Subaru XV te koop: tweedehands en nieuw

Subaru XV

Subaru XV

De XV verschijnt in 2012 als eerste SUV van Subaru

De Subaru XV is de eerste vierwielaangedreven SUV van Subaru. Het model werd voor het eerst gepresenteerd op de IAA in 2011 en verscheen in maart 2012 op de Europese markt, maar kon al sinds december 2011 besteld worden. De Subaru XV vormt sindsdien in de cross-over-klasse een nieuwe concurrent voor de BMW X1, VW Tiguan, Audi Q3 en Nissan Qashqai. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Subaru XV

Met het bedrijfseigen begrip "Protren" – een samentrekking uit "professional tool" en "trendy design" – wil Subaru tegelijkertijd de SUV van tegenwoordig nieuw definiëren. De XV komt ook daadwerkelijk iets ongecompliceerder en moderner over dan de meeste van zijn soortgenoten, terwijl toch alle functionele talenten van een SUV onder één hoed worden verenigd.

Uitvoeringen en motoren van de Subaru XV

Vanaf het moment dat de Subaru XV voor het eerst op de Duitse markt verscheen kon men kiezen uit drie viercilinder boxermotoren – waarvan twee benzinemotoren en één dieselmotor. De basismotor XV 1.6i heeft een vermogen van 84 kW, een cilinderinhoud van1,6 liter en bereikt met zijn vijfversnellingsbak een maximum koppel van 150 Nm. Dan is er ook nog de XV 2.0i met zesversnellingsbak, een vermogen van 110 kW en een maximum koppel van 196 Nm. Beide ottomotoren worden standaard met een start-stopsysteem geleverd en zijn optioneel ook met een automaat of zelfs met een CVT-aandrijving verkrijgbaar, die het verbruik met zo’n 0,3 liter per kilometer moet reduceren. De derde variant is de dieselmotor XV 2.0D, die een vermogen van 108 kW heeft en met een maximum koppel van 350 Nm een duidelijk hogere koppel heeft dan zijn collega’s uit het benzinesegment. Vergeleken bij klassieke V-motoren zijn de drijfstangen van de krukas van deze motor op een andere wijze geplaatst, waardoor een kleinere bouwwijze, een gelijkmatigere motorloop en een diep brommend motorgeluid mogelijk gemaakt worden, zodat de bekende rammelende dieselgeluiden meer op de achtergrond raken. De dieselversie wordt standaard in combinatie met een zesversnellingsbak en een dieselfilter verkocht. Ook het chassis werd bijpassend sportief afgestemd, wat bij zeer hobbelige wegen echter een beetje ten koste gaat van het rijcomfort. Qua veiligheid staat de XV echter ver vooraan, de SUV behaalde namelijk de maximale score van vijf sterren bij de Euro NCAP-Crashtest.Alle modellen worden vanaf de fabriek uitgerust met voor-, zij-, knie- en hoofdairbags op alle plaatsen, elektrisch bedienbare ramen, automatische airconditioning, centrale deurvergrendeling, ABS, rijdynamiekregeling, Hill Holder, schijfremmen, lichtmetalen velgen en een CD/radio-audiosysteem. Net als bij alle Subaru-voertuigen is natuurlijk ook de permanente vierwielaandrijving aanwezig. De duurste uitrusting beschikt daarnaast bovendien ook nog over lederen stoelen, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een glasschuifdak, een achteruitrijcamera en een navigatiesysteem.

De afmetingen van de Subaru XV

Qua afmetingen zit de XV ongeveer tussen de Nissan Qashqai en de VW Tiguan in. Zijn exacte afmetingen zijn 4,45 meter lang, 1,78 meter breed en 1,57 meter hoog. Met zijn vele elementen van zwart kunststof, zijn roofdierachtige koplampen en het sportief uitziende, naar achter afhellende dak oogt de Subaru XV bijna agressief. Het interieur heeft daarentegen een urban-harmonieuze vormgeving en oogt hoogwaardiger dan men normaal van Subaru kent. Wel is de kofferruimte van de Subaru XV klein voor een SUV: deze heeft vanwege de vierwieltechniek een inhoud van slechts 380 liter, wat echter wel weer enigszins wordt gecompenseerd door de vele vakken in de bodemruimte.

Beoordelingen voor Subaru XV

3 Beoordelingen

4,7