Nissan Micra te koop: tweedehands en nieuw

Nissan Micra

Nissan Micra

Een goedkope, zuinige & compacte auto

Een gebruikte Nissan Micra is een zeer betaalbare, compacte auto die uitstekend geschikt is voor iedereen met een kleiner budget. Leuk als eerste auto, maar ook een prima auto voor iedereen die zijn of haar grote auto wil inruilen voor een maatje kleiner. De Micra is compact, wat hem tot de perfecte stadsauto maakt. Toch is de auto voorzien van genoeg techniek en accessoires die het tot een leuke, moderne auto maken. Door het lage gewicht betaal je weinig wegenbelasting en bespaar je brandstof. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Nissan Micra

De Nissan Micra - de kleine opvolger van de Nissan Cherry

De eerste Nissan Micra werd in oktober 1982 op de Japanse markt geïntroduceerd. Dit compacte model van Nissan was bedoeld als concurrent voor de Toyota Starlet, Honda City, Suzuki Cultus en Daihatsu Charade. De 3-deurs Micra was bedoeld als vervanger voor de Nissan Cherry in het segment van supermini-auto’s. De Cherry die in Europa werd verkocht, was bij elke generatie steeds groter geworden en er was in japan behoefte aan een kleiner model. De Micra had een bijzonder laag brandstofverbruik, wat mogelijk werd gemaakt door een speciaal ontwikkelde motor die alleen in de Micra werd gebruikt, een ongewoon hoge overbrenging en een bijzonder laag gewicht van slechts 630 kg bij de eerste Europese modellen. Om dit lage gewicht te bereiken, waren de Micra’s minimaal geïsoleerd en dat betekende dat behoorlijk lawaaiig was om erin te rijden.

De carrosserie van de Micra was oorspronkelijk voor Fiat ontworpen als een vervanging voor de Fiat 127, maar Fiat gebruikte uiteindelijk het model van de Uno. De NIssan Micra werd in juni 1983 geïntroduceerd op de Europese markt. De Micra werd gelanceerd tijdens de uitfasering van de naam Datsun kreeg het model de eerste twee jaar een kleine “Datsun” op de achterklep. In sommige Europese markten stond de auto bekend als de “Datsun” -Nissan Micra “. De Datsun-merkjes waren aan het eind van 1984 volledig verdwenen.

De Micra was een van de belangrijkste kleine auto’s die in 1983 op de Europese markt werden geïntroduceerd. In hetzelfde jaar kwamen ook de Fiat Uno, Peugeot 205, Opel Corsa en de tweede generatie van de Ford Fiesta uit. In Groot-Brittannië werd het een van de meest populaire geïmporteerde auto’s van die tijd. Inmiddels is de auto bezig aan de vijfde generatie. De productie van deze kleine Nissan vindt plaats in de Oppama fabriek in Yokosuka, Kanagawa, Japan. De Nissan Micra kun je tegenwoordig nieuw kopen voor €19.000, en een gebruikte Nissan Micra is meestal spotgoedkoop.

De facelift van de Nissan Micra

Sinds de introductie van de 1e generatie Micra’s in 1993, wijzigde het model hier en daar licht. Echt grote verandering kwamen toen eind 1997 een facelift-versie van de tweede generatie Micra’s werd geïntroduceerd. Dit model werd van eind 1997 tot begin 2003 gebouwd. De belangrijkste wijzigingen t.o.v. de vorige modellen waren:

  • een herziene grille en koplampen aan de voorkant,
  • opnieuw ontworpen voor- en achterbumpers,
  • ovale knipperlichten
  • een compleet vernieuwd interieur en dashboard
  • opnieuw ontworpen achterlichten en
  • een radioantenne op de achterkant van het dak ipv in het midden

Eind 2000 werd de oorspronkelijke facelift vervangen door een tweede versie, die bekend staat als de K11C. Hoewel de motoren er nog steeds behoorlijk gelijkwaardig uitzagen, werden ze geüpdatet om te draaien op het nieuwere individuele coilpack-systeem. Daarnaast werd de secundaire katalysator verwijderd en werd de primaire katalysator op het spruitstuk vergroot. Andere uitwendige veranderingen waren: nieuwe lichten op de bumper, een ander chassis, oranje richtingaanwijzers en kleine wijzigingen aan het interieur. Andere veranderingen waren: een opnieuw ontworpen horizontale achterruitenwisser, en het middelste remlicht werd aan de bovenkant van de achterruit gemonteerd.

