Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-3-front

Mazda 3

1 / 3
mazda-3-front
mazda-3-side
mazda-3-back

Sterke punten

  • Bijzondere vormgeving
  • Hoogwaardig interieur
  • Weggedrag

Zwakke punten

  • Sommige motoren met weinig pit
  • Uitzicht rondom
  • Hoeveelheid bergruimte

Mazda 3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda 3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda 3: riante uitrusting voor scherpe prijzen

In 2019 verschijnt de vierde generatie van de Mazda 3. Hij is er als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. Kenmerkend is het carrosseriedesign volgens Mazda’s Kodo-designtaal. De Skyactiv X-motoren zijn bijzonder. De uitrusting van de Mazda 3 is riant terwijl de auto scherp geprijsd is. Lees verder

Interesse in een Mazda 3

Mazda 3 occasions
Mazda 3 nieuwe auto's
Mazda 3 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Innovatieve SkyActiv-X-motor levert de prestaties van een benzinemotor, maar met het lage verbruik van een diesel.
  • Onderscheidende vormgeving, met een kenmerkend profiel en een scherpe voorzijde
  • Fraai afgewerkt interieur met hoogwaardige materialen, uitstekende geluidsisolatie en riante uitrusting.
  • Scherp geprijsd

Technische gegevens

Motorisatie

De Mazda 3 van de vierde generatie is er met 2,0-liter Skyactiv benzinemotoren en een 1,8-liter dieselmotor. De diesel heeft een vermogen van 85 kW (116 pk), maar is al sinds 2020 uit het gamma geschrapt.

De tweeliter Skyactiv G-benzinemotor is er in vermogensvarianten met 90 en 110 kW (122 en 150 pk). Vanaf 2021 is deze motor mild-hybride en de krachtigste versie is pas sinds 2023 op de markt. Beide versies hebben 213 Nm trekkracht en doordat Mazda blijft inzetten op motoren zonder turbo laat de acceleratie wat te wensen over: 0-100 km/u in 9,1-10,8 seconden. Het gecombineerde verbruik ligt tussen de 5,3 en 6,2 l/100 km, met een CO2-emissie van 120-141 g/km (WLTP).

Bijzonder is de e-Skyactiv X-motor. Ook dit is een mild-hybride tweeliter benzinemotor, maar de ontsteking van het benzine-luchtmengsel vindt niet door een vonk plaats, maar door hoge compressie van het brandstofmengsel, net als in een dieselmotor. Er zijn wel bougies in de motor gemonteerd, maar die komen alleen in actie om de motor te starten en bij maximale belasting. Daardoor is de motor in principe wat zuiniger en krachtiger. De 2.0 e-Skyactiv X-motor in de Mazda 3 levert een vermogen van 137 kW (186 pk) en een trekkracht van 240 Nm. Hij accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u in 8,0-8,5 seconden en verbruikt gemiddeld 5,1-6,0 l/100 km met een CO2-emissie van 118-136 g/km (WLTP).

Alle motoren zijn standaard voorzien van een prettige, handmatig te bedienen zesversnellingsbak en zijn optioneel te combineren met een zestrapsautomaat, behalve de Sedan met de Skyactiv G 122-motor.

Afmetingen

De Mazda 3 is er als hatchback en sedan. Beide carrosserievarianten zijn exact even groot. De lengte is 4,46 meter, de breedte 1,795 meter (met spiegels 2,028 meter) en de hoogte 1,44 meter. De wielbasis is voor beide varianten ook gelijk, 2,725 meter, net als de draaicirkel: 11,38 meter. De bagageruimte bedraagt 334-1.138 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mazda 3 (hatchback en sedan)
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,460 x 2,028 x 1,440 m
Wielbasis 2,725 m
Inhoud bagageruimte 334 – 1.138 l
Ledig gewicht 1.283 – 1.419 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.875 – 1.963 kg
Cilinderinhoud 1.998 cm3
Vermogen 90 – 137 kW (122 – 186 pk)
Koppel 213 – 240 Nm
Topsnelheid 197 – 216 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,0 – 10,8 sec
Tankinhoud 51 l
Verbruik 5,1 – 6,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 118 – 141 g/km

Varianten

De Mazda 3 is er als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. Tot in 2021 waren de uitvoeringen boven de naamloze basisversie eenvoudigweg Comfort en Luxury en tegenwoordig zijn dat de Prime-Line als basisversie en Exclusive-Line als uitvoering daarboven. De Homura is de sportieve variant van de hatchback.

