Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-patrol-front

Nissan Patrol

1 / 3
nissan-patrol-front
nissan-patrol-side
nissan-patrol-back

Sterke punten

  • Begrip onder de terreinauto’s
  • Fantastische offroad-kwaliteiten
  • Laatste generatie is ook super-de-luxe
  • Oersterk en degelijk

Zwakke punten

  • Logge mastodont, met name op smalle wegen
  • Gedateerd interieur
  • Wollig rijgedrag
  • Lust best een slok (met name met V8)

Nissan Patrol : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Patrol, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Patrol: onbetwiste alleskunner (in het terrein)

De Nissan Patrol is wat de Land Cruiser is voor Toyota en de Defender voor Land Rover: een levende legende onder de terreinauto’s. De Patrol draait al sinds de jaren 50 mee, toen nog onder de vlag van Datsun, de voormalige merknaam van Nissan. Lees meer.

Interesse in een Nissan Patrol

Nissan Patrol occasions
Nissan Patrol nieuwe auto's
Nissan Patrol dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Begrip onder de terreinauto’s
  • Grandioze offroad-kwaliteiten
  • Oersterk en degelijk

Technische gegevens

Motorisatie

Vandaag de dag is de legendarische en onbetwiste offroader van Nissan nog steeds zeer populair in met name het Midden-Oosten en Australië. Daar waar hij het beste tot zijn recht komt (en de brandstofprijzen een stuk zachter zijn). De Europese showrooms heeft de Nissan Patrol al enige tijd geleden vaarwel gezwaaid. De Datsun/Nissan Patrol begon zijn carrière als antwoord op de fameuze Willys Jeep. De Japanners staken dat geenszins onder stoelen of banken door de oer-Patrol als twee druppels water te laten lijken op dat Amerikaanse 4x4-icoon. Later kreeg de Patrol een meer eigen design en karakter, al bleef het model visueel onmiskenbaar een Spartaanse terreinauto.

Tot op de dag van vandaag, iets dat je ook terugziet in het motorengamma door de jaren heen. Onder de kap vond je vooral zes cilinders tellende benzine- en dieselmotoren, stuk voor stuk met een groot (en dorstig) slagvolume. Een motorinhoud van 3,0 liter en meer waren eerder regel dan uitzondering bij de Patrol. Later schakelde Nissan bij de diesels over naar viercilinders voorzien van turbotechnologie, maar bij de benzineversies deed het Japanse merk er zowaar nog een schep bij bovenop. Zo beschikt de nieuwste Patrol – voorzien van monsterlijke V8 – over een motorinhoud van maar liefst 5,6 liter. Dat zijn slagvolumes die we in het Europese autolandschap niet meer gewend zijn. Sterker, dergelijk grootverbruikers wordt het liefst buiten de Europese deur gehouden, Nederland voorop. Zodoende dat de Nissan Patrol al sinds 2010 niet meer officieel leverbaar is in ons land.

Voor zover bekend was de laatste in Nederland geleverde Nissan Patrol enkel met dieselmotor leverbaar. Deze 3.0 Di Turbo heeft een vermogen van 118 kW (160 pk) en 360 Nm aan koppel – een vermogen waarvoor een moderne viercilinder tegenwoordig de neus ophaalt. Vlot is de Nissan Patrol dan ook nooit geweest (wat wil je met een leeggewicht van 2,3 ton en de aerodynamica van een appartementencomplex). Meer dan een topsnelheid van 160 km/u zit er niet in. De acceleratie naar 100 km/u duurt zelfs ruimschoots 15 seconden. Maar goed dat haastige spoed zelden goed is in (ruig) terrein.

Afmetingen

De vijfde generatie Nissan Patrol (2004 - 2010) is de laatste die in ons land werd gevoerd. Het model was in twee carrosserievarianten verkrijgbaar: als ‘korte’ 3-deurs en verlengde 5-deurs. Hoewel niet zo groot als de nieuwste, zesde generatie, mocht ook de een na laatste generatie Patrol er zeker zijn qua formaat. Helemaal als vijfdeurs. De afmetingen daarvan zijn maar liefst 5,1 bij 1,84 bij 1,86 meter. Lengte, breedte, hoogte welteverstaan. De afstand tussen de wielassen bedraagt bijna drie meter, wat de Nissan Patrol (5-deurs) een imposant voorkomen geeft. Afgaande op zijn omvang zou je verwachten dat er binnenin zeeën van leefruimte beschikbaar is, maar dat valt best een beetje tegen, mede vanwege de corpulente, maar ó zo geriefelijke comfortstoelen.

