Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-106-front

Peugeot 106

1 / 3
peugeot-106-front
peugeot-106-side
peugeot-106-back

Sterke punten

  • Handzaam, trendy en compact
  • Goedkoop in aanschaf en onderhoud
  • Redelijk tijdloos ontwerp

Zwakke punten

  • Matige veiligheidsuitrusting
  • Geluidsisolatie kan beter
  • Nieuwe onderdelen worden schaars

Peugeot 106 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 106, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 106: de ideale eerste auto?

Deze kleine Peugeot werd een groot succes voor het Franse merk. De 106 stat ook tegenwoordig nog zijn mannetje: een toegankelijke, guitige en plezierige auto met een beetje Franse flair en een breed aanbod van degelijke benzinemotoren en zelfs enkele diesels. Is dit de ideale eerste auto? Lees meer

Interesse in een Peugeot 106

Peugeot 106 occasions
Peugeot 106 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Nog steeds een frivole en eigentijdse verschijning in het straatbeeld.
  • Best vlot, soepel en comfortabel om mee te rijden.
  • Ruimtelijk gevoel voor de voorste inzittenden, praktisch voor een kleine auto.
  • Handig en wendbaar in de stad dankzij bescheiden afmetingen.
  • Betaalbaar in aanschaf en onderhoud, laag brandstofverbruik.

Technische gegevens

Motorisatie

De compacte drie- en vijfdeurs Peugeot 106 is verkrijgbaar geweest met zowel benzine- als dieselmotoren. Alle motoren staan bekend als robuust en onderhoudsarm. Bovendien heeft elke motor een laag brandstofverbruik, mede door de kleine cilinderinhoud. Er was een tijd dat de Peugeot 106 met dieselmotor zelfs de zuinigste personenauto was die je in Europa kon kopen.

Alle 106jes hebben viercilinders onder de motorkap. De kleine 1.0 en 1.1 benzinemotoren met 37 of 44 kW (50 of 60 pk) zijn bedoeld als instapper, die vooral in de stad volstaat. De 1,4-liter motor is merkbaar krachtiger en levert 55 kW (75 pk). De topmotor is de 1,6-liter viercilinder, die tussen 66 en 88 kW (90 en 120 pk) levert. Opmerkelijk voor een compacte stadsauto is de beschikbaarheid van dieselmotoren: een 1,4-liter of 1,5-liter viercilinder zonder turbo met bescheiden vermogens van 37 of 43 kW (50 of 58 pk). Deze blokken zijn echter zeer zuinig, duurzaam en behoeven weinig onderhoud.

De aandrijving gaat via een handgeschakelde vier- of vijfversnellingsbak; bij de krachtigere motoren was ook een automaat met drie versnellingen als optie verkrijgbaar.

De zuinige basismotoren met hun 1.0 en 1.1 liter cilinderinhoud zijn voldoende voor puur stads- of bestemmingsverkeer. Wie het op verre reizen echter rustig aan wil doen, kiest voor een 1.3 of 1.4 liter motor, of nog beter, de krachtige 1.6 liter.

Het chassis van de Peugeot 106 absorbeert hobbels vrij goed en lijkt met geen enkele motor overbelast. Wat wel negatief is op langere ritten, is het geluidsniveau in de auto.

Aan de andere kant is de Peugeot 106 ook vandaag nog een zuinige auto. Het verbruik ligt rond de zes liter per 100 kilometer voor de basismodellen op benzine. Verdienstelijk is ook de CO2-uitstoot van ongeveer 150 gram per kilometer. De dieselversies verbruiken zelfs maar zo'n 5,2 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt ongeveer 138 gram per kilometer.

Afmetingen

Een Peugeot 106 is geen ruimtewonder. Dat zie je meteen als je erop afstapt. Toch voldoet deze kleine Franse stadsauto prima als je zijn bescheiden formaat ziet. De Peugeot 106 is 3,68 meter lang, 1,59 meter breed en 1,38 meter hoog. Kortom: lekker compact en overzichtelijk. Met deze afmetingen kun je stellen dat deze compacte Peugeot gegarandeerd in elk parkeervak past.

