Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-323-front

Mazda 323

1 / 3
mazda-323-front
mazda-323-side
mazda-323-back

Sterke punten

  • Betrouwbare en robuuste motoren
  • Goede dagelijkse bruikbaarheid
  • Zuinige en efficiënte motoren

Zwakke punten

  • Reserveonderdelen soms zeer duur
  • Bouwkwaliteit soms zeer eenvoudig
  • Pragmatisch maar niet erg luxueus

Mazda 323 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda 323, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 200,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda 323: klassieke compacte auto uit Japan in zes generaties

De Mazda 323 is een Japanse compacte auto en voorganger van de Mazda 3, die vandaag nog steeds wordt gebouwd. De auto werd gebouwd van 1979 tot 2003 en overtuigde veel weggebruikers. Tot op de dag van vandaag worden de betrouwbare technologie en de pragmatische uitrusting ook in occasions gewaardeerd. Lees meer

Interesse in een Mazda 323

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Mazda 323 kan terugblikken op een lange geschiedenis en veel ervaring.
  • De geïnstalleerde motoren worden beschouwd als bijzonder betrouwbaar en duurzaam.
  • Verschillende prestatieniveaus maken ook vandaag nog een individuele keuze mogelijk.
  • De nieuwere generaties bieden veel comfort en talrijke details.
  • De goede manoeuvreerbaarheid zorgt voor een hoge geschiktheid voor dagelijks gebruik.

Gegevens

Motoren

Door de generaties en jaren heen zijn er natuurlijk veel verschillende motoropties beschikbaar geweest voor de Mazda 323. Dit geldt ook voor de laatste generatie, die van 2001 tot 2003 werd gebouwd en nu nog vaak op de weg te zien is. De auto heeft verschillende diesel- en benzinemotoren die goede rijprestaties met een laag brandstofverbruik beloven. Welke motoren uiteindelijk beschikbaar waren, hing echter onder meer af van de keuze van de carrosseriestijl. Zo werd de Mazda 323 ook aangeboden als vijfdeurs model.

De klassieke compacte auto werd geleverd met een 1,3 liter benzinemotor met 75 pk als instapmodel. Zelfs met deze motor bood de auto goede prestaties, met een topsnelheid van 162 km/u en een acceleratietijd naar 100 km/u van 15,3 seconden.

Klanten kunnen echter ook kiezen voor aanzienlijk krachtigere versies van de Mazda 323, bijvoorbeeld met een 130 pk benzinemotor. Het voordeel hier is niet alleen 171 Nm koppel, maar ook een optionele automatische transmissie.

Verschillende dieselmotoren waren ook beschikbaar voor de Mazda 323. Het gaat om varianten met 54 of 71 pk, waarbij de krachtigste variant uitsluitend wordt aangeboden in de Sedan of het hatchbackmodel. Met een koppel tot 230 Nm is de compacte auto echter al aanzienlijk krachtiger. Trouwens, voorwielaandrijving is inbegrepen in alle modellen. Bovendien zijn de dieselmodellen alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.

Afmetingen

Niet alleen de keuze van de motoren varieerde aanzienlijk bij de verschillende voertuigvarianten, hetzelfde geldt voor de afmetingen. Als estate is het voertuig natuurlijk aanzienlijk groter, tot 4,4 meter lang. De breedte is 1,7 meter en de hoogte 1,4 meter; er zijn hier geen verschillen. De Mazda 323 is als driedeurs hatchback of coupé echter bijzonder wendbaar en perfect geschikt voor stadsverkeer: een lengte van net geen 4 meter moet het zoeken naar een geschikte parkeerplaats een stuk eenvoudiger maken.

De bagageruimte biedt goede voorwaarden voor dagelijks gebruik van de auto, bijvoorbeeld bij het boodschappen doen. Tot 416 liter laadvolume is beschikbaar achter de stoelen op de tweede rij. Het laadvermogen is 555 kilogram en zou dus voldoende capaciteit moeten bieden voor groter vervoer. De Mazda 323 is ook verkrijgbaar met een optionele trekhaak, waarmee de transporteerbaarheid van de auto nog kan worden vergroot. Afhankelijk van de uitvoering van het voertuig varieert het maximale trekvermogen aanzienlijk. Voor de benzinemotor, bijvoorbeeld, is de limiet al bereikt bij 900 kilogram. De Mazda 323 met dieselmotor kan echter zonder problemen tot 1,4 ton trekken.