De 3-deurs Patrol is weliswaar compacter van formaat, maar al met al ook nog best aan de maat met een lengte van 4,49 meter, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,84 en 1,84 meter. Door de identieke breedte en hoogte is de korte Patrol extra hoekig van stuk, waardoor zijn Spartaanse terreinwaardigheid nog beter uit de verf komt. En de bagageruimte? Die bedraagt 668 liter voor de vijfdeurs Patrol en 308 liter in het geval van de driedeurs versie.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens:

Nissan Patrol (5-deurs)
Marktintroductie 2004
Lengte x breedte x hoogte 5,1 x 1,84 x 1,86 m
Wielbasis 2,97 m
Inhoud bagageruimte 668 l
Ledig gewicht 2.305-2.355 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.000-3.100 kg
Cilinderinhoud 2.953 cm3
Vermogen 118 kW (160 pk)
Koppel 380 Nm
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,2-16,3 sec
Tankinhoud 95 l
Verbruik 10,8 l/100km
CO2-uitstoot 288 g/km

Varianten

Zoals in een vorige alinea al uit de doeken gedaan, was de Nissan Patrol verkrijgbaar als driedeurs en vijfdeurs. De vijfdeurs-uitvoering kon besteld worden met 7 zitplaatsen, maar ondanks de riante buitenafmetingen hield de zitruimte op de derde zitrij niet over. Voor (kleine) kinderen zijn de twee laatste stoelen prima. De verschillende uitvoeringen luisteren naar de naam Comfort Plus, Luxury, SE, Elegance en LE. Klinkende benamingen die pretenderen dat het er super-de-luxe aan toegaat binnenin de Patrol, maar daar moet je niet te veel van verwachten. De ‘luxe’ die de Patrol tentoonstelt komt vooral tot uiting zodra je de wildernis gaat verkennen. Pas vanaf de nieuwste, zesde generatie gooide Nissan de Patrol over een compleet andere boeg; met een design en afwerking- en uitrustingsniveau dat in lijn ligt met dat van een moderne SUV.

Prijzen

Nieuw was de Nissan Patrol altijd een prijzig (terrein)beest. De laatst bekende nieuwprijs voor de driedeurs uitvoering was ruim 47.000 euro. De vijfdeurs Patrol kostte in de staart van zijn Nederlandse carrière zelfs meer dan 70.000 euro. Gelukkig biedt de occassionmarkt soelaas als je op zoek bent naar een Nissan Patrol. Het aanbod is niet bijster ruim, maar vanaf 5.000 euro valt er al een exemplaar te vinden. Prijzen lopen op tot zo’n 18.000 euro.

Design

Buitenkant

Laat een kind een auto tekenen en je krijgt als het ware het design van de Nissan Patrol. Hoekig, ietwat uit proportie en visueel uiterst eenvoudig. Het lijnenspel van Nissans legendarische offroader is welhaast in beton gegoten. Er is geen verrekijker nodig om hem van afstand te herkennen. Eigenlijk precies zoals een terreinwagenliefhebber het graag heeft.

Binnenkant

Een interieur dat zonder pardon gereinigd kan worden met een hogedrukreiniger en waarbij je de bedieningsknoppen zelfs met winter- en werkhandschoenen aan moeiteloos kunt gebruiken. Dat is wat je mag verwachten van een terreinwagen van het kaliber Patrol, en dat is precies wat je krijgt. Geen franje, maar een doelgericht interieur met eenvoudige en heldere bedieningselementen. Gedurende de eerste vijf generaties oogt en voelt het allemaal zeer Spartaans aan binnenin de Patrol. Pas met de huidige, zesde generatie (vanaf 2016) slaat Nissan een andere weg in, en wel dat van de moderne, super-de-luxe SUV (met nog altijd uitstekende terreincapaciteiten).

Veiligheid

‘Het recht van de sterkste’ is een credo dat bij de meeste Spartaanse terreinauto’s als de Nissan Patrol geldt. Slim als in een uitrusting bestaande uit allerlei elektronische veiligheidssystemen zijn er niet. Maar dus wel een uiterst robuust koetswerk, chassis en bouwkwaliteit, die je zo goed als het kan beschermen in het geval van een botsing. Ook beschikte de Patrol over ABS en in een later stadium over enkele airbags. Maar daarmee heb je het eigenlijk wel gehad. Voor optimale controle in het terrein is de Patrol uitgerust met een sperdifferentieel, waarbij de aandrijfkrachten worden gestuurd naar het wiel met de meest grip en tractie.

Alternatieven

De Nissan Patrol is een legendarische terreinauto met een roemrijke historie, maar staat daarin niet alleen. Deze illustere positie moet namelijk gedeeld worden met de Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Land Rover Defender en Mercedes-Benz G-klasse.

FAQ

Is de Nissan Patrol nog leverbaar in Nederland?
Nee. In 2010 stopte Nissan Nederland met het voeren van de Patrol. De vraag was sowieso gering en door de geldende emissienormen waren de nieuwprijzen zo hoog geworden dat de Patrol geen levensvatbaarheid meer had in ons land. In het Midden-Oosten en Australië is de nieuwste, zesde generatie Patrol daarentegen nog altijd razend populair.
Hoeveel gewicht mag de Nissan Patrol trekken?
De Nissan Patrol heeft een trekvermogen van maximaal 3.500 kilogram. Ideaal dus voor mensen die regelmatig op pad gaan met een uit de kluiten gewassen caravan of paardentrailer. Let wel: voor de Patrol met automatische transmissie geldt een maximum trekgewicht van 2.500 kilogram.
Hoe zwaar is een Nissan Patrol?
De Patrol behoort met een leeggewicht van 2,3 ton tot de zwaardere auto’s. Iets om rekening mee te houden voor de wegenbelasting.

Beoordelingen voor Nissan Patrol

3 Beoordelingen

4,5