Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-205-front

Peugeot 205

1 / 3
peugeot-205-front
peugeot-205-side
peugeot-205-back

Sterke punten

  • Tijdloos, charmant ontwerp
  • Simpele, betrouwbare techniek
  • Iconische GTI, begeerlijke cabriolet

Zwakke punten

  • Afwerking, kwaliteit interieurdelen
  • Pas op voor roestige exemplaren
  • Hoge vraagprijzen voor gewilde GTI

Peugeot 205 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 205, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 205: betaalbaar en tijdloos icoon

De Peugeot 205 was de redding voor het Franse automerk, dat in de jaren ’80 in zwaar weer verkeerde. De compacte hatchback bracht de broodnodige vernieuwing met zijn tijdloze design, praktische binnenruimte en bovengemiddelde rijplezier. De 205 werd zo’n succes dat hij van 1983 tot 1998 vrijwel ongewijzigd in productie is gebleven totdat de opvolgers 106 en 206 verschenen. In totaal zijn er meer dan 5 miljoen (!) 205’s geproduceerd. Vooral de iconische GTI-versies hebben intussen als moderne klassieker een heldenstatus gekregen. Lees meer

Interesse in een Peugeot 205

Peugeot 205 occasions
Peugeot 205 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Compacte en praktische stadsauto met geslaagd design en tijdloos imago.
  • Wendbaar, comfortabel en prettig stuurgedrag.
  • Zeer betaalbaar in aanschaf en onderhoud.
  • Behalve robuuste benzinemotoren ook sterke diesels leverbaar.
  • Ook verkrijgbaar als iconische GTI, sportieve Rallye of sierlijke cabriolet.

Technische gegevens

Motorisatie

De Peugeot 205 is in al zijn productiejaren geleverd met verschillende motoren, van robuuste en kwieke benzinemotoren tot sterke en zuinige diesels met veel trekkracht.

Peugeot heeft de 205 met betrouwbare benzinemotoren geleverd. Stuk voor stuk robuuste 1.0, 1.1, 1.4 en 1.6 viercilinders met vermogens tussen 33 en 66 kW (45 en 90 pk). De eerste versies waren voorzien van carburateurs, later werd injectie de standaard. De 55 kW (75 pk) sterke en betrouwbare 1.4 vormt misschien wel het beste compromis tussen vlotte prestaties en bescheiden brandstofverbruik.

De Franse autofabrikant blonk in deze periode uit als maker van simpele, maar oerdegelijke dieselmotoren. Een ongeblazen 1.8 levert 44 kW (60 pk); de sterkere turbodiesel met 57 kW (78 pk) maakt van de lichtgewicht 205 zelfs een redelijk rappe auto. Deze motoren stammen uit de tijd dat er nog geen roetfilters verplicht waren.

Een groot deel van zijn populariteit kreeg de 205 dankzij de sportieve GTI-versies. Dat begon in 1984 met de 1.6 GTI met 77 kW (104 pk). In 1987 kwam er een sterkere 1,9-liter GTI met 96 kW (131 pk), maar vanwege een milieusparende katalysator ging in 1989 het vermogen terug naar 90 kW (122 pk). Ook sportief was de lichtgewicht 205 Rallye, een spartaans uitgevoerd en speels scheurijzer met een 1,3-liter viercilinder die 76 kW (103 pk) leverde.

Zeer zeldzaam en daardoor tegenwoordig onbetaalbaar voor gewone stervelingen: de 205 Turbo 16. Dit is een bijzonder homologatiemodel, waarvan 200 exemplaren zijn gemaakt. Peugeot bouwde hem om te mogen deelnemen aan de beroemde Parijs-Dakar-rally en de beruchte Groep B van het wereldkampioenschap rally. De achterin geplaatste viercilinder 1,8-liter turbomotor – in de rallywagen goed voor 450 pk (!) – levert in deze legale straatversie 147 kW (200 pk) en 255 Nm trekkracht, maar gelukkig heeft dit rallymonster vierwielaandrijving.

Afmetingen

Overduidelijk is dat deze compacte stadsauto niet uitblinkt als ruimtewonder. Toch zal het je verbazen hoeveel spullen er in deze handzame Peugeot 205 passen. Voor een ritje naar de supermarkt of weekendje weg voldoet deze stadsauto prima: hij beschikt over een kofferbak met ruim 200 liter aan bagageruimte. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat een bruikbare laadruimte van ruim 1.200 liter.

De stijlvolle cabriolet brengt je plezierige kilometers zonder dakje. Daarbij schiet hij niet eens tekort als het aankomt op praktisch ruimteaanbod. Zowel voor de inzittenden aan boord als qua bagageruimte is hij goed vergelijkbaar met de hatchback.

Wie meer ruimte wenst, kan zoeken naar een compacte bestelauto op basis van de Peugeot 205. Die is dan vaak voorzien van een dieselmotor, grijs kenteken, een verhoogde opbouw voor extra laadruimte en de aanduiding Terberg, XA Multi of 205F (voor Fourgonette). Deze versies waren overigens niet alleen in Frankrijk populair als bestelauto.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Peugeot 205
Marktintroductie 1983
Lengte x breedte x hoogte 3,7 x 1,6 x 1,4 m
Wielbasis 2,4 m
Inhoud bagageruimte 216 l
Ledig gewicht 740 - 865 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.140 - 1.325 kg
Cilinderinhoud 1.124 - 1.997 cm3
Vermogen 33 kW (45 pk) - 96 kW (130 pk)
Koppel 68 - 161 Nm
Topsnelheid 134 - 208 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,4 - 15,8 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 4,8 - 7,8 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

In vijftien jaar tijd zijn wereldwijd ruim 5,3 miljoen exemplaren gebouwd van de Peugeot 205. Ongeveer 140.000 stuks daarvan zijn op Nederlands kenteken gezet. De meeste verkochte 205jes zijn de driedeurs of vijfdeurs****hatchback, maar er is ook een cabriolet (een ontwerp van de beroemde autodesigner Pininfarina).

Klanten konden kiezen uit benzinemotoren of een diesel. Die waren gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met standaard vier en later vijf versnellingen. Een viertraps automaat was als optie verkrijgbaar.

Peugeot hanteert meerdere uitrustingsniveaus, beginnend bij instapniveau XE of GE. Standaard is de XN nogal spartaans uitgevoerd; zelfs de ruitenwisser achter, afsluitbare tankdop, rechter buitenspiegel en hoofdsteunen vóór zijn niet standaard.

Iets meer luxe zijn uitvoeringen als de XL/GL, XR/GR en XRD/GRD. Een 205 wordt al een stuk fraaier met metallic lak, een glazen schuifdak en lichtmetalen velgen (alleen standaard op de sportieve uitvoeringen). Op sommige types krijg je ook elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling en een autoradio. De stelregel is: hoe later het exemplaar, des te groter de kans op enige voorzieningen en luxe aan boord. In de laatste modeljaren komen de rijk uitgeruste Forever en Génération als slotstuk van de 205-productie.

Door de jaren heen zijn er talloze bijzondere edities en memorabele – al dan niet tijdelijke –uitvoeringen op de markt gekomen. Zo is er de chique Roland Garros-versie, verwijzend naar het beroemde tennistoernooi in Parijs, met halfleren bekleding, toerenteller en andere sportieve accenten. Andere speciale uitvoeringen zijn de Junior, Look, Lacoste, Accent, Colorline of de sportieve XS en GT.

Op basis van de GTI is er de luxere Gentry-versie, met houten accenten op het dashboard, 4-traps automaat en verwarmbare buitenspiegels. Ook produceerde Peugeot de GTI Griffe, herkenbaar aan de gifgroene kleur Laser Green of Vert Fluorite en antraciet gespoten lichtmetalen velgen.

Prijzen

De Peugeot 205 begint zeldzaam te worden. Toch is dit altijd een redelijk geprijsde auto geweest. De stijgende populariteit van een goed bewaarde Peugeot 205 zie je terug in hun waarde als moderne klassieker of als investeringsobject. In Nederland betaal je zo’n 1.200 euro voor een schadevrij en rijdend exemplaar met geldige APK. Voor een GTI moet je minstens 12.000 euro ophoesten, de Rallye kan zelfs nog iets duurder uitvallen.

Voor goedkoop autorijden is de Peugeot 205 nog altijd een interessant aanbod. De techniek is redelijk robuust en simpel, waardoor dit een ideale auto is voor de beginnende thuisklusser. Dat maakt de Peugeot 205 nog altijd een zeer betaalbare en gewilde occasion.

Design

Buitenkant

De Peugeot 205 is volgens velen hét toonbeeld van een geslaagd ontwerp voor een compacte Franse stadsauto. De populariteit van de 205 is mede te danken aan zijn sympathieke, aantrekkelijke uitstraling. Dat Peugeot besloot om met het lijnenspel voor de 205 niet te conservatief te werk te gaan. Ondertussen kunnen we gerust stellen dat dit ontwerp de tijd goed heeft doorstaan. Ongeacht je leeftijd, inkomen, maatschappelijke status of achtergrond: in een Peugeot 205 kun je nog altijd gezien worden.

Exemplaren uit de eerste bouwjaren kun je makkelijk herkennen aan de oranje knipperlichten. In de jaren ’90 kreeg het model bij een facelift grijze doorzichtige kapjes voor de richtingaanwijzers, passend bij de andere Peugeots van die generatie. Snellere GTI-versies herken je aan lichtmetalen ‘pepermolen’-velgen, maar ook aan bumpers en stootstrips met een rode bies. Verder verdween het typerende ‘wasbordje’ tussen de achterlichten; elke 205 had voortaan een gladde achterklep.

Binnenkant

De Peugeot 205 heeft een redelijk eenvoudig en overzichtelijk interieur. De aanwezige functies zijn makkelijk te vinden en te bedienen. In de loop der jaren kreeg het dashboard steeds meer moderne draaiknoppen en extra opbergruimtes. Een tweespaaks stuurwiel was standaard op de meeste modellen, inclusief de 1.6 GTI, later kwam er een driespaaks stuurwiel. Een toerenteller was enkel aanwezig op de sportieve modellen.

Voor een compacte stadsauto is het ruimteaanbod zeer acceptabel, voornamelijk voorin. Peugeot heeft de 205 voorzien van comfortabele stoelen. Zelfs langere bestuurders kunnen een prettige zitpositie vinden. Typisch voor deze tijd was de ietwat hoge zitpositie. Peugeots uit deze periode staan ook bekend om wat rammeltjes en kraakjes in het interieur. Er is zogezegd plaats voor vijf personen aan boord, maar de middelste passagier achterin zit letterlijk tussen twee zitplaatsen in.

Veiligheid

De Peugeot 205 is ontworpen en gebouwd in een periode dat er nog geen standaard botsproeven werden gehouden. Deze auto ontbeert de moderne veiligheidsvoorzieningen die we tegenwoordig normaal vinden. Behalve de snelle GTI-versies zijn alle 205-exemplaren uitgerust met schijfremmen vóór en trommelremmen achter. Niet verwonderlijk voor een betaalbare stadsauto uit die tijd, maar tegenwoordig weten we wel beter.

Verder meldt Peugeot dat de kleine 205 is voorzien van kreukelzones en een rembekrachtiger. Er zijn geen voorzieningen zoals ABS of airbags, die kwamen pas in zicht bij zijn opvolger: de Peugeot 206.

Alternatieven

In zijn tijd nam de Peugeot 205 het op tegen concurrenten zoals de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Opel Corsaen de Citroën AX. Als GTI ging de 205 de strijd aan met de Volkswagen Golf GTI, de Fiat Uno Turbo en de Renault 5 Turbo.

FAQ

Is de Peugeot 205 betrouwbaar?
Peugeot staat bekend als een fabrikant van auto’s met een prima betrouwbaarheid. De Peugeot 205 heeft redelijk robuuste en simpele techniek, waardoor reparaties nooit ingewikkeld of duur zijn om uit te (laten) voeren. Over het algemeen staat de Peugeot 205 bekend als een betrouwbare en goedkoop te onderhouden auto.
Wat kost een Peugeot 205?
De Peugeot 205 is zeer redelijk geprijsd. Voor iets meer dan 1.000 euro kun je al eigenaar worden van een Peugeot 205, maar dan moet je wel genoegen nemen met een hoge kilometerstand en zichtbare gebruikssporen. Frisse, jonge en goed onderhouden exemplaren van de hatchback staan tussen 2.000 en 3.000 euro te koop. De gewilde GTI begint bij ongeveer 10.000 euro.
Zijn er nog genoeg onderdelen voor een Peugeot 205?
Er zijn in totaal ruim 5 miljoen exemplaren gebouwd van de Peugeot 205. Qua vooraad aan onderdelen zit je normaal gesproken wel goed. Nieuwe onderdelen worden schaars, maar het aanbod aan gebruikte onderdelen is verrassend goed. Er zijn ook diverse specialisten te vinden die aan onderdelen kunnen komen.
Wat zijn de beste alternatieven voor een Peugeot 205?
De Renault Clio en Citroën AX zijn wellicht de belangrijkste uitdagers van de Peugeot 205. Je kunt ook denken aan de Volkswagen Polo of Opel Corsa.

Beoordelingen voor Peugeot 205

6 Beoordelingen

4,1

Meer informatie

Meer links