Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-pathfinder-front

Nissan Pathfinder

1 / 3
nissan-pathfinder-front
nissan-pathfinder-side
nissan-pathfinder-back

Sterke punten

  • Ruwe bolster, blanke pit
  • Zeer capabel in het terrein
  • Eleganter dan de Patrol
  • Zeer ruim en praktisch

Zwakke punten

  • Te groot voor in de stad
  • Niet in zijn modernste vorm leverbaar in NL
  • Hoge onderhoudskosten
  • Dorstig

Nissan Pathfinder : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Pathfinder, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Pathfinder: tomeloos werkpaard

Met de Patrol behoort Nissan tot een select clubje automerken met een legendarische terreinauto in het gamma. Ondertussen heeft dat model een geleidelijke transformatie ondergaan: van Spartaanse 4x4 naar luxe SUV. De Pathfinder, die 30 jaar later op de markt kwam, heeft dezelfde weg afgelegd als de Patrol, is evenzo capabel in het terrein, maar heeft eigenlijk nooit uit de schaduw van zijn grote broer kunnen stappen. Lees meer.

Interesse in een Nissan Pathfinder

Nissan Pathfinder occasions
Nissan Pathfinder nieuwe auto's
Nissan Pathfinder dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer capabele terreinauto
  • Krachtige motoren met veel reserve
  • Vorstelijk voorkomen en rijgedrag
  • Tomeloos werkpaard met enorm trekvermogen

Technische gegevens

Motorisatie

De Nissan Pathfinder werd in 1985 gelanceerd, maar was pas vanaf 2000 leverbaar in Nederland. De decennia daarvoor achtte Nissan ons kikkerlandje niet omvangrijk genoeg voor een tweede terreinauto in zijn leveringsprogramma. De Patrol kon die klus aanvankelijk prima in zijn eentje klaren, was de Japanse gedachte. Totdat het nieuwe millennium aanbrak. Net als zijn grote broer was de Pathfinder vooral beschikbaar met dieselmotor. Sterker, de twee ‘benzines’ die ooit in de prijslijsten stonden trof je daar slechts kortstondig aan. Een jaartje, langer niet. De benzinemotor verdween zelfs volledig uit de keuzemogelijkheden vanaf de derde generatie. Althans, in Nederland. Het was ook meteen de laatste generatie die de Europese markt aandeed. En ook al verschenen er daarna nog een vierde en vijfde generatie, de voor Nederland laatste Nissan Pathfinder blijft populair onder de specifieke doelgroep.

De meeste Pathfinders op Nederlands kenteken rijden rond met een 2.5 liter dieselmotor. Deze 190 pk en 450 Nm sterke aandrijflijn was de instapmotor en speciaal gebouwd voor de Europese markt. De Pathfinder behaalt ermee een topsnelheid van 175 km/u en zou in combinatie met de 6-versnellingsbak genoegen nemen met slechts 8,7 liter diesel per 100 kilometer. Best keurig voor zo’n mastodont.

Vanaf 2010 was er ook een 3.0 liter zescilinder-dieselmotor beschikbaar met 231 pk en een rijkelijk koppel van 550 Nm. Een beresterk blok dus, maar ook dorstiger en eigenlijk nauwelijks vlotter vanwege de zwaarlijvigheid van minstens 2,2 ton. Niet dat de 2.5-versie met 2.000 kilogram een vedergewicht was overigens, maar toch. Bovendien beschikte ook de ‘zwakste’ diesel over een hoog trekvermogen van 3.000 kilogram.

Wie per se een Pathfinder met benzinemotor wilde, kon enkel zijn slag slaan tussen de zomers van 2005 en 2006. Alleen toen pronkte een 4.0 liter V6-benzine met 269 pk en 385 Nm in de prijslijsten. De dynamische prestaties waren met een sprint van 8,9 seconden naar de 100 km/u en een top van 190 km/u vergelijkbaar met die van de diesels, met dit verschil dat je vaker aan de pomp stond. Een gemiddeld verbruik van 1 op 6 à 7 was eerder regel dan uitzondering, tegen rond 1 op 12 voor de diesels.

Niet alleen de motoren, ook vele andere technologieën zorgen ervoor dat de Pathfinder erg geschikt is voor lastig begaanbaar terrein. Zo is de Nissan Pathfinder uitgerust met variabele vierwielaandrijving, ESP en een met draaischakelaar vergrendelbare achterwielaandrijving en inschakelbare voorwielaandrijving.

Afmetingen

Een van de redenen waarom de Nissan Pathfinder niet meer in Europa wordt aangeboden, is de enorme carrosserie. Die is gewoon niet ontworpen voor de stad en de smallere Europese wegen in het algemeen. In zijn derde generatie is de Pathfinder een kloeke 4,81 meter lang en 1,85 meter breed. Ook de hoogte is aan de maat met 1,78 meter, om nog maar te zwijgen over het minimale leeggewicht van ruimschoots twee ton. Met een draaicirkel van meer dan twaalf meter is soepeltjes manoeuvreren een hele uitdaging.

