Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
subaru-legacy-front

Subaru Legacy

1 / 3
subaru-legacy-front
subaru-legacy-side
subaru-legacy-back

Sterke punten

  • Zeer goede betrouwbaarheid
  • Aansprekende rijeigenschappen
  • Ruim interieur

Zwakke punten

  • Minder sterke motoren dan concurrentie
  • Duurder dan gemiddeld in gebruik
  • In Nederland niet meer nieuw geleverd

Subaru Legacy : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Subaru Legacy, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Subaru Legacy: praktische auto met een sportief tintje

De Subaru Legacy is sinds 1989 geleverd in zeven modelgeneraties. In 2012 verdween het model van de Europese markt, maar wereldwijd bestaat de modellijn nog steeds. De Legacy is er als sedan en als stationwagon. Een gerelateerd model is de Outback met offroad-kenmerken. Lees meer.

Interesse in een Subaru Legacy

Subaru Legacy occasions
Subaru Legacy dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Legacy heeft zeer goede betrouwbaarheidsstatistieken
  • De auto biedt aansprekende rijeigenschappen met een goede balans tussen comfort en prestaties
  • Dankzij het ruime interieur is de Legacy uitstekend geschikt als gezinsauto
  • Relatief schaars geworden in Nederland, maar daardoor wel een onderscheidende keuze

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste modelgeneratie was leverbaar met 1,6 tot 2,2 liter viercilinder benzinemotoren, in combinatie met een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen of een viertrapsautomaat. Standaard had de Legacy voorwielaandrijving, met vierwielaandrijving als optie. De tweede modelgeneratie had uitsluitend 2,0 liter viercilinder benzinemotoren (in verschillende vermogensvarianten), maar verder hetzelfde aanbod als de eerste. Ook het aanbod van de derde generatie kwam sterk overeen, maar met de toevoeging van een 2,5 liter viercilinder benzinemotor en een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. Vanaf de derde generatie heeft de Legacy altijd vierwielaandrijving. Bij de vierde generatie Legacy werd een 3,0 liter zescilinder aan het aanbod toegevoegd, evenals een vijftrapsautomaat. Bij de vijfde generatie werd de zescilinder vervangen door een 3,5 liter zescilinder en kwam er voor het eerst een dieselmotor in het aanbod: een 2,0 liter viercilinder. De viertrapsautomaat werd vervangen door een CVT. Bij de zesde generatie veranderde weinig aan het aanbod. De zevende generatie is er alleen nog met 2,4 en 2,5 liter viercilinder en CVT-automaat. Bijzonder aan al deze motoren is dat het boxermotoren zijn, dus de cilinders liggen tegenover elkaar. Afgezien van de Porsche 911 is de boxermotor echt typerend voor Subaru.

Afmetingen

Net als vrijwel iedere andere auto is ook de Subaru Legacy in de loop der jaren gegroeid. Het eerste model was 4,5 meter lang, 1,7 meter breed en 1,4 meter hoog. Het laatste model (dat in Nederland werd geleverd) was bijna 4,8 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter hoog. De wielbasis nam toe van een kleine 2,6 naar 2,75 meter. De bagageruimte wisselt daarentegen sterk per modelgeneratie. In totaal varieert de inhoud tussen de 405 en 700 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Subaru Legacy
Marktintroductie 1989
Lengte x breedte x hoogte 4,51-4,77 x 1,69-1,82 x 1,36-1,53 m
Wielbasis 2,58-2,75 m
Inhoud bagageruimte 405-700 l
Ledig gewicht 1.090-1.585 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.780-2.010 kg
Cilinderinhoud 1.820-2.999 cm3
Vermogen 76 kW (103 pk)-180 kW (245 pk)
Koppel 147-297 Nm
Topsnelheid 174-233 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,4-7,0 sec
Tankinhoud 60-64 l
Verbruik 5,6-12,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 148-290 g/km

Varianten

In principe is de Subaru Legacy er in twee basisvarianten: sedan en stationwagon. Vanaf het begin was er in de vorm van de Legacy Outback ook een uitvoering met offroad-aankleding en verbeterde offroad-prestaties. Op een gegeven moment werd de Outback echter als merk op zich gepositioneerd. Vanaf de zesde generatie werd ook de stationwagon een model op zich, onder de naam Levorg. Het design daarvan week ook iets af van de Legacy sedan en de Outback stationwagon. De eerdere Subaru Legacy-generaties waren ook leverbaar in sportieve uitvoeringen, maar zo sportief als de meer compacte Impreza-modellen werd het niet.

