Suzuki Swift te koop: tweedehands en nieuw

Suzuki Swift

Suzuki Swift

De nieuwe Suzuki Swift: lichter en steviger

De Suzuki Swift is een supermini geproduceerd door het Japanse Suzuki. Eerder wordt de naamplaat Swift ook al gebruikt in de meeste exportmarkten en wel voor het voertuig dat in de Japanse thuismarkt Suzuki Cultus heet, eveneens een supermini. De Cultus/Swift wordt wereldwijd verkocht gedurende 3 generaties vanaf 1985. Er zijn 4 stijlen: een driedeur, een vierdeur, een vijfdeur en een cabrio met 2 deuren en Suzuki G motoren. De huidige Swift reeks begint in 2000. De auto rijdt exclusief in Japan. Vanaf de tweede generatie sluit deze Swift aan met de telling van de wereldwijde Swift, die dus telkens een generatie 'verder' staat. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Informatie over Suzuki Swift

Met andere woorden: de tweede generatie Swift in Japan, is de derde internationale generatie (200410). De derde/vierde generatie rijdt rond tussen 2010 en 2017. In 2017 wordt de vierde/vijfde generatie geïntroduceerd.

Naast Cultus en Swift heeft de Swift (al naargelang de markt) nog erg veel namen. Dat zijn de Suzuki Forsa, de Suzuki Jazz, de Chevrolet Swift, de Chevrolet Sprint en Sprint Metro, de Geo Metro, de Pontiac Firefly, de Maruti 1000, de Holden Barina en de Subaru Justy. De tweede generatie wordt tot 2007 ook geproduceerd in Indië. Tot op heden blijft deze generatie in productie in Pakistan en China.

In augustus 2014 wordt de 4 miljoenste Swift verkocht. De auto is met name langdurig populair in Indië. De toevoeging van dieselmotoren en sedanmodellen spelen hierbij zeker een rol. Ongeveer de helft van de vermelde 4 miljoen exemplaren wordt hier verkocht. In Europa wordt 19% van de oplage gerealiseerd, in Japan 11%.

De Swift kan in al die tijd heel wat prijzen bemachtigen. We vermelden er 3: de RCJ Japanse Auto van het Jaar 2006 en 2011, en de Kleine Auto van het Jaar 2011 (BBC Top Gear India).

Suzuki Swift en afgeleiden

De eerste (‘nieuwe’) generatie Suzuki Swift wordt geïntroduceerd in 2000 als vervanger van de Suzuki Cultus. Buiten Japan vervangt hij de Suzuki Ignis. Er worden 2 stijlen aangeboden; een kortere driedeur en een vijfdeur. In beide gevallen zitten koffer- en zitruimten in hetzelfde bouwvolume (hatchback). In Japan is de driedeur geen onderdeel van de reguliere reeks.

In de Swift zit een nieuwe generatie Suzuki benzinemotoren met 4 cilinders, de M familie. Er worden verzetten van 1.3 (HT51S) en 1.5 (HT81S) liter aangeboden. De transmissie is standaard manueel en heeft 5 snelheden. Optioneel is ook een automatische transmissie met 4 snelheden mogelijk. Het voertuig kan aangedreven worden via de voorwielen of via de 4 wielen.

Het chassis van de kortere driedeur Swift wordt later nog gebruikt voor de Swift Sport/Ignis Sport. Dit model wordt gepresenteerd in 2003. Hij heeft onder andere nieuwe bumpers en een sportieve variant van de 1.5 litermotor (met een grotere output). In 2005 wordt de productie stopgezet.

In 2001 presenteert General Motors nog een afgeleide van de Swift, de Chevrolet Cruze-a (ook wel Chevrolet Cruze of Holden Cruze in Australië). Dat is een crossover Sport Utility Vehicle (SUV). De driedeur verdwijnt vanaf hier trouwens overal uit de reeks. De 1.3 varianten krijgen nu de code HR51S, de 1.5 varianten heten HR81S. (De R vervangt de T uit de eerste generatie.)

In 2003 wordt een update van de Cruze gelanceerd. Hij 145 mm langer en biedt dus meer zit- en bagageruimte. Een overeenkomst met Subaru zorgt ervoor dat dit model in Europa als Subaru Justy wordt verkocht. Deze exclusief Europese modellen worden geproduceerd door Magyar Suzuki in Hongarije.

De nieuwe generatie Suzuki Swift

Half maart 2016 verschijnen de eerste foto’s van de nieuwe Suzuki Swift, de vierde/vijfde generatie. Het debuut volgt op 27 december 2016. De auto wordt nu gebouwd op het HEARTECT platform. Dat debuteert een jaar eerder, in 2005, met de Suzuki Baleno en de Ignis. Het lichtgewicht is uitgerust met een 1.2 Dualjet met 4 cilinders en een 1.0 Boosterjet turbo met 3 cilinders (2 benzinemotoren).

Het HEARTECT platform verdient daarbij misschien een extra woordje uitleg. Het is een ontzettend licht, state-of-the-art platform dat gebruik maakt van ultra-hoge treksterkte en uitzonderlijk sterk trekstaal. Zo moet het lichte gewicht niet ten koste gaan van de rigiditeit of de veiligheid van de structuur. Hoewel de constructie lichter is dan de meeste standaard constructies, voldoet hij aan alle criteria voor impacts en voetgangersveiligheid.

Suzuki Swift modellen en prijsklassen

Zoals al even werd opgemerkt, omhelst de Suzuki Swift reeks nog maar 1 stijl sinds de tweede generatie: een vijfdeur. Daar wordt in 2017 wel weer de Swift Sport naast geplaatst. Hij debuteert op de Motor Show van Frankfurt en heeft een 1.4 Boosterjet motor, afkomstig uit de Suzuki Vitara S. Hij heeft een kracht van 140 pk. Esthetisch gezien heeft deze auto een volledig nieuwe voorkant, achterspoilers, bredere banden en een voorspoiler. Een ander bijzonder model, eveneens gebouwd op het HEARTECT platform, is de Dzire. (Klinkt als het Engelse ‘desire’ wat ‘verlangen’ betekent.) Het is de derde generatie van een creatie van Maruti Suzuki. Het voertuig is gebaseerd op de vierde generatie Swift, maar laat voor het eerst de benoeming Swift uit zijn naam weg. Naast de Swift is ook de Maruti Baleno een inspiratiebron.

De motoren van de Dzire zijn een 1.2 K12B van 82 pk (benzine) en een 1.3 DDiS van 74 pk (diesel). De transmissie is manueel of automatisch en heeft 5 snelheden. De automatische variant is daarbij een AMT, zodat hij even efficiënt is als de manuele. De benzinemotor rijdt 22 km/l, de diesel 28,4 km/l. De Dzire is een directe concurrent van de Hyundai Xcent (facelift), de Tata Tigor, de Tata Zest, de Honda Amaze, de Ford Aspire en de Volkswagen Ameo. Overigens blijft de tweede generatie Dzire ondertussen ook in productie. Hij wordt echter enkel nog verkocht aan vlootmanagers en heet nu Swift Dzire Tour.