te koop: tweedehands en nieuw

Subaru Impreza: Japanse Auto van het Jaar 2016

De Subaru Impreza (ook WRX en WRX STI) is een compact familievoertuig. De auto wordt gebouwd door het Japanse Subaru sinds 1992, wanneer hij de Subaru Leone vervangt. Diens EA motoren worden zo meteen ook vervangen door de nieuwe EJ serie. Er zijn ondertussen 5 generaties Impreza: GM/GC/GF (1992-2000), GD/GG (200007), GE/GV/GH/GR (200714) en GJ/GP (201116). De vijfde generatie (GK/GT) vangt aan vanaf 2016. De Impreza is een voorname concurrent van de Mitsubishi Lancer (en Lancer Evolution).

Bij zijn introductie in 2016 wint de vijfde generatie van dit voertuig de prijs voor Japanse Auto van het Jaar. Het is nog maar de tweede Subaru ooit om deze prijs te winnen. De eerste winnaar is de Subaru Legacy B4 (2003).

De Subaru Impreza technisch bekeken De eerste Subaru Impreza wordt aangekondigd op 22 oktober 1992. De lancering gebeurt in Japan, in november van hetzelfde jaar. De auto wordt aangeboden met voorwielaandrijving (FWD) of vierwielaandrijving (AWD). Er is een sedan met 4 deuren en een station wagon met 5 deuren (Impreza Touring). De constructie gebruikt een verkorte versie van de vloer uit de Subaru Legacy. Eind 1995 wordt er in Japan ook nog een coupé met 2 deuren geïntroduceerd.

Aanvankelijk rijden deze Impreza’s met een 1.6, 1.8 of 2.0 benzinemotor. De Subaru traditie van boxermotoren wordt daarbij verdergezet. Door het installeren van motor en transmissie op dezelfde lijn wordt het zwaartekrachtscentrum van het voertuig verlaagd en de mogelijkheid tot omrollen geminimaliseerd. Ook weet zo’n boxermotor op zich al goed om te springen met vibraties.

De nieuwe generatie Subaru Impreza De vijfde generatie Subaru Impreza debuteert op de Internationale Auto Show van New York. Dat gebeurt in maart 2016, voor het modeljaar 2017. Deze generatie is de eerste auto gebouwd op het nieuwe Subaru Global Platform, dat ondertussen alle nieuwe Subaru modellen bedient. Het platform heeft een verhoogde rigiditeit en is tussen 70 en 100% rigider dan de voorgaande generatie Impreza. Het zwaartekrachtscentrum ligt hier ook nog 5 mm lager. Daarbij is 95% van alle onderdelen volledig nieuw (in vergelijking met de vorige generatie). De ophanging is verbeterd en biedt meer comfort. Het Active Torque Vectoring systeem zorgt tegelijk voor meer rijdynamiek. De auto is breder en langer dan zijn voorganger en hij heeft een langere wielbasis. Deze bijkomende ruimte wordt vooral gebruikt om bestuurder en passagiers meer beenplaats te geven. De Impreza cabine behoort zo tot de top van zijn klasse.

Standaard wordt verder nog de Subaru EyeSight suite aangeboden, een pakket met veiligheidsfuncties. Er is ook een nieuw infotainment systeem dat zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt. (In de USA en Australië is dit systeem standaard voor alle modellen.) Het is de eerste Impreza waarin de bestuurder een krachtstoel kan krijgen (in de Limited) en de eerste Japanse auto ooit om standaard een airbag voor voetgangersbescherming te voorzien.

Subaru Impreza modellen en prijsklassen De vijfde generatie Subaru Impreza verschijnt als sedan met 4 deuren (GK) of als hatchback met 5 deuren (GT). De dubbele aanbieding van 4 en 5 deuren bestaat als sinds 1992. Tussen 1995 en 2001 wordt er ook een Impreza coupé aangeboden. De vijfdeur is dan nog een station wagon in plaats van een hatchback. Impreza standaardmodellen maken gebruik van een boxermotor met 4 cilinders en een capaciteit tussen 1.5 en 2.5 liter. In de prestatievarianten, Impreza WRX en Impreza WRX STI, worden deze motoren geüpgraded via een turbolader. Vanaf de derde generatie worden deze versies in sommige markten merken op zich. Zij heten dan Subaru WRX en Subaru WRX STI (zonder Impreza).

Verder wordt in de eerste 3 Amerikaanse generaties van de Impreza ook nog een 4x4 pakket aangeboden, de Impreza Outback Sport. Vanaf de vierde generatie wordt dit pakket XV genoemd (en Crosstrek in de USA). Het wordt vanaf dan internationaal verkocht.

Tot slot biedt de Impreza al sinds zijn ontstaan 2 layouts aan, een met voorwielaandrijving en een met vierwielaandrijving. Vanaf het einde van de jaren 1990 beperken sommige markten hun verkoop echter tot de modellen met vierwielaandrijving. Hierdoor verkrijgt de Impreza op die markten een unieke positie, aangezien de compacte klasse alleen concurrenten met voorwielaandrijving bevat. (In thuisland Japan worden wel beide layouts aangeboden.) Er zijn daarbij 3 motormodellen, allemaal benzines. Het zijn de 1.6 H4, de 2.0 DAVCS H4 van 152 pk en 113 kW, en de 2.0 DAVCS H4 turbo van 268 pk en 200 kW. De transmissie is manueel en heeft 5 of 6 snelheden. Er is optioneel ook een automatische CVT.