Subaru te koop: tweedehands en nieuw

Subaru

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Subaru modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Subaru: de boxermotors

Ook als tweedehands auto is Subaru graag gezien. In 2014 krijgen zowel de Impreza, de XV Crosstek als de Forester vijf Euro NCAP sterren voor hun excellente veiligheid. In 2017 wordt de Forester Utility Vehicle van het Jaar volgens de Automobile Journalists Association of Canada (AJAC). De prijs wordt uitgereikt op de Canadese Internationale Auto Show van Toronto.

Subaru Cars

Deze Japanse autobouwer is een onderdeel van het Japanse transportconglomeraat Fuji Heavy Industries (FHI). Dat is de 22ste bouwer ter wereld in termen van productie. Geïncorporeerd als 'Subaru Cars' staat deze maker bekend voor zijn gebruik van de boxermotor in de meeste voertuigen met een verzet hoger dan 1500 cc. De meeste Subaru's sinds 1972 maken daarbij ook gebruik van de zogenaamde Symmetrical All Wheel Drive, een typisch systeem voor vierwielaandrijving. De enige uitzondering op deze layout wordt gevormd door de BRZ uit 2012. Hier wordt de boxermotor gebruikt met achterwielaandrijving. Verder biedt het merk vaak turboversies aan van zijn passagiersvoertuigen. Voorbeelden zijn de Impreza WRX en de Legacy 2.5 GT. De naam 'Subaru' verwijst naar de (Japanse naam voor de) sterrencluster 'M45' of 'De Zeven Zusters'. Volgens de overdracht is een van de zussen onzichtbaar. In het Subaru-logo zijn daarom 6 in plaats van 7 sterren te zien. Die zes sterren verwijzen tegelijk naar de bedrijven samengevoegd bij de creatie van FHI.

Subaru fabrieken

In vergelijking met zijn Japanse concurrenten bouwt dit merk veel zelf. Begin 2016 maakt het bijna 75 procent van al zijn exportauto's. De fabrieken liggen in Ōta, een stad in de Gunma Prefectuur. Het complex omvat vier vestigingen. De BRZ wordt gebouwd in de Subaru-chō fabrieken. Vroeger werden hier zogenaamde kei cars gebouwd, de kleinste auto's volgens de Japanse indeling. De meeste voertuigen worden ondertussen gebouwd in de Yajima fabriek. De Otakita fabriek maakt commerciële kei trucks en de Oizumi fabriek bouwt motoren en transmissies. De enige overzeese fabriek is gevestigd in Lafayette, Indiana (USA). Er worden jaarlijks zo'n 390.000 voertuigen gebouwd voor de (groeiende) Noord-Amerikaanse markt. Eind 2016 zijn hier al 1.026.000 voertuigen geproduceerd. Daarnaast heeft het merk nog belangen (in bouwers en merken) in de Filipijnen, Canada en het Verenigd Koninkrijk.

De jaren 2000

Het recentere (tweedehands) aanbod van deze bouwer start bij de Baja. Dat is een pick-up truck met open lader, gebouwd tussen 2002 en 2006. Er is plaats voor vier passagiers. De auto heeft vier deuren en vierwielaandrijving. Het design is gestoeld op de Legacy/Outback. Een tweede verschijning is de R2, gelanceerd op 8 december 2003 en geïnspireerd door de R-2, een kei car uit 1969-1972. Het exterieur is van Andreas Zapatinas, die eerder bij Alfa Romeo werkte. De look keert later nog terug bij de Tribeca en de Impreza. De R1 wordt geïntroduceerd op 4 januari 2005 en is eveneens een kei car. Men kan het voertuig zien als een versie van de R2 met twee deuren en een kortere wielbasis. Bijzonder is dat hij nog kleiner is dan de afmetingen toegestaan door de kei car reglementering. Die trend wordt later nog gevolgd door de Suzuki Twin en de (Europese) Smart Fortwo.

Een vierde exponent is de (B9) Tribeca, een middelgroot cross-over SUV uit 2005. De naam wordt geleend van de gelijknamige buurt in New York City. De auto is gebouwd op het platform van de Legacy en verschijnt met vijf of zeven zitplaatsen. Hij wordt gebaseerd op de B9X conceptauto. Het voertuig wordt eerst gelanceerd in de Noord-Amerikaanse markt (modeljaar 2006) en pas later in Japan, Australazië en Europa (modeljaar 2007). Daarnaast is het voertuig (tweedehands) ook beschikbaar in Chili, Argentinië, Brazilië, China en delen van Zuidoost-Azië. Een laatste creatie uit deze periode is de Exiga, een Crossover Utility Vehicle (CUV). Deze auto wordt eerst getoond als conceptauto op de Motor Show van Tokyo (2007). De naam is een neologisme en combineert de woorden 'Exiting' (opwindend) en 'Active' (actief). Het voertuig heeft o.a. een supergroot panoramisch, glazen dak en extra comfortabele zetels. Daarbij zitten de achterpassagiers iets hoger dan de voorpassagiers. Achteraan bevatten de stoelen vouwtafels.

Subaru Trezia

In de jaren 2010 verschijnt eerst de Trezia. Dat is een nieuwe (OEM) versie van het voertuig dat in Japan bekendstaat als de Ractis. De auto wordt aangekondigd op 29 november 2010. Het model is onder meer voorzien van nieuwe bumpers, een eigen grille en nieuwe koplampen. De naam Trezia zou afgeleid zijn van het Engelse 'treasure', wat 'schat' betekent. Het voertuig wordt aangeboden met een 1.3 1NR-FE motor of een 1.5 1NZ-FE motor. Zij worden gekoppeld aan een CVT. Voorwielaandrijving is standaard op het instapniveau. Vierwielaandrijving is beschikbaar als optie bij de 1.5 motor. In januari 2011 verschijnt ook nog de Trezia STI, op het Auto Salon van Tokyo.

Subaru BRZ

Een tweede creatie uit deze periode is de BRZ. Dat is een reeks van 2+2 sportvoertuigen, ontwikkeld in samenwerking met Toyota, maar enkel gebouwd door Subaru. De auto maakt gebruik van de typische boxermotor, maar ook van achterwielaandrijving. Het is een coupé en een populaire tweedehands auto. De uiteindelijke benaming van dit voertuig hangt af van de marktregio. Toyota 86 wordt daarbij gehanteerd in Azië, Zuid-Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Australazië. In de VS en Canada rijdt daarvoor ook nog de Scion FR-S rond, maar na de stopzetting van Scion in augustus 2016 spreekt men hier dus ook van Toyota 86. In Europa is dat GT86. Beide namen (Toyota 86 en GT86) worden gebruikt in Nieuw-Zeeland. In Nicaragua en Jamaica wordt het de FT86. De naam BRZ is tegelijkertijd wereldwijd in gebruik.

Subaru Levorg

Een laatste wapenfeit dat we hier aanhalen is de Levorg uit 2014. Volgens de bouwer is de benaming een portmanteau woord dat drie begrippen verenigt: LEgacy (erfenis), reVOlution, (revolutie) en touRinG (toeren). De auto deelt zijn platform met de Impreza, de Legacy en de WRX. Hij wordt eerst getoond als conceptauto op de 43ste Motor Show van Tokyo (2013). Bestellingen vangen aan in januari 2014, de verkoop begint in mei van dat jaar. In Europa verschijnt hij vanaf februari 2015.