Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chevrolet-blazer-front

Chevrolet Blazer

1 / 3
chevrolet-blazer-front
chevrolet-blazer-back
chevrolet-blazer-side

Sterke punten

  • Stoere, robuuste uitstraling
  • Goede offroad-capaciteiten
  • Praktisch en ruim interieur

Zwakke punten

  • Beperkt aanbod moderne exemplaren
  • Interieurafwerking vroege modellen
  • Sommige types relatief hoog verbruik

Chevrolet Blazer : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Blazer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Chevrolet Blazer: een SUV met een lange historie

Sinds 1969 levert Chevrolet verschillende SUV-modellen met de naam Blazer. Van compacte tot fullsize modellen en van echte offroaders tot meer op weggebruik gerichte modellen. Sinds 2023 is er zelfs een volledig elektrische Chevrolet Blazer. Lees meer

Interesse in een Chevrolet Blazer

Chevrolet Blazer occasions
Chevrolet Blazer dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De meeste Blazer-modellen hebben een stoere en robuuste uitstraling …

  • … en bijbehorende uitstekende offroad-capaciteiten

  • Vrijwel alle Blazer-modellen hebben ook een ruim en praktisch interieur

  • In het recente verleden verschenen ook Blazer-modellen met een zuinige of zelfs volledig elektrische aandrijflijn

Technische gegevens

Motorisatie

De oudste Chevrolet Blazer-modellen zijn de K5 Blazer-modellen, verspreid over drie generaties geleverd van 1969 tot en met 1994. Deze modellen hadden grote motoren: een 4.1- en 4.8-liter zes-in-lijn en 5.0- tot 6.6-liter V8 motoren. Daarnaast was er ook de kleinere S-10 Blazer (later Chevrolet Blazer), over twee generaties geleverd van 1983 tot 2005 met 2.0- tot 2.5-liter viercilindermotoren en 2.8- en 4.3-liter V6. Al deze motoren zijn benzinemotoren, met uitzondering van een 2.2-liter viercilinder diesel voor de eerste generatie S-10 Blazer. Afhankelijk van motorkeuze en uitvoering was voor al deze Blazer-modellen achterwielaandrijving standaard, met vierwielaandrijving als optie. De transmissie was handgeschakeld met vier of vijf versnellingen of een vier- of vijtrapsautomaat.

Later is de naam Chevrolet Blazer ook gebruikt voor moderne SUV-modellen, die zijn bedoeld voor gebruik op asfalt. De Chevrolet Blazer vanaf 2019 heeft afhankelijk van de markt een 2.0-liter viercilinder, een 2.5-liter viercilinder en/of een 3,6-liter V6. Dit zijn allemaal benzinemotoren, gekoppeld aan een negentrapsautomaat en met voor- of vierwielaandrijving. Sinds 2023 is er parallel hieraan ook de Chevrolet Blazer EV, een groter model met zoals de naam al aangeeft een volledig elektrische aandrijflijn.

Afmetingen

De afmetingen verschillen sterk per modelgeneratie van de Chevrolet Blazer. De oorspronkelijke K5 Blazer was ruim 4,5 meter lang, bijna twee meter breed en afhankelijk van de uitvoering 1,8 tot 2,0 meter hoog. De latere Chevrolet S-10 Blazer was ongeveer even lang (of tot 4,7 m lang bij de tweede modelgeneratie als vijfdeurs) en een kleine 1,7 meter breed en hoog. De Chevrolet Blazer vanaf 2019 is ongeveer 4,9 meter lang, 1,9 meter breed en 1,7 meter hoog. Tot slot is de Chevrolet Blazer EV vanaf 2023 bijna 4,9 meter lang, bijna 2,0 meter breed en ruim 1,6 meter hoog.

De belangrijkste specificaties op een rij

Chevrolet Blazer
Marktintroductie 1995 (introductie Nederland)
Lengte x breedte x hoogte 4,64 x 1,81 x 1,60 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte 1.057 l
Ledig gewicht 1.950 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.404 kg
Cilinderinhoud cm3
Vermogen 142 kW (193 pk)
Koppel 339 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,1 sec
Tankinhoud 68 l
Verbruik 13,6 l/100 km
CO₂-uitstoot Niet geregistreerd

Varianten

In de basis zijn er verschillende Chevrolet Blazer-modellen. Van 1969 tot en met 1994 leverde Chevrolet de K5 Blazer, een driedeurs SUV-versie op basis van de C/K-serie pick-up modellen. In de vorm van de Tahoe en Suburban was de K5 Blazer er ook als vijfdeurs en verlengde vijfdeursuitvoering. Parallel hieraan leverde Chevrolet van 1983 tot en met 2005 ook de Chevrolet S-10 Blazer, een drie- of vijfdeurs SUV-versie op basis van de S-10 pick-up. Sinds 2019 wordt de naam Chevrolet Blazer opnieuw gebruikt voor een relatief compact SUV-model, dat zijn offroad-eigenschappen vrijwel volledig heeft verloren. Sinds 2023 zijn er opnieuw twee Blazer-modellen, want sindsdien is er naast de reguliere Blazer ook de Blazer EV, een SUV met volledig elektrische aandrijflijn.

