Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volvo XC60

Sterke punten
  • Comfortabel rijgedrag
  • Scherpe looks
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
Zwakke punten
  • Automaat niet altijd even alert
  • Basisprijs is hoog
  • Kofferruimte beperkt

Volvo XC60: Zweedse welvaart

De in 2017 gelanceerde tweede generatie van de Volvo XC60 trekt duidelijk de kaart van design maar gooit zijn kernkwaliteiten niet overboord. Dit is een comfortabele en veilige luxe-SUV die het welbehagen van zijn inzittenden centraal stelt. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Hoewel Volvo te boek staat als het merk dat kubussen op wielen aanbiedt met gigantische koffers, is het Zweedse merk sinds 2010 een andere richting ingeslagen. Sindsdien is design steeds belangrijker geworden voor de fabrikant. En dat doet de XC60 wonderen.
  • Volvo zet zich graag in de markt als het veiligste automerk ter wereld. Waardoor ook deze XC60 uitgerust is met een stevig arsenaal aan veiligheidssnufjes en een ijzersterk koetswerk.
  • Dat een SUV niet sportief hoeft te zijn om punten te scoren bewijst deze XC60. Dit is een hoogst comfortabele auto die het comfort van haar inzittenden voorop stelt.

Belangrijke gegevens

Motoren

Volvo was wereldwijd één van de eerste constructeurs die de “veelcilinders” met pensioen stuurde. Daardoor kan je de tweede generatie XC60 met een ruim aanbod aan motorversies krijgen, al gaat het dan wel telkens over dezelfde 2-liter viercilinder diesel en 2-liter viercilinder benzine in een andere configuratie.

Voor dieselrijders schuift Volvo de D3, D4 en D5 naar voren met respectievelijk 150, 190 en 235 pk. D3 en D4 beschikken standaard over voorwielaandrijving maar kunnen tegen meerprijs uit worden gerust met vierwielaandrijving. Topdiesel D5 beschikt standaard over vierwielaandrijving.

In 2019 introduceert Volvo een milde-hybridediesel. Die gaat door het leven als T6 en koppelt de 2-liter viercilinder turbodiesel met een compacte accu. Goed voor een systeemvermogen van 350 pk en 659 Nm koppel. Vanaf 2022 is dit de enige diesel beschikbaar in de XC60. Voorwielaandrijving is standaard, optioneel kan je vierwielaandrijving verkrijgen.

Liever een klassieke benzine? Dan kan je bijvoorbeeld bij de XC60 T6 terecht. Die is 350 pk sterk en heeft 659 Nm. De T6 haalt zijn vermogen door de 2-liter turbobenzine uit te rusten met een extra supercharger. De topsnelheid wordt bereikt bij 180 km/u en de auto accelereert in 5,7 seconden naar 100 km/u met deze motorvariant onder de motorkap.

Afmetingen

Met een lengte van 4.68 meter, een breedte van 1.90 meter en een hoogte van 1.65 meter geeft de XC60 geen duimbreed toe op zijn voornaamste Duitse concurrenten. Waardoor het meer dan duidelijk is dat Volvo met deze XC60 de concurrentie strijd aangaat met de Mercedes GLC, Audi Q5 en co.

Het koffervolume van deze XC60 toont dat wij mooi wil zijn, een beetje pijn moet lijden. Met een inhoud van 505 liter (max: 1.432l) kom je niets tekort, maar ben je bewust dat de hierboven opgesomde concurrenten het net wat beter doen. Daarnaast is het ook belangrijk om weten dat de XC60 met plug-in aandrijving zijn koffer ziet krimpen tot 468 liter.

Uitvoeringen

Tussen 2017 en 2021 hanteerde Volvo drie uitrustingsniveau’s: Momentum, Inscription en R-Design. Standaard beschikt Momentum al over een automatische klimaatregeling met twee zones, led koplampen, parkeersensoren en verkeersbordherkenning. Uitvoering Inscription voegt daar nog een aantal comfortopties aan toe, zoals lederen zetels.

Vanaf de facelift in 2021 gebruikt Volvo nieuwe benamingen voor haar uitrustingsniveau’s. Het gaat dan over Core, Plus, Ultimate en Polestar Engineered voor de plug-in modellen. Ook hier weer bieden de hogere uitvoeringen een meer uitgesproken basisuitrusting.

Prijzen

De catalogusprijzen van de Volvo XC60 beginnen bij de 51.200 euro. Voor de plug-inhybride T6 R-Design ben je minimaal 75.000 euro kwijt.

Occasionprijzen starten net onder de 30.000 euro voor dieselversies van de eerste bouwjaren. Varianten met een benzinemotor zijn op de occasionmarkt duurder, en liggen eerder rond de 35.000 euro. Voor een plug-inhybride ben je zo’n 40.000 euro kwijt.

Design

Met de tweede generatie XC60 focust Volvo op een strak en modern design. Zowel aan de binnen- als buitenkant oogt hij daardoor tijdloos.

Exterieur

In 2010 nam het Chinese Geely de scepter over bij Volvo. Die gaf de designers meteen een duidelijk taak: maak de mooiste Volvo’s die de wereld ooit heeft gezien. Het resultaat was een compleet nieuwe designtaal en een compleet nieuw chassis (SPA-platform). De XC60 van de tweede generatie was één van de eerste Volvo’s die dat stoere uiterlijk kreeg aangemeten.

Interieur

Het interieur van de tweede generatie XC60 wordt getypeerd door de comfortabele stoelen, het minimalistische dashboard en rechtopstaand infotainmentsysteem. Vanaf de facelift in 2021 krijgt de XC60 een infotainmentsysteem dat draait op Android (zoals het gros van de smartphones). Daardoor verzekerd Volvo dat de XC60 ook de komende jaren nog up-to-date kan blijven.

volvo-xc60-interior

Veiligheid

Zeg je Volvo, dan zeg je veiligheid natuurlijk. Waardoor het niet verbaast dat de tweede generatie XC60 in 2017 de de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests kreeg. Met een score van 97% voor volwassen inzittenden en 95% voor de veiligheidssnufjes is de XC60 één van de veiligste auto’s ter wereld.

Alternatieven

De Volvo XC60 is al sinds zijn eerste generatie een Zweeds alternatief voor de gevestigde Duitse orde. Denk maar aan rivalen zoals de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC. Uit Britse hoek valt ook de Jaguar F-Pace te noemen, terwijl het Italiaanse Alfa Romeo de Stelvio in de strijd werpen. De X60 weet echter als geen ander veiligheid en comfort te combineren in een strakke carrosserie.

Beoordelingen voor Volvo XC60

46 Beoordelingen

4,7