Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Peugeot 106

Sterke punten
  • handzaam en compact
  • goedkoop in onderhoud
  • tijdloos verfrissend ontwerp
Zwakke punten
  • Gebrekkige veiligheidsuitrusting
  • Deels slechte levering van reserveonderdelen
  • lage geluidsisolatie

Peugeot 106: Tijdloos chique compacte auto klassieker uit Frankrijk

De Peugeot 106, gebouwd tussen 1991 en 2003, was een groot succes voor de Franse fabrikant. Van de compacte auto werden bijna 2,8 miljoen exemplaren verkocht. Dankzij het tijdloos aantrekkelijke ontwerp en de beproefde grootschalige productietechnologie ziet de 106 er vandaag de dag nog steeds goed uit. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Brengt vandaag de dag nog steeds frisse en moderne accenten in het wegverkeer.
  • Biedt een vlot, soepel rijgedrag.
  • De inzittenden voorin hebben veel ruimte.
  • Zeer handig en gemakkelijk te besturen dankzij de kleine afmetingen.
  • Economische auto door lage vaste kosten en laag brandstofverbruik.

Data

Motor

De compacte drie- en vijfdeurs Peugeot 106 was verkrijgbaar met zowel benzine- als dieselmotoren. Alle motoren zijn uiterst robuust en onderhoudsarm gebleken. Bovendien heeft elke motor een laag brandstofverbruik, mede door de kleine cilinderinhoud. Bij tijden was de Peugeot 106 met dieselmotor, samen met zijn Citroën AX-zustermodel, zelfs de zuinigste personenauto die in Europa verkrijgbaar was.

Alle motoren zijn viercilinders. Kleine 1,0 en 1,1 liter benzinemotoren (50 tot 60 pk) dienden als instapmodellen. De 1,4-liter motor is merkbaar krachtiger en brengt 75 pk over op de weg. De topmotor is de 1,6 liter, die tussen 90 en 120 pk levert. De dieselmotoren met natuurlijke aanzuiging hebben een cilinderinhoud van 1,4 of 1,5 liter. Met hun zuinige prestaties van 50 tot 58 pk zijn ze zeer geschikt voor stadsverkeer.

De krachtoverbrenging gebeurt meestal via een handgeschakelde vier- of vijfversnellingsbak, maar op de krachtigere motoren is ook een automaat met drie versnellingen verkrijgbaar.

De Peugeot 106, die 12 jaar lang werd gebouwd, markeerde niet alleen de intrede van het Franse bedrijf in het assortiment compacte auto’s, maar was ook bedoeld om het succes van de iets grotere Peugeot 205 uit de klasse compacte auto’s te herhalen. De zuinige basismotoren met hun 1.0 en 1.1 liter cilinderinhoud zijn voldoende voor puur stads- of bestemmingsverkeer. Wie het op verre reizen echter rustig aan wil doen, kiest voor een 1.3 of 1.4 liter motor, of nog beter, de krachtige 1.6 liter.

Het chassis van de Peugeot 106 absorbeert hobbels vrij goed en lijkt met geen enkele motor overbelast. Wat wel negatief is op langere ritten, is het geluidsniveau in de auto.

Aan de andere kant is de Peugeot 106 ook vandaag nog een zuinige auto. Het verbruik ligt rond de zes liter per 100 kilometer voor de basismodellen op benzine, wat resulteert in een CO2-uitstoot van ongeveer 150 gram per kilometer. De dieselversies verbruiken zelfs maar zo’n 5,2 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt ongeveer 138 gram per kilometer.

Afmetingen

De buitenlengte van de Peugeot 106 is een geringe 3,68 meter, de breedte is 1,59 meter en de hoogte 1,38 meter. Handzamer kan bijna niet. Met deze afmetingen past de compacte auto gegarandeerd in elk parkeervak.

De relatief grote wielbasis van 2,39 meter voor deze voertuigklasse zorgt ook voor Goede ruimte voorin. Uiteraard is de bagageruimte enigszins beperkt tot 215 liter. Door de achterbank neer te klappen kan het volume echter worden vergroot tot 953 liter. Het beladen is eenvoudig dankzij de grote achterklep.

Gegevens en afmetingen Peugeot 106 Sketch 1.0 (vijfdeurs)
Bouwperiode 1996 – 2000
Lengte, breedte, hoogte 3,68 m x 1,59 m x 1,38 m
Wielbasis 2,39 m
Inhoud bagageruimte 215 - 953 l
Leeggewicht 790 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.235 kg
Cilinderinhoud 954 cm³
Koppel 74 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in s 19,2 s
Tankinhoud 45 l
Verbruik 6,2 l/100 km
CO2-uitstoot 148 g/km

Varianten

De Peugeot 106 was en is alleen verkrijgbaar als driedeurs of vijfdeurs model, maar klanten konden kiezen uit verschillende uitvoeringslijnen. Deze kwamen van de productielijn onder de namen “Sketch”, “Accent”, “XN”, “XR”, “Green”, “Roland Garros”, “XT” en “XRd”. Terwijl het basismodel “Sketch” bijvoorbeeld nogal karig was uitgerust, bevatte het uitrustingspakket “Roland Garros” al enkele aantrekkelijke voorzieningen. Deze omvatten centrale vergrendeling, elektrische ramen, sportstoelen, lederen bekleding en een audiosysteem.

Prijs

De laatste nieuwprijs van de Peugeot 106 lag rond de 9.525 euro voor het model met instapbenzinemotor en basisuitrusting. Afhankelijk van de motor en het uitrustingspakket steeg de prijs echter tot maar liefst 14.203 euro.

Op de tweedehandsmarkt zijn modellen van de Peugeot 106 vrij zeldzaam. Maar met een beetje geluk kunnen fans een echt koopje bemachtigen op de compacte auto’s. Sommige auto’s zijn al te vinden voor minder dan 1.000 euro. U moet echter altijd goed kijken naar de kilometerstand en eventuele gebreken om onaangename verrassingen te voorkomen.

Daarbovenop komt nog zo’n 232 euro voor de motorrijtuigenbelasting en 282 euro voor de verzekering.

Design

Buitenkant

De Peugeot 106 heeft een typische achterklep carrosserie. Bij het ontwerp is aandacht besteed aan een goede luchtweerstand; vooral bij de tweede modelgeneratie zijn alle randen van de carrosserie duidelijk afgerond. De koplampen liggen gelijk met de radiateur en de motorkap, waardoor de compacte auto er als één geheel uitziet. Dit alles resulteert in goede overzichtelijkheid en maakt manoeuvreren en parkeren met de 106 nog gemakkelijker.

Het brede scala aan kleuren past ook bij het stijlvolle uiterlijk. Extravagante kleuren zoals rood, geel, groen en blauw complementeren het uiterlijk van de Peugeot 106. Subtieler zijn de metallic lakken die vaak beschikbaar waren, vooral in zilver, goud, blauw en bruin.

Binnenkant

De Peugeot 106 is ontworpen als een betaalbare subcompact. Het interieur en de instrumenten zijn daarom vrij eenvoudig gehouden. Alle basismeters zijn aanwezig, de stoelbekleding is robuust. De kunststof op het dashboard en de deurpanelen is duurzaam, maar lijkt een beetje lomp met het ouder worden. Het bedieningsconcept is eenvoudig en duidelijk.

De laatste voertuigen waren goed uitgerust voor die tijd als S en T versies en ook als speciale modellen. Stuurbekrachtiging, cabineluchtfilter, verstelbaar stuur en bestuurdersstoel, elektrische ramen, airconditioning en centrale vergrendeling verbeterden de duurdere versies.

peugeot-106-seats peugeot-106-interieur

Veiligheid

Vandaag de dag lijkt de veiligheidsuitrusting van de Peugeot 106 wat karig. Ten tijde van zijn bouw was hij echter toonaangevend. Naast de ontworpen kreukelzones dragen ook de bestuurders- en passagiersairbags en de zijdelingse airbags, die tegen meerprijs verkrijgbaar waren in de voordeligste uitvoeringen, bij tot de veiligheid bij een ongeval. Bovendien vergemakkelijkt het Isofix-bevestigingssysteem de installatie van kinderzitjes. Plotselinge remmanoeuvres werken ook beter dankzij ABS.

Alternatieven

Er zijn veel alternatieven voor de Peugeot 106. Alleen al om veiligheidsredenen zou een moderner voertuig de voorkeur verdienen. Peugeot heeft hier ook voordelige aanbiedingen zoals de 108, 207 of zelfs de iets duurdere 208. Ook uit Frankrijk komt de populaire Renault Clio. Oudere compacte auto’s uit Korea zoals de Hyundai Atos bieden geavanceerde technologie voor een lage aankoopprijs. Maar een Ford Ka, Opel Corsa of VW Lupo behoren ook tot de klasse van de micro- of compacte auto’s en kunnen een voordelig en betrouwbaar alternatief zijn. Het zustermodel van de Citroën AX is een andere nauwe verwant.

FAQ

Alle dieselmotoren in de Peugeot 106 zijn uiterst zuinig. Van de benzinemotoren is de basisversie met 50 pk het zuinigst. Het model verbruikt ongeveer 6,2 l/100 km.

Ondanks zijn leeftijd is de Peugeot 106 een betrouwbare auto. De eenvoudige technologie draagt daartoe bij, de essentiële functies werken steeds probleemloos. Door de Franse nonchalante afwerking kunnen er af en toe kleine onderdelen loskomen, maar dit heeft nauwelijks negatieve invloed op de functionaliteit.

Een Peugeot-werkplaats is natuurlijk de beste plaats om met de Peugeot 106 naar toe te gaan, maar dit is relatief duur. De eenvoudige technologie kan echter ook door elke onafhankelijke werkplaats tegen lagere kosten worden onderhouden.

Vanwege zijn leeftijd is de Peugeot 106 puur een gebruikte auto. Hij is goedkoop om te kopen, maar ook niet bijzonder waardevol. De uitzondering zijn de sport- en rallyversies, die hun eigen fanbase hebben.

Beoordelingen voor Peugeot 106

34 Beoordelingen

4,3