Mini te koop: tweedehands en nieuw

Mini

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehehands Mini: uitvinder van de supermini

Als tweedehands auto is een Mini een goede keuze. In 2016 mochten deze auto's namelijk verschillende prijzen in ontvangst nemen. Bij het magazine Auto Express krijgt hij bijvoorbeeld twee begeerde onderscheidingen tijdens de New Car Awards. De Hatch wordt voor de derde keer op rij bekroond als Best Premium Small Car en de Convertible wordt de Best Convertible. Ondertussen is de Hardtop met twee deuren de Top Safety Pick van het Institute for Highway Safety (VS).

British Motor Corporation (BMC)

Dit merk wordt oorspronkelijk gebouwd door de British Motor Corporation (BMC), tussen 1959 en 2000. De originele auto uit de jaren 60 wordt gezien als een icoon van de Britse populaire cultuur en blijft een populaire tweedehands. Zijn lay-out met transversale voormotor was en is erg invloedrijk in de industrie. Hij laat toe dat 80% van de vloerplank gebruikt wordt voor passagiers en bagage. In 1999 wordt dat ontwerp zelfs verkozen tot tweede meest invloedrijke auto van de 20e eeuw, na de Ford Model T en voor de Citroen DS en de Volkswagen Beetle.

Ontwerp

Het ontwerp is een creatie van Sir Alec Issigonis. Het eerste model wordt gebouwd in de fabrieken van Longbridge en Cowley (Engeland). Daarnaast wordt ook nog gebouwd in de Park/Zetland British Motor Corporation van Sydney (Australië) en later ook nog in Spanje (Authi), België, Chili, Italië (Innocenti), Malta, Portugal, Zuid-Afrika, Uruguay, Venezuela en Joegoslavië. De eerste generatie (Mark I) krijgt daarbij drie grote updates: Mark II, de Clubman en Mark III. Op hun beurt hebben deze opvolgers en generaties verschillende varianten, waaronder stationwagens, pick-ups, een bestelwagen en de Moke, een jeep-achtige buggy. Verder bestaan er ook prestatievarianten van de auto, namelijk de Cooper en Cooper Sport (S). Zij zijn succesvolle racers en winnen bijvoorbeeld de Rally van Monte Carlo in 1964, 1965 en 1967.

Austin, Morris, Rover

Bij hun introductie in augustus 1959 worden de Mini's verkocht als Austin en Morris. Men spreekt specifieker van de Austin Seven en de Morris Mini-Minor. In januari 1962 wordt de Austin Seven Austin Mini. Vanaf 1969 wordt Mini een merk op zich. In 1980 verschijnen opnieuw een tijd Austin Mini's en vanaf 1988 worden het Rover Mini's. In 1994 wordt het merk opgekocht door BMW, als onderdeel van de Rover Groep (vroeger British Leyland). Het merendeel van deze aankoop wordt doorverkocht in 2000. De naam Mini, nu gespeld als MINI, blijft wel in bezit van BMW.

Mark I Mini, 1959/67

Het eerste productiemodel wordt gepresenteerd in april 1959. Tegen augustus 1959 zijn er al verschillende exemplaren gebouwd. De officiële release volgt op 26 augustus 1959. Er zijn dan al bijna 2.000 exemplaren geëxporteerd naar bijna 100 landen. Het eerste exemplaar is een Morris Mini-Minor met nummerplaat 621 AOK. Deze auto staat tegenwoordig tentoongesteld in het Heritage Motor Centre van Warwickshire. Een ander vroeg exemplaar wordt getoond in het National Motor Museum van Hampshire. De eerste generatie is als tweedehands bijzonder gewild.

Mark II Mini, 1967/70

De Mark II (tweede generatie) wordt gelanceerd op de Britse Motor Show van 1967. De grille is een nieuw ontwerp. De achterramen zijn groter en een groot aantal cosmetische veranderingen wordt doorgevoerd. Er worden in totaal 429.000 exemplaren gebouwd.

Mark III Mini ADO20, 1969/76

De Mark III of derde generatie heeft een nieuwe carrosserie. De fabriekscode verandert zo van ADO15 naar ADO20, ook de benaming voor de Clubman. Het meest opvallend zijn de grotere deuren met verborgen scharnieren. De schuiframen worden vervangen door aflaatbare ramen, op vraag van de consument (hoewel een aantal Australische Mark I-modellen dit kenmerk ook al tonen). De hydraulische ophanging wordt vervangen door rubberen kegels, hetgeen kosten bespaart. Enkel de Clubman en de GT behouden het hydraulische systeem, tot in juni 1970.

Mark IV Mini,1976-2000

De vierde generatie, Mark IV genaamd, wordt geïntroduceerd in 1976. Hier worden onder andere dubbele richtingaanwijzers gepresenteerd en grotere pedalen. Vanaf 1977 worden de achterste richtingaanwijzers verwerkt in de achterlampen. In 1980 wordt de motor geüpdatet naar de verbeterde A-Plus uit de Metro. Er volgt zo nog een aantal incrementele vernieuwingen. Die worden verwerkt in de Mark V (vanaf 1984), de Mark VI (vanaf 1990) en de Mark VII (vanaf 1996). Als tweedehands auto steunt de Mini nog steeds op deze generaties.

Stopzetting

De eerste negatieve Mini-berichten dateren uit 1980, met het verschijnen van de Austin Mini-Metro. Modernere designs als de Ford Fiesta, de Renault 5 en de Volkswagen Polo gaan het origineel nu volop bestoken. In verschillende exportmarkten zoals Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland betekent dat al snel de stopzetting van de productie. Ook in het thuisland nemen de productiecijfers af. Op den duur is de Metro nog de enige supermini in het aanbod van de Rover Groep. Na 1981 verdwijnt het merk uit de top tien van de Britse verkooplijsten. Het laatste productiemodel wordt een rode Cooper Sport, gebouwd op 4 oktober 2000 en gepresenteerd in december van dat jaar, aan het British Motor Industry Heritage Trust. Het model is nog steeds gewild op de tweedehands markt. In totaal zijn er 5.387.862 oorspronkelijke Mini's gebouwd. Daarvan worden er bijna 1,6 miljoen verkocht in de UK.

BMW MINI

Nadat de Mini-productie helemaal uitverkocht is, gaat de naam Mini over naar BMW. De eerste BMW MINI (want de naam wordt nu dus met drukletters gespeld) is de Hatch. Hatch is een afkorting van hatchback: een lay-out waarbij koffer en zitruimte in hetzelfde bouwvolume zijn opgenomen. De Hatch heeft technisch geen enkele gelijkenis met de historische Mini's. Wel is de transversale motor met vier cilinders behouden, inclusief voorwielaandrijving. Ook de buldog standhouding is bewaard. Het laatste historisch model verlaat de Longbridge fabriek overigens pas in 2012. Het is een 1275GT uit de jaren 70, gebruikt door de stafleden voor fabriekstransport. De auto wordt ontdekt in de in onbruik geraakte tunnels onder de fabriek. Een opslagcontainer is er bovenop gevallen en laat het voertuig achter zonder motor of transmissie, ongeveer 30 jaar lang. Uiteindelijk wordt het verkocht op een veiling, voor 1400 Britse pond.