Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mini Cooper

Sterke punten
  • Tijdloos mooie looks
  • Speels rijgedrag
  • BMW-bouwkwaliteit
Zwakke punten
  • Hoge aanschafprijs
  • Weinig binnenruimte
  • Iets te stevig geveerd

Mini Cooper: icoon heruitgevonden

Vraag iemand naar de meest iconische auto ooit gemaakt, en de kans is groot dat je op een Mini uitkomt. De kleine Brit wordt namelijk vers in ons geheugen gehouden dankzij de heruitgegeven Mini, en die is tegenwoordig alweer aan zijn derde generatie toe. Daarin vormen als vanouds de Cooper-versies de top van het gamma. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ben je op zoek naar een stadswagen met pit, dan kan je niet beter zitten dan in een Mini. De reguliere uitvoeringen van de hatchback rijden al fijn, maar de Cooper-versies doen er nog een schepje bovenop met extra vermogen.
  • Daarnaast is een Mini ook de stijlvolle keuze in het B-segment. Hij ziet er namelijk tijdloos elegant uit dankzij zijn retro-inspiratie op de klassieke Mini van destijds.
  • Toch is de Mini hatchback helemaal mee met zijn tijd, want sinds de huidige generatie kan je hem voor het eerst krijgen met een zuiver elektrische aandrijflijn. Die Mini Cooper ‘SE’ is ook nog eens even snel als een echte Cooper S.
  • Eveneens nieuw sinds deze derde generatie is een vijfdeursversie van de Mini naast de driedeurs en de cabrio. Die voegt wat extra gebruiksgemak aan de hatchback toe.
  • Waar heel wat B-segmenters beknibbelen op bouwkwaliteit, moet je in een Mini zoeken om iets te vinden dat niet helemaal goed in elkaar zit. Dat dankt de auto dan weer aan de expertise van moederhuis BMW.

Belangrijke gegevens

Motorisaties

De Mini is er in allerhande verschillende smaken. De basisuitvoeringen worden aangeduid als ‘One’ en beschikken over een 1.5-liter driecilindermotor op benzine, goed voor meteen 102 pk.

Hebben we het echter over de Cooper-versies, dan kan je kiezen uit drie motorisaties. De gewone Mini Cooper heeft dezelfde 1.5-liter driecilinder als de One, maar schroeft het vermogen op naar 136 pk. Daarmee snelt de compacte hatchback al naar de 100 km/u in 8,1 seconden. De Cooper S doet dat nog aanzienlijk vlotter, in 6,6 seconden, dankzij een 2.0-liter viercilinder benzineblok met 184 pk. Datzelfde blok wordt ook gebruikt in de sportieve topversie, de zogenaamde John Cooper Works, die 231 pk produceert en zo naar de 100 km/u sprint in 6,1 seconden.

Een derde Cooper-motorisatie komt in de vorm van een zuiver elektrische aandrijflijn. Zo krijgt de Mini Cooper SE een elektromotor met 184 pk op zijn vooras. Daarmee evenaart hij het vermogen van de reguliere Cooper S, al leidt zijn iets hogere leeggewicht wel tot een 0-naar-100-tijd van 7,3 seconden. Toch weet deze elektrische Mini zijn iconische rijplezier grotendeels te behouden, mede dankzij het relatief kleine en dus lichte accupakket. Zo is de batterij slechts 32,6 kWh groot, waarmee de Mini zo’n 232 kilometer moet kunnen afleggen (WLTP).

Afmetingen

De Mini mag dan letterlijk ‘Mini’ heten, écht klein is de stadswagen al lang niet meer. Zo is een driedeursversie van de Cooper 3,82 meter lang en 1,72 meter breed, waarmee hij bijna 80 centimeter langer en ruim 30 centimeter breder is dan het klassieke model waar zijn uiterlijk naar refereert. Als vijfdeurs hatchback is hij zelfs 4 meter lang, waarmee hij mooi in de pas loopt met andere – enkel met vijf deuren verkrijgbare – B-segmenters zoals de Peugeot 208 en de Ford Fiesta.

De binnenkant is echter wél Mini in vergelijking met de concurrentie, want als driedeurs is de auto ronduit krap. Voorin zit je nog betrekkelijk goed, maar achterin kun je alleen kinderen meenemen. De koffer is al even beperkt: er is slechts 211 liter aan ruimte. Het wordt allemaal wel iets beter wanneer je de Mini als vijfdeurs bestelt, aangezien je achterste inzittenden een makkelijkere instap krijgen. Ook dan blijft de achterbank echter nogal claustrofobisch, en de kofferruimte van 278 liter is ook niet noemenswaardig groter.

Uitvoeringen

Het permanente gamma van de Mini Cooper heeft twee uitrustingsniveaus. Instappen doe je met de Essential Trim, waarbij je 15-inch velgen en een interieurbekleding uit stof krijgt. Standaard wordt de Cooper ook al voorzien van een automaat en een infotainmentsysteem met smartphone-connectiviteit. Daarboven vinden we de Classic Trim, die 16-inch velgen, een dakpaneel in contrastkleur en halflederen bekleding toevoegt. Verder heeft Mini een wisselend aanbod van special editions. Zo is er op het moment van schrijven een Resolute Edition die de modellen een sportieve look, een typisch Britse, groene lakkleur en unieke striping op de motorkap geeft. Tot slot biedt Mini een personalisatiegamma aan onder de noemer ‘Mini Yours’, waarbij je een uitgebreid scala aan kleur-, velg- en bestickering opties ter beschikking krijgt.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Mini Cooper, dan betaal je er minstens 27.780 euro. Daarvoor krijg je een driedeurs exemplaar met de 1.5-litermotor met 136 pk, in de Essential Trim. Wil je vijf deuren dan mag je rekenen op ten minste 28.780 euro, terwijl je voor een Mini Cooper Cabrio zeker 33.180 euro kwijt bent. De sterkere Cooper S met 2.0-litermotor begint bij 35.780 euro voor een driedeursmodel, terwijl een nog snellere John Cooper Works minstens 46.280 euro kost. De prijs voor een elektrisch exemplaar verschilt eigenlijk opvallend weinig: die kost nieuw 36.340 euro en is enkel als driedeurs verkrijgbaar.

Zoek je een recente Mini Cooper op de occasionmarkt, dan vind je er auto’s van slechts een paar jaar oud rond de 19.000 euro. De huidige generatie van de Mini hatchback is echter al sinds 2014 op de markt, en vroegere exemplaren starten al rond de 13.000 euro. De Mini One is daarbij echter niet in rekening genomen, want dit model met een dieselmotor onder de kap vind je al vanaf zo’n 10.000 euro. Voor een recent tweedehands exemplaar van een sterkere Mini Cooper S mag je rekenen op ongeveer 24.000 euro, en een John Cooper Works-topversie kost al snel rond de 30.000 euro. De duurste is echter de puur elektrische Cooper SE op de tweedehandsmarkt: die start pas boven de 31.000 euro omdat het model recenter is dan de andere Coopers.

Design

Buitenzijde

Een retro model ontwerpen is altijd een kwestie van ‘erop of eronder’. Soms vindt de meerderheid het heiligschennis, maar vaak blijkt teruggrijpen naar je geschiedenis een schot in de roos. De Mini is het schoolvoorbeeld van hoe zo’n retro design kan uitgroeien tot een succesverhaal. De auto verwijst net genoeg naar de klassieke inspiratiebron, maar doet dat zonder te geprobeerd over te komen. Daarin slaagt hij trouwens zonder een even kleine auto te zijn als zijn iconische voorganger, dus naast mooi om naar te kijken is de Mini ook gemakkelijk om mee te leven.

Binnenzijde

Ook binnenin is Mini erin geslaagd om de retro-inspiratie van het origineel toe te passen op een moderne, kwalitatieve cabine. Zo moet de ronde infotainmentcluster bijvoorbeeld doen denken aan de centrale snelheidsmeter van de klassieke Mini, terwijl de bouwkwaliteit duidelijk leidinggevend is voor het segment. Zo vind je maar amper harde plastics in dit interieur en kan je kiezen uit een heel gamma aan leersoorten om je dashboard, deuren en stoelen mee te bekleden. Dat verklaart ook deels de hogere instapprijs ten opzichte van vaak ruimere concurrenten.

mini-cooper-interior

mini-cooper-seating

Veiligheid

Bij zijn Euro NCAP-crashtests werd de Mini beloond met een mooie 4 op 5 sterren. Die beoordeling vond echter plaats bij de lancering van de huidige generatie in 2014, waardoor die niet langer erg actueel is. Dat merk je in zekere zin ook aan de optielijst, want voor bepaalde zaken zoals verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control moet je vaak diep in de buidel tasten.

Alternatieven

De Mini Cooper bevindt zich in het B-segment, en is daar allesbehalve het enigste aanbod. Indien je dus op zoek bent naar een handige en betaalbare compacte auto, dan krijg je bij pakweg Hyundai, Peugeot of Renault vaak meer waar voor je geld. Wil je echter een stijlvolle stadswagen, dan kan je niet beter zitten dan bij Mini. Enkel de Fiat 500 en de Honda E komen in zekere zin in de buurt qua aantrekkelijk retro design. Daarnaast is een Mini ook leidinggevend in zijn segment op vlak van rijplezier. Op dat vlak kan je ook gaan shoppen voor een goedkopere Peugeot 208 of Ford Fiesta, al missen die natuurlijk wel de typische Mini-charme.

Beoordelingen voor Mini Cooper

69 Beoordelingen

4,6