De ‘oude’ Chevrolet Blazer-modellen kenden ook nog tal van varianten. Zo waren de K5 Blazer en S-10 Blazer er ook als GMC Jimmy. Die naam hoorde eerst bij de K5 Blazer en vanaf 1991 bij de kleinere S-10 Blazer. De GMC-versie van de laatste K5 Blazer heet GMC Yukon. De tweede generatie Chevrolet S-10 Blazer is ook nog geleverd onder de namen Chevrolet TrailBlazer, GMC Envoy en zelfs Opel Blazer. Ook zijn er nog talrijke in licentie gebouwde varianten, vooral bedoeld voor Zuid-Amerika en/of Azië.

Prijzen

Alleen de tweede generatie Chevrolet S-10 Blazer is van 1995 tot en met 2001 officieel in Nederland geleverd, als Chevrolet Blazer en alleen in vijfdeursuitvoering. De auto had destijds een vanafprijs van omgerekend rond de 40.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Het aanbod Chevrolet Blazer occasions is beperkt en bestaat voornamelijk uit deze Chevrolet Blazer uit de jaren negentig en uit exemplaren van de K5 Blazer. De compacte Chevrolet Blazer is zeer betaalbaar te noemen, met prijzen die variëren van zo’n 500 tot 8.000 euro. Destijds kwam de Chevrolet K5 Blazer in relatief grote aantallen via grijze import naar ons land, waardoor dat aanbod in verhouding vrij breed is. Reken op prijzen vanaf 5.000 euro voor een exemplaar met enig opknapwerk tot zo’n 20.000 euro voor een in topconditie. Voor de overige Chevrolet Blazer-modellen is het aanbod in Nederland te beperkt om een goede prijsindicatie te kunnen geven.

Design

Buitenkant

Het design van de Chevrolet Blazer-modellen verschilt sterk per model. De K5 Blazer-modellen waren groot en vierkant, met vaak grote offroad-wielen. De Chevrolet S-10 Blazer-modellen van de eerste generatie zijn hiervan een soort verkleinde versie. Bij de tweede generatie S-10 Blazer in de jaren negentig deden juist nadrukkelijk ronde vormen hun intrede, maar voor de rest bleef het concept hetzelfde. De moderne Chevrolet Blazer uit 2019 is een moderne relatief compacte SUV met een vrij doorsnee vormgeving, terwijl de Chevrolet Blazer EV vanaf 2023 juist opvalt met een relatief lage en brede uitstraling met puntige lichtunits en grote luchtuitstroomopeningen in het voorspatbord.

Binnenkant

Qua interieur zijn de verschillende Chevrolet Blazer-modellen vrij gemiddeld voor hun tijd. Bij de modellen uit de jaren zeventig en tachtig domineren vierkante vormen, in de jaren negentig ronde en bij de modernste modellen spelen beeldschermen een grotere rol. De Chevrolet Blazer EV heeft zelfs een opvallend groot beeldscherm en een volledig digitaal instrumentarium. De K5 Blazer-modellen waren voor een offroad-model uit die tijd best luxe, bij de andere Chevrolet Blazer-modellen is het luxeniveau vrij gemiddeld voor een middenklasse auto uit de betreffende periode.

Veiligheid

De Chevrolet K5 Blazer en Chevrolet S-10 Blazer zijn nooit getest op hun veiligheid, want dat speelde in die tijd nog niet zo’n grote rol als nu. De Chevrolet Blazer vanaf 2019 is getest door het IIHS, een soort Amerikaanse Euro NCAP. Het IIHS beoordeelde de Blazer op vrijwel alle testonderdelen met de score Good, waarbij alleen de lichtopbrengst van de koplampen (naar moderne maatstaven) wat minder goed scoort. De Chevrolet Blazer EV is op moment van schrijven nog niet getest, maar wel voorzien van geavanceerde systemen die kunnen ingrijpen om een ongeval te voorkomen.

Alternatieven

De inmiddels klassieke Chevrolet Blazer-modellen concurreren met andere bekende offroad-modellen, zoals de toenmalige Jeep Wrangler, Nissan Patrol, Toyota 4Runner en bepaalde modellen Toyota Land Cruiser. De moderne Chevrolet Blazer modellen richten zich meer op reguliere SUV-modellen, zoals de Ford Edge, Honda CR-V en Nissan Rogue/X-Trail.

FAQ

Wat kost een Chevrolet Blazer in Nederland?
Het aanbod van Chevrolet Blazer-modellen in Nederland is beperkt. De Chevrolet K5 Blazer en Chevrolet S-10 Blazer komen het meest voor. Voor de K5 Blazer moet je rekenen op zo’n 5.000 tot 20.000 euro, voor de S-10 Blazer op 500 tot 8.000 euro.
Is er nog een Chevrolet Blazer?
Ja, Chevrolet maakt nog altijd Blazer-modellen. Die zijn wel heel anders dan de oorspronkelijke Chevrolet Blazer-modellen. Ze zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor offroaden. Op dit moment levert Chevrolet de Chevrolet Blazer (2019-heden) en Chevrolet Blazer EV (2023-heden).
Is de Chevrolet Blazer betrouwbaar?
De oudere Chevrolet Blazer-modellen hebben zich bewezen als zeer betrouwbare modellen. Zeker van de Chevrolet K5 Blazer zijn in verhouding tot de productieaantallen opvallend veel exemplaren overgebleven. De modernere Chevrolet Blazer-modellen zijn vrij recent geïntroduceerd, waardoor nog weinig over de betrouwbaarheid gezegd kan worden.