De voor deze klasse relatief forse wielbasis van 2,39 meter heeft als voordeel dat je voldoende ruimte voorin hebt. Uiteraard is de bagageruimte enigszins beperkt: slechts 215 liter. Klap je de achterbank plat, dan neemt het laadvolume toe tot 953 liter. De grote achterklep maakt in- en uitladen kinderspel.

Heb je meer ruimte nodig? Overweeg dan een iets ruimere Peugeot 206, die ook leverbaar is geweest als praktische 206 SW stationwagon.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Peugeot 106
Marktintroductie 1996
Lengte x breedte x hoogte 3,7 x 1,6 x 1,4 m
Wielbasis 2,4 m
Inhoud bagageruimte 215 l
Ledig gewicht 790 - 925 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.235 - 1.386 kg
Cilinderinhoud 954 - 1.587 cm3
Vermogen 37 kW (50 pk) - 87 kW (120 pk)
Koppel 74 - 145 Nm
Topsnelheid 150 - 205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,7 - 19,2 sec
Tankinhoud 45 l
Verbruik 5,2 - 8,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 138 - 201 g/km

Varianten

Wereldwijd zijn er ruim 2,8 miljoen exemplaren van de Peugeot 106 verkocht. Heb je je zinnen gezet op een kleine 106, dan zit er waarschijnlijk altijd wel eentje bij die goed bij je past. De Peugeot 106 was en is alleen verkrijgbaar als driedeurs of vijfdeurs model, uitgevoerd met benzine- en dieselmotoren.

Klanten konden kiezen uit verschillende uitvoeringslijnen. Deze kwamen van de productielijn met guitige namen, zoals de instapversies Sketch of Accent. Pas vanaf de XN, XR, XT of Green kreeg de kleine 106 wat opties en functies om comfortabeler onderweg te zijn. Denk bijvoorbeeld aan stuurbekrachtiging, toerenteller of in de carrosseriekleur gespoten bumpers. De Roland Garros, vernoemd naar het beroemde tennistoernooi in Parijs, kreeg zelfs centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen, leren sportstoelen en een autoradio.

Peugeot heeft de 106 ook in sportieve of sportief ogende versies uitgebracht. Sportieve bumpers en sportstoelen vond je in zowel de lichtgewicht 1.1 Sport als de snellere 1.6 Sport en zelfs de GTI. Die laatste was optioneel verkrijgbaar met volwassen opties, zoals elektrische verwarmbare buitenspiegels, airco en een regensensor voor de ruitenwissers.

Prijzen

Eind jaren ’90, toen de populariteit van de Peugeot 106 een hoogtepunt kende, kon je al een nieuw exemplaar ophalen bij de Peugeot-dealer voor zo’n 9.000 euro. Kortom: een Peugeot 106 is altijd zeer schappelijk geprijsd geweest. De duurste Peugeot 106 is de GTI geweest, die voor 16.790 euro in de prijslijst stond.

De Peugeot 106 begint ondertussen flink op leeftijd te raken. Dat betekent dat occasions vrij zeldzaam aan het worden zijn. Oudere exemplaren met hoge kilometerstanden en aanzienlijke gebruikssporen staan voor een paar honderd euro te koop. Het advies is om altijd goed te kijken naar de kilometerstand, onderhoudshistorie en eventuele gebreken om nare verrassingen te voorkomen.

Exemplaren met een lagere kilometerstand, sluitende onderhoudshistorie en minimale gebruikssporen kosten hooguit 3 of 4 mille. Voor 4.000 tot 6.000 euro heb je een goed onderhouden sportieve versie; de snelle 106 GTI of Rallye, die langzaam tot moderne klassiekers uitgroeien, kunnen soms nog 10.000 euro kosten.

Design

Buitenkant

De Peugeot 106 is een echte hatchback met een duidelijk silhouet en praktische achterklep. Bij het ontwerp is aandacht besteed aan een goede luchtweerstand; vooral bij de tweede modelgeneratie zijn alle randen van de carrosserie duidelijk afgerond. De koplampen liggen gelijk met de radiateur en de motorkap, waardoor de compacte auto er als één geheel uitziet. Dit alles resulteert in goede overzichtelijkheid en maakt manoeuvreren en parkeren met de 106 nog gemakkelijker.

