Peugeot 3008 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 3008

Peugeot 3008

De Europese Auto van het Jaar 2017

In de voertuigklasse van de ruime sedans met hun gezinsvriendelijke, variabele plaatsaanbod had de Franse autofabrikant PSA Peugeot Citroën tot in de jaren '90 niks in te brengen tegen de in deze klasse traditioneel vooraanstaande concurrent Renault. Hoewel de stijl van de 3008 hier en daar onder vuur komt, wordt het voertuig meteen unaniem geprezen door de vakpers. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Carrosserie

Kleuren

Informatie over Peugeot 3008

In januari 2010 roept het Britse magazine “What Car?” de 3008 uit tot Auto van het Jaar. In datzelfde jaar wordt hij ook de Ierse Auto van het Jaar (Semperit). In 2018 wordt de tweede generatie hier opnieuw Continental Irish Car of the Year. Die generatie wordt gepresenteerd in 2016 en verkocht vanaf januari 2017. Ze wordt gezien als een nieuwe mijlpaal voor zijn bouwer, die graag de bestseller van de industrie wil worden. In november 2016 wordt de nieuwe 3008 alvast de Auto van het Jaar en de beste SUV voor CarBuyer. Voor Diesel Car Magazine is de auto de beste middelgrote SUV en de Beste Auto van het Jaar 2017. In maart 2017 wordt de 3008 bovendien Europese Auto van het Jaar 2017. De jury bestaat uit 58 journalisten uit 22 Europese landen. De bekroning valt op de dag dat de PSA Groep voor 2,3 biljoen de Opel divisie van General Motors opkoopt. In 2016 is het nog de Opel Astra die de prijs wint. PSA Groep CEO Jean-Philippe Imparato mag de nieuwe samenwerking tussen de twee toppers dan ook graag aanduiden als een “alliantie van winnaars”.

De Peugeot 3008 technisch bekeken

De eerste generatie Peugeot 3008 is een compact SUV en wordt soms ook aangeduid als compact MPV (multi-purpose vehicle). Het is in wezen een saloon met vijf deuren, gebouwd op het PSA PF2 platform. De motor is voorop gemonteerd en maakt gebruik van voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. De wielbasis is 2.613 mm lang, de lengte is 4.365 mm, de breedte 1.837 mm en de hoogte 1.639 mm. De 3008 is verwant aan een aantal voertuigen die binnen dezelfde PSA Groep en/of in dezelfde fabrieken worden gebouwd. Dit zijn de Citroën C4, de Citroën C4 Picasso, de Citroën Berlingo , de Peugeot 307, de Peugeot 308, de Peugeot 5008, de Peugeot RCZ en de Peugeot Partner. Naast het basismodel worden in deze generatie nog twee uitrustingen aangeboden: het Exclusive topmodel en het Allure middenmodel. Deze modellen hebben onder andere een heads-up display dat de belangrijkste ritinformatie, zoals cruisecontrol en snelheidsbegrenzing, op een scherm voor de voorruit projecteert. Er is ook een afstandsalarm, dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij te dicht op de auto voor hem zit.

De nieuwe generatie Peugeot 3008

De tweede generatie Peugeot 3008 wordt aangekondigd in mei 2016. Zijn openbaar debuut vindt plaats op de Motor Show van Parijs, in september van datzelfde jaar. Deze nieuwe 3008 is een SUV in het C-segment. Hij wordt gebouwd op het PSA EMP2 platform en is verwant aan de Opel Grandland X. De wielbasis is 2.675 mm lang, de lengte is 4.450 mm, de breedte 1.840 mm en de hoogte 1.620 mm. De motor wordt aangedreven door de voorwielen. Door zijn nieuwe ontwerp kan de 3008 meedingen met grotere concurrenten en op de SUV markt, die in recente jaren erg veel aan belang gewonnen heeft. De 3008 pakt dan ook graag uit, onder andere met de nieuwe Peugeot i-Cockpit, een verbeterde versie van de cockpit in de Peugeot 208, de Peugeot 2008 en de Peugeot 308. Het systeem heeft onder andere een 8” touchscreen waarmee de centrale console bediend kan worden. Het heads-up display heeft een 12,3” scherm en kan helemaal worden aangepast op maat van de bestuurder. Bijzonder is voorts het verkleinde stuur, als nieuwe standaard voor alle Peugeots. Tussen oktober 2016 en maart 2017 worden in Europa 100.000 exemplaren van de 3008 besteld. De helft daarvan is afkomstig van mensen die geen Peugeot bezitten. Deze bestellingen worden gebouwd in Sochaux (Frankrijk) en Chengdu (China). In die laatste fabriek spreekt men overigens niet over de 3008 en de 3008 II, maar over de 4008 en de 5008 II.

Peugeot 3008 modellen en prijsklassen

In de eerste generatie Peugeot 3008 onderscheidt men twee benzinemotoren: de 1.6 VTi I4 van 1598 cc (88 kW en 118 pk tegen 6.000 rpm) en de 1.6 THP (115 kW en 154 pk tegen 5.800 rpm). De dieselmotoren zijn de HDi 110 I4 van 1.560 cc (81 kW en 108 pk tegen 4.000 rpm), de HDi 150 van 1.997 cc (110 kW en 148 pk tegen 3.750 rpm) en de HDi 163 (120 kW en 161 pk tegen 3.750 rpm). In de tweede generatie onderscheidt men zes modellen, twee benzine en vier diesel. De benzinemotoren zijn de 1.2 Puretech 130 S&S en de 1.6 THP 165 S&S. De dieselmotoren zijn de 1.6 BlueHDi 100 S&S, de 1.6 BlueHDi 120 S&S, de 2.0 BlueHDi 150 S&S en de 2.0 BlueHDi 180 S&S. Ze worden gekoppeld aan een manuele transmissie met vijf (BVM5) of zes (BVM6 of 6SMT) snelheden. Er is ook een automatische transmissie met zes snelheden, EAT6. Bijzonder is tot slot de hybride versie van de 3008, de Peugeot 3008 HYbrid4. Dit model wordt gelanceerd in februari 2012 en is het eerste massaal geproduceerde diesel/elektrische hybride productiemodel ter wereld. De cross-over hybride heeft vier verschillende rij-instellingen: auto, ZEV, 4WD en sport. In de eerste modus rijdt het voertuig automatisch en wordt het hele systeem elektronisch gecontroleerd. In de ZEV-modus rijdt men helemaal elektrisch. De 4WD-modus zorgt uiteraard voor vierwielaandrijving, en de sportmodus geeft de motor meer kracht om een hogere snelheid te kunnen halen. De batterij is een achteraan gemonteerde nikkel/metaal hydride (Ni-MH) van 200 volt.

Beoordelingen voor Peugeot 3008

13 Beoordelingen

4,1