Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-astra-gtc-front

Opel Astra GTC

1 / 3
opel-astra-gtc-front
opel-astra-gtc-side
opel-astra-gtc-back

Sterke punten

  • Krachtige motoren
  • Comfortabel interieur
  • Modern design met fraaie details

Zwakke punten

  • Hoog verbruik, afhankelijk van de motor
  • Mogelijke technische problemen
  • Relatief duur tweedehand

Opel Astra : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Astra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Opel Astra GTC: sportief, compact en comfortabel

De Opel Astra GTC werd reeds in 2005 geïntroduceerd onder de generatie van de Astra H. Met dit model wilde Opel vooral klanten aanspreken die verlangden naar meer vermogen en sportieve rijprestaties. De driedeurs hatchback biedt verder veel rijcomfort. Opel heeft twee generaties GTC geleverd. Lees meer

Interesse in een Opel Astra GTC

Opel Astra GTC occasions
Opel Astra GTC nieuwe auto's
Opel Astra GTC dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel rijplezier dankzij de sportieve motoren
  • In principe een betrouwbare wagen
  • Indrukwekkend modern design
  • Comfortabel interieur met veel voorzieningen
  • Nog sneller en sportiever als OPC-model

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Opel Astra GTC is gebaseerd op de Opel Astra H. De term GTC komt van Gran Tourismo Compact. De tweede generatie Astra GTC werd gebaseerd op de Astra J. Dit model is gebouwd van 2012 tot 2018. Aangezien de Opel Astra GTC zich vooral richtte op klanten met een verlangen naar rijplezier en sportiviteit, spraken met name de motoren tot de verbeelding. Een begeerlijke motorvariant van de eerste generatie GTC is de GTC OPC, met onder de motorkap een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 177 kW (240 pk) en 320 Nm aan koppel.

Voor de tweede generatie Opel Astra GTC – die vanaf 2012 beschikbaar was en meer technologie en een modern design kreeg – waren er in totaal vier motoren met zes configuratiemogelijkheden verkrijgbaar. Het ruime assortiment bevatte slechts één dieselmotor, de 1.6 CDTI. Deze dieselmotor had 136 pk en 320 Nm, ruim voldoende voor het kleine en lichte model. De Opel Astra GTC accelereerde dan ook naar 100 km/u in iets meer dan tien seconden. Opel schat de topsnelheid op 198 km/u. Een andere troef van deze dieselversie is het lage verbruik van slechts 4,1 liter per 100 kilometer.

De benzinemotoren van de tweede generatie Opel Astra GTC bieden nog meer vermogen en sportiviteit. Bestuurders kunnen hier rekenen op 170 of 200 pk. Bovendien wordt er al snel een koppel van 260 of 280 Newtonmeter gegenereerd, waardoor het topmodel al in 7,9 seconden naar 100 km/u accelereert. De maximumsnelheid bedraagt 230 kilometer per uur. Het verbruik van deze motoren ligt beduidend hoger. Je moet rekening houden met een verbruik van 6,6 liter benzine.

De tweede generatie Opel Astra GTC was ook verkrijgbaar als OPC-model. Deze levert tot 280 pk en 400 Nm, afkomstig uit een 2,0-liter turbobenzinemotor. De topsnelheid van deze versie is begrensd op 250 km/u. Indien gewenst, is voor de meeste modellen ook een automatische versnellingsbak beschikbaar.

Afmetingen

De Opel Astra GTC biedt niet alleen veel vermogen, maar is ook lekker compact. De auto is net geen 4,5 meter lang en 1,8 meter breed. Dankzij een draaicirkel van 11,4 meter is hij zeer geschikt voor stadsverkeer. Ook het feit dat de Opel Astra GTC gemakkelijk overal geparkeerd kan worden, draagt daaraan bij. De driedeurs hatchback met coupédesign is eveneens ideaal voor dagelijks gebruik. Zo biedt de tweede generatie van de Opel Astra GTC een grote bagageruimte van 380 liter. Bovendien kan de achterbank gemakkelijk worden neergeklapt, zodat de capaciteit toeneemt tot 1.165 liter.

De belangrijkste specificaties van Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC

Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 4,5 x 1,8 x 1,5 m
Wielbasis 2,7m
Inhoud bagageruimte 380-1.165 l
Ledig gewicht 1.450 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.040 kg
Motorinhoud 1.998 cm³
Vermogen 206 kW (280 pk)
Koppel 400 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,0 sec
Tankinhoud 56 l
Verbruik 8,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 189 g/km

Varianten

Veel variatie is er niet als je in de markt bent voor een Opel Astra GTC. De carrosserievorm staat altijd vast: een driedeurs hatchback met coupé-elementen. Wel is er variatie op het gebied van kleur, uitrusting en de motorvariant. Indien je kiest voor een sportieve OPC-variant, dan is de kans vrij groot dat je een blauwe of witte auto koopt. Dat waren toch zo’n beetje de huiskleuren van het toenmalige Opel Performance Center. Ook de kleur zwart komt voor. Een waar collectorsitem is de Opel Astra GTC OPC Nürburgring edition, gebouwd in een oplage van 835 exemplaren.

