Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Peugeot 3008

Sterke punten
  • Hoog comfortniveau
  • Innovatief interieur
  • Goede basisuitrusting
  • Interieur biedt veel ruimte
  • moderne, zuinige aandrijving
Zwakke punten
  • De bediening vereist gewenning
  • Chassis nogal hard
  • Weinig sportief door het zware gewicht

Peugeot 3008: compacte SUV met hoog rijcomfort

Met de Peugeot 3008 biedt de Franse autofabrikant sinds 2009 een compacte SUV aan. In de tweede generatie maakt het voertuig indruk met een innovatief design, een uitgebreide uitrusting en efficiënte motoren. In 2020 kreeg het voertuig een uitgebreide facelift. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer goede basisuitrusting
  • Opvallend design met herkenningswaarde
  • geschikt voor gezinnen
  • Zeer goed vakmanschap en keuze van materialen
  • tot 300 pk motorvermogen

Gegevens

Motor

Zelfs als Peugeot de trend van de voorbije jaren volgt en het motorenaanbod met de 2020-facelift goed opruimt, moeten de beschikbare motoropties van de auto nog steeds in alle behoeften voorzien. U kunt kiezen uit een benzine-, een diesel- en twee hybridemotoren**, elk met een verschillend vermogen, als u de Peugeot 3008 wilt aanschaffen.

Voor gunstige onderhoudskosten wordt de Peugeot 3008 aanbevolen in combinatie met een hybride aandrijving; tegelijkertijd leveren de twee varianten bijzonder hoge prestaties. Met 225 of 300 pk toont het zware model zeker sportieve ambities en sprint het van 0 naar 100 km/u** in **5,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 240 km/u. Tegelijkertijd belooft Peugeot een lage (en theoretische) 1,5 liter super per 100 km/u dankzij de slimme combinatie van een benzine- en elektromotor.

De PureTech 130 pk benzinemotor wordt aanbevolen voor een veel betaalbaardere instap en een gematigde rijstijl. 131 pk en 230 Nm zorgen ook voor goede rijprestaties. Standaard wordt hij geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar een automaat met acht versnellingen is ook leverbaar. De “BlueHDi 130”-motor, die eveneens 131 pk levert, staat op een vergelijkbaar prestatieniveau. Met een laag brandstofverbruik en de nieuwste roetfiltertechnologieën is de Peugeot 3008 als diesel bijzonder geschikt voor chauffeurs die lange afstanden afleggen.

Afmetingen

De Peugeot 3008 behoort tot de klasse van de compacte SUV, de Franse autofabrikant noemt het model zelf een crossover. In vergelijking met zijn voorganger is het model aanzienlijk gegroeid, de carrosserie oogt nu massiever, maar tegelijkertijd eleganter. 4,48 meter in lengte, 1,9 meter in breedte en 1,62 meter in hoogte bieden de nodige binnenruimte. Met een wielbasis van 2,68 meter biedt ook de tweede zitrij verrassend veel ruimte. In de bagageruimte wacht, afhankelijk van de gekozen motor, een laadvolume van 395 tot 520 liter. Er is dus gemakkelijk genoeg ruimte voor de grote aankoop. Als alternatief kunnen de stoelen op de tweede rij natuurlijk ook worden neergeklapt als een groter transport nodig is. Dan is tot 1482 liter inhoud mogelijk. Als de Peugeot 3008 een aanhangwagen moet trekken, is dat geen probleem met de optionele aanhangwagenkoppeling. Het geremde trekvermogen bedraagt tot 1500 kilogram, dus niets staat een vakantie met de caravan nog in de weg.

Productie 2009 - vandaag
lengte, breedte, hoogte 4,4 x 1,9 x 1,6 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 395 - 520 liter / 1.357 - 1.482 l (inclusief zitgedeelte)
Ledig gewicht 1.325 - 1.915 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1910 - 2350 kilogram
Cilinderinhoud 1199 cm³ (benzine), 1598 cm³ (hybride), 1499 cm³ (diesel)
Koppel 230 Nm (benzine), 360 - 520 Nm (hybride), 300 Nm (diesel)
Topsnelheid 188 km/h (benzine), 225 - 240 km/h (hybride), 192 km/h (diesel)
Acceleratie 0-100 km/h in s 9,5 seconden (benzine), 5,9 - 8,7 seconden (hybride), 10,8 seconden (diesel)
Tankinhoud 52,5 liter (benzine/diesel), 43 liter/13,2 kWh (hybride)
Verbruik 5,1 - 5,2 l (benzine), 1,5 l (hybride), 3,9 l (diesel)
CO2-uitstoot 117 - 118 g/km (benzine), 35 g/km (hybride), 103 g/km (diesel)

Varianten

De Franse autofabrikant biedt in totaal drie verschillende uitrustingslijnen aan voor de Peugeot 3008. Afhankelijk van smaak of budget zijn de varianten Active Pack, Allure of GT beschikbaar. In principe biedt het voertuig veel comfort en talrijke praktische voorzieningen, zelfs in de instapvariant. In veel gevallen is het niet nodig om een duurdere versie aan te schaffen, en dat onderscheidt de Peugeot 3008 van veel van zijn concurrenten.

De keuze van de motor heeft een grote invloed op de beschikbare uitrustingslijnen voor de Peugeot 3008. Als de hybride-aandrijving bijvoorbeeld bijzonder zuinig en milieuvriendelijk op de weg moet zijn, zijn alleen de Allure- en GT-varianten beschikbaar. In de instapvariant configureert u het voertuig alleen met de benzine- of dieselmotor.

