Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-canter-overview

Mitsubishi Canter

1 / 3
mitsubishi-canter-overview
mitsubishi-canter-front
mitsubishi-canter-side

Sterke punten

  • Hoge variabiliteit
  • Zeer kleine draaicirkel van 10,2 meter
  • Zuinige hybride

Zwakke punten

  • Hoog verbruik
  • Cabine vrij smal voor lange bestuurders
  • Stoelvering reageert slecht

Mitsubishi Canter : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi Canter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi Canter: Comfortabele lichte vrachtwagen als multitalent

De Mitsubishi Fuso Canter is een lichte vrachtwagen en kwam in 1962 op de markt als opvolger van de T710. Dankzij de veelzijdige ontwerpvarianten kan hij in vrijwel elk toepassingsgebied worden gebruikt. De Fuso wordt sinds 2014 door Daimler op de markt gebracht en vult het modellengamma onder de Mercedes Atego aan. Hij wordt aangeboden in verschillende versies met een totaalgewicht van 3.550 kilogram tot 8.550 kilogram. Lees meer

Interesse in een Mitsubishi Canter

Mitsubishi Canter occasions
Mitsubishi Canter nieuwe auto's
Mitsubishi Canter dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Bijzonder geschikt met vierwielaandrijving voor wereldverkenners als expeditievoertuig.
  • Veelzijdige toepassingsmogelijkheden door een breed scala aan bovenbouwen.
  • Met dubbele cabine zeer geschikt voor ambachtelijke bedrijven die meerdere werknemers vervoeren.
  • Vrijgesteld van tol tot 7,49 ton en te besturen met het oude rijbewijs klasse 3.

Belangrijke gegevens

Motor

Toen de Canter in 1962 het levenslicht zag, was hij leverbaar met twee motoren. De dieselmotor leverde 68 pk, de benzinemotor had 90 pk. Bij de tweede generatie tussen 1968 en 1973 kwam er een nieuwe dieselmotor met 80 pk en twee benzinemotoren met 90 en 95 pk. Bij de derde generatie werden krachtigere benzinemotoren geïntroduceerd om het nu hogere laadvermogen van drie ton in sommige varianten aan te kunnen. Het vermogen is nu 100 of 110 pk.

In 1983 werden de krachtbronnen opnieuw herzien. De dieselmotoren leveren nu tussen 117 en 130 pk. Vanaf 1985 werden in Europa dieselmotoren tot 145 pk verkocht. De sterkste motor had een cilinderinhoud van 5,0 liter en bood 355 Newtonmeter koppel uit zes cilinders. De 4,0-liter dieselmotoren die vanaf 2002 werden aangeboden, leverden tot 143 pk.

Met de achtste en huidige generatie werd een Eco Hybrid aan het gamma toegevoegd. Naast de 150 pk dieselmotor met Duonic-transmissie heeft hij een 40 kW elektrische motor/generator en een 2 kWh lithium-ion batterij. Met deze combinatie zijn brandstofbesparingen tot 20 procent mogelijk. Andere motoren leveren tussen 130 en 175 pk. Naast de standaard 5-versnellingsbak is ook een 6-versnellingsbak met dubbele koppeling (Duonic) leverbaar. Varianten met vierwielaandrijving zijn ook leverbaar. De huidige versies voldoen aan de emissienorm Euro 6. Ze hebben een combinatie van oxidatiekatalysator en roetfilter en maken gebruik van BlueTEC 6.

De huidige versies kunnen ongeveer 8.000 tot 9.000 kilometer afleggen met één tank AdBlue. De variabele turbocompressorgeometrie en de standaard uitlaatrem beschermen ook de remmen. Het verbruik als 7,49-tonner is ongeveer 15,5 tot 18 liter. Een automatisch start-stopsysteem is standaard aan boord.

Een volledig elektrische versie van de Canter zal begin 2023 ook in Europa worden aangeboden.

De "Canter-Van", die sinds 2012 wordt aangeboden onder de naam Nissan NV 350, is verkrijgbaar met een benzinemotor van 150 pk en een dieselmotor van 130 pk.

De nieuwere generaties van de Fuso Canter hebben een toegestaan trekvermogen van 3.500 kilogram geremd en 750 kilogram ongeremd. Kogelkop- of vangmuilkoppelingen kunnen worden geïnstalleerd. Voor een vrachtwagen van 7,49 ton is een laadvermogen van 5 ton erg hoog.

Afmetingen

De Mitsubishi Canter wordt aangeboden in vele varianten. Er is een smalle bestuurderscabine met een breedte van 1,7 meter en een comfortversie met een breedte van 2,0 meter. Eenpersoonscabines met twee tot drie zitplaatsen en tweepersoonscabines voor maximaal zeven personen.

De lichaamslengte is ook zeer variabel. Ze varieert van 4 meter tot 7,2 meter. De wielbasis is verkrijgbaar in zes verschillende versies. De Canter wordt aangeboden in verschillende gewichtsklassen: Er zijn varianten met 3,5 ton, 6,0 ton, 7,49 ton en 8,55 ton totaalgewicht beschikbaar.

Varianten

De Mitsubishi Canter is verkrijgbaar in verschillende gewichtsklassen, lengtes en breedtes. Een dubbele cabine en een enkele cabine in smalle en brede uitvoering zijn beschikbaar. Een breed scala aan opbouwmogelijkheden maakt de vrachtwagen tot een variabel voertuig. Als platbodem, kipper, box of koelbox - alles is mogelijk.