Prijzen

De Opel Astra GTC is een koopje. Dat komt omdat de carrosserievariant vrij onbekend is en de vraag dus vrij beperkt. Prijzen beginnen al bij ongeveer 500 euro, maar voor snelle OPC-versies kan de prijs oplopen tot ongeveer 30.000 euro. Betreft het echt een unieke auto met een zeer lage kilometerstand, dan kan de prijs zelfs die 30.000 overstijgen, maar dat gebeurt zelden.

Design

Buitenkant

Het exterieur van de Opel Astra GTC is over het algemeen vrij sober, dus zijn er nauwelijks bijzondere details of blikvangers te zien. Dit geldt zowel voor de eerste als voor de tweede generatie. In de tweede generatie, die vanaf 2011 werd aangeboden, oogt de Opel Astra GTC veel moderner en zijn er nog meer details te vinden in het exterieur. Zoals bijvoorbeeld de optionele xenonlampen. De modellen worden vaak in basistinten gespoten, zoals klassiek zwart of zilver, hoewel er ook alternatieven zijn voor wie meer variatie wil: intens blauw of opmerkelijk rood geeft de Opel Astra GTC een veel sportiever uiterlijk.

Binnenkant

Het interieur van de Opel Astra GTC is zeer goed afgewerkt, zeker gezien de prijs. Er is hier niets op aan te merken. Bovendien is de Opel Astra GTC dankzij de talrijke voorzieningen niet alleen heel erg sportief, maar ook zeer geschikt voor lang pendelen. Alle passagiers zitten comfortabel. Alleen kunnen de talrijke knoppen op het dashboard een uitdaging vormen, vooral voor onervaren bestuurders. Zij doen er lang over om vertrouwd te raken met de bediening. Uniek aan de eerste generatie Astra GTC was het panoramadak, dat ver doorliep in het dak. Dit speciale raam geeft veel ruimtegevoel, maar is ook prijzig om te vervangen. Bovendien zit je vol in de zon. Goede zonbescherming is dus cruciaal.

Veiligheid

De Opel Astra GTC is een zeer veilige auto, onder meer dankzij de uitgebreide voorzieningen. Het model beschikt standaard over ABS en ESP, evenals over talrijke airbags op de juiste plaatsen. Wie kinderen in de auto wil vervoeren, zal tevreden zijn over het ISOFIX-systeem, de veilige standaard voor de bevestiging van kinderzitjes. De Opel Astra werd in 2011 grondig doorgelicht in een Euro NCAP-crashtest en behaalde de hoogste score van vijf sterren. Het model blijkt dus in alle omstandigheden zeer veilig en betrouwbaar te zijn.

Alternatieven

Als je op zoek bent naar een alternatief voor de sportieve Opel Astra GTC, dan vind je die bij de klassieke en nieuwere modellen van het Opel Astra-gamma. Deze benaderen zowel vanbinnen als vanbuiten de Opel Astra GTC en hebben dus vrijwel dezelfde troeven. Bij de nieuwere modellen vinden we ook een opgefrist design, veel moderne en handige voorzieningen en een uitstekende bescherming voor alle inzittenden en andere weggebruikers. Uiteraard kun je ook kijken naar modellen van andere merken, zoals de Renault Megane, Volvo C30 of Kia Proceed.

FAQ

Hoe sportief is de Opel Astra GTC?
Vooral de topmotoren zorgen voor sportiviteit. Denk hierbij vooral aan het speciale OPC-model. Dit model levert tot wel 280 pk bij de tweede generatie Astra GTC.
Waar werd de Opel Astra GTC gebouwd?
De Opel Astra GTC werd geproduceerd in de fabriek in Rüsselsheim, Duitsland.
Is de Opel Astra GTC betrouwbaar?
Jazeker, de Astra GTC is een betrouwbare auto. De auto is goed uitontwikkeld, alleen zijn de PureTech-motoren een aandachtspunt. Ook kan door lekkage water in de bagageruimte terechtkomen, net waar ook de accu zit. Belangrijk is om de bagageruimte goed droog te houden en de auto regelmatig te controleren op lekkages. De positiesensor van de koppeling is gevoelig voor slijtage. Is deze sensor kapot, dan start de motor niet meer.

Beoordelingen voor Opel Astra

928 Beoordelingen

4,3