Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-micra-front

Nissan Micra

1 / 4
nissan-micra-front
nissan-micra-side
nissan-micra-back
nissan-micra-back

Sterke punten

  • Sportieve looks
  • Lekker compact
  • Rijk uitgerust

Zwakke punten

  • Beperkte ruimte achterin
  • Automaten schakelen wat traag
  • Krappe instap achterin

Nissan Micra : een overzicht

4,4 (167 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Micra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Micra: praktisch en sportief

De Nissan Micra bestaat al jaren. Sterker nog: de eerste generatie verscheen in 1982. Toch is het vooral de vijfde generatie Micra die als occasion erg populair is. Komt dat door de solide Renault Clio-basis of heeft de Micra nog meer troeven? Lees meer

Interesse in een Nissan Micra

Nissan Micra occasions
Nissan Micra nieuwe auto's
Nissan Micra dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Vlotte verschijning
  • Laag gewicht, dus lekker wendbaar
  • Nieuwste model heeft goede infotainment
  • Ook zuinig

Technische gegevens

Generaties

De Nissan Micra is niet één auto. Het gaat hier om verschillende generaties. Zo verscheen de eerste generatie Micra alweer in 1982 op de markt. Overigens heet het model niet overal op de wereld Micra. De auto wordt ook als Nissan March verkocht. Zelfde auto, zelfde techniek, alleen een andere naam. Nissan heeft de basis van de Micra ook gebruikt voor verschillende andere modellen, denk aan de Nissan Figaro, Nissan Be-1 en Nissan Pao.

Interesse in een Nissan Micra occasion? Weet dan dat er verschillende generaties bestaan.

  • Eerste generatie (K10) – gebouwd van 1982 tot 1992
  • Tweede generatie (K11) – gebouwd van 1992 tot 2003
  • Derde generatie (K12) – gebouwd van 2002 tot 2010
  • Vierde generatie (K13) – gebouwd van 2010 tot 2016
  • Vijfde generatie (K14) – gebouwd van 2016 tot juni 2022
  • Zesde generatie (K15) – in ontwikkeling

Motorisatie

Kenmerkend voor de Nissan Micra is dat het altijd een verrassend volwassen auto is met zuinige motoren. Helemaal vanaf de vijfde generatie – de generatie die qua technologie veel gemeen heeft met de Renault Clio V – heeft hij zeer efficiënte benzinemotoren met een laag brandstofverbruik. Er zijn ook Micra’s geleverd met een dieselmotor, maar de meeste occasions die je vindt op een website als AutoScout24 beschikken vrijwel altijd over een benzinemotor, mét of juist zónder turbo.

Grappig detail is dat de Micra vanaf de tweede generatie ook vrij populair was als rallyauto. Niet verwonderlijk, want dankzij eenvoudige technologie en een laag gewicht was de Micra ontzettend leuk voor gebruik in de rallysport. Er was destijds zelfs een speciale Nissan Micra-klasse. Ook de derde generatie Micra was populair als rallyauto. De vierde generatie werd al een stuk serieuzer en ook zwaarder. Dat heeft vooral te maken met strengere veiligheidseisen en toevoeging van rijhulpsystemen.

Omdat de meeste exemplaren van de eerste en tweede generatie Nissan Micra al van de weg zijn verdwenen, zetten we in dit overzicht de motoren van de derde, vierde en vijfde generatie Nissan Micra op een rij.

Motoren derde generatie Nissan Micra

Benzine:

  • 1,0 liter CR10DE 4-cilinder
  • 1,2 liter CR12DE 4-cilinder
  • 1,4 liter CR14DE 4-cilinder
  • 1,5 liter HR15DE 4-cilinder
  • 1,6 liter HR16DE 4-cilinder

Diesel:

  • 1,5 liter K9K 4-cilinder

Motoren vierde generatie Nissan Micra

Benzine:

