Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Opel Astra

Sterke punten
  • Specifieke looks
  • Degelijke interieurafwerking
  • Ergonomie
Zwakke punten
  • Duurder dan Peugeot 308
  • Uitrustingsdetails
  • Dure hybride

Opel Astra: Een Nieuw Begin

Sinds Opel onder de vleugels van de Stellantis-groep vertoeft, is de compacte C-segmenter veranderd. De Astra zit dus volledig in het nieuw, met een aantrekkelijk design, ruimte, en twee plug-inhybrides. Lees meer

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De nieuwe Opel Astra staat op een gloednieuw platform dat toptechnologie oplevert. Bovendien wordt alles verpakt in een aantrekkelijk design.
  • Het motoraanbod omvat benzine- en dieselmotoren, maar ook plug-inhybrides met tot 60 kilometer elektrisch rijbereik.
  • Opel verbetert ook het interieur, met een volledig digitale cockpit die het merk “Pure Panel” doopt.
  • Hybride of niet: de Opel Astra legt een van de ruimste interieurs en koffers in zijn segment voor.
  • Dankzij het nieuwe platform konden de Opel-ingenieurs deze C-segmenter het weggedrag van een echte Duitser geven.

Alle belangrijke gegevens over de Opel Astra (K)

Motoren

De zevende generatie Opel Astra staat op een evolutie van het moduleerbare EMP2-platform van de PSA-groep (nu onderdeel van Stellantis). Die basis kan heel wat motoren aan en voor het eerst bij de Astra ook hybrides. Meer zelfs: er staat een volledig elektrische versie in de steigers.

De hybride aandrijflijnen zijn er twee in totaal, en delen dezelfde technische basis. Het gaat om een 1.6-viercilinder turbobenzine, gekoppeld aan een elektromotor van 81 kW (110 pk) die in de achttrapsautomaat is ingewerkt. Afhankelijk van het vermogen van de benzinemotor bedraagt het totale systeemvermogen 180 pk of 225 pk. Beide versies gebruiken dezelfde batterij van 12,4 kWh, dat zorgt voor een **elektrisch rijbereik van 67 tot 72 kilometer (WLTP).

De andere motoren bestaan uit een benzine- en een dieselblok. De eerste is een 1.2-driecilinder turbobenzine van 110 pk en 130 pk**. Het dieselblok is een **1.5-viercilinder van 130 pk**. De krachtigste versies kunnen optioneel worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat (EAT8).

Op vlak van verbruik zijn de hybrides uiteraard het zuinigst. De Hybrid 180 geeft bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik op van 1,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 23 g/km (WLTP). Dan volgt de diesel met manuele bak, met een gemiddelde van 4,5 l/100 km en 127 g/km aan CO2 (WLTP). De basisbenzinemotor (110 pk) geeft een gemiddelde op van 5,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 123 g/km (WLTP).

Afmetingen

Productie Sinds 1991
Lengte, breedte, hoogte 4,3 m, 1,8 m, 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 422 - 1339 l
Ledig gewicht 1.232 - 1.578 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.820 - 2.150 kg
Cilinderinhoud 1.119 - 1.991 cm³
Maximaal koppel 205 - 360 Nm
Topsnelheid 199 - 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 10,5 - 7,6 s
Tankinhoud 42 - 52 l
Verbruik 1,1 - 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 24 - 130 g/km

Uitvoeringen

Behalve als vijfdeurs is de Opel Astra ook beschikbaar als break, die Sports Tourer wordt genoemd. Daarnaast biedt Opel zijn Astra aan in vijf uitvoeringen. De basisuitvoering Edition is niet beschikbaar met de dieselmotor, maar omvat wel al alle veiligheidszaken, infotainment met scherm van 10 inch, en onder meer nog automatische airco.

Daarboven staan de Business Edition, Elegance, Business Elegance en GS Line. De Business Edition voegt donker getinte ruiten toe bij de tweede zitrij en een 180 graden achteruitrijcamera, de Elegance topt dit met standaard adaptieve cruise control in combinatie met een automaat en de Business Elegance vult dit verder aan met de Multimedia Navi Pro met Pure Panel Pro infotainment systeem. De GS Line beklemtoont sportiviteit, met zwarte accenten aan de buitenkant en 17-duimsvelgen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Het gamma van de Opel Astra begint vanaf 32.999 euro (1.2 Turbo 110 Edition). Wanneer je de voorkeur geeft aan een uitvoering met dieselmotor, starten de prijzen vanaf 39.699 euro. Het plug-inhybride gamma begint al vanaf de basisuitvoering bij 39.999 euro (Hybrid 180) en is in alle uitvoeringen beschikbaar.

Omdat hij nog maar net op de markt is, is deze generatie van de Opel Astra tweedehands nog niet verkrijgbaar. Tweedehandsprijzen voor de vorige generatie beginnen vanaf 10.000 euro.

Design-highlights en interieur

Nu hij deel uitmaakt van de Stellantis-groep, trakteert de Opel Astra zich op een volledig nieuw design. Dat ziet er veel dynamischer uit en beklemtoont de verandering, maar legt tegelijk ook de link met andere recente modellen uit het Opel-gamma, zoals de Mokka.

Buitenkant

De lijnen van de nieuwe Opel Astra zijn veel dynamischer dan vroeger. Vooraan past hij de stijlgids uit Rüsselsheim toe, met onder meer de Opel Vizor. Dat is een soort zwartgemaakt radiatorrooster dat de koplampen mee lijkt te bevatten. Die zijn op alle versies van ledtechnologie voorzien, en de topversie profiteert zelfs van matrixkoplampen met 168 pixels. Op de C-stijl op de flanken zit een knipoog naar de Kadett van de jaren 80, de velgen variëren van 16 tot 18 duim. Ook de achterkant doet zijn duit in het stijlzakje, want de horizontale achterlichten versterken de brede indruk die deze Astra geeft.

Binnenkant

In de nieuwe generatie Astra ziet de cockpit er helemaal anders uit. Het dashboard is veel horizontaler en minimalistischer, en wordt gedomineerd door wat Opel het “PurePanel” noemt. Dat is het geheel van het infotainmentscherm (10 inch) en het instrumentenpaneel. Optioneel wordt alles achter premium ogend mat gebogen glas bestopt. Gelukkig blijven er nog een paar fysieke knoppen over op de middenconsole, zodat je makkelijk de airco en een paar andere functies kunt bedienen. Naast het design maken ook de afwerking en de materialen een sprong voorwaarts.

opel-astra-hybrid-interieur opel-astra-hybrid-sitzplatz

Veiligheid

Door de meest recente versie van het EMP2-platform profiteert de Opel Astra van alle veiligheidszaken die het merk heeft. Standaard zijn er naast een hele rist airbags een snelheidsregelaar, automatische noodremhulp, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordherkenning en een vermoeidheidswaarschuwing. De hybrides krijgen standaard het Active Drive Assist Plus-pakket met camera- en radargestuurde noodremhulp. Door deze functies haalde de Opel Astra, zelfs zonder radar, in 2022 vier sterren op de Euro NCAP-crahshtests.

Alternatieven

De Opel Astra speelt in het C-segment bij de massaconstructeurs. Binnen eigen stal moet hij opboksen tegen de Peugeot 308, waarmee hij alle technologie deelt. De andere klassieke concurrenten zijn de Volkswagen Golf, Renault Mégane, Kia Ceed, Ford Focus en Hyunda i30. Die laatste zijn de enige die nog geen plug-inhybride aanbieden.

Beoordelingen voor Opel Astra

928 Beoordelingen

4,3