Prijzen

Over alle modelgeneraties gezien varieerde de nieuwprijs van 15.000 euro voor het instapmodel bij zijn introductie in 1989 tot 51.000 euro voor het topmodel bij de leveringsstop in 2012. De gestegen prijs komt natuurlijk voor een groot deel door inflatie en toegenomen uitrustingen aan boord, maar ook door toenemende overheidsbelasting op de aanschaf van een nieuwe auto.

De prijzen voor een Subaru Legacy occasion lopen ook uiteen. Vanaf zo’n 2.000 euro vind je een exemplaar van ca. twintig jaar oud en met veel kilometers op de teller. Gezien de bewezen betrouwbaarheid hoeven die kilometerstanden geen probleem te zijn, als het onderhoud maar goed is uitgevoerd. Controleer daarom altijd de onderhoudshistorie van een occasion. De prijzen lopen op tot zo’n 15.000 euro voor een laat exemplaar met relatief weinig kilometers, of juist een wat ouder exemplaar dat uitzonder goed bewaard is gebleven en/of een speciale uitvoering is.

Design

Buitenkant

De Subaru Legacy heeft altijd een kenmerkende vormgeving die typerend is voor Subaru-modellen uit de betreffende periode, maar wel met een meer behoudende invulling dan bijvoorbeeld de meer compacte Impreza. Hooguit de vijfde generatie zou je opvallend vormgegeven kunnen noemen, met zijn grote koplampen en bij de stationwagon ook een opvallend hoge daklijn. De wat sportievere varianten van de Legacy zijn te herkennen aan een smalle luchtinlaat op de motorkap, iets dat je niet vaak ziet in dit segment.

Binnenkant

Het interieur van de Subaru Legacy is over het algemeen zeer goed afgewerkt en voorzien van enkele chromen sierlijsten. Ook de materialen zijn over het algemeen uitstekend en het dashboard kon bij sommige modelgeneraties zelfs in dezelfde kleur als de bekleding worden besteld. Standaard is een Subaru Legacy doorgaans al zeer rijk uitgerust, wat de hogere vanafprijs ten opzichte van concurrenten grotendeels compenseerde. Als occasion betekent dit dat de Legacy relatief veel voor weinig biedt.

Veiligheid

Afgezien van het model uit 2002, die vier sterren scoorde, behaalt de Subaru Legacy steevast de volle vijf sterren in de crashtests van Euro NCAP. De laatste jaren is Subaru vooral ook actief op gebied van passieve veiligheid, ofwel systemen die met ingrepen een ongeval kunnen voorkomen. Zeker in de praktijk behoren deze systemen tot een van de beste op de markt.

Alternatieven

De Subaru Legacy is een model in de hogere middenklasse, waarin hij het opneemt tegen modellen als de Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Laguna, Skoda Superb en Volkswagen Passat. De Subaru Legacy onderscheidt zich van deze concurrenten met een rijke standaarduitrusting, standaard vierwielaandrijving en krachtige boxermotoren. Daarnaast heeft de Legacy indruk gemaakt met zeer goede betrouwbaarheidsstatistieken.

FAQ

Is de Subaru Legacy een goede auto?
Het is voor een deel subjectief wat je verstaat onder een ‘goede’ auto, mede afhankelijk van persoonlijke vereisten en voorkeuren. In ieder geval kan worden gezegd dat de Subaru Legacy bovengemiddeld goede betrouwbaarheidsstatistieken heeft.
Wat kost een Subaru Legacy?
De Subaru Legacy had in Nederland, over alle modelgeneraties gezien, een nieuwprijs van tussen de 15.000 en 51.000 euro, plus eventuele opties. Tegenwoordig is een Subaru Legacy occasion te vinden voor prijzen van zo’n 2.000 tot 15.000 euro.
Is een Subaru Legacy luxe?
Of een Subaru Legacy luxe is, hangt er vanaf wat je onder ‘luxe’ verstaat. In ieder geval kan worden gezegd dat de Subaru Legacy ten opzichte van directe concurrenten een rijke standaarduitrusting heeft, al maakt hem dat ook weer wat duurder als je alleen naar de vanafprijs kijkt.

Beoordelingen voor Subaru Kombi 2.0D Active

8 Beoordelingen

3,8