Het brede scala aan kleuren past ook bij het stijlvolle uiterlijk. Frivole kleuren zoals rood, geel, groen en blauw maken het frisse uiterlijk van de Peugeot 106 compleet. Subtieler zijn de metallic lakken die vaak (optioneel) beschikbaar waren, vooral in zilver, goud, blauw en bruin. De populaire Rallye-versies zijn makkelijk te herkennen aan hun witte, rode of blauwe lak in combinatie met witte stalen velgen.

Binnenkant

De Peugeot 106 is ontworpen als een betaalbare stadsauto. Dat merk je in het interieur: de instrumenten zijn vrij eenvoudig van opzet en uit goedkopere materialen gebouwd. Alle basismeters zijn aanwezig, al hebben niet alle 106jes een toerenteller. De stoelbekleding is robuust en ook de kunststoffen op het dashboard en de deurpanelen ogen duurzaam, al lijkt het geheel een beetje achterhaald naar moderne maatstaven. Het bedieningsconcept is eenvoudig en duidelijk.

De laatste exemplaren van de 106 waren iets rijker uitgerust en er waren meer opties beschikbaar. Daarbij kreeg je steeds vaker uitvoeringen met stuurbekrachtiging, in delen neerklapbare achterbank, elektrische ramen, airconditioning (optioneel) en centrale deurvergrendeling.

Veiligheid

Vandaag de dag lijkt de veiligheidsuitrusting van de Peugeot 106 wat karig. Toen hij op de markt verscheen, was de auto echter volledig bij de tijd. Naast kreukelzones hebben deze kleine Peugeots ook bestuurders- en passagiersairbags en soms zijairbags, al moesten die (zeker bij de goedkoopste uitrustingsniveaus) wel van de optielijst komen. Bovendien is het installeren van kinderzitjes kinderspel dankzij Isofix. Late modellen waren veiliger dankzij ABS.

Alternatieven

In de categorie van de kleinste stadsauto’s zijn er volop alternatieven leverbaar geweest. Wie niet automatisch viel voor de charmes van de Peugeot 106 kon ook bij andere fabrikanten terecht. Wat dacht je van de Renault Twingo, Fiat Seicento of Opel Agila? Voor stuurplezier was er de Ford Ka, de volwassen Volkswagen Lupo of Seat Arosa waren ook verkrijgbaar. Vergeet ook niet de Franse zustermodellen: de Citroen Saxo is technisch zeer verwant aan de Peugeot 106. Ook uit Zuid-Korea kwamen steeds meer compacte auto’s op de markt. Concurrentie was er in de vorm van de Hyundai Atos, Daewoo Matiz en Daihatsu Cuore. Al deze auto’s bieden betaalbare mobiliteit en bescheiden onderhoudskosten.

FAQ

Is de Peugeot 106 betrouwbaar?
Peugeot staat bekend als een fabrikant van auto’s met een prima betrouwbaarheid. De Peugeot 106 heeft echter enkele aandachtspunten die de betrouwbaarheid niet ten goede komen, zoals elektrische problemen. Over het algemeen is de Peugeot 106 een betrouwbare en goedkoop te onderhouden auto.
Wat kost een Peugeot 106?
De Peugeot 106 is zeer redelijk geprijsd. Oudere exemplaren met hoge kilometerstanden en aanzienlijke gebruikerssporen staan voor een paar honderd euro te koop. Exemplaren met een lagere kilometerstand, sluitende onderhoudshistorie en minimale gebruikssporen kosten hooguit 3 of 4 mille. De snelle 106 GTI of Rallye, die als moderne klassiekers worden gezien, kunnen soms nog 10.000 euro opbrengen.
Wat zijn de beste alternatieven voor een Peugeot 106?
De Renault Twingo, Fiat Seicento en Ford Ka waren destijds de belangrijkste uitdagers van de 106. Je kunt ook denken aan een Volkswagen Lupo of Seat Arosa.

Beoordelingen voor Peugeot 106

34 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer links