Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-5008-front

Peugeot 5008

1 / 3
peugeot-5008-front
peugeot-5008-side
peugeot-5008-back

Sterke punten

  • Stijlvolle SUV, stoere uitstraling
  • Comfortabele gezinsauto
  • Veel praktische binnenruimte

Zwakke punten

  • Geen elektrische of 4WD-versie
  • Matig infotainmentsysteem
  • Betrouwbaarheid kan beter

Peugeot 5008 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 5008, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 5008: Zevenzits SUV voor het hele gezin

Waar de eerste generatie Peugeot 5008 nog een ‘familiebusje’ was, maakt de tweede generatie Peugeot 5008 indruk als stoere SUV. Een stijlvolle zevenzitter met Frans comfort, praktisch gebruiksgemak en tal van assistentiesystemen. Deze complete gezinsauto is veelzijdig en relatief betaalbaar, maar niet onfeilbaar.

Interesse in een Peugeot 5008

Peugeot 5008 occasions
Peugeot 5008 nieuwe auto's
Peugeot 5008 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Stijlvolle gezinsauto met stoere uitstraling van een SUV.
  • Overzichtelijk formaat en toch veel binnenruimte.
  • Keuze uit zuinige benzine- en dieselmotoren.
  • Beter betaalbaar dan veel ‘premium’ SUV’s.
  • Comfortabel en voorzien van veel veiligheidsfuncties.

Technische gegevens

Motorisatie

Bij de lancering van de eerste 5008 in 2009 biedt Peugeot keuze uit twee benzine- en drie dieselmotoren. De basismotor is een 1,6-liter VTI-motor met 120 pk, de krachtigere 1,6-liter THP-turbomotor heeft 156 pk. Voor dieselrijders is er een 1,6-liter HDi met 109 pk of 2,0-liter turbodiesel met 150 pk of 163 pk. Alle Peugeots 5008 hebben voorwielaandrijving. Standaard krijg je een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak; bij sommige configuraties is een 6-traps automatische transmissie als optie beschikbaar.

Veel veranderde bij de tweede generatie van de 5008 die in 2017 het levenslicht zag. Die kreeg aanmerkelijk modernere en zuinigere motoren. Belangrijk voor de Nederlandse markt is de 1,2-liter PureTech driecilinder turbobenzinemotor met 130 pk. Sterk genoeg voor dagelijks gebruik, maar klein en dus relatief zuinig. Ook de 1,6-liter THP-motoren met 165 en 180 pk waren enige tijd leverbaar in deze generatie 5008.

Efficiënte benzinemotoren maakten een diesel in ons land vrijwel overbodig. Toch is die wel door Peugeot geleverd: een 1,5-liter Blue HDi-motor met 130 pk vermogen. Ongeacht welke motor je kiest is deze tweede generatie 5008 altijd uitgerust met een brandstofbesparend Stop&Start systeem. Er was keuze tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak of de automatische EAT8-transmissie, die je ook handmatig kunt bedienen met de schakelflippers achter het stuur.

Afmetingen

Ook al lijken de Peugeot 3008 en 5008 nogal op elkaar en staan ze beide op hetzelfde EMP2-platform, het zijn verschillende modellen. In tegenstelling tot de kleinere 3008 is de Peugeot 5008 van de tweede generatie namelijk als vijf- én als zevenzitter leverbaar, ideaal voor gezinnen. Dat blijkt onder meer uit de riante kofferbak die 780 liter aan opbergruimte biedt. Klap je de leuningen plat en verwijder je de tweede en derde zitrij, dan neemt het laadvolume zelfs toe tot wel 2.150 liter.

Dat is indrukwekkend, zeker gezien het feit dat deze Peugeot niet extravagant groot is. Dat blijkt uit de afmetingen: de 5008 meet 4,64 m in de lengte, 2,09 m in de breedte en 1,65 m in de lengte en biedt erg veel beenruimte. De wielbasis bedraagt 2,84 meter.

Dankzij een elektrisch te openen achterklep en lage tildrempel is de kofferbak goed toegankelijk. De tweede zitrij bestaat uit drie losse stoelen die onafhankelijk van elkaar neerklapbaar zijn. De derde zitrij beschikt over twee losse zitplaatsen die ook apart in te klappen zijn. De achterste rij is bovendien helemaal uitneembaar, zodat je extra laadruimte kunt creëren.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Peugeot 5008:

Peugeot 5008
Marktintroductie 2017
Lengte, breedte, hoogte 4,64 x 2,09 x 1,65 m
Wielbasis 2,84 m
Inhoud bagageruimte 780-2.150 l
Ledig gewicht 1.404-1.515 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.140-2.280 kg
Cilinderinhoud 1.199-1.997 cm3
Vermogen 96 kW (130 pk)-132 kW (180 pk)
Koppel 230-400 Nm
Topsnelheid 188-222 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8.3-9.9 sec
Tankinhoud 53-60 l
Verbruik 5,1-7,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 134-160 g/km

Varianten

De nieuwste generatie Peugeot 5008 is er in verschillende uitvoeringen. Als basis biedt Peugeot de keuze uit drie uitrustingsniveaus: Active, Allure en GT. Soms kun je deze uitvoering verder verrijken met een optiepakket zoals Pack Business, Premium, Executive, GT-Line of Blue Lease.

Ook een basis-5008 is allerminst karig uitgevoerd. Peugeot geeft de nieuwste 5008 een aanzienlijke standaarduitrusting mee. Denk bijvoorbeeld aan LED-koplampen, Apple CarPlay/Android Auto, automatische dual-zone airconditioning en elektrische parkeerrem met Hill Start Assist.

Een stapje hoger staat de Allure, met verwennerijen als een groter 10-inch touchscreen, een achteruitrijcamera, 18-inch lichtmetalen velgen en getint privacyglas achter. De GT is de sportieveling van het trio, met aan zowel de binnen- als de buitenkant sportieve accenten. Ook biedt hij extra luxe als aluminium pedalen, full-LED-koplampen met statische bochtverlichting en een glanzend zwart dak. Optioneel kun je de 5008 ook laten uitrusten met een groot glazen panoramadak en night vision camera.

Zelfs op het gebied van veiligheids- en assistentiesystemen laat de standaarduitvoering van de nieuwe Peugeot 5008 niets te wensen over. Denk bijvoorbeeld aan voorzieningen als noodstopassistentie, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent en elektronische anti-slip regeling (ASR).

Prijzen

De nieuwprijzen van de Peugeot 5008 beginnen bij 42.570 euro voor de 1.2 PureTech-benzinemotor met 130 pk in de eenvoudigste Active-uitvoering. Voor een sportief aangeklede GT begint de prijslijst bij 45.480 euro. Voor een automatische transmissie rekent Peugeot een meerprijs van zo’n 3.000 euro.

Peugeot heeft aangekondigd dat er medio 2023 een hybride variant op de markt komt van de 5008. Die zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde aandrijflijn krijgen als de recent verschenen hybride uitvoeringen van Peugeots 308, 408 en 3008.

Een tweedehands Peugeot 5008 is voor veel meer mensen bereikbaar en betaalbaar. Prijzen voor exemplaren uit de eerste generatie 5008 beginnen bij ongeveer 4.000 euro. Dat betreft occasions van de eerste bouwjaren met hoge tellerstanden en zichtbare gebruikssporen. Een redelijk fris exemplaar van de latere bouwjaren en een lagere kilometerstand is voor zo’n 15 mille verkrijgbaar. Voor een 5008 van de tweede generatie zul je langer moeten sparen: die staan in de prijslijsten vanaf 18.000 euro.

Design

Buitenkant

Voor een ruime gezinsauto heeft Peugeot de nieuwste 5008 een modern en aansprekend design gegeven. Deze auto maakt indruk met scherp gesneden vouwen, stoer kijkende koplampunits en kenmerkende LED-dagrijverlichting die aan de klauwen van een leeuw doen denken.

