Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-auris-front

Toyota Auris: de gezinsauto zonder minpunten

1 / 3
toyota-auris-front
toyota-auris-side
toyota-auris-back

Sterke punten

  • Solide, praktisch en degelijk
  • Betrouwbare en zuinige hybride
  • Goede veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Weinig dynamisch
  • Braaf imago
  • Infotainment matig

Toyota Auris : een overzicht

4,7 (117 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Auris, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Auris: de gezinsauto zonder minpunten

Zoek je een praktische en betrouwbare gezinsauto die je moeiteloos van A naar B brengt? De Toyota Auris, verkrijgbaar als compacte hatchback of riante stationwagon, heeft een bescheiden design, veel gebruiksgemak en betrouwbare motoren (ook hybride). Deze gezinsauto is vooral sterk door zijn betrouwbaarheid en veelzijdigheid. Lees meer

Interesse in een Toyota Auris: de gezinsauto zonder minpunten

Toyota Auris: de gezinsauto zonder minpunten occasions
Toyota Auris: de gezinsauto zonder minpunten nieuwe auto's
Toyota Auris: de gezinsauto zonder minpunten dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Robuuste en duurzame techniek
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Verkrijgbaar als compacte hatchback en riante stationwagen
  • Bescheiden onderhoudskosten, gunstig brandstofverbruik

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Toyota Auris kwam in 2007 op de markt als opvolger van de Toyota Corolla en was er als drie- en vijfdeurs hatchback. Deze auto werd geleverd met benzine- en dieselmotoren, maar ook met een 100 kW (136 pk) sterke hybride aandrijflijn die we kennen uit de Toyota Prius: een 1,8-liter benzinemotor, elektromotor en traploze CVT-automaat.

In 2012 verschijnt de tweede generatie Toyota Auris, verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback en als Auris Touring Sports, de stationwagen. De Toyota Auris Touring Sports is daarmee de eerste stationwagen die als hybride wordt verkocht. Naast de bekende hybride-variant is deze generatie Auris er met een 1,3-liter viercilinder benzinemotor met 73 kW (100 pk), een 1.2 turbo viercilinder met 85 kW (116 pk) en een 1,6-liter met 97 kW (132 pk). Ook zijn er nog steeds diesels in het aanbod: een 1.4 D-4D met 66 kW (90 pk), een 1,6-liter met 82 kW (112 pk) en een sterkere 2,0-liter met 91 kW (124 pk).

De Toyota Auris maakt indruk als solide en degelijke auto. Zowel de dieselmotoren als de benzinemotoren zijnrelatief zuinig, maar ze zouden wel wat krachtiger mogen zijn. De hybride nodigt, met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,6, uit tot zuinig rijden. Behalve een rustige acceleratie is er ook weinig gevoel in de besturing op bochtige wegen. De rijbeleving wordt daardoor nooit spannend of bijzonder, maar dat is een bewuste keuze. Over het algemeen bewijst de Toyota Auris zich als een prima presterende gezinsauto, met bovendien een uitstekende reputatie op het gebied van bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.

Afmetingen

De Toyota Auris is qua afmetingen een echte middenklasser uit het zogeheten C-segment. De hatchback is 4,28 meter lang, 1,76 meter breed en 1.46 meter hoog. Wie meer ruimte wenst, kiest de Touring Sports (TS). Die biedt als stationwagen meer ruimte. Vooral de toegenomen lengte (4,56 meter) biedt meer binnenruimte. De wielbasis blijft overigens gelijk.

Standaard biedt de hatchback ongeveer 360 liter laadruimte, de stationwagon zelfs 530 liter. Vouw je de achterbank plat, dan biedt de stationwagon zelfs ruim 1.600 liter bagageruimte. Indrukwekkend!

