordt geprojecteerd. Dit betekent dat je je ogen niet van de weg hoeft te halen. Er zijn leeslampen voor elke zitplaats voorin. De passagiers op de middelste achterbank hebben een centrale binnenverlichting.

De ruimte in de Toyota Prius Plus is zeer royaal. Op de eerste en tweede zitrij is er voldoende ruimte en kan men comfortabel plaatsnemen, zelfs lange personen. Op de derde rij kunnen de noodstoelen in het beste geval gebruikt worden door personen tot 1,60 meter lang. Het is soms echter erg moeilijk om plaats te nemen op de achterbank. Hoewel de middelste rij iets naar voren kan worden geschoven, moet de buitenste rugleuning naar voren worden geklapt en moet de passagier zich naar achteren wringen.

Alle stoelen zijn voorzien van comfortabele zitkussens. Er wordt echter niet altijd een goede zijdelingse steun gegarandeerd in de bochten. Door de kleine afstand tot de vloer kunnen sommige passagiers hun dijen niet volledig op de stoel plaatsen en vinden ze weinig steun bij onstabiel rijgedrag.

De Toyota Prius Plus is standaard uitgerust met een automatische klimaatregeling. Hiermee wordt snel de gewenste temperatuur verkregen. Ook de verwarming is uitstekend, ook al moeten de achterpassagiers iets langer op de warmte wachten.

toyota-prius-plus-seats

toyota-prius-plus-interior

Veiligheid

Als hybride wagen gebruikt de Toyota Prius Plus voornamelijk de remmen om energie voor de elektromotor te genereren. De remmen zijn over het algemeen behoorlijk, maar de remafstand bij een noodstop vanaf 100 km/u is met 40,6 meter relatief groot.

In de basisversie is de Japanner uitgerust met diverse veiligheidsvoorzieningen. Deze omvatten:

  • Elektronische stabiliteitscontrole
  • Knie-airbag voor de bestuurder
  • Hoofdairbags
  • Airbags aan de zijkant
  • Regensensor
  • Lichtsensor
  • Bandenspanningscontrole

Tegen een meerprijs kan men ook een extra veiligheidspakket aanschaffen. Dit omvat de volgende voorzieningen:

  • Elektronische afstandscontrole
  • Noodremfunctie in de stad
  • Botsingswaarschuwing

Alternatieven

Toyota biedt zelf de eigen Toyota Prius III aan als alternatief voor de Prius Plus, alsook zijn opvolger Toyota Prius IV. Dit komt omdat beide modellen elkaar overlappen met de productie van de Toyota Prius Plus. De verschillen liggen uiteraard in de grootte en de prestaties.

Bij de Aziatische merken wordt vooral de Mazda 5 gezien als de grootste concurrent. Deze is alleen beschikbaar met benzinemotoren en één dieselmotor, hoewel die soms krachtiger zijn dan die van de Toyota Prius Plus. Het extra vermogen en het gebrek aan een elektromotor hebben echter een aanzienlijk effect op het brandstofverbruik.

Wie in Europa veel passagiers wil vervoeren, zit wellicht goed met de Opel Zafira Tourer. Ook deze wagen heeft echter geen extra elektromotor. Sommige benzinemotoren (er is geen keuze voor diesel) worden echter geleverd met een extra tank voor auto- of aardgas om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.

Al deze modellen zijn erg betrouwbaar en kunnen veel mensen vervoeren.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Toyota Prius Plus en de Daihatsu Mebius?
Er is geen verschil - de Prius Plus werd in Japan verkocht als de Daihatsu Mebius.
In welke regio staat de Toyota Prius Plus ook bekend als de Toyota Prius V?
In de VS werd de Prius Plus verkocht als de Prius V.
Op basis van welke eigenschap werd de Toyota Prius Plus uitgeroepen tot Taxi van het Jaar 2017?
De Toyota Prius Plus is een betrouwbare auto die zelden pech heeft. De Prius Plus is ook erg zuinig, vooral in stadsverkeer.