Veel uitvoeringen onderscheiden zich als stoere SUV met lichtmetalen velgen, brede wielkastbeschermers en robuuste deurlijsten. Aan de achterzijde zijn er dynamische details, zoals de achterlichtunits met 3D-ledtechnologie en dynamische ‘scrolling’ richtingaanwijzers.

Binnenkant

Peugeot heeft het interieur van de 5008 een zeer moderne en hoogwaardige cockpit gegeven. Zo beschikt het model van de nieuwste generatie over de laatste versie van de i-Cockpit, die zich onderscheidt door zijn sportieve stuurtje en bovenliggende tellers. Op de middenconsole springen de zes elegante toetsen – de toggle switches – in het oog, waarmee favoriete functies altijd binnen handbereik zijn. Het grote 10-inch aanraakscherm is niet de snelste in zijn soort, maar bevat veel functies. Muziekliefhebbers zullen gaan voor de – optioneel verkrijgbare – premium geluidsinstallatie van Focal. Wie zich echt wil laten verwennen, kiest ook voor de verwarmbare voorstoelen met massagefunctie.

peugeot-5008-interior

peugeot-5008-seats

Veiligheid

Een goede gezinsauto biedt veel actieve en passieve veiligheidssystemen. Op dat vlak stelt de Peugeot 5008 niet teleur. De auto heeft de hoogst mogelijke score behaald in de botsproeven van Euro NCAP (maximale score van vijf sterren). Er zijn volop veiligheids- en rijhulpsystemen, waaronder verkeersbordherkenning, noodstopassistent, snelheidsadviesfunctie, rijstrookassistent, dodehoekbewaking, vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control met stopfunctie en Park Assist.

Alternatieven

Naast de Peugeot 5008 zijn er veel andere zevenzits SUV’s op de markt verschenen. In dit segment gaat de Peugeot binnen zijn eigen Stellantis-moederbedrijf de strijd aan met concurrenten als de Opel Zafira en Citroën C4 Grand Picasso. Ook bij andere merken kun je als consument terecht. Wat dacht je van de Renault Grand Scénic, Dacia Lodgy of Seat Tarraco? Wie liever een Aziatische fabrikant wenst, komt uit bij bijvoorbeeld een Nissan X-Trail, Hyundai Santa Fe of Toyota Verso. En als je de voorkeur geeft aan ‘premium’ automerken kun je ook kiezen voor een BMW 2 Serie Gran Tourer of Mercedes-Benz GLB.

FAQ

Wat kost de nieuwe Peugeot 5008?
Voor veel automobilisten komt een tweedehands Peugeot 5008 al redelijk snel binnen bereik. Prijzen voor exemplaren uit de eerste generatie 5008 beginnen bij ongeveer 4.000 euro. Dat betreft occasions van de eerste bouwjaren met hoge tellerstanden en zichtbare gebruikssporen. Een redelijk fris exemplaar van de latere bouwjaren en een lagere kilometerstand is voor zo’n 15 mille verkrijgbaar. Voor een 5008 van de tweede generatie zul je langer moeten sparen: die staan in de prijslijsten vanaf 18.000 euro. Dit zijn relatief nieuwe auto’s die nog redelijk waardevast blijken.
Is de Peugeot 5008 er ook als hybride?
Peugeot heeft aangekondigd dat er medio 2023 een hybride variant op de markt komt van de 5008. Die zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde aandrijflijn krijgen als de recent verschenen hybride uitvoeringen van Peugeots 308, 408 en 3008. Over prijzen is nog niets bekend.
Kan ik ook het terrein in met de Peugeot 5008?
Dankzij een hogere rijhoogte kun je met een Peugeot 5008 in het terrein verder komen dan met reguliere stadsauto’s. Toch is de Peugeot 5008 niet specifiek voor dit doel gemaakt. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat hij niet met vierwielaandrijving of lage gearing wordt geleverd.

Beoordelingen voor Peugeot 5008

20 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer links