



Sterke punten
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
- Veel technologie
- Ook als plug-in hybride en volledig elektrisch
Zwakke punten
- Veel techniek afkomstig van Franse merken
- Infotainment soms wat omslachtig
- Benzineversies enkel met driecilindermotoren
Opel Astra : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Astra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Opel Astra
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Rijtesten: Opel Astra – Astra getest

Opel Astra Sports Tourer: stoere stationwagon met stekker

Opel Astra (2023) vs. Volkswagen Golf en Mazda 3: in de kleinste zit je het lekkerst

Review nieuwe Opel Astra - Is dit écht een Duitse auto?

Review Opel Grandland Turbo Hybrid: de Rekord van de 21ste eeuw

De elektrische Opel Mokka-e heeft een neus voor succes
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Astra maakt indruk met zijn volwassen rijeigenschappen.
- Boordevol technologie die je ook terugvindt in de hogere segmenten.
- De Astra heeft een stoer design in vergelijking met zijn concurrentie.
- Verkrijgbaar met diverse soorten aandrijflijnen, ook elektrisch.
Technische gegevens
Motorisatie
Het motorenaanbod van de Opel Astra biedt voor ieder wat wils. Het zijn allemaal efficiënte en krachtige motoren om aan verschillende rijbehoeften te voldoen, behalve een dieselmotor die Opel voor de Astra niet meer levert. De benzineversie van de Opel Astra heeft altijd een 1,2-liter driecilinder turbomotor, met een vermogen van 81 kW (110 pk) of 96 kW 9130 pk). Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard, maar wil je liever niet zelf schakelen, dan is een 8-trapsautomaat optioneel beschikbaar.
De Opel Astra is ook beschikbaar als plug-in hybride. Die gaat als Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid door het leven. Hierbij werkt een 1,6-liter benzinemotor optimaal samen met elektromotor en je kunt met deze versie ook volledig elektrisch rijden, wat een gunstiger brandstofverbruik oplevert. De elektromotor wordt gevoed door een 7,4 kWh batterij die is op te laden bij een laadpunt. De Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid levert een systeemvermogen van 133 kW (180 pk) en kan een afstand van 55 tot 61 kilometer (WLTP) 100% elektrisch rijden. Er is ook een krachtigere plug-in hybride met de naam Astra GSe. Die levert een systeemvermogen van 165 kW (225 pk) en is sportiever wat betreft het uiterlijk en rijgedrag.
Tot slot is de nieuwste Opel Astra ook leverbaar met volledig elektrische aandrijving: de Astra Electric. Die is aan de buitenkant grotendeels hetzelfde als alle andere uitvoeringen, maar wordt uitsluitend aangedreven door een elektromotor met 115 kW (156 pk). De energie wordt geleverd door een 54 kWh lithium-ion batterij waarmee de Opel Astra Electric een afstand van maximaal 418 kilometer (WLTP) kan rijden.
De genoemde aandrijflijnen zijn beschikbaar in zowel de vijfdeurs hatchback als de stationwagen, de Astra Sport Tourer.
Afmetingen
De lengte van de Opel Astra varieert tussen de 4,37 meter voor de vijfdeurs hatchback tot 4,64 meter voor de Sports Tourer. Alle carrosserievarianten zijn 1,86 meter breed. De wielbasis is respectievelijk 2,67 en 2,73 meter, de hoogte 1,47 en 1,48 meter.
De bagageruimte van de Opel Astra is aan de ruime kant voor dit segment met 422 liter voor de hatchback (plug-in hybrid 352 liter). De Sports Tourer heeft veel meer inhoud met bijna 600 liter (plug-in hybrid 516 liter).
De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)
Opel Astra | |
---|---|
Marktintroductie | 2021 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,37-4,64 x 1,86 x 1,47-1,48 m |
Wielbasis | 2,67 - 2,73 m |
Inhoud bagageruimte | 422 - 1.339 l |
Ledig gewicht | 1.332 - 1.717kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.820 - 2.170 kg |
Cilinderinhoud | 1.199 - 1.598 cm3 |
Vermogen | 81 kW (110 pk) - 133 kW (225 pk) |
Koppel | 205 - 360 Nm |
Topsnelheid | 199 - 235 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,5 - 10,5 sec |
Tankinhoud | 42 – 52 l |
Verbruik | 1,2 - 5,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 26 - 129 g/km |
Varianten