  • 1,0 liter HR10DE 3-cilinder
  • 1,0 liter D4D 4-cilinder
  • 1,2 liter HR12DE 3-cilinder
  • 1,2 liter HR12DE 3-cilinder
  • 1,2 liter HR12DDR 3-cilinder supercharged
  • 1,5 liter HR15DE 4-cilinder
  • 1,6 liter HR16DE 4-cilinder

Diesel:

  • 1,5 liter K9K 4-cilinder turbo

Motoren vijfde generatie Nissan Micra

Benzine:

  • 999 cc M281 3-cilinder - 52 kW (71 pk)
  • 898 cc H4BT 3-cilinder turbo - 66 kW (90 pk)
  • 999 cc HR10DET/HRA0 turbo 3-cilinder – 74 kW (100 pk)

Diesel:

  • 1.461 cc K9K turbo 4-cilinder - 66 kW (90 pk)

Met automaat of handbak

Afhankelijk van de generatie is er keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak of een automatische transmissie. De automaten van de Nissan Micra zijn niet de snelste op de markt. Met de handbakken valt soepeler te schakelen.

Afmetingen

Tussen de afmetingen van de verschillende generaties Nissan Micra bestaan natuurlijk grote verschillen.

AFMETINGEN 1e generatie 2e generatie 3e generatie 4e generatie 5e generatie
Lengte 3,78 m 3,69 m 3,71 m 3,78 m 3,99 m
Hoogte 1,39 m 1,43 m 1,54 m 1,49 m 1,45 m
Breedte 1,56 m 1,58 m 1,68 m 1,66 m 1,74 m
Wielbasis 2,3 m 2,36 m 2,43 m 2,45 m 2,52 m

Uit bovenstaand overzicht valt op te maken dat de wielbasis van de Nissan Micra elke generatie is gegroeid. In het voordeel van de vijfde generatie, want die heeft de meeste binnenruimte. Relatief gezien dan, want achterin de vijfde generatie zitten vooral kinderen goed. Voor volwassen personen is het achterin wat krap. Ook de instap achterin is bij deze generatie wat krap. Let bij instappen op het hoofd. De bagageruimte van de vijfde generatie Nissan Micra bedraagt 300 liter en kan uitgebreid worden tot 1.004 liter met neergeklapte rugleuning.

De belangrijkste specificaties van de vijfde generatie Nissan Micra

Nissan Micra
Marktintroductie 2016-2022
Lengte x breedte x hoogte 3,99 m x 1,74 m x 1,45 m
Wielbasis 2,52 m
Inhoud bagageruimte 300-1.004 liter
Ledig gewicht 1.060 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.550 kg
Cilinderinhoud 0,9-1,5 l
Vermogen 52 kW (71 pk)-74 kW (100 pk)
Koppel 95-160 Nm
Topsnelheid 158-184 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 16,4-10,9 s
Tankinhoud 41 l
Verbruik 4,4-4,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 99-103 g/km

Varianten

Het woord ‘varianten’ is een breed begrip. Weet in ieder geval dat de Nissan Micra in de basis een hatchback is. Dat kan zijn een driedeurs hatchback of een vijfdeurs hatchback. Toch verscheen er van de derde generatie Micra ook een cabriolet. Jazeker! Dat was de Nissan Micra C+C, een afkorting voor Coupé en Convertible. Deze auto heeft een elektrisch bedienbare hardtop. Populairder zijn de hatchbackvarianten, in het bijzonder die van de vijfde generatie. Die Micra V is uitsluitend als vijfdeurs hatchback geleverd.

Uiteraard zijn er verschillende uitvoeringen van verkrijgbaar. Zoals de Visia, Acenta, N-Design, N-Sport en de Tekna als absolute topmodel. De Visia heeft onder meer 15-inch stalen velgen, elektrisch verstelbare buitenspiegels en Intelligent Emergency Braking. De Acenta heeft 16-inch stalen velgen en cruise control met snelheidsbegrenzer. Hierop volgen de N-Design, N-Sport en Tekna. De N-Design komt met onder meer Lane Departure Warning, Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie, parkeersensoren achter en een zwart of chroom exterieurpakket. Alleen echt rijk uitgeruste Micra’s beschikken over zaken als Intelligent Nissan Around View Monitor, Blind Spot Warning, Moving Object Detection en ISOFIX-bevestigingspunten op de passagiersstoel.

