Subaru Vivio te koop: tweedehands en nieuw

Subaru Vivio

Tweedehands Subaru Vivio: een echte kei car

De Vivio van Subaru is wat men noemt een 'kei car' of een 'kei class car'. Dit is een Japanse categorie van kleine voertuigen die verschillende doelen kunnen dienen. Het kan gaan over personenwagens (zoals de Vivio), maar ook over microvans op pick-up trucks. Deze tweedehands auto werd geí¯ntroduceerd in maart 1992 en bleef in productie tot oktober 1998. De Vivio heeft een 658 cc motor met vier cilinders en multi-point benzine-injectie. Dit maakt hem klein genoeg om opgenomen te worden in de lichtere wagenklasse. Aangezien deze wagenklasse in Japan enorme belastingvoordelen oplevert, is deze classificatie altijd belangrijk geweest voor het succes van de Vivio. Ook zijn design is hier een belangrijk punt. Het voelt ruim aan ondanks de kleine oppervlakte en valt onder andere op door de grote ramen en het relatief hoge profiel van 1,3 meter. De Vivio is ook een uitzonderlijk lichte wagen, die tussen de 600 en de 700 kilogram weegt, afhankelijk van de trim.

Subaru Vivio: een korte geschiedenis

De naam 'Vivio' is een referentie aan het motorverzet van 660. In Romeinse cijfers wordt 6 genoteerd als 'VI'. Uit deze wetenschap werd vervolgens de notatie 'VI, VI, O' gecreí«erd. De naam slaat tevens op het woord 'vivid', wat 'levendig' betekent en aansluit bij het imago dat Subaru zijn auto wilde geven. In de geschiedenis van Subaru als autofabrikant vervangt de Vivio de Rex, die werd geí¯ntroduceerd in de jaren 1970. Op zijn beurt werd de Vivio vanaf de jaren 90 voorbij gestreefd door de Subaru Pleo.

Vivio modellen

De Vivio wordt standaard beschikbaar gesteld in twee modellen: een driedeur en een vijfdeur. Vanaf 1994 wordt ook een tweedeur aangeboden met zogenaamde targa top (een semi-convertible). Deze targa werd gebouwd door Takada Kogyo, dezelfde specialist die ook de Nissan Figaro en de Silvia Varietta maakte. Verder worden de Vivio modellen ook onderscheiden op basis van hun motors. Deze hebben allemaal vier cilinders, maar kunnen al dan niet 'supercharged' zijn en worden voorzien van verschillende versnellingsbakken. Behalve de RX-R, het topmodel uit de Vivio serie, hebben alle motoren acht kleppen. De 'supercharged' RX-R en ook de RX-A werden in Japan dan ook ingezet als rally wagens. Tot vandaag zijn zij nog op het circuit te bewonderen, hetzij minder vaak dan vroeger.

White Edition en Rally

Een bijzonder geval is de Vivio Bistro White Edition. Deze werd gepresenteerd in november 1995 als een variatie met retrodesign en allures van de Mini Cooper. Het was in wezen een antwoord op het succes van de Nissan Pike serie, die in het Japan van de jaren 90 een retrohype ontketende op de automarkt. De Bistro serie was zo succesvol dat Subaru uiteindelijk verschillende opeenvolgende reeksen op de markt bracht: Bistro B-Custom, Bistro Chiffon, Bistro White Edition, L Bistro, Sports Bistro, Bistro SS en ook de Club Bistro (die eruit ziet als een Engelse 'black cab'). Subaru probeerde eenzelfde effect te verwezenlijken voor de grotere Imprez (de Casa Blanca), maar dit leidde slechts tot een beperkt succes.