Bij deze facelift werd de 1,3l CG13DE-motor vervangen door een 1.4L -motor en kreeg wat meer vermogen, namelijk 60 pk (45 kW) in plaats van 53 pk (40 kW).

De concurrentie: Nissan Micra vs. Suzuki Swift

De Micra wordt geleverd met een uitgebreid aanbod aan opties en extra’s in de vorm van verschillende packs die de stijl van de buitenkant en het interieur wijzigen. De uitrusting ligt daardoor ook niet zo heel vast. Met de verschillende packs kun je de uitrusting van bijvoorbeeld de Acenta en N-Connecta-versies verder aanvullen.

De uitrusting van de Swift ligt wat meer vast. Met de 1.0 turbo van het testmodel kun je alleen kiezen voor de GL+ of de topversie GLX. Je hebt weinig te kiezen: de auto is alleen verkrijgbaar in hybride uitvoering of met een automaat.

Qua comfort doet de Suzuki het duidelijk beter. De auto weegt 120 kilo minder dan de Nissan, maar dat gaat ten koste van de stoelen, het interieur en de geluidsisolatie. Rijgeluiden worden dus maar middelmatig gedempt. Bij de Micra laat de driecilinder zich horen en voel je wat trillingen in het interieur. De Swift heeft een comfortabeler contact met de weg en dat komt met name door de te stevige afstelling van de Micra. De Swift heeft ook een betere verhouding tussen de afmetingen en de /interieurruimte dan de Micra. De kofferbak van de Nissan is dan wel 35 liter ruimer.

Wat motoren betreft, is de Suzuki iets beter. De Micra heeft een IG-T motor van 0.9 liter met 90 pk. De driecilinder heeft een koppel van 140 Nm bij 2.250 tpm. De Suzuki heeft ook een 90 pk motor, maar daar is het een aangename 1.2 viercilinder. Op de weg doet de Micra het beter dan de Swift. Het stuur is direct en communicatief, zodat deze auto veel rijplezier biedt. De Swift staat bekend om zijn dynamische en levendige weggedrag en de vlotte sturing. De zachtere demping is helaas niet altijd een voordeel. Qua prijs tenslotte is de Nissan de winnaar, omdat de Micra goedkoper in aanschaf is dan de Swift.

Motoren

De nieuwste generatie Nissan Micra’s beschikt over 3 motoren met verschillenmde vermogens. Allereerst is er de 1.0L 73, een natuurlijk atmosferische benzinemotor met multipuntsinjectie en een vermogen van 73 pk / 54 kW. De motor voldoet aan de Euro 6b norm en is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak.

De tweede motor is een Nissan Micra IG-T 90 turbobenzinemotor & intercooler met multipuntsinjectie. Deze motor beschikt over 90 pk / 66 kW, heeft een handgeschakelde versnellingsbak en voldoet ook aan de Euro 6b norm.

De laatste motor is de DCI 90 turbodieselmotor met intercooler en common rail-inspuiting. Het vermogen van deze motor is 90 pk / 66 kW en deze voldoet aan de Euro 6b norm. De versnellingsbak is handgeschakeld.

Uitrusting en opties

De Nissan Micra is verkrijgbaar als Visia, Acenta of N-Connecta. De Visia is het instapmodel met de laagste prijs en deze is standaard voorzien van o.a.:

  • centrale deurvergrendeling
  • gordijnairbags
  • 15 inch wielen

De Acenta kost wat meer, maar daarvoor krijg je behoorlijk wat meer extra’s zoals:

  • infotainmentsysteem
  • kleurendisplay
  • stuurbediening met diverse functie

De N-Connecta is het duurste model met de meeste opties en extra’s erop. De uitrusting is hetzelfde als de Acenta, met daar bovenop o.a. de volgende functies:

  • automatische airco
  • 16 inch lichtmetalen velgen
  • achteruitrijcamera en parkeersensoren

Leuke eerste auto of een auto voor twee

De Nissan Micra is een hele betaalbare auto en bovendien een hele zuinige auto vanwege het lage gewicht. Het is een leuke eerste auto of een auto voor als je geen behoefte meer hebt aan een ruime auto en liever wat goedkoper wilt autorijden.

Beoordelingen voor Nissan Micra

167 Beoordelingen

4,4