Prijzen

Een nieuwe Nissan Micra kopen is niet meer mogelijk. De vijfde generatie Micra verdween namelijk in juni 2022 van de markt. Aan een zesde generatie wordt gewerkt. De prijzen van een Nissan Micra occasion lopen sterk uiteen omdat er ook forse leeftijdsverschillen bestaan. Zo betaal je voor een vroeg exemplaar slechts een paar honderd euro, maar vergt een vijfde generatie een investering van minimaal 9.000 euro. Prijzen lopen op tot een kleine 19.000 euro. Dan heb je wel een exemplaar met fijne 1,0-liter turbobenzinemotor en een aantrekkelijk lage kilometerstand.

Design

Buitenkant

Geen enkele Nissan Micra is gelijk. Elke generatie heeft zijn eigen design. De eerste generatie was vooral hoekig van vorm, de tweede generatie werd al wat ronder. De Micra III was helemaal een vrolijke verschijning met wulpse vormgeving en ronde koplampen. De Micra IV was al een stuk serieuzer, meer zakelijk en ingetogen. Van Nissan mocht het bij de Micra V wel wat sportiever en dynamischer. Die heeft van alle generaties Micra’s dan ook de meest vlotte uitstraling.

Binnenkant

Wie alle generaties van de Nissan Micra naast elkaar zet, maakt een tijdreis. Je beleeft de retro aspecten van de jaren ’80, proeft van de 00’s en eindigt in een hypermodern interieur met fors touchscreen, vrolijke kleuren en een goede afwerking. Heb je een exemplaar met Bose-geluidssysteem? Dan is er helemaal reden voor een feestje. De muziek wordt dan zelfs via speakers in de hoofdsteunen verspreidt in de auto. De vijfde generatie heeft ook Apple CarPlay en Android Auto.

nissan-micra-interior nissan-micra-seats

Veiligheid

Vooral de vijfde generatie Nissan Micra beschikt over de nodige veiligheidssystemen. Denk hierbij aan verkeersbordenherkenning, een botspreventiesysteem met herkenning van fietsers, een rijstrookassistent, een parkeercamera en natuurlijk verschillende airbags. In vroegere generaties van de Micra ontbreken vooral de elektronische assistentiesystemen. Bij zijn debuut in 2016 kreeg de Nissan Micra V de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests, maar alleen met optioneel safety pack. De variant zonder dit pakket kreeg vier sterren.

Alternatieven

De vijfde generatie Micra concurreert met klinkende namen in het B-segment. Denk aan de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208 en Renault Clio. Andere bekende modellen zijn de Citroën C3, Opel Corsa en Toyota Yaris.

FAQ

Bestaat er een elektrische Nissan Micra?
Een volledig elektrische Nissan Micra bestaat niet. Althans, nog niet. Wie weet in de toekomst. De zesde generatie Micra krijgt onder meer een hybride aandrijflijn, ook weer afkomstig van de Renault Clio. De Mitsubishi Colt 2023 is ook op de Renault Clio V gebaseerd. Dit is een gevolg van de alliantie tussen Renault-Nissan-Mitsubishi.
Is een Nissan Micra een goede auto?
Vrijwel alle modellen van Nissan hebben een betrouwbare reputatie en dat geldt ook voor de Micra. Hij biedt ook goede rijeigenschappen. Vooral de vijfde generatie valt op door zijn complete veiligheidsuitrusting en wat sportievere looks.
Hoe zuinig is de Nissan Micra?
De Nissan Micra is niet bovengemiddeld zuinig, zeker niet als de prestaties van de motor aanspreekt. Bij lage toeren zijn de krachtbronnen namelijk wat tam, voor meer pit ben je dus geneigd om wat verder in de versnellingen door te trekken. Doe je dat niet, dan beloont de Micra je wel met een zeer laag verbruik. Dus de zuinigheid heb je zelf in de hand.