Prijs

Als de Peugeot 3008 een nieuwe auto wordt, bedraagt de prijs voor de uitrustingslijn “Active Pack” 33.150 euro. Het totaalpakket omvat in dit geval de 1.2 l PureTech 130 benzinemotor met handgeschakelde versnellingsbak. Als het de dieselaandrijving met automatische transmissie wordt, stijgen de kosten al tot 38.380 euro. Nog duurder zijn natuurlijk de hogere uitrustingslijnen “Allure” of “GT”. De prijzen voor een volledig uitgeruste Peugeot 3008 liggen ver boven de 50.000 euro.

Tip: Ook voor de Peugeot 3008 zijn er Leasingaanbiedingen beschikbaar. U kunt deze bijvoorbeeld rechtstreeks via de website van de autofabrikant gebruiken. De maandelijkse kosten bedragen in dit geval 319 euro zonder aanbetaling.

Aangezien de tweede generatie al sinds 2016 te koop is, is het raadzaam om eens te kijken naar de aanbiedingen voor occasions. Met goed onderhouden en regelmatig bijgehouden modellen kunt u geld besparen, maar toch genieten van de voordelen van de herziene technologie en het nieuwe ontwerp. Het is raadzaam aandacht te besteden aan regelmatig onderhoud, dat in het beste geval kan worden gedocumenteerd door het chequeboekje. Als een lage kilometerstand belangrijk is, zijn er laaggeprijsde aanbiedingen beschikbaar voor onder de 25.000 euro. Bij hogere kilometerstanden dalen de prijzen aanzienlijk en modellen van de eerste generatie zijn al verkrijgbaar voor onder de 10.000 euro.

Design

Exterieur

De 2020 facelift is vooral merkbaar aan de buitenkant. De Peugeot 3008 oogt nu nog wendbaarder en zet tegelijk een grote stap in de richting van de klassieke SUV-vorm. Het opvallend vormgegeven radiatorrooster met langgerekte koplampen en verticale dagrijlichten is ongetwijfeld het meest opvallende kenmerk van de auto. Gekleurde toepassingen, bijvoorbeeld in de vorm van speciale portierlijsten, buitenspiegels of op het dak, verlevendigen het totaalbeeld. Dit wordt aangevuld door de grote 19-inch lichtmetalen velgen en de speciale wielkastbekleding. Met deze kenmerken benadrukt Peugeot nog eens de robuuste en dynamische kern van het voertuig.

Interieur

Het interieur van de Peugeot 3008 onderscheidt zich duidelijk van de concurrentie. Dit wordt uitsluitend bereikt door het kleine stuurwiel, dat aan de bovenzijde is afgeplat en zich ook onder de dashboards bevindt. Dit lijkt op het eerste gezicht vreemd, maar blijkt in het dagelijks leven uiterst comfortabel te zijn. Bovendien zijn het de kleine details, bijvoorbeeld gekleurde applicaties, houtdecor of discrete sfeerverlichting in de deurbekleding, die voor een behaaglijke sfeer in het interieur zorgen. Onberispelijke afwerking, hoogwaardige materialen en een zeer goede ruimte zijn ook vermeldenswaard. Technisch is de auto state-of-the-art met een futuristische versnellingspook, een gemonteerd display in de middenconsole en een digitale cockpit, en ook het comfort laat vrijwel niets te wensen over.

peugeot-3008-interieur

peugeot-3008-seats

Veiligheid

Zelfs met zijn grote carrosserie en een beter overzicht dankzij een verhoogde zitpositie, zorgt de Peugeot 3008 ervoor dat u zich veilig voelt op de weg. De actieve en passieve bescherming van alle inzittenden en andere weggebruikers is zeer goed, de topscore van vijf sterren in de Euro NCAP crashtest onderstreept het subjectieve gevoel. Bovendien is de compacte SUV zeer royaal op het gebied van assistentie- en veiligheidssystemen, zelfs in de basisversie. In het algemeen is de volgende veiligheidsuitrusting beschikbaar voor de Peugeot 3008:

  • Airbags en gordelspanners voorin, inclusief spankrachtbegrenzers
  • Zijdelingse hoofd- en bovenlichaam airbag
  • ISOFIX
  • Veiligheidsgordel herinnering
  • Noodremassistent (optioneel)
  • Cruise control
  • Lane departure warning
  • Bandenspanningscontrolesysteem
  • Frontale botsing waarschuwing
  • Dodehoekassistent
  • Waarschuwing voor slaperigheid

FAQ

Waar wordt de Peugeot 3008 gebouwd?

De productie van het model Peugeot 3008 vindt plaats in de fabriek in Sochaux. Het is dus een Europees voertuig met Franse oorsprong.

Hoeveel exemplaren van de Peugeot 3008 zijn er al verkocht?

Van de tweede generatie, die in 2016 bij de dealers kwam, zijn al meer dan een miljoen exemplaren gebouwd. Dit cijfer maakt de Peugeot 3008 tot een van de grootste successen van de autofabrikant.

Alternatieven

Vooral in het segment van de compacte SUV’s zijn er enorm veel alternatieven. Om te beginnen is het de moeite waard om het gamma van de Franse autofabrikant te bekijken, want de Peugeot 5008 is een aantrekkelijke keuze. Het voertuig is aanzienlijk groter, maar gebaseerd op dezelfde technologie en kost slechts een beetje extra. Wie meer ruimte wil, maakt met dit voertuig een goede keuze.

Als alternatief is de VW Tiguan een echte blijvende favoriet. De nieuwste generatie van de compacte SUV uit Wolfsburg overtuigt met meer technologie, een aantrekkelijk design en een hoge mate van geschiktheid voor dagelijks gebruik. Het voertuig is beschikbaar vanaf 30.625 euro.

Beoordelingen voor Peugeot 3008

13 Beoordelingen

4,1