De belangrijkste specificaties op een rij

Toyota Auris (Sportstourer)
Marktintroductie 2013
Lengte x breedte x hoogte 4,28 x 1,76 x 1,46 m (4,56 x 1,79 x 1,46 m)
Wielbasis 2,60 m
Inhoud bagageruimte 360 l (530 l)
Ledig gewicht 1.125-1.310 kg (1.150-1.335 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 1.735-1.915 kg (1.815-1.850 kg)
Cilinderinhoud 1.329-1.998 cm3
Vermogen 66 kW (90 pk)-100 kW (136 pk)
Koppel 128-310 Nm
Topsnelheid 175-200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,0-13,2 sec
Tankinhoud 45-50 l
Verbruik 3,6-5,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 82-136 g/km

Varianten

De Toyota Auris verschijnt in 2007 op de markt als opvolger van de Toyota Corolla. Gek genoeg wordt de Auris in 2019 ook weer opgevolgd door de Toyota Corolla. De Auris kent twee generaties (2007-2013 en 2013-2019), als hatchback en als Touring Sports (TS) stationwagon. Vooral in het begin waren er benzine- en dieselmotoren, maar in Nederland zijn de meeste modellen geleverd als zuinige benzine hybride.

Toyota heeft ook voor de Auris zijn gebruikelijke uitrustingsniveaus in de brochures gezet. Het begint bij Comfort, de instapper met onder meer handmatige airco, centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare ramen. Bij uitvoeringen als de Business, Aspiration en Active krijg je al wat meer luxe voor je geld, zoals een navigatiesysteem, climate control, parkeersensoren en een touchscreen multimediasysteem. Ook zijn er extra riant aangeklede topuitvoeringen, zoals de Trend (met automatische klimaatregeling, stoelverwarming, getint glas en stuurwielbediening) of de sportievere Dynamic (met sportstoelen en lichtmetalen velgen).

Voor zakelijk rijders, maar tegenwoordig ook zeker voor particuliere automobilisten, zijn er de uitvoeringen Lease en Lease Pro. Tegen een bescheiden meerprijs krijg je dan een panoramisch dak, privacy glass achter, een verbeterd multimedia- en navigatiesysteem en 17-inch lichtmetaal. De Pro-editie voegt daar half-lederen bekleding en meesturende xenonverlichting aan toe.

Ook waren er tijdelijke dan wel speciale uitvoeringen van de Auris leverbaar. Denk bijvoorbeeld aan de Freestyle, een ruig aangeklede Auris Touring Sports met spatbordverbreders, zilverkleurige spiegelkappen, een aangepaste voor- en achterbumper en speciale wielen. Een andere bijzondere editie is de Black Edition, optisch te herkennen aan zwarte elementen en speciale lichtmetalen wielen.

Prijzen

Toyota bood de laatste generatie Auris als hatchback aan voor nieuwprijzen tussen 19.000 en 31.000 euro. Voor een nieuwe Touring Sports vroeg Toyota tussen de 20.250 euro en 33.000 euro. Ter vergelijking: de Toyota Corolla, zijn opvolger, begint tegenwoordig bij net geen 34.000 euro.

Ben je op zoek naar een occasion, dan hoef je niet lang te zoeken: het aanbod is ruim. Dat betekent dat er vast wel een exemplaar bij zit dat past bij jouw voorkeuren, budget en wensen. De betaalbaarste versies zijn de modellen van de eerste generatie. Een exemplaar met hoge kilometerstand en ontbrekende onderhoudshistorie is er vanaf 2.000 euro. Een net exemplaar met garantie en leuke uitrusting kost ongeveer 6 tot 9 mille.

Van de meest recente generatie zijn ook diverse exemplaren te koop. Die staan vanaf 10.000 euro in de prijslijsten. Voor een goed onderhouden uitvoering met aantrekkelijke uitrusting betaal je tussen de 15 en 20 mille. In Nederland zijn de hatchbacks gunstiger geprijsd dan de grotere stationwagons.

Design

Buitenkant

De Toyota Auris van de tweede generatie kreeg een scherper gesneden maatpak aangemeten dan zijn wat boller vormgegeven voorganger. De achterzijde heeft een herkenbare stijl, met strakke achterlichten en een subtiele spoiler op het dak. Over het algemeen is het exterieur van de Toyota Auris behoudend, maar redelijk bij de tijd en modern.

