Toyota Prius te koop: tweedehands en nieuw

Toyota Prius

Toyota Prius

Toyota Prius: populaire hybride auto van Japanse makelij

De Japanse voertuigfabrikant Toyota doet zijn reclameslogan "Niets is onmogelijk" met de Toyota Prius alle eer aan. De middenklasse auto is namelijk het wereldwijd eerste hybride voertuig dat in serieproductie genomen werd. Daarmee verenigt de Toyota Prius voor het eerst een benzinemotor met een elektromotor. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Toyota Prius

De Toyota Prius is een personenauto met een hybride aandrijflijn, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1997. In dat jaar lukte het Toyota om als eerste autofabrikant succesvol twee energiebronnen met elkaar te combineren, iets dat andere producenten nog niet gelukt was. Het bijzondere aandrijfsysteem van een benzinemotor in combinatie met een elektromotor, het leverde het model bij introductie meteen de prijs Car of the Year Japan op. De Toyota Prius werd voorzien van een innovatief uiterlijk om de destijds revolutionaire techniek te benadrukken.

De naam Prius is zeer bewust gekozen en is Latijns voor voorloper. Enkele tientallen jaren later weet ook de laatste generatie Prius zich nog steeds te onderscheiden. Hoewel de eerste generatie Prius op de markt werd gebracht als een compacte sedan zijn de laatste modellen in meerdere soorten verkrijgbaar, waaronder ook een stationversie. In een wereld die in 1997 alleen benzine- en dieselauto’s kende, ontketende de Prius met zijn elektromotor en accu een grote verandering en voorbeeld voor andere autofabrikanten. De laatste generatie Toyota Prius geldt nog steeds als een milieubewuste keuze en kan ongeveer 50 kilometer volledig elektrisch rijden tot een snelheid van ongeveer 80 km/u. Daarmee is het mogelijk tijdens dagelijks gebruik volledig elektrisch te rijden, terwijl ook het rijden van lange afstanden zonder tussentijds opladen mogelijk blijft.

Technische bijzonderheden Toyota Prius

Het meest opvallende aan de Prius is de plugin-hybride aandrijflijn onder de naam Hybrid Synergy Drive, waarbij een elektromotor en een benzinemotor samen een maximum vermogen van 122 pk leveren. De Prius is uitgerust met een 1.8 liter grote viercilinder benzinemotor die wordt ondersteund door niet één maar twee elektromotoren. De grootste daarvan zorgt voor de aandrijving, terwijl de kleinere elektromotor fungeert als generator. Vraagt de bestuurder om een groot vermogen, dan kunnen de twee elektromotoren samenwerken om meer dan 80 procent vermogen te genereren vergeleken met zijn voorgangers. De ruim 1.500 kilo wegende Prius komt daarmee uitstekend van zijn plek.

De topsnelheid in volledig elektrische modus is toegenomen van 85 naar 135 km/u, waardoor ook op de snelweg de elektromotor gebruikt kan worden. Een bijzondere optie is het Solar Pack, dat de auto een gemiddeld extra elektrisch bereik van 1.000 kilometer per jaar geeft. Ook vernieuwend is de warmtepomp met gasinjectoren, die ervoor zorgt dat zelfs in de wintermaanden het gebruik van de benzinemotor overbodig wordt en de accu’s verwarmd worden om het maximale bereik te kunnen garanderen.

De Prius: een icoon van duurzame mobiliteit

Vergeleken met de vorige Prius Plug-in Hybrid heeft de nieuwste generatie een verdubbeld elektrisch bereik dankzij het achterin gelegen accupakket van 8,8 kWh. Opvallend detail is de toegenomen totale lengte van 4.645 mm, tien centimeter langer dan zijn voorganger. Hierdoor wordt de kostbare lithium-ion accu bij een aanrijding goed beschermd. De hatchback is in koolstofvezel uitgevoerd, waardoor de achterlichten op een futuristische wijze zijn vormgegeven.

Sinds de Toyota Prius in 1997 geïntroduceerd werd, heeft de auto een plaatsje in de geschiedenisboeken veroverd. Het is een icoon voor duurzaamheid en vooruitstrevende techniek geworden. Destijds was de krachtbron een 1.5 liter VVT-i benzinemotor in combinatie met een generator en een NIMH-accu onder de achterbank. Al snel na de introductie van de eerste generatie Prius werden veel verbeteringen doorgevoerd. Een 50 procent sterkere elektromotor, een nog lager brandstofverbruik en een grotere elektrische actieradius van twee kilometer was revolutionair in een landschap van louter diesel- en benzinemotoren.

De vorm van de carrosserie werd breder, langer en gestroomlijnder. De derde generatie Toyota Prius verschijnt in 2009 en werd een verkoopsucces, met wachttijden oplopend tot zeven maanden. De Prius werd hoekiger en voorzien van scherpe lijnen. De cilinderinhoud van de benzinemotor werd vergroot naar 1.8 liter voor meer rendement op hoge snelheden en meer koppel bij lage snelheden. Uniek was het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) dat resulteerde in een nog lager brandstofverbruik. Zonnepanelen op het dak ondersteunen de airconditioning, waarmee de Prius gekoeld kan worden wanneer deze geparkeerd staat. In 2012 komen twee nieuwe varianten op de markt: de Prius+ (met ruimte voor maar liefst zeven personen) en de Prius Plug-in Hybrid, met als belangrijkste verschil dat de accu in deze Prius ook via een externe bron kan worden opgeladen. Het nieuwste model Prius Plug-in biedt met 50 kilometer range een dubbel zo groot volelektrisch bereik dan zijn voorganger.

Toyota Prius prijzen van de diverse modellen

De Toyota Prius en Prius + zijn verkrijgbaar in een drietal verschillende uitvoeringen: de basisversie Active, de Dynamic met onder meer stoelverwarming, head-up display en een navigatiesysteem, en de Executive met extra opties zoals een draadloze smartphoneoplader, JBL Premium audio met tien speakers en parkeersensoren zowel voor als achter. De Active is de voordeligste Prius. De Prius Plug-in Hybrid is verkrijgbaar als Business Plus en iets duurder dan de Prius Executive. Daar staat wel tegenover dat de Plug-In via een externe bron kan worden opgeladen en een elektrisch rijbereik van 50 kilometer biedt. Optioneel kan een Luxury Pack en Solar Pack worden toegevoegd.

Beoordelingen voor Toyota Prius

22 Beoordelingen

4,7