De Mazda 3 is standaard al behoorlijk rijk uitgerust. De Prime-Line is bijvoorbeeld voorzien van lichtmetalen 16-inch wielen, LED-verlichting, elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, airco, een lange lijst veiligheidssystemen en een multimediasysteem met 10,25-inch display, DAB+ digitale radio, Bluetooth, zes speakers, geïntegreerd navigatiesysteem en smartphone-integratie. De Exclusive-Line staat bovendien op 18-inch wielen en heeft onder meer automatische climate control, stoelverwarming, keyless entry en multimedia met acht speakers. Deze versie is te combineren met diverse optiepakketten. De Homura-versie van de hatchback oogt sportiever door zwarte accenten.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Mazda 3 beginnen net onder de 30.000 euro. Het aanbod occasions van de Mazda 3 is niet overweldigend groot en begint bij prijzen rond de 18.000 euro voor exemplaren uit 2019, maar reken eerder op occasionprijzen van boven de 20.000 euro.

Design

Buitenkant

Mazda heeft de Mazda 3 ontworpen volgens de Kodo-designtaal. Het model van de hatchback is gebaseerd op dat van de Kai Concept, een studiemodel dat Mazda in 2017 presenteert. De sedan is weliswaar in alle opzichten even groot, maar behalve de neus is het een compleet ander model – maar in dezelfde designtaal. De vormgeving is bijzonder, maar niet opvallend en zoals met alles: je moet ervan houden.

Binnenkant

We hebben het al meerdere keren geschreven: de Mazda is voorzien van een rijke uitrusting, met hoogwaardige materialen in het interieur. Het op de bestuurder gerichte dashboard is opgebouwd uit een combinatie van analoge en digitale elementen en een head-updisplay die informatie in het blikveld van de bestuurder projecteert. De achterpassagiers hebben weliswaar voldoende ruimte, maar toch minder dan in concurrerende modellen. Bovendien is de vormgeving van de Mazda 3 zodanig dat de ruiten zo klein zijn dat het achterin wat benauwend aanvoelt.

Veiligheid

De Mazda 3 scoort in 2019 vijf sterren in de Euro NCAP-veiligheids- en crashtests. De inzittenden – zowel volwassenen als kinderen – zijn uitstekend beschermd (scores van 98 en 87 procent!) en ook de bescherming van voetgangers en fietsers is goed voor elkaar (score 81 procent). Op het gebied van aanwezige veiligheidssystemen scoort de Mazda 3 73 procent.

Alternatieven

In eerste instantie denk je bij alternatieven aan modellen als de Opel Astra en misschien de neefjes Hyundai i30 en Kia Ceed. Maar Mazda beweegt zich richting premium in de automarkt en komt dan ook in het vaarwater van de BMW 1-serie, de Audi A3 en de Mercedes-Benz A-klasse.

FAQ

Wat houdt Skyactive in?
Mazda gebruikt de benaming Skyactiv G voor modellen met een zuinige benzinemotor. Anders dan andere merken gelooft Mazda niet in kleinere motoren met een turbo, maar in het verlagen van de inwendige frictie van motoren met een grotere cilinderinhoud. Ook het uitlaattraject is aangepast. Met Skyactiv X duidt Mazda zijn motoren aan waarin door de extreem hoge compressie het benzine-luchtmengsel tot ontbranding komt – zoals in een dieselmotor – in plaats van door een vonk van een bougie. De bougies in de motor werken alleen om de motor te starten en bij maximale belasting van de motor. Daardoor is een Skyactiv X-motor niet alleen nog wat zuiniger maar ook krachtiger.
Is de Mazda 3 e-Skyactive X zuinig?
Volgens de cijfers van Mazda verbruikt de Mazda 3 e-Skyactive X 2.0 186 gemiddeld 5,1-6,0 l/100 km (WLTP). De Mazda 3 e-Skyactiv G 122 en 150 verbruikt 5,3 – 6 2 l/100 km (eveneens volgens WLTP). Dat betekent in theorie dat de eerste inderdaad iets zuiniger is, maar hij is tegelijk ook sterker. In de praktijk zul je de WLTP-cijfers niet snel evenaren, maar op papier verbruikt de Mazda 3 e-Skyactiv X 2.0 186 dus tussen de 1 liter benzine op 16,67 en 19,61 kilometer. Best zuinig.
Zijn Skyactiv-motoren goede motoren?
De Skyactiv-motoren hebben hun betrouwbaarheid wel bewezen. Maar heel soms kan lage oliedruk aanleiding zijn om de oliepomp te laten vervangen. Bij hoge uitzondering kan ook roet in de motor zijn opgehoopt, waardoor de motor minder vermogen levert en onregelmatig loopt.
Hoe betrouwbaar is de Mazda 3?
Mazda’s zijn sowieso betrouwbare auto’s. En van de Mazda 3 zijn geen belangrijke specifieke betrouwbaarheidsproblemen bekend. Van oudsher is de Mazda 3 een van de betrouwbaarste auto’s.

Beoordelingen voor Mazda 3

100 Beoordelingen

4,5