In 2015 kreeg de Auris een facelift, waaronder een nieuw front met meer chroom, een groter logo en LED-verlichting achter. Daarmee liep de auto weer netjes in de pas met de andere modellen die Toyota op dat moment in het gamma had, zoals de Yaris en Avensis.

Binnenkant

Binnenin de Toyota Auris tref je een ergonomische en functionele cockpit. Alle instrumenten zijn logisch en eenvoudig te bedienen, waardoor bestuurders makkelijk hun weg vinden in de auto. Het dashboard heeft een centraal geplaatst touchscreen voor het infotainmentsysteem, dat overigens niet uitblinkt in functies en modern design. Het multifunctionele stuurwiel is handig voor de bediening van audio, telefoon en cruise control.

Bij een facelift in 2015 zijn upgrades doorgevoerd in het infotainmentsysteem, waaronder een groter en gebruiksvriendelijker touchscreen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kreeg de Auris extra functies, waaronder betere connectiviteit, navigatie, smartphone-integratie en parkeerhulp. Ook positief zijn de ergonomische stoelen, die zelfs lange ritten comfortabel maken. Sommige modellen hebben zelfs verwarmbare stoelen.

Veiligheid

Toyota bouwt veilige auto’s en daar vormt de Auris geen uitzondering op. Bij de Euro NCAP-botsproeven verdiende de auto dan ook de maximale score van vijf sterren. De Auris is in alle opzichten een moderne en veilige personenauto voor het hele gezin.

Onder de noemer ‘Toyota Safety Sense’ zijn op alle uitvoeringen, met uitzondering van instapniveau Comfort, allerlei moderne en actieve veiligheidssystemen leverbaar. Zo helpt het Pre-Collision System om kop-staartbotsingen te voorkomen, Lane Departure Alert houdt de auto tussen de lijntjes, Automatic High Beam dimt grootlicht bij tegemoetkomend verkeer en Road Sign Assist is voor verkeersbordenherkenning.

Alternatieven

Als we naar een alternatief zoeken in de compacte klasse, dan mag de VW Golf VI (2008 tot 2012) niet ontbreken. Deze auto wordt door velen gezien als de maatstaf in dit segment. De Golf biedt iets meer ruimte dan de Auris. De Golf VI is als occasion verkrijgbaar vanaf 10.000 euro.

Ook interessant: de Skoda Octavia van de tweede generatie (bouwjaar 2004 tot 2013). Deze biedt veel ruimte en gebruiksgemak, maar heeft niet dezelfde betrouwbare reputatie als de Auris. De Octavia wordt over het algemeen nog steeds goed beoordeeld, maar kopers moeten ongeveer 5.000 tot 8.000 euro neertellen voor een redelijk goed onderhouden Octavia.

Een andere concurrent is de Ford Focus van de derde generatie (2010 tot 2018). Die is verkrijgbaar in drie varianten (stationwagen, hatchback en sedan) en komt qua ruimte, brandstofverbruik en prestaties overeen met de Auris. De Focus blinkt uit met dynamische rijeigenschappen. Daar kan de Auris niet aan tippen. Als occasion is de Focus verkrijgbaar vanaf ongeveer 5.000 euro. Andere alternatieven met een hybride aandrijflijn zijn de Honda Insight, Kia Niro en Hyundai Ioniq.

FAQ

Is de Toyota Auris betrouwbaar?
Jazeker, de Toyota Auris maakt indruk als solide en degelijke gezinsauto. Kritiekpuntje is wellicht dat de rijbeleving nooit spannend of bijzonder wordt, maar dat is geen bezwaar voor de meeste kopers. Over het algemeen bewijst de Toyota Auris zich als een prima presterende gezinsauto, met vooral een uitstekende reputatie op het gebied van bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.
Wat zijn alternatieven voor de Toyota Auris?
In het segment van de compacte klasse is de Volkswagen Golf voor velen de maatstaf. Betrouwbaar, comfortabel, diverse motoren en met een goede restwaarde. Ook de Skoda Octavia, Ford Focus, Renault Megane, Peugeot 308 en de eveneens als hybride geleverde Hyundai Ioniq zijn het overwegen waard voor wie op zoek is naar een betrouwbare gezinsauto.

Meer informatie

Modellen