Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-evalia-front

Nissan Evalia

1 / 3
nissan-evalia-front
nissan-evalia-back
nissan-evalia-side

Sterke punten

  • Plaats voor zeven passagiers
  • Gunstig verbruik
  • Solide rijprestaties

Zwakke punten

  • Slechte remprestaties
  • Veel lawaai in het interieur
  • Moeilijker instappen

Nissan Evalia : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Evalia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Evalia: geheime tip onder de gezinsauto's

De Nissan Evalia is een minibus die sinds 2011 in heel Europa verkrijgbaar is. Hij is verkrijgbaar met benzinemotor, dieselmotor en sinds 2014 zelfs als elektrische auto. De zeven zitplaatsen zijn verdeeld over drie rijen stoelen, wat hem bijzonder interessant maakt voor grotere gezinnen. Lees meer

Interesse in een Nissan Evalia

Nissan Evalia occasions
Nissan Evalia dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Gezinsauto met veel ruimte voor passagiers en bagage
  • Variabele zitmogelijkheden door stoelen te verwijderen
  • Goedkoop in aanschaf (behalve de elektromotor)
  • Goed zicht rondom dankzij de carrosserievorm

Gegevens

Motor

In de basisversie is de Nissan Evalia uitgerust met een 1,5-liter dieselmotor die de minibus een vermogen van 90 pk geeft. Daarnaast biedt de fabrikant de Nissan Evalia ook aan met een 110 pk sterke dieselmotor. De benzineversie van de Nissan Evalia had een 1,6 liter benzinemotor, eveneens met een vermogen van 110 pk. De benzine en de 90 pk diesel waren elk uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de 110 pk dieselversie met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het koppel bedroeg 153 Newtonmeter voor de benzinemotoren en 200 Newtonmeter voor de 90 pk dieselmotoren. Het koppel van de 110 pk dieselmotor werd verhoogd tot 240 Newtonmeter. De topsnelheden van de auto's liggen dus tussen 158 en 165 km/u, afhankelijk van de motor.

De Nissan e-Evalia is uitgerust met een elektromotor. Met 109 pk is de acceleratie goed met de automatische transmissie. Het maximumkoppel bedraagt 254 Nm, het stroomverbruik ligt rond de 12,9 tot 13,6 kWh/100 km en de CO2-uitstoot is uiteraard 0 g/km. De grote elektrische auto eist echter uiterlijk zijn tol op de actieradius: hier wordt een standaard actieradius van ongeveer 170 km tot 280 km genoteerd. De topsnelheid wordt bereikt bij 123 km/u. Vanuit stilstand bereikt de Nissan E-Evalia 100 km/u in 14 seconden.

Afmetingen

Met een lengte van 4,40 meter, een breedte van 1,69 meter en een hoogte van 1,85 meter wijkt de Evalia qua afmetingen niet af van andere minibusjes in zijn klasse. De afmetingen zijn dezelfde voor voertuigen met benzine- of dieselmotor. De Nissan E-Evalia is iets groter met een lengte van 4,56 meter, een breedte van 1,75 meter en een hoogte van 1,84 meter.

De Nissan Evalia is eigenlijk een vijfzitter, maar door de montage van twee extra stoelen biedt hij plaats aan maximaal zeven personen. Wat betreft de indeling van de stoelen heeft de autofabrikant gekozen voor een flexibel concept dat zich richt op het gebruik van de Nissan Evalia als gezinsauto. Zo heeft de wagen een achterbank die bestaat uit een combinatie van een enkele en een dubbele zitplaats, alsmede klaptafels die in de armleuningen van de voorstoelen zijn geïntegreerd. De Nissan Evalia heeft een bagageruimte van 2.900 liter. Om de toegang tot de achterbank en de laadruimte te vergemakkelijken, heeft de fabrikant de Evalia uitgerust met twee zijschuifdeuren.

De Nissan Evalia is een echte allrounder qua variabiliteit. Nissan heeft gerealiseerd wat veel fabrikanten beloven voor hun minibussen, SUV's en dergelijke. De Evalia beheerst elke transporttaak met glans.

Gegevens en afmetingen Nissan E-Evalia
Bouwperiode sinds 2014
Lengte, breedte, hoogte 4,56 m x 1,75 m x 1,84 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud kofferruimte 260 l -2.900 l
Ledig gewicht 1.514 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.220 kg
Cilinderinhoud n.b.
Koppel 254 Nm
Topsnelheid 123 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14 s
Tankinhoud 24 kWh - 40 kWh
Verbruik 12,9 tot 13,6 kWh/100 km
CO²-uitstoot 0 g/km

Versies

De Nissan Evalia is verkrijgbaar als model met een diesel-, benzine- of elektromotor. Het benzinemodel is verkrijgbaar in de versies Visia, Acenta en Connect Edition. De dieselmodellen verschillen tussen de 90 pk- en 110 pk- motoren. Binnen de dieselversies zijn er ook de varianten Visia, Acenta en Connect Edition. Het elektrische model verschilt in zijn elektrische capaciteit van 24 kWh en 40 kWH.

Prijs

Bij de marktintroductie kostten de benzinemodellen tussen 29.000 en 30.600 euro, de dieselmodellen tussen 33.100 en 34.200 euro. De prijzen voor de elektrische voertuigen lagen tussen 37.500 en 44.500 euro.

Momenteel zijn er zeer weinig occasions op de markt en als die er zijn, zijn ze nog zeer duur. Modellen uit 2012 kosten bijvoorbeeld nog steeds rond de 15.750 euro en vanaf 2017 rond de 23.000 euro.