Speciale accessoires, zoals autotransporters, zijn ook mogelijk. De Fuso Canter vindt ook zijn vrienden in het particuliere segment. Vooral als all-wheel drive voertuig is hij bij uitstek geschikt als expeditievoertuig voor globetrotters.

Prijs

Een van de grote voordelen van de Mitsubishi Canter is de lage instapprijs. Vooral in directe vergelijking met de concurrenten op de markt zijn de kosten voor de vrachtwagen aanzienlijk lager en maken een aankoop voor veel klanten zeer interessant. De betaalbare instapmodellen zijn al op de markt te vinden vanaf ongeveer 50.000 euro. Natuurlijk gaan de prijzen omhoog als men naar speciale varianten grijpt, bijvoorbeeld de e-Canter. Zo lopen de kosten voor de bedrijfswagen snel op tot 60.000 euro en meer.

Dankzij de efficiënte en zuinige motoren is de Mitsubishi Canter goedkoop in het onderhoud. Het voertuig kost bijvoorbeeld maar een paar honderd euro aan Nederlandse motorrijtuigenbelasting.

Design

Exterieur

In vergelijking met zijn voorganger heeft de achtste generatie Mitsubishi Canter een moderner uiterlijk gekregen. Hij heeft een herziene voorkant gekregen, een radiator met honingraatstructuur en opnieuw ontworpen koplampen, die als optie ook met LED-technologie kunnen worden besteld. De mistlampen van het huidige model zijn iets kleiner geworden. Het interieurgeluid kon aanzienlijk worden verminderd door een goede isolatie van de bestuurderscabine. De buitenspiegels hebben een groter gezichtsveld.

De vele opbouwmogelijkheden maken gebruik als bedrijfsvoertuig in bijna alle sectoren mogelijk. Of het nu gaat om een drieweg-, kip- of kraanwagen, een dieplader of een basis voor een camperopbouw - de Canter kan tot veel dingen worden omgebouwd. De enkele cabine kan worden gekanteld om onderhoudswerkzaamheden te vergemakkelijken.

Interieur

Er is ook iets aan het interieur gedaan. In de loop der jaren is de bestuurderscabine veel moderner en comfortabeler geworden. Voorzieningen zoals airconditioning (naar keuze handmatig of automatisch), stoelen met lendensteun van Isringhausen en een multifunctioneel display zijn leverbaar. Veel opbergvakken en een afsluitbaar handschoenenkastje zijn standaard, evenals de bekerhouders. Bovendien biedt de dubbele cabine een afzonderlijk bediende ventilatieregeling aan de achterzijde. Alle schakelaars zijn binnen handbereik en de middelste voorstoel kan worden neergeklapt en gebruikt als extra opbergruimte. Schakelen gebeurt met een joystick die zich in het dashboard bevindt en gemakkelijk toegankelijk is via de bestuurderscabine. Ook elektrische ramen en centrale vergrendeling met radiografische afstandsbediening behoren tot de standaarduitrusting.

mitsubishi-canter-interior

Veiligheid

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Mitsubishi Canter stond het veiligheidsaspect centraal. De Mitsubishi Fuso RISE (Realised Impact Safety Evolution) is een nieuw veiligheidssysteem voor de bestuurderscabine. Inbegrepen zijn onder andere botsingsbescherming aan de zijkant, het frame voor de vloer is versterkt, het dashboard is ontworpen om energie te absorberen. Schijfremmen zijn standaard (behalve op de 4×4). Een ABS-systeem is ook standaard voor versies vanaf 3,5 ton. Aan de achterkant is de onderrijbeveiliging versterkt. Andere veiligheidsvoorzieningen zijn ESP, lane departure warning, optionele bochtenhulp, bestuurdersairbag en gordelverklikkers.

Alternatieven

In de lichte vrachtwagenklasse strijden een aantal fabrikanten om de suprematie. De Hyundai Mighty is een gloednieuwe aanwinst. Andere voertuigen zijn Mercedes Sprinter (tot vijf ton), Iveco Daily, Ford Transit, DAF LF, VW Crafter en Renault D. Een maatje groter zijn Mercedes Atego, MAN TGL en Iveco Eurocargo. Deze voertuigen zijn echter ook vrij duur. Als u op zoek bent naar een betrouwbare bedrijfswagen voor een budget, dan is de Mitsubishi Canter precies wat u zoekt.

FAQ

Welke modellen concurreren met de Mitsubishi Canter?
Directe concurrenten onder de lichte vrachtwagens zijn onder meer de Hyundai Mighty, Iveco Daily, DAF LF en Ford Transit.
Hoeveel kost een tweedehands Mitsubishi Canter gemiddeld?
De prijzen beginnen bij ongeveer 4.000 euro voor de oudere modeljaren met een hogere kilometerstand. Voor een nieuwer model met weinig kilometers begint de prijs bij 14.000 euro.
Wat is het brandstofverbruik van de Mitsubishi Canter?
Het verbruik is ongeveer 17 tot 18 liter diesel voor een versie van 7,49 ton. Met de Eco-Hybrid kunnen besparingen van ongeveer 20 procent worden bereikt.