Mazda 3 te koop: tweedehands en nieuw

Mazda 3

Mazda 3

De snelst verkopende auto van 2013

De Mazda 3 (ook wel Mazda3) is een compact voertuig geproduceerd door de Japanse bouwer Mazda. De eerste generatie (BK) wordt gepresenteerd in 2003, voor het modeljaar 2004. Het is de vervanger van de Mazda Familia/323/Protegé en in Japan heet hij Mazda Axela. Die naam is een samentrekking van "accelerate" (versnellen) en "excellence" (excellentie). De prestatievariant heet in Europa Mazda 3 MPS. In de USA wordt dat Mazdaspeed 3 en in Japan Mazdaspeed Axela. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Mazda 3

De tweede generatie (BL) wordt gelanceerd vanaf 2008, voor het modeljaar 2009. De presentatie gebeurt op de Auto Show van Los Angeles (voor de sedan) en op de Auto Show van Bologna (voor de hatchback). Tijdens deze generatie wordt de nieuwe SkyActive technologie gelanceerd. Hiertoe behoren een rigidere carrosserie, nieuwe motoren met directe injectie en nieuwe transmissies met 6 snelheden.

De derde generatie valt uiteen in twee types, BM en BN. Het eerste type wordt geproduceerd tussen 2013 en 2016, het tweede vanaf 2017. In januari 2014 is de Mazda 3 de snelst verkopende auto ter wereld. Er zijn dan in het totaal al 4 miljoen exemplaren verkocht.

Techniek van de 3 Mazda

De eerste generatie Mazda 3 wordt gelanceerd in Japan (als Axela), vanaf oktober 2003. De eerste kritieken bejubelen met name zijn prestaties, handelbaarheid, stijl en interieur. De auto laat een luxueuze indruk, maar blijft toch betaalbaar, waardoor de prijs/kwaliteitsverhouding in het oog springt. De aanvankelijk mindere veiligheidsprestatie (4 Euro NCAP sterren) wordt nog tijdens deze generatie rechtgezet door het standaard opnemen van 6 airbags.

Het voertuig is voorts gebaseerd op het globale C1 platform van Ford. Dat wordt ook gebruikt voor de Europese Ford Focus en de Volvo S40. Vooraf gaat de MX-Sportif conceptauto. Het design is in handen van Hideki Suzuki en vangt aan in 1999, in de Mazda centra te California (USA), Frankfurt (Duitsland) en Hiroshima (Japan). Tegen 2001 komt hier het ontwerp van Hasip Girgin als favoriet uit de bus.

De voorophanging van de 3 maakt gebruik van MacPherson veren, de achterophanging is een Ford E-link met 4 links per wiel. Er zijn remschijven op alle wielen. ABS en elektronische remkracht distributie zijn hierbij standaard. Wiel- en bandengroottes verschillen al naargelang het model. Basismodellen hebben 15” wielen, hogere modellen kunnen optioneel maximaal van 17” wielen voorzien worden. Het voertuig wordt ook regelmatig ingezet als politievoertuig, bijvoorbeeld in Macau. Hiervoor worden speciale varianten ontwikkeld.

De nieuwe generatie Mazda 3

Voor het modeljaar 2006 krijgt de Mazda 3 een eerste facelift. De 2.0 motor krijgt nu onder andere variabele kleptiming. Dit resulteert in een krachttoename tot 150 pk (112 kW). De automatische transmissie van de 3S 2.3 krijgt nu 5 in plaats van 4 snelheden. De grotere 2.3 motor wordt PZEV gecertificeerd (Partial Zero Emissions Vehicle, USA). Ondertussen wordt het kleurenpallet gesimplificeerd. De kanariegele en lavaoranje kleuren verdwijnen.

In 2007 volgt een milde, cosmetische facelift met minimale wijzigingen aan het exterieur, het interieur en de mechanieken. Bij basismodellen krijgt de zwarte gril nu bijvoorbeeld dezelfde kleur als de carrosserie. En in 2008 wordt een nieuwe uitrusting toegevoegd, de Sport GX. Deze 3 heeft een 2.0 litermotor. In vergelijking met de GX sedan heeft de GX hatchback onder andere mistlampen. Tot de opties van de Sport GX behoren airconditioning, 15” velgen en een achterspoiler.

Voor de tweede generatie Mazda 3 blijft de C1 architectuur behouden. Het is een samenwerking tussen Ford, Mazda en Volvo. Deze 3 is wel iets breder, langer en lichter dan zijn voorganger. De 2.3 motor wordt vervangen door een 2.5 met een kracht van 124 kW. Verder wordt een aantal nieuwe motoren aangeboden, waaronder een 2.2 turbodiesel. Een model uit 2010 met 2.5 motor en een manuele transmissie met 6 snelheden versnelt van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden.

De derde generatie Mazda 3 wordt voorgesteld in Australië op 26 juni 2014. Hij wordt nu gebouwd op het nieuwe SkyActive chassis. Het is daarbij het derde Mazda voertuig om gebruik te maken van de nieuwe Mazda design taal, KODO, Soul of Motion (Ziel van Beweging). In dat opzicht komt hij na de Mazda CX-5 en de Mazda 6. In Europa worden nu 3 Skyactive-G benzinemotoren aangeboden: een 1.51 en 2 2.01 litermotoren (met verschillende afstellingen). Dieselmotor is de 2.21 Skyactive-D. Welke modellen en motoropties beschikbaar zijn, hangt af van de markt.

Mazda 3 modellen

In Europa heeft de Mazda 3 2 basismodellen, een coupé met 4 deuren en een hatchback met 5 deuren (in een hatchback bevinden zitruimten en kofferbak zich in hetzelfde bouwvolume). Dit laatste model wordt in Canada, USA en Japan in de markt gezet als Mazda 3 Sport. Europese modellen hebben 4 benzinevarianten en 2 diesels. Tot de benzinevarianten behoren: de G100 van 1496 cc (74 kW en 99 pk), de G120 van 1998 cc (88 kW en 120 pk), de G120 AT van 1998 cc (88 kW en 120 pk) en de G165 van 1998 cc (121 kW en 163 pk). Dieselvarianten zijn de CD150 I4 van 2191 cc (110 kW en 150 pk) en de CD150 AT I4 van 2191 cc (110 kW en 150 pk). Naast deze basismodellen is er ook nog een prestatievariant, die als topmodel van de reeks kan worden gezien. In Europa heet dit model Mazda 3 MPS.

Tot slot is er ook nog een hybride versie, de SkyActive Hybride. Deze 3 heeft een SkyActive-G 2.0 benzinemotor met een 14:1 compressie en een elektrische drive. Het voertuig wordt voorgesteld op de Motor Show van Tokyo, in 2013.

Beoordelingen voor Mazda 3

100 Beoordelingen

4,5