Design

Exterieur

Op het eerste gezicht maakt de Nissan Evalia een solide indruk. Opvallend is dat de deuren van de Evalia bij het openen goed beschermd zijn tegen krassen. De gehele onderzijde is niet volledig afgedicht tegen vuil, wat de algehele aerodynamica van de auto niet ten goede komt.

Het dak is zo ontworpen dat de Evalia een dakbelasting tot 100 kilogram kan dragen. Het kofferdeksel kan ver naar boven worden geklapt, zodat het risico van letsel uiterst gering is. Hierdoor ontstaat een grote opening waardoor zelfs grotere stukken bagage comfortabel kunnen worden geladen. De hoogte van de laadrand is slechts 50 centimeter en vormt dus geen belemmering bij het laden.

De deuren lopen soepel en in- en uitstappen is niet moeilijk. De stoelen zijn echter erg hoog, dus kleinere passagiers kunnen problemen hebben. Helaas zijn er ook geen handgrepen om het instappen te vergemakkelijken.

Interieur

In het voorste interieur is er voldoende ruimte voor zowel de bestuurder als de voorpassagier. Helaas kunnen de stoelen niet zo ver naar achteren worden geplaatst dat langere mensen van meer dan 1,80 meter voldoende beenruimte hebben. Er is ook geen hoogteverstelling van de stoel in de Nissan Evalia.

Alle versnellingshendels en bedieningsorganen zijn tijdens het rijden goed bereikbaar. Het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar. De instellingen van de airconditioning en het navigatiesysteem met radio zitten dicht bij de bestuurder. Alle displays zijn goed zichtbaar vanaf de bestuurdersstoel.

Als je op de laatste twee stoelen wilt zitten, moet je haast wel sportief zijn. Er zijn enorme krachten nodig om de middelste stoelen neer te klappen. Pas dan kan de laatste rij stoelen worden bezet. Het is vergelijkbaar wanneer de stoelen worden verwijderd. Dit kan alleen met meer inspanning.

De sleutelloze start is geschikt voor het bouwjaar. Om het slot te ontgrendelen moet een precieze procedure worden gevolgd. Met nieuwere voertuigen is dit proces veel eenvoudiger...

In principe is de vering en demping in de auto prima. Wanneer de Nissan Evalia volgeladen is en met extra bagage op het dak, voelt de auto nog steeds goed aan op de weg. Zelfs korte hobbels worden goed opgevangen.

Met 73 dB is de Nissan Evalia niet een van de stilste voertuigen. Nissan heeft in de Evalia echter geluidsisolatie aangebracht tegen rij- en windgeruis.

De handmatige airconditioning moet vaak worden bijgesteld om een comfortabele temperatuur te bereiken. In het voorste gedeelte zijn zowel de verwarmings- als de koelcapaciteit voldoende. Helaas merken de passagiers achterin daar weinig van. Bovenal slaagt de verwarming er niet in de gehele voertuigruimte van warme lucht te voorzien.

nissan-evalia-interieur nissan-evalia-trunk

Veiligheid

De Nissan Evalia heeft standaard een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), dat een bijzonder positief effect heeft op het bochtengedrag. Bij het snel ingaan van een bocht regelt het ESP-systeem de snelheid, zodat er weinig gevaar is voor slippen of kantelen.

Ook standaard is een remassistent die de bestuurder assisteert bij een noodstop. Met weinig lading heeft de Nissan Evalia bij een snelheid van 100 km/u echter bijna 43 meter nodig voordat de auto tot stilstand komt.

De veiligheid van de passagiers is echter goed geregeld in de Nissan Evalia. Hij is standaard uitgerust met front-, zij- en hoofdairbags. Wie op de twee voorstoelen zijn gordel niet omdoet, wordt visueel en akoestisch gewaarschuwd.

Net zo praktisch als de schuifdeuren voor de minibus. Bij een ongeval kunnen er geen grote krachten op de deurgrepen werken om ze te openen. Aan de raamzijden van de middelste bank kunnen kinderzitjes worden bevestigd. Isofix-houders zijn ook hier verkrijgbaar.

Alternatieven

Alternatieven voor de Nissan Evalia van dezelfde fabrikant zijn de Nissan NV 200 en de Nissan Townstar. Occasions van de NV200 zijn beschikbaar tussen 4.000 en 20.000, waarbij vooral de gesloten bestelwagens een goede prijs hebben. De Nissan Townstar is als occasion verkrijgbaar voor tussen de 14.000 en 22.000 euro. Wat zijn concept als variabele bestelwagen betreft, zijn de Volkswagen Caddy Maxi en de Renault Kangoo ook alternatieven voor de Nissan Evalia. De eerste heeft een prijsklasse tussen 4.500 en 30.000 euro en ligt dus iets hoger. Deze laatste is daarentegen vergelijkbaar geprijsd met de Nissan Evalia.

FAQ

Hoeveel kost de Nissan Evalia?
Een nieuwe Nissan Evalia met elektromotor kost tussen 37.500 en 44.500 euro. De modellen met diesel- en benzinemotoren tussen 29.000 en 34.000 euro. Occasions kosten nog steeds tussen 15.000 en 23.000 euro.
Hoeveel verbruikt een Nissan Evalia?
De Nissan Evalia verbruikt ongeveer 7,3 liter per honderd kilometer, of ongeveer 13 kilowatt per honderd kilometer in de elektrische versie.