De Opel Astra is te bestellen in verschillende uitvoeringen, bij Opel ook wel ‘levels’ genoemd. De basisuitvoering voor de Astra is level 2. Deze is standaard al rijk uitgerust met onder meer elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een met leder bekleed stuurwiel, twee USB-C-poorten, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een digitaal instrumentarium en centraal display en het omvangrijke Opel Safety Pack.
Level 3 omvat alles van level 2 met als voornaamste toevoeging een achteruitkijkcamera, verwambare voorstoelen en stuurwiel en de extra ergonomische AGR-gecertificeerde bestuurdersstoel die tienvoudig verstelbaar is voor optimaal zitcomfort. Level 4 is het meest luxe uitrustingsniveau met onder andere een dubbele laadvloer in de kofferbak, zwarte hemelbekleding, grotere lichtmetalen wielen, Keyless Entry & Start-functie en sfeerverlichting in het interieur. De Opel Astra GSe heeft altijd sportievere bumpers, een verlaagd onderstel, sportstoelen, tweekleurige lichtmetalen wielen Drive Assist 2.0.
Prijzen
De nieuwprijzen van de Opel Astra zijn afhankelijk van de gekozen uitvoering en extra opties. De prijzen beginnen bij zo’n 33.500 euro voor de basisuitvoering van de vijfdeurs hatchback en lopen op tot ruim 50.000 voor de Astra GSe Sports Tourer.
We kennen de Opel Astra al decennia en er zijn in al die jaren vele duizenden verkocht in Nederland. Het aanbod van occasions op AutoScout24 is dan ook zeer ruim. De occasionprijzen van de Opel Astra lopen sterk uiteen, afhankelijk van leeftijd, kilometerstand, motorvariant en algehele staat van het voertuig. Over het algemeen behoudt de Opel Astra zijn waarde redelijk goed en staat hij bekend als een betrouwbare auto. Dit kan resulteren in stabielere occasionprijzen in vergelijking met sommige andere concurrenten.
Design
Buitenkant
De lijnen van de nieuwe Opel Astra zijn veel dynamischer dan vroeger. Aan de voorzijde valt direct het familiegezicht van Opel op, de zogenaamde Opel Vizor. Met dit front lijkt alles uit één stuk te bestaan. Achter het zwarte gedeelte zijn alle camera’s en radars verwerkt voor de veiligheidssystemen. De koplampen van de Opel Astra zijn zorgvuldig vormgegeven en voegen een dynamisch element toe aan het exterieurontwerp. Afhankelijk van de gekozen uitvoering zijn de koplampen voorzien zijn van moderne LED-technologie of Intelli-Lux LED met automatisch grootlicht-functie.
Binnenkant
Ook van binnen ziet de Astra er moderner uit dan ooit. Het dashboard wordt gedomineerd door de digitale Opel Pure Panel. Dat is het geheel van het infotainmentscherm (10 inch) en het instrumentenpaneel. Gelukkig blijven er nog een paar fysieke knoppen over op de middenconsole, zodat je makkelijk de airco en een paar andere functies kunt bedienen. Behalve het design maken ook de afwerking en de materialen een sprong voorwaarts.
De stoelen van de Opel Astra zijn ergonomisch gevormd en bieden uitstekend comfort. Helemaal als je kiest voor de AGR-gecertificeerde bestuurdersstoel die op tien verschillende manieren is te stellen. Verder is de Opel Astra voorzien van moderne technologieën die zorgen voor een plezierige rijervaring. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en opties, kun je rekenen op een uitgebreid infotainmentsysteem met smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, Keyless Entry & Start en automatische airco met twee klimaatzones.
Veiligheid
De Opel Astra profiteert van alle veiligheidssystemen die het merk in huis heeft. Standaard is de Astra voorzien van Lane Keeping assist, Emergency Braking, Verkeersbordherkenning, Driver Attention Alert, Cruise Control (adaptief bij de plug-in hybride) en Intelligente snelheidsaanpassing. Hogere uitvoeringen hebben ook een achteruitrijcamera, 360 gradencamera, een semi-autonoom rijsysteem, Rear Cross Traffic Alert, dodehoeksignalering, en Lane positioning assist. Het veiligheidsinstituut Euro NCAP heeft de Opel Astra beoordeelt met vier uit vijf sterren voor veiligheid. Hij krijgt geen maximale score vanwege het ontbreken van een knie-airbag en actieve motorkap die zorgt voor verbeterde voetgangersveiligheid.
Alternatieven
De Opel Astra acteert in het C-segment waar een hoop concurrentie is. Alleen al binnen Stellantis, het moederbedrijf van Opel, zijn meerdere alternatieven te noemen, zoals de Peugeot 308 waarmee de Astra zijn technologie deelt. De andere concurrenten zijn onder andere de Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai i30 en Toyota Corolla.