De afmetingen en het enorme gewicht hebben ook voordelen. De Nissan Pathfinder is een echt werkpaard met veel binnenruimte. Zo is er bijvoorbeeld minstens 515 liter laadvolume beschikbaar achter de enorme achterklep. Ook kan deze mastodont perfect dienstdoen als trekkend voertuig. Met een maximaal trekvermogen van 3.000 kilogram zijn zelfs grote aanhangers en caravans kinderspel voor de Pathfinder.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de laatste generatie Nissan Pathfinder in Nederland:

Nissan Pathfinder

Nissan Pathfinder
Marktintroductie 2005-2014
Lengte x breedte x hoogte 4,81 x 1,85 x 1,87 m
Wielbasis 2,85 m
Inhoud bagageruimte 515 l
Ledig gewicht 2.060-2.170 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.880-2.980 kg
Cilinderinhoud 2.488-3.954 cm3
Vermogen 145 kW (190 pk)-198 kW (269 pk)
Koppel 450-550 Nm
Topsnelheid 185-200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,9-11,0 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 8,7-13,5 l/100km
CO2-uitstoot 228-327 g/km

Varianten

Wie kiest voor de Nissan Pathfinder, kan in eerste instantie kiezen uit drie uitvoeringen: XE, SE en LE. Dan klinken Comfort, Elegance en Premium, de oorspronkelijke benamingen tot 2007, toch een stuk aantrekkelijker en prestigieuzer. Het comfort en de luxe van de Pathfinder is over het algemeen zeer goed. Zo beschikt het model over een in hoogte verstelbaar stuurwiel, airco met twee zones, een praktische achteruitkijkcamera, licht- en regensensor en een navigatiesysteem. Vooral bij de duurdere uitvoeringen overtuigt de Nissan Pathfinder met een aangenaam comfortniveau met onder meer lederen bekleding en het Easy Entry-systeem. Tot slot, afhankelijk de persoonlijke voorkeur is de Pathfinder ook nog verkrijgbaar als vijf- of zevenzitter.

Prijzen

Het is niet langer mogelijk om een nieuwe Nissan Pathfinder te bestellen, waardoor geïnteresseerden zich nu moeten richten op de occasionmarkt. Daar variëren de prijzen tussen de 8.000 en 20.000 euro. Heel groot is het aanbod overigens niet in Nederland, zeg maar gerust summier. Voor meer keuze adviseren we ook buiten onze landsgrenzen te zoeken.

Design

Buitenkant

De Nissan Pathfinder heeft een stoer, robuust en bemeten voorkomen. Door zijn enorme omvang en offroad-looks valt hij meteen op. Stoere, functionele treeplanken aan de zijkanten, die een gemakkelijke instap mogelijk maken, doen de rest. Eigenlijk alles is grotesk aan de Pathfinder. Zo ook de koplampen, wielkasten, banden, het glaswerk rondom en de bodemvrijheid. Alles om maximaal uit de voeten te kunnen in ruig terrein.

Binnenkant

Het interieur is zeer degelijk en modern voor een offroader. Met maximaal zeven zitplaatsen is er ruimte voor de hele familie. Grote ramen aan alle kanten zorgen voor goed zicht op het overige verkeer. Niet zelden van bovenaf, want in de Pathfinder is het bovengemiddeld hoog zitten. Ook over het comfort geen beklag. Lange ritten zijn goed te doen door de comfortabele stoelen en de uitgebreide uitrusting. Of het nu gaat om een navigatiesysteem, verwarmbare stoelen of de automatische klimaatregeling met meerdere zones; de uitrusting laat vrijwel niets te wensen over.

Veiligheid

De verhoogde zitpositie draagt in grote mate bij aan de veiligheid, omdat veel obstakels op deze manier snel kunnen worden herkend. Ook de talrijke technologieën en andere gemakken verhogen het veiligheidsniveau. Neem bijvoorbeeld het camerasysteem, waarop de omgeving rondom de auto in de gaten gehouden kan worden. ABS en ESP zijn standaard, net als ISOFIX. De Pathfinder is ook uitgerust met mistlampen en een automatisch dimmende binnenspiegel. De talrijke airbags ronden het totaalpakket af. De Euro NCAP-crashtestscore van vier van de vijf sterren is navenant goed.

Alternatieven

Met de Patrol en Pathfinder heeft Nissan twee van de ’s werelds betere terreinauto’s in huis. Andere illustere terreinauto’s, tegenwoordig veelal luxe SUV’s met uitstekende terreincapaciteiten, van dit kaliber zijn de Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender en Mercedes-Benz G-klasse

FAQ

Hoeveel gewicht mag de Nissan Pathfinder trekken?
De Nissan Pathfinder heeft een trekvermogen van maximaal 3.000 kilogram, welke motorisering je ook kiest. Ideaal dus voor mensen die regelmatig op pad gaan met een uit de kluiten gewassen caravan of paardentrailer.
Is de Nissan Pathfinder nog leverbaar in Nederland?
Nee. In 2014 verdween de Pathfinder uit de Nederlandse prijslijsten, toen met een vanafprijs van 58.000. De vraag is altijd gering geweest. Tel hierbij de steeds verder stijgende prijzen vanwege de geldende emissienormen (de 3.0 dCi V6 kostte op het laatste 108.000 euro) en het valt te begrijpen dat Nissan Nederland de handdoek in de ring gooide.
Hoeveel generaties telt de Pathfinder?
De verkrijgbaarheid in Nederland stopte na de derde generatie. Elders ter wereld gaat de Pathfinder onverminderd verder. Momenteel bevindt ’ie zich in de vijfde generatie, al is dat model veel meer een luxe SUV dan een spartaanse terreinauto (hetzij wel degelijk met goede offroadkwaliteiten).
Hoe zwaar is een Nissan Pathfinder?
De Pathfinder behoort met een leeggewicht van minstens twee ton tot de zwaardere auto’s (met verbrandingsmotor) verkrijgbaar. Iets om rekening mee te houden als je niet al te veel wegenbelasting verschuldigd wilt zijn.

Beoordelingen voor Nissan Pathfinder

18 Beoordelingen

4,5