Gegevens en afmetingen Mazda 323 Sedan 1.6
Productie 2001 - 2002
lengte, breedte, hoogte 4,4 m x 1,7 m x 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 416 l
Ledig gewicht 1.070 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.625 kg
Cilinderinhoud 1.598 cc
Koppel 145 Nm
Topsnelheid 177 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 11,9 s
Tankinhoud 55 l
Verbruik 7,5 l
CO2-uitstoot 179 g/km

Varianten

Met zijn verschillende varianten was de Mazda 323 in staat om gemakkelijk aan verschillende consumentenbehoeften te voldoen. Zo biedt het model niet alleen de klassieke carrosseriestijl als compacte auto, maar kon ook een estate met een grotere achterkant en meer binnenruimte worden aangeschaft. Daarnaast is er keuze uit een coupé en een stationwagon.

Maar ook de verschillende uitrustingslijnen waren waarschijnlijk van groot belang voor de klanten. In de modellen vanaf 2001 waren dit de uitvoeringen Comfort, Exclusive, Touring en Sportive. In eerdere generaties waren de LT, LX, GLX, LS, GLS, GTX en Millionaire versies beschikbaar.

Stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling waren standaard op de Mazda 323, en handbediende airconditioning was beschikbaar tegen meerprijs. In het hogere Touring-uitrustingsniveau waren beide standaard aan boord, en het model had ook een audiosysteem.

Prijs

De Mazda 323 kon al vroeg overtuigen met een zeer goede prijs-prestatieverhouding. Tot 2003 kostte de auto ongeveer 15.000 euro voor het instapmodel. Voor de hogere uitrustingslijnen werden prijzen tot 21.300 euro gevraagd.

Natuurlijk is de Mazda 323 niet meer als nieuwe auto te koop, maar het model geniet grote populariteit als occasion auto. Bovenal maken de robuuste technologie en de redelijke prijzen de auto tot een kleine insidertip. Goed onderhouden varianten met lage kilometerstand kosten tot 5.000 euro, en een goede uitrusting is altijd inbegrepen.

Design

Exterieur

Aan de buitenkant oogt de Mazda 323 heel eenvoudig, maar tegelijk elegant. Dit geldt althans voor de laatste en zesde generatie. Met rondingen op de juiste plaatsen, grote achterlichten en grote koplampen aan de voorkant is de auto op het eerste gezicht een lust voor het oog. Overigens blijkt de 323 bijzonder betrouwbaar te zijn, want Mazda lijkt goed werk te hebben geleverd met de roestbescherming.

Interieur

Het interieur van de Mazda 323 is ook bijzonder eenvoudig en relaxed. Dit biedt voordelen in het dagelijks leven: zo is de bediening van alle functies bijzonder eenvoudig en vereist geen uitgebreide training. Het comfortniveau is ook perfect aanvaardbaar, onder meer dankzij de comfortabele zetels, en de goede hoeveelheid ruimte overtuigt eveneens. Met de hogere uitrustingslijnen bracht de Mazda 323 ook als compacte auto en als stationwagen alle kenmerken en eigenschappen mee die direct van belang zijn voor comfortabele ritten. Klanten kunnen zich verheugen op airconditioning, een radio en centrale vergrendeling.

mazda-323-interior

Veiligheid

De lijn van weinig verrassingen maar solide kwaliteit zet zich voort als we kijken naar de veiligheid van de auto. In de Touring-uitvoering biedt de Mazda 323 de basisuitrusting, bijvoorbeeld een ABS en krachtige remmen, die in principe een veilige rit in het dagelijkse leven mogelijk maken. Bovendien zijn een remassistent en diverse airbags aan boord.

Van de Mazda 323 is noch een EuroNCAP-test, noch een ANWB-testrapport beschikbaar.

FAQ

Hoe betrouwbaar is de Mazda 323 als occasion?

Betrouwbaarheid is een van de grote troeven van de Mazda 323. Zelfs hoge kilometerstanden vormen meestal geen probleem voor de motoren en de techniek wordt als robuust beschouwd.

Welke auto is de opvolger van de Mazda 323?

In 2003 brak een nieuw tijdperk aan met de Mazda 3, die meer comfort en een herzien design biedt. Tot op de dag van vandaag is het model een integraal onderdeel van het gamma van de Japanse autofabrikant.

Alternatieven

De nieuwe Mazda 3 is natuurlijk het perfecte alternatief voor de Mazda 323. De auto kwam in 2003 bij de dealers en kan zelfs vandaag nog als nieuwe auto worden gekocht. De compacte auto is technisch up to date en biedt tegelijkertijd meer uitrusting en meer comfort. Gebruikte, oudere modellen kosten rond de 4.000 euro als het om een model in zeer goede staat gaat.

Beoordelingen voor Mazda 